INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka wskazuje możliwości wspomagania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przy zastosowaniu atrakcyjnych, wywołujących zainteresowanie, koncentrujących uwagę i stymulujących rozwój psychospołeczny metod terapeutycznych – konkretnie chodzi o biblioterapię. Praca pozytywnie ukierunkowuje myślenie o możliwościach ludzi z niepełnosprawnością, daje nadzieję środowiskom związanym z tymi ludźmi, że mogą normalnie żyć i funkcjonować w dorosłości, realizując swoje ambicje i wyznaczone role społeczne. Jest to niewątpliwie nowe myślenie i dialektyczno-holistyczny pogląd na potrzebę oraz konieczność wszechstronnego poznania specyficznej sytuacji rozwojowej osoby niepełnosprawnej.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-047-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ TEORETYCZNA | 11 |
I. Zachowania przystosowawcze dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | 13 |
1.1. Istota upośledzenia umysłowego | 13 |
1.2. Rozwój społeczny osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | 22 |
1.3. Psychopedagogiczne aspekty, kryteria i czynniki przystosowania społecznego dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ujęciu różnych koncepcji | 27 |
1.4. Zachowania przystosowawcze osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | 33 |
1.5. Środowiska wychowawcze i ich rola w kształtowaniu zachowań przystosowawczych | 41 |
II. Biblioterapia i jej oddziaływanie | 45 |
2.1. Czytelnictwo i biblioterapia – próba ujęcia problemu | 45 |
2.2. Założenia ukierunkowanego czytelnictwa w biblioterapii jako środka dydaktycznego i wychowawczego | 51 |
2.3. Formy biblioterapii w odniesieniu do grup jej odbiorców | 55 |
2.4. Konstrukcja modelu biblioterapeutycznego – podejście empiryczne | 59 |
2.5. Bajki w procesie biblioterapeutycznym | 68 |
2.6. Biblioterapia jako forma rewalidacyjnego oddziaływania na osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | 73 |
CZĘŚĆ ANALITYCZNA | 77 |
I. Metodologiczne podstawy badań własnych | 79 |
1.1. Problematyka badawcza | 79 |
1.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze | 81 |
1.3. Zbiorowość, teren i organizacja badań | 82 |
1.4. Charakterystyka badanych uczniów i ich środowiska wychowawczego | 83 |
II. Poziomy wiedzy o książce i nastawienia czytelniczego badanych uczniów – analiza porównawcza wyników badań | 95 |
2.1. Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu wiedzy o książce | 97 |
2.2. Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu nastawienia czytelniczego | 113 |
2.2.1. Zachowania czytelnicze | 113 |
2.2.2. Stosunek emocjonalny | 120 |
III. Poziom zachowania się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim – analiza porównawcza wyników badań | 129 |
3.1. Porównanie poziomów wyjściowych i poziomów końcowych badanych grup | 129 |
3.2. Porównywanie poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach | 137 |
3.3. Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi i zachowaniami przystosowawczymi badanych uczniów w grupie eksperymentalnej i kontrolnej | 148 |
3.3.1. Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego | 148 |
3.3.2. Zależności między poziomem wiedzy o książce a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego | 150 |
3.3.3. Zależności między nastawieniami czytelniczymi a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego | 152 |
Zakończenie | 155 |
Literatura | 165 |
Spis tabel | 183 |
Spis wykresów | 187 |
Aneks I | 189 |
Aneks II | 209 |
Wybrane metody do oceny zachowania przystosowawczego | 221 |