POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W latach 80. i 90. ubiegłego stulecia pojęcie postmodernizmu budziło skrajne emocje. Po jednej stronie lokowali się kpiarze i skrajni sceptycy, którzy uznali pisarstwo postmodernistyczne za humbug i wytwór intelektualnej mody. Po drugiej stronie znajdowali się ci, którzy w postmodernizm uwierzyli aż za bardzo, widząc w nim festiwal wszelkich różnic, a zarazem nadejście długo wyczekiwanego królestwa wolności. Upłynęło dostatecznie dużo czasu, by z odpowiednią dozą dystansu spojrzeć na to, czym w swej istocie był od początku ów straszny bądź ekscytujący - zależnie od wyznawanej opcji - postmodernizm. W Polsce sytuacja po temu jest tym bardziej sprzyjająca, że myśliciele najbardziej kompetentnie podejmujący w swoich pracach zagadnienia postmodernizmu i ponowoczesności, to współcześni anglosascy marksiści, których twórczość została w naszym kraju po 1989 roku niesłusznie, choć ze zrozumiałych względów zaniedbana. Bohaterowie Goodbye Mr. Postmodernism to Perry Anderson, David Harvey, Fredric Jameson, Terry Eagleton oraz Slavoj Žižek, których autor umieszcza pod wspólnym szyldem „późnej lewicy". Książka stanowi zarazem encyklopedyczne wprowadzenie do ich teorii, jak i próbę uchwycenia nowego klimatu lewicowej myśli, która manierze wiecznej emancypacji oraz upodobaniu do kolorowych marginesów (wspólnym postmodernizmowi i nowej, zrodzonej pod koniec lat sześćdziesiątych lewicy) coraz częściej przeciwstawia skłonność do odpowiedzialnej etycznie refleksji.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 450 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2658-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Dwie ortodoksje | 7 |
Nazwać system | 11 |
Późna lewica | 17 |
Rozdział 1. Perry Anderson: kronika pewnej śmierci | 31 |
Przeciw pseudoempirykom | 31 |
Na zachód od Berlina | 37 |
Bezlitosne laboratorium historii | 42 |
Przedmurze ponowoczesności | 46 |
Zastałe uniwersum | 56 |
Nurt wielkiej rzeki | 59 |
Rozdział 2. David Harvey: od kryzysu do ponowoczesności | 67 |
Materializm historyczno-geograficzny | 67 |
Trzy filary kryzysu | 73 |
Akumulujcie! | 75 |
m/v | 79 |
Człowiek | 85 |
Czas | 91 |
Przestrzeń | 102 |
Elastyczny reżim | 116 |
Czasowo-przestrzenna kompresja | 120 |
Rozbita całość | 128 |
Stąd do wieczności | 138 |
Rozdział 3. Fredric Jameson: kapitał jest sexy | 147 |
Nasza polityczna nieświadomość | 147 |
Trzy poziomy analizy i trzy fazy kapitalizmu | 151 |
Początek oblężenia | 153 |
The time is out of joint | 155 |
Tchórzu! | 159 |
Urzeczowienie | 166 |
Lustra postmodernizmu | 180 |
Zasada nadziei | 192 |
Socjalizm dla bogatych | 201 |
Podróż do wnętrza strachu | 211 |
Moment prawdy | 227 |
Mapy odnalezione w przyszłości | 236 |
Rozdział 4. Terry Eagleton: socjalizm i odkupienie | 241 |
Skrzyżowanie światów | 241 |
Cóż po teorii? | 245 |
Wola kontra ciało | 259 |
Święci i psy | 262 |
Nowe szaty cesarza | 274 |
Kultura i kultura | 276 |
Iluzje postmodernizmu | 279 |
Etyka socjalizmu | 283 |
Miłość polityczna | 301 |
Rozdział 5. Slavoj Žižek: sola fide! | 315 |
Socjalizm na kozetce | 315 |
Gdy Boga nie ma | 319 |
Ideologia ponowoczesna | 324 |
Marksa Freudem | 336 |
Lacanowska krytyka Marksa | 350 |
Korekta chrześcijaństwa | 364 |
Chrześcijaństwo kontra judaizm | 370 |
Chrześcijaństwo kontra buddyzm | 382 |
Rewolucyjny czyn miłości | 393 |
Niewidzialność i powtórzenie | 403 |
Zakończenie: utopia niemożliwa | 417 |
Bibliografia | 427 |
Summary. Goodbye Mr. Postmodernism. The late left, its thinkers and social theories | 437 |
Indeks osobowy | 443 |