Nadzór i kontrola finansów Jednostek Samorządu Terytorialnego

-25%

Nadzór i kontrola finansów Jednostek Samorządu Terytorialnego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

88,50  118,00

Format: pdf

Cena początkowa: 118,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 88,50 zł  


88,50

w tym VAT

Publikacja stanowi analizę systemu nadzoru i kontroli jednostek samorządu terytorialnego przez Regionalne Izby Obrachunkowe (RIO) w sprawach finansowych.


Przedstawiono w niej m.in. takie zagadnienia jak: • organizację i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych w zakresie nadzoru nad JST; • funkcje, cele i środki nadzoru; • przesłanki podjęcia czynności nadzorczych; • warunki, tryb i zasady kontroli; • zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych RIO – dopuszczalność wniesienia skargi, wymogi formalne, formułowanie zarzutów skargi kasacyjnej. Publikacja będzie pomocna dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego podczas postępowań nadzorczych i kontrolnych. Pozwoli zrozumieć misję i zasady funkcjonowania RIO, jak również w sposób właściwy reprezentować własne interesy – szczególnie finansowe – na różnych płaszczyznach współpracy z tym podmiotem. Książka przeznaczona jest dla skarbników, pracowników działów finansowo-księgowych jednostek samorządu terytorialnego oraz osób wchodzących w skład organów stanowiących i wykonawczych tych jednostek, a także adwokatów i radców prawnych.


Rok wydania2024
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-651-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    9
  Wstęp  | str.    11
  Rozdział    1
  Kontrola i nadzór – analiza pojęć  | str.    15
  1.1. Uwagi wstępne  | str.    15
  1.2. Nadzór i kontrola w JST  | str.    16
  1.3. Nadzór  | str.    27
  1.4. Pojęcie nadzoru  | str.    29
  1.5. Nadzór nad samorządem  | str.    31
  1.6. Funkcje i cele nadzoru  | str.    33
  1.7. Środki nadzoru  | str.    35
  1.8. Specyfika nadzoru RIO  | str.    40
  1.9. Kontrola  | str.    45
  1.10. Kryteria kontroli  | str.    47
  1.11. Środki kontroli  | str.    49
  1.12. Kontrola i nadzór – podobieństwa i różnice  | str.    53
  1.13. Podsumowanie  | str.    59
  Rozdział    2
  Regionalne izby obrachunkowe jako część administracji publicznej w Polsce  | str.    61
  2.1. Uwagi wstępne  | str.    61
  2.2. Specyfika organizacji RIO  | str.    62
  2.3. Zasada domniemania kompetencji nadzorczych  | str.    66
  2.4. Dylematy dotyczące rozgraniczenia właściwości nadzorczych RIO i wojewodów  | str.    68
  2.5. Sprawy finansowe jako przedmiot nadzoru RIO  | str.    72
  2.6. Podsumowanie  | str.    81
  Rozdział    3
  Organizacja i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych w zakresie nadzoru nad JST  | str.    85
  3.1. Uwagi wstępne  | str.    85
  3.2. Kolegium RIO  | str.    86
  3.3. Charakter członkostwa w kolegium RIO  | str.    87
  3.4. Charakter pracy w ramach kolegium RIO  | str.    95
  3.5. Niezawisłość członków kolegium RIO  | str.    96
  3.6. Wyłączne kompetencje kolegium RIO  | str.    100
  3.7. Posiedzenia kolegium izby  | str.    101
  3.8. Tryb pracy kolegium  | str.    104
  3.9. Raporty, analizy i opinie składów orzekających RIO  | str.    106
  3.10. Podsumowanie  | str.    111
  Rozdział    4
  Działania nadzorcze RIO w ramach systemu organów władzy publicznej  | str.    113
  4.1. Uwagi wstępne  | str.    113
  4.2. Czynności nadzorcze RIO  | str.    113
  4.3. Przesłanki podjęcia czynności nadzorczych  | str.    118
  4.4. Postępowanie wyjaśniające  | str.    122
  4.5. Postępowanie nadzorcze przed kolegium RIO  | str.    128
  4.6. Istotne naruszenie prawa  | str.    138
  4.7. Nieistotne naruszenie prawa i pozostałe konsekwencje postępowania nadzorczego  | str.    145
  4.8. Szczególny tryb nadzorczy  | str.    149
  4.9. Zastępcze ustalenie budżetu jako środek nadzoru  | str.    159
  4.10. Podsumowanie  | str.    168
  Rozdział    5
  Działalność kontrolna i instruktażowo-szkoleniowa RIO  | str.    175
  5.1. Działalność kontrolna  | str.    175
  5.2. Warunki, tryb i zasady kontroli RIO  | str.    177
  5.3. Wystąpienie pokontrolne, zalecenia i zastrzeżenia  | str.    180
  5.4. Działalność informacyjna, instruktażowa  i szkoleniowa  | str.    184
  5.5. Charakter i zakres działalności informacyjnej, instruktażowej oraz szkoleniowej RIO  | str.    186
  5.6. Instruktaż i wyjaśnienia przepisów prawa  | str.    189
  5.7. Faktyczny zakres działalności informacyjnej, instruktażowej oraz szkoleniowej RIO  | str.    191
  5.8. Działalność szkoleniowa  | str.    192
  Rozdział    6
  Działalność opiniodawcza  | str.    195
  6.1. Uwagi wstępne  | str.    195
  6.2. Charakter prawny opinii  | str.    197
  6.3. Kontrowersje dotyczące działalności opiniodawczej RIO  | str.    206
  6.4. Kryteria formalne opinii RIO  | str.    208
  6.5. Opinie negatywne  | str.    210
  6.6. Odwołanie od opinii  | str.    211
  6.7. Analiza poszczególnych rodzajów opinii wydawanych przez RIO  | str.    217
  6.7.1. Opinie dotyczące budżetu JST  | str.    217
  6.7.2. Opinie RIO o deficycie  | str.    223
  6.7.3. Opinia o informacji z przebiegu wykonania budżetu JST  | str.    230
  6.7.4. Opinie RIO w zakresie możliwości spłaty zaciąganych zobowiązań finansowych  | str.    238
  6.8. Podsumowanie  | str.    250
  Rozdział    7
  Pozostałe zagadnienia związane z działalnością RIO  | str.    253
  7.1. Rola RIO w procesie absolutorium budżetowego JST  | str.    253
  7.2. Raport o stanie gospodarki finansowej jednostki  | str.    255
  7.3. Postępowanie naprawcze  | str.    256
  7.4. Zastępcze ustalenie budżetu przez RIO  | str.    258
  7.5. Wytyczne wydawane przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych  | str.    259
  7.6. Rozpatrywanie skarg przez RIO  | str.    260
  7.7. Rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień regionalnej izby obrachunkowej przez skarbnika (głównego księgowego budżetu) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika  | str.    261
  Rozdział    8
  Zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych RIO  | str.    263
  8.1. Skarga do sądu na rozstrzygnięcie nadzorcze  | str.    264
  8.2. Dopuszczalność wniesienia skargi  | str.    265
  8.3. Termin na wniesienie skargi  | str.    266
  8.4. Organ właściwy do wniesienia skargi  | str.    267
  8.5. Wymogi formalne skargi  | str.    267
  8.6. Zarzuty skargi  | str.    268
  8.7. Formułowanie zarzutów skargi kasacyjnej  | str.    269
  8.8. Postępowanie sądowoadministracyjne dotyczące rozstrzygnięć nadzorczych RIO  | str.    271
  Bibliografia  | str.    273
  Orzecznictwo  | str.    285
   
RozwińZwiń