POLECAMY
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce poruszono zagadnienie nadzoru państwowego nad sektorem ropy i gazu z uwzględnieniem zmian wynikających z dużej nowelizacji ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
Autor przedstawia w sposób kompleksowy rolę administracji geologicznej i górniczej w procesie prowadzenia operacji w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów. Prezentuje także krytyczną analizę obecnych rozwiązań oraz własne propozycje uregulowań de lege ferenda.
Obok typowej dla działalności w tym sektorze instytucji koncesji, omawiane są także pozostałe instrumenty nadzoru przewidziane w ustawie, w tym niedawno ustanowiona decyzja o pozytywnym zakwalifikowaniu do fazy przetargowej oraz decyzja inwestycyjna. Analiza dokonywana jest na tle zbliżonych unormowań obowiązujących w innych sektorach gospodarki. Inną zaletą opracowania jest poszerzenie materiału badawczego o uwagi dotyczące prawodawstwa obcego, w tym rozwiązań prawnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii.
Adresaci:
Publikacja jest skierowana przede wszystkim do kadry menedżerskiej firm działających w sektorze ropy i gazu, sędziów sądów administracyjnych oraz pracowników organów administracji geologicznej i górniczej. Będzie też przydatnym źródłem wiedzy dla osób biorących udział w procesie legislacyjnym, zaangażowanych w działalność lobbingową, a także tych zajmujących się naukowo prawem gospodarczym.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 392 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8092-573-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Podziękowania | str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Zagadnienia wstępne | str. | 17 |
1.1. Uzasadnienie wyboru tematu | str. | 24 |
1.2. Aktualny stan nauki | str. | 28 |
1.3. Cel oraz układ pracy | str. | 34 |
1.4. Metody badawcze | str. | 43 |
1.5. Podstawowe pojęcia | str. | 46 |
Rozdział | 2 |
Funkcje państwa w gospodarce | str. | 48 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 48 |
2.2. Interes publiczny w polskim prawie administracyjnym | str. | 49 |
2.3. Funkcje państwa ze szczególnym uwzględnieniem funkcji reglamentacyjnej, regulacyjnej i policyjnej | str. | 68 |
2.4. Reglamentacyjne i regulacyjne ograniczenia działalności gospodarczej na tle konstytucyjnej zasady wolności działalności gospodarczej | str. | 98 |
2.4.1. Pojęcie wolności i jej ograniczenia | str. | 99 |
2.4.2. Rozwój historyczny wolności gospodarczej w prawie polskim | str. | 103 |
2.4.3. Wolność gospodarcza jako publiczne prawo podmiotowe | str. | 104 |
2.5. Wybrane administracyjnoprawne środki ograniczania wolności gospodarczej | str. | 112 |
2.5.1. Nadzór materialny | str. | 112 |
2.5.2. Nadzór prewencyjny | str. | 117 |
2.5.3. Nadzór weryfikacyjny | str. | 122 |
2.5.4. Nadzór regulacyjny | str. | 136 |
2.5.5. Koncesje | str. | 141 |
2.5.5.1. Model francuski | str. | 141 |
2.5.5.2. Model niemiecki | str. | 145 |
2.5.5.3. Koncesja w prawie polskim na tle innych form reglamentacji działalności gospodarczej | str. | 149 |
2.5.5.4. Koncesja jako forma porozumienia pomiędzy organem koncesyjnym a podmiotem realizującym inwestycję celu publicznego | str. | 165 |
Rozdział | 3 |
Prawna regulacja działalności w sektorze górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. | 172 |
3.1. Wprowadzenie | str. | 172 |
3.2. Cele prawnej regulacji górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. | 174 |
3.2.1. Ochrona środowiska | str. | 175 |
3.2.2. Racjonalna gospodarka złożami kopalin | str. | 179 |
3.2.3. Bezpieczeństwo państwa z uwzględnieniem bezpieczeństwa energetycznego | str. | 182 |
3.2.4. Obronność | str. | 189 |
3.2.5. Ochrona fiskalnych interesów państwa | str. | 190 |
3.2.6. Bezpieczeństwo ludzi i mienia | str. | 191 |
3.3. Formy nadzoru nad sektorem górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. | 192 |
3.3.1. Nadzór prewencyjny | str. | 192 |
3.3.2. Nadzór weryfikacyjny | str. | 201 |
3.3.3. Koncesje węglowodorowe | str. | 208 |
3.3.3.1. Uwagi ogólne | str. | 208 |
3.3.3.2. Koncesja węglowodorowa w ujęciu historycznym | str. | 210 |
3.3.3.3. Koncesja węglowodorowa w aktualnym stanie prawnym na tle pozostałych koncesji górniczych | str. | 218 |
3.3.3.4. Koncesja węglowodorowa w prawie Unii Europejskiej | str. | 236 |
3.3.4. Projekt robót geologicznych | str. | 242 |
3.3.5. Decyzja inwestycyjna | str. | 247 |
3.3.6. Plan ruchu zakładu górniczego | str. | 252 |
3.3.7. Świadectwa kompetencji zawodowych | str. | 258 |
3.4. Ustrój organów administracji geologicznej i górniczej | str. | 261 |
3.5. Podsumowanie uwag na temat prawnej regulacji działalności w sektorze górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego | str. | 265 |
3.6. Analiza krytyczna aktualnych rozwiązań | str. | 269 |
Rozdział | 4 |
Prawna regulacja sektora górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego za granicą | str. | 277 |
4.1. Wprowadzenie | str. | 277 |
4.2. Wielka Brytania | str. | 278 |
4.3. Irlandia (wzmianka) | str. | 295 |
4.4. Królestwo Norwegii | str. | 296 |
4.5. Stany Zjednoczone Ameryki na przykładzie prawodawstwa stanu Teksas oraz prawodawstwa federalnego | str. | 303 |
4.6. Podsumowanie uwag prawnoporównawczych | str. | 321 |
Rozdział | 5 |
Model nadzoru nad sektorem ropy i gazu | str. | 324 |
5.1. Wprowadzenie | str. | 324 |
5.2. Niezależny organ regulacyjny. Uwagi ogólne | str. | 332 |
5.3. Niezależny organ regulacyjny. Cel działania | str. | 346 |
5.4. Niezależny organ regulacyjny. Ustrój i pozycja w ramach istniejącej struktury organów administracji państwa | str. | 348 |
5.5. Niezależny organ regulacyjny. Zakres kompetencji i zadań oraz formy działania | str. | 354 |
5.6. Nadzór prewencyjny | str. | 357 |
5.7. Nadzór weryfikacyjny | str. | 361 |
5.8. Nowa koncesja węglowodorowa | str. | 363 |
5.9. Niezależny organ regulacyjny. Podsumowanie uwag na temat zakresu zadań i kompetencji | str. | 369 |
5.10. Niezależny organ regulacyjny. Metody rozwiązywania sporów | str. | 370 |
5.11. Niezależny organ regulacyjny. Uwagi końcowe | str. | 372 |
Bibliografia | str. | 375 |