Patologie w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych

Patologie w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych

1 opinia

Format:

ibuk

Niniejsza monografia ma na celu zdefiniowanie i zrozumienie złożoności i wieloaspektowości patologii w zachowaniach konsumentów na tym rynku. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wstępu i zakończenia. Rozdział I ma charakter teoretyczny i podjęto w nim próbę charakterystyki zachowań konsumentów jako punktu wyjścia rozważań na temat patologii konsumenckich. W rozdziale II scharakteryzowano rynek usług ubezpieczeniowych zarówno
od strony podażowej, jak i popytowej, a następnie wskazano najważniejsze nowe trendy w zachowaniach konsumentów w kontekście usług ubezpieczeniowych. Rozdział III stanowi metodyczną część pracy. Obejmuje analizę dostępnych źródeł informacji o patologiach w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych i prezentuje najważniejsze wnioski z nich płynące. Ostatnie dwa rozdziały mają charakter empiryczny, przedstawiono w nich wyniki badań bezpośrednich. Rozdział IV prezentuje wyniki badań jakościowych, które pozwoliły scharakteryzować zjawisko patologii w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych z punktu widzenia pracowników zatrudnionych w tego typu podmiotach. W rozdziale V utworzono typologię konsumentów przejawiających pozytywne intencje wobec zachowań patologicznych na rynku usług ubezpieczeniowych, by w efekcie zidentyfikować priorytety kampanii edukacyjnych mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku. Ponadto scharakteryzowano wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych oraz na patologie występujące w tych zachowaniach. Pracę zakończono wnioskami płynącymi zarówno z części teoretycznej, jak i praktycznej.


Rok wydania2024
Liczba stron198
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-885-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  
  Rozdział 1. Koncepcja patologii w zachowaniach konsumentów    9
  1.1. Zachowania konsumentów na rynku    9
  1.2. Patologiczne zachowania konsumentów    14
  1.3. Czynniki kształtujące patologiczne zachowania konsumentów    19
  1.4. Rodzaje patologii w zachowaniach konsumentów    28
  
  Rozdział 2. Rynek usług ubezpieczeniowych    37
  2.1. Usługi ubezpieczeniowe w Polsce    37
  2.2. Charakterystyka strony podażowej rynku usług ubezpieczeniowych w Polsce    46
  2.3. Charakterystyka strony popytowej rynku usług ubezpieczeniowych w Polsce    51
  2.4. Trendy w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    58
  
  Rozdział 3. Metodyczne aspekty badań patologii w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    66
  3.1. Źródła informacji o patologiach w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    66
  3.2. Metody w badaniach patologii w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    72
  3.3. Założenia koncepcyjne projektowanych badań    79
  3.4. Metodyka i organizacja zrealizowanych badań    85
  3.5. Charakterystyka populacji generalnej i próby badawczej    99
  
  Rozdział 4. Intencje wobec patologii w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych w świetle badań bezpośrednich    104
  4.1. Charakterystyka zjawiska patologii w zachowaniach konsumentów usług ubezpieczeniowych – wyniki badań jakościowych    104
  4.2. Skłonność konsumentów usług ubezpieczeniowych do zachowań patologicznych    110
  4.3. Determinanty gotowości do zachowań patologicznych na rynku usług ubezpieczeniowych w świetle teorii planowanego zachowania    117
  4.3.1. Postawy wobec patologii w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    117
  4.3.2. Subiektywne normy a patologie w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    121
  4.3.3. Postrzegana kontrola behawioralna a patologie w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    122
  4.3.4. Obowiązek moralny a patologie w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    123
  4.3.5. Przeszłe zachowania patologiczne konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    124
  4.4. Weryfikacja zależności między elementami modelu    125
  4.5. Techniki neutralizacji poczucia winy spowodowanego patologicznym zachowaniem konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    134
  
  Rozdział 5. Typy konsumentów i ich implikacje praktyczne na rynku usług ubezpieczeniowych    139
  5.1. Typologia konsumentów zachowujących się patologicznie na rynku usług ubezpieczeniowych    139
  5.2. Sposoby przeciwdziałania patologiom w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    146
  5.3. Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    151
  5.4. Wpływ pandemii COVID-19 na występowanie patologii w zachowaniach konsumentów na rynku usług ubezpieczeniowych    154
  
  Zakończenie    159
  Bibliografia    169
  Spis rysunków    185
  Spis tabel    187
  Aneks A – Scenariusz wywiadu pogłębionego    189
  Aneks B – Kwestionariusz ankiety    191
RozwińZwiń