POLECAMY
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Motywacja to przystępne wprowadzenie do motywacji i emocji, łączące badania klasyczne z tymi współczesnymi.
Autor sięga po liczne przykłady z życia, by zainteresować uczących się oraz ożywić często trudne, teoretyczne koncepcje. Zrozumienie i stosowanie opisanych zasad motywacji pozwoli nie tylko wejrzeć w to, co motywuje nasze zachowanie, ale także dowiedzieć się, jak za pomocą wyznaczania celów zainicjować u siebie zmianę. Autor przyjmuje ewolucyjne podejście do badania motywacyjnych efektów relacji międzyludzkich, preferencji żywieniowych, strachu, muzyki i emocji, jednocześnie rozważając ważną rolę cech osobowości i potrzeb psychologicznych w rozumieniu rozmaitych motywacji. Uwzględnia również motywację w zachowaniach kompulsyjnych towarzyszących uzależnieniom od substancji, hazardu, gier internetowych i obsesyjnych ćwiczeń fizycznych. Wszystko to sprawia, że publikacja zapewnia naprawdę kompleksowy przegląd biologicznych, psychologicznych i środowiskowych źródeł motywacji.
To lektura obowiązkowa dla wszystkich studentów spotykających się w trakcie edukacji z problematyką motywacji.
Lambert Deckers jest nie tylko znakomitym specjalistą w obszarze motywacji, ale i świetnym, bardzo doświadczonym dydaktykiem (na swoim Uniwersytecie wykładał zagadnienia motywacji nieprzerwanie przez czterdzieści lat !). Pozwala mu to przedstawiać poszczególne, często bardzo złożone problemy w sposób zarówno wielce kompetentny, jak i niezwykle przystępny.
Przedstawiając kolejno poszczególne zagadnienia dotyczące motywacji, autor używa swoistej triady narracyjnej – odwołuje się do mechanizmów biologicznych, psychologicznych i środowiskowych, uruchamiających i podtrzymujących rozmaite stany motywacyjne. Te ostatnie zaś nie są w ujęciu Autora czymś abstrakcyjnym („bytem samym w sobie”), ale fenomenem wywołującym specyficzne reakcje behawioralne, afektywne i poznawcze.
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że wydanie tej książki po polsku jest nadzwyczaj pożądane. Powody są co najmniej dwa. Pierwszy to wysoka jakość książki i jej holistyczny charakter. Drugim powodem (równie istotnym) jest brak dobrego współczesnego podręcznika motywacji na polskim rynku i wynikające z tego oczywiste trudności w nauczaniu tego ważnego obszaru psychologii. Recenzowany podręcznik lukę tę może wypełnić w sposób znakomity.
Z recenzji prof. dr hab. Dariusza Dolińskiego
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 440 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Małgorzata Guzowska |
ISBN-13 | 978-83-01-23560-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa XIII | |
Podziękowania XV | |
ROZDZIAŁ. Wprowadzenie do motywacji i emocji | 1 |
Znaczenie motywacji | 1 |
Przejść do działania | 2 |
Cel psychologii motywacji | 4 |
Motywacja jako przewidywanie przyszłości | 5 |
Motywacja jako podróż | 9 |
Podsumowanie sekcji | 11 |
Źródła motywacji | 12 |
Źródła wewnętrzne | 12 |
Źródła zewnętrzne | 14 |
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna się łączą | 16 |
Przeszłość jako źródło motywacji | 20 |
Zakres motywacji | 22 |
Podsumowanie sekcji | 23 |
Słowniczek | 25 |
Piśmiennictwo | 27 |
ROZDZIAŁ 2. Ewolucyjni poprzednicy motywacji | 29 |
Ewolucyjna perspektywa motywacji | 29 |
Historia ewolucyjna i historia osobista | 30 |
Psychologia ewolucyjna | 32 |
Podsumowanie sekcji | 34 |
Uniwersalne motywy w sferze związków i seksu | 35 |
Motywacja do związków | 35 |
Hipoteza dobrych genów | 36 |
Długoterminowy wybór partnera | 41 |
Teoria biospołeczna | 42 |
Ochrona relacji | 45 |
Subtelne ewolucyjne niedopasowanie smartfonów | 47 |
Podsumowanie sekcji | 50 |
Strach, preferencje żywieniowe i muzyka jako motywy uniwersalne | 51 |
Strach jako motyw uniwersalny | 51 |
Preferencje i upodobanie do pokarmów | 54 |
Uniwersalny urok muzyki | 56 |
Podsumowanie sekcji | 58 |
Słowniczek | 59 |
Piśmiennictwo | 61 |
ROZDZIAŁ 3. Uzależnienia i zachowania towarzyszące uzależnieniom | 65 |
Narkotyki i uzależnienia | 65 |
Aspekty uzależnienia | 66 |
Specyfika uzależnienia od narkotyków | 68 |
Od eksperymentowania do uzależnienia | 70 |
Podsumowanie sekcji | 75 |
Proces uzależnienia | 75 |
Psychologiczne teorie uzależnienia od substancji psychoaktywnych | 76 |
Mózgowe korelaty uzależnień | 79 |
Utrata samokontroli | 82 |
Rola środowiska w uzależnieniu: warunkowanie | 82 |
Zdarzenia, które prowadzą do nawrotu | 84 |
Poznanie i uzależnienie | 87 |
Podsumowanie sekcji | 88 |
Uzależnienia behawioralne | 89 |
Patologiczny hazard | 89 |
Gry internetowe | 91 |
Uzależnienie od Internetu | 93 |
Uzależnienie od ćwiczeń fizycznych | 94 |
Objawy uzależnienia od ćwiczeń | 95 |
Podsumowanie sekcji | 96 |
Słowniczek | 97 |
Piśmiennictwo | 100 |
ROZDZIAŁ 4. Homeostaza: temperatura, pragnienie, głód i jedzenie | 105 |
Wewnętrzne czynniki regulacji organizmu | 105 |
Homeostaza i allostaza | 106 |
Homeostaza w termoregulacji i gospodarce płynowej | 109 |
Siła motywacji głodu | 110 |
Homeostaza energetyczna | 111 |
Utrzymanie homeostazy energetycznej | 113 |
Mechanizmy sprzężenia zwrotnego dla sytości | 115 |
Model podwójnego punktu interwencji | 117 |
Podsumowanie sekcji | 118 |
Charakterystyka żywności i jedzenie | 119 |
Reakcje fazy cefalicznej | 120 |
Smakowitość i ilość jedzenia | 120 |
Sytość sensorycznie specyficzna | 122 |
Preferencje żywieniowe | 122 |
Podsumowanie sekcji | 126 |
Charakterystyka osoby i jedzenie | 127 |
Progowa teoria głodu i sytości | 127 |
Zwolnienie z ograniczeń dietetycznych | 128 |
Jadłowstręt psychiczny | 130 |
Podsumowanie sekcji | 132 |
Słowniczek | 33 |
Piśmiennictwo | 35 |
ROZDZIAŁ 5. Zachowanie, pobudzenie i wartościowość afektywna | 139 |
Pobudzenie i poziom wykonania | 139 |
Kategorie pobudzenia | 140 |
Źródła pobudzenia | 142 |
Pobudzenie i zachowanie | 143 |
Podsumowanie sekcji | 148 |
Teorie dotyczące związku poziom wykonania–pobudzenie | 149 |
Model katastrofy | 149 |
Lęk wpływa na przetwarzanie poznawcze i zachowanie | 151 |
Podsumowanie sekcji | 154 |
Pobudzenie i wartościowość afektywna | 155 |
Zmienność wartościowości afektywnej | 155 |
Nowość bodźca, złożoność i wartościowość afektywna | 158 |
Nowość i niezgodność w muzyce i humorze | 164 |
Przyjemność muzyki | 164 |
Podsumowanie sekcji | 168 |
Słowniczek | 69 |
Piśmiennictwo | 71 |
ROZDZIAŁ 6. Stres, radzenie sobie i zdrowie | 175 |
Związek między wydarzeniami życiowymi a stresem | 175 |
Wymagania, radzenie sobie i stres | 176 |
Charakterystyka stresorów | 176 |
Przewidywalność i kontrolowalność stresorów | 178 |
Charakterystyka stresu | 179 |
Od zmian życiowych do stresorów | 184 |
Stresory różnią się pod względem akumulacji, siły i czasu trwania | 185 |
Podsumowanie sekcji | 193 |
Stresory wpływają na organizm | 195 |
Zaburzenia psychosomatyczne | 195 |
Zachowanie chorobowe | 198 |
Podsumowanie sekcji | 198 |
Zmienne moderujące wpływ wydarzeń życiowych | 199 |
Ocena i radzenie sobie z wydarzeniami życiowymi i stresem | 199 |
Kontrolowalność stresora | 203 |
Informacja zwrotna | 206 |
Podsumowanie sekcji | 206 |
Słowniczek | 207 |
Piśmiennictwo | 209 |
ROZDZIAŁ 7. Psychologiczne potrzeby i motywy | 213 |
Popędy i potrzeby jako wewnętrzne źródła motywacji | 213 |
Potrzeby fizjologiczne i potrzeby psychologiczne | 214 |
Motywująca rola potrzeb psychologicznych | 217 |
Charakterystyka potrzeb psychologicznych | 218 |
Jak wykazać, że potrzeby psychologiczne motywują zachowanie? | 221 |
Związek między potrzebami a zachowaniem | 223 |
Podsumowanie sekcji | 224 |
Dwie główne teorie potrzeb psychologicznych | 225 |
Zaktualizowana hierarchia potrzeb Maslowa | 225 |
Teoria autodeterminacji | 227 |
Potrzeba afiliacji/przynależności jako motywacja zachowań | 230 |
Podsumowanie sekcji | 232 |
Wybrane potrzeby psychologiczne | 233 |
Potrzeba poczucia własnej wartości | 233 |
Potrzeba osiągnięć | 236 |
Potrzeba domknięcia i potrzeba poznania | 237 |
Potrzeba władzy | 239 |
Potrzeba znaczenia | 240 |
Podsumowanie sekcji | 243 |
Słowniczek | 243 |
Piśmiennictwo | 246 |
ROZDZIAŁ 8. Osobowość i motywacja | 249 |
Problem różnic indywidualnych | 249 |
Cechy osobowości związane z motywacją | 250 |
Cechy osobowości jako kategorie lub przyczyny zachowań | 250 |
Cechy osobowości jako kategorie zrozumienia motywacji | 251 |
Biologia cech osobowości | 253 |
Podsumowanie sekcji | 257 |
Cechy osobowości Wielkiej Piątki wpływają na motywację | 258 |
Cechy osobowości wchodzą w interakcje i korelują ze środowiskiem | 258 |
Wpływ otwartości na doświadczenie na motywację | 260 |
Wpływ ekstrawersji na motywację | 261 |
Wpływ neurotyczności na motywację | 265 |
Wpływ sumienności na motywację | 267 |
Wpływ ugodowości na motywację | 267 |
Cechy Wielkiej Piątki mają trwały wpływ na motywację | 268 |
Podsumowanie sekcji | 271 |
Poszukiwanie doznań, samokontrola i upór wpływają na motywację | 272 |
Wpływ poszukiwania doznań na motywację | 272 |
Wpływ samokontroli na motywację | 274 |
Wpływ uporu na motywację | 278 |
Podsumowanie sekcji | 279 |
Słowniczek | 280 |
Piśmiennictwo | 283 |
ROZDZIAŁ 9. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna | 287 |
Motywacja zewnętrzna i wartość podniety | 287 |
Wzmocnienia i kary a podniety | 288 |
Obiektywna i subiektywna wartość bodźca | 288 |
Podniety pozytywne i negatywne | 289 |
Podsumowanie sekcji | 293 |
Czynniki wpływające na wartość podniety | 293 |
Ilość – nasilenie – intensywność | 293 |
Stany wewnętrzne określają wartość podniety | 295 |
Efekty kontrastu | 297 |
Teoria motywacji temporalnej | 301 |
Podsumowanie sekcji | 305 |
Motywacja wewnętrzna | 306 |
Różnice między motywacją zewnętrzną i wewnętrzną | 307 |
Cel zachowania motywowanego wewnętrznie | 308 |
Interakcja między motywacją zewnętrzną i wewnętrzną | 311 |
Orientacja motywacyjna | 313 |
Podsumowanie sekcji | 314 |
Słowniczek | 315 |
Piśmiennictwo | 317 |
ROZDZIAŁ 10. Motywująca rola celu | 319 |
Źródła celów | 319 |
Od możliwych stanów końcowych do celów | 320 |
Czym są źródła celów i co motywują? | 323 |
Podsumowanie sekcji | 327 |
Charakterystyka celów i oczekiwania | 327 |
Motywujące cechy celów | 328 |
Dyskontowanie wysiłku określa wartość celu | 330 |
Teoria wartości oczekiwanej i teoria oczekiwanej użyteczności | 332 |
Punkt odniesienia | 335 |
Teoria perspektywy | 336 |
Podsumowanie sekcji | 337 |
Zaangażowanie w cel, planowanie i osiągnięcie | 337 |
Zobowiązanie do osiągnięcia celu | 338 |
Planowanie osiągnięcia celu | 339 |
Postęp w kierunku osiągnięcia celu | 342 |
Osiągnięcie celu i porażka | 346 |
Podsumowanie sekcji | 349 |
Słowniczek | 350 |
Piśmiennictwo | 352 |
ROZDZIAŁ 11. Emocje i nastroje | 355 |
Charakterystyka i kategorie emocji | 355 |
Czym jest emocja? | 356 |
Metody odkrywania podstawowych emocji | 358 |
Charakterystyka emocji | 363 |
Intensywność i czas trwania emocji | 367 |
Podsumowanie sekcji | 370 |
Funkcja pobudzenia | 371 |
Teoria Jamesa-Langego | 371 |
Dwuczynnikowa teoria emocji | 374 |
Emocje są konstruowane | 377 |
Teoria pobudzenia Cannona | 377 |
Podsumowanie sekcji | 378 |
Nastroje | 379 |
Różnice między nastrojami a emocjami | 379 |
Pomiar nastrojów | 380 |
Czynniki wpływające na nastrój | 380 |
Zachowania regulujące nastrój | 383 |
Podsumowanie sekcji | 386 |
Słowniczek | 387 |
Piśmiennictwo | 389 |
ROZDZIAŁ 12. Emocje jako motywy | 393 |
Ocena zdarzenia emocjonalnego | 393 |
Sekwencja zdarzenie–ocena–emocja | 394 |
Charakterystyka oceny | 397 |
Podsumowanie sekcji | 400 |
Ekspresje mimiczne są motywowane przez emocje | 400 |
Charakterystyka ludzkiej twarzy | 401 |
Powiązanie ekspresja–uczucie | 401 |
Wrodzony charakter mimicznych ekspresji emocjonalnych | 402 |
Funkcja ekspresji mimicznych | 407 |
Podsumowanie sekcji | 410 |
Motywująca funkcja emocji | 412 |
Emocje jako motywy zachowań | 412 |
Emocje jako motywy aktywności poznawczej | 413 |
Motywacyjny charakter pozytywnych emocji | 417 |
Podsumowanie sekcji | 422 |
Słowniczek | 423 |
Piśmiennictwo | 425 |
Indeks rzeczowy | 429 |
Indeks nazwisk | 435 |
O Autorze | 445 |