Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


18,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych wypełnia lukę na polskim rynku wydawniczym dotyczącą aktualiów rodzimego teatru niezależnego (i socjologii teatru w ogóle). Pomimo że Teatr Węgajty, Stowarzyszenie Teatralne Chorea i Teatr Szwalnia wyrastają z poniekąd już „klasycyzującego się” idiomu stworzonego przez Jerzego Grotowskiego i czerpią w sposób przemożny z kontrkulturowego etosu lat 60., stanowią wciąż aktualną i nader żywą antytezę wobec teatru mieszczańskiego i – co Autorki wykazują w sposób dobitny – twórczo wpływają na tkankę lokalnych społeczności, budując (wciąż) nową wrażliwość i wartości. Niewątpliwą zaletą tekstu jest jego komparatystyczny charakter. Autorki precyzyjnie wskazują na konfigurację cech budujących społeczną strukturę, etos i habitus poszczególnych grup, mniej lub bardziej „rezonujących” ze światem społecznym, sformalizowanych, inkluzywnych, opartych na idei „plemienności”.
Dr hab. Małgorzata Stępnik, prof. UMCS


Każda z trzech grup teatralnych będąca przedmiotem zainteresowania Autorek została odrębnie przedstawiona i opisana przez inny zespół autorski, co spowodowało, że sposób obrazowania nie jest jednolity, opiera się̨ na odmiennych założeniach teoretycznych i posiada odmienną strukturę̨ opisu. […] Autorki wyraźnie dopuszczają polifonię i nie chcą porównywać tego, co i tak przecież nie jest porównywalne – na takim przekonaniu opiera się̨ również swoistość wykorzystywanej przez nie metodologii badań jakościowych. W efekcie Autorki nie tylko uzyskały polifonię narracji, lecz także uchwyciły polifonię badanych zjawisk.
Dr hab. Przemysław Kisiel, prof. UEK


Rok wydania2024
Liczba stron214
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-379-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  I. TEATR WĘGAJTY JAKO STREFA REZONANSOWA    25
  1. Rys historyczny i mity założycielskie    25
  2. Socjologia krytyczna jako narzędzie analizy grupy teatralnej    34
  3. „Odzyskane stado”. O wspólnocie i więziach    38
  4. „Ludzie tęsknią do prostoty”. O miejscu, naturze i codzienności    44
  5. „Świecka modlitwa”. O czasie i obrzędowości    49
  6. „Czułe nawigowanie”. O sztuce i tworzeniu    54
  7. „Węgajcki korzeń”. O zmianie    59
  Podsumowanie. Węgajty – grupa rezonująca    63
  
  II. STOWARZYSZENIE TEATRALNE CHOREA JAKO WSPÓLNOTA TWÓRCZA    69
  1. Artystyczna secesja. Geneza Stowarzyszenia Chorea    70
  2. Ziemia Obiecana. Specyfika miejsca, w którym działa Stowarzyszenie Chorea    73
  3. Chorea jako grupa o ograniczonej inkluzywności    76
  4. Jedność w wielości. Stowarzyszenie Teatralne Chorea jako tygiel artystyczny    79
  Podsumowanie. „Chorea to MY”    119
  
  III. TEATR SZWALNIA JAKO GRUPA PŁYNNA    125
  1. Od marzenia do urzeczywistnienia. Geneza Teatru Szwalnia    125
  2. To, co najważniejsze: ludzie, spotkanie, miejsce    130
  3. My: nonkonformiści. W poszukiwaniu „wspólnego mianownika”    141
  4. Dynamika grupy    151
  5. Czynami, myślami i sercem cały czas. Teatr Szwalnia jako miejsce pracy    161
  6. „Wszystko jest możliwe”. O formacji i transformacyjnym genie Szwalni    164
  Podsumowanie. Szwalnia Wspólna    179
  
  Kazimierz Kowalewicz, Epilog mały, taki może za jeden grosz    183
  
  Bibliografia    193
  
  Noty o Autorkach    205
  
  Indeks osobowy    207
RozwińZwiń