INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Od niemal trzydziestu lat w polskich szkołach istnieje możliwość uczestniczenia w zajęciach z etyki. W ostatnim czasie ten nieobowiązkowy przedmiot zyskał dużą popularność wśród uczniów. Dyskusja wokół pytania, czego uczyć na lekcjach etyki, nie jest jednak bynajmniej zamknięta. Zajęcia z edukacji etycznej istnieją też w wielu krajach europejskich i, jak się okazuje, historia ich wprowadzania do szkół oraz definiowanie podstaw programowych było złożonym procesem.
Jego prześledzenie może być inspirującym doświadczeniem dla wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem etyki.
W prezentowanej publikacji przedstawiona została historia wprowadzania do szkół przedmiotów, na których realizuje się edukację etyczną we Francji, Hiszpanii i Portugalii. Wspólnym punktem odniesienia dla twórców programów nauczania etyki w tych krajach było przekonanie, że sama instytucja obywatelstwa oraz idea praw człowieka wyrażona w kolejnych dokumentach – od Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 roku po Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 1948 roku – jest źródłem wartości etycznych, które warto upowszechniać w edukacji szkolnej. W książce zawarte są tłumaczenia podstaw programowych dla francuskich, hiszpańskich i portugalskich przedmiotów szkolnych, na których realizowana jest edukacja etyczna.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-292-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1 | |
Edukacja etyczna we Francji | 17 |
1.1. Wprowadzenie | 17 |
1.2. Historia i struktura francuskiej szkoły | 17 |
1.3. Wychowanie obywatelskie w szkole francuskiej | 22 |
1.4. Podsumowanie | 32 |
1.5. Francuskie dokumenty z programami dla przedmiotów z obszaru edukacji etycznej | 34 |
Rozdział 2 | |
Edukacja etyczna w Hiszpanii | 117 |
2.1. Wprowadzenie | 117 |
2.2. Hiszpański system oświatowy | 117 |
2.3 .Etyka i filozofia w hiszpańskim systemie oświatowym do roku 2006 | 120 |
2.4. Wprowadzenie przedmiotu „edukacja obywatelska” | 121 |
2.5. Treści programowe przedmiotu „edukacja obywatelska” – charaktery styka ogólna | 122 |
2.6. Społeczny odbiór przedmiotu „edukacja obywatelska” | 125 |
2.7. Instytucjonalna i sądowa walka z przedmiotem „edukacja obywatelska” | 129 |
2.8. Likwidacja przedmiotu „edukacja obywatelska” | 130 |
2.9. Edukacja etyczna w nauczaniu szkolnym w Hiszpanii po reformie z 2013 roku | 130 |
2.10. Edukacja etyczna po zmianach prawnych z 2020 roku. Wprowadzenie przedmiotu „edukacja do wartości obywatelskich i etycznych” | 132 |
2.11. Podsumowanie | 134 |
2.12. Hiszpańskie dokumenty z programami dla przedmiotów z obszaru edukacji etycznej | 136 |
Rozdział 3 | |
Edukacja etyczna w Portugalii | 193 |
3.1. Wprowadzenie | 193 |
3.2. Zarys historii szkolnictwa w Portugalii | 193 |
3.3. Przedmiot „edukacja obywatelska” w portugalskim systemie szkolnictwa | 197 |
3.4. Podsumowanie | 201 |
3.5. Portugalskie dokumenty z programami dla przedmiotów z obszaru edukacji etycznej | 203 |
Zakończenie | 231 |