Etyka w systemie edukacji w wybranych krajach świata zachodniego (Francja, Hiszpania, Portugalia)

1 opinia

Format:

ibuk

Od niemal trzydziestu lat w polskich szkołach istnieje możliwość uczestniczenia w zajęciach z etyki. W ostatnim czasie ten nieobowiązkowy przedmiot zyskał dużą popularność wśród uczniów. Dyskusja wokół pytania, czego uczyć na lekcjach etyki, nie jest jednak bynajmniej zamknięta. Zajęcia z edukacji etycznej istnieją też w wielu krajach europejskich i, jak się okazuje, historia ich wprowadzania do szkół oraz definiowanie podstaw programowych było złożonym procesem.
Jego prześledzenie może być inspirującym doświadczeniem dla wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem etyki.
W prezentowanej publikacji przedstawiona została historia wprowadzania do szkół przedmiotów, na których realizuje się edukację etyczną we Francji, Hiszpanii i Portugalii. Wspólnym punktem odniesienia dla twórców programów nauczania etyki w tych krajach było przekonanie, że sama instytucja obywatelstwa oraz idea praw człowieka wyrażona w kolejnych dokumentach – od Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela z 1789 roku po Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 1948 roku – jest źródłem wartości etycznych, które warto upowszechniać w edukacji szkolnej. W książce zawarte są tłumaczenia podstaw programowych dla francuskich, hiszpańskich i portugalskich przedmiotów szkolnych, na których realizowana jest edukacja etyczna.


Rok wydania2023
Liczba stron246
KategoriaEtyka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-292-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1
  Edukacja etyczna we Francji    17
  1.1. Wprowadzenie    17
  1.2. Historia i struktura francuskiej szkoły    17
  1.3. Wychowanie obywatelskie w szkole francuskiej    22
  1.4. Podsumowanie    32
  1.5. Francuskie dokumenty z programami dla przedmiotów z obszaru edukacji etycznej    34
  
  Rozdział 2
  Edukacja etyczna w Hiszpanii    117
  2.1. Wprowadzenie    117
  2.2. Hiszpański system oświatowy    117
  2.3 .Etyka i filozofia w hiszpańskim systemie oświatowym do roku 2006    120
  2.4. Wprowadzenie przedmiotu „edukacja obywatelska”    121
  2.5. Treści programowe przedmiotu „edukacja obywatelska” – charaktery styka ogólna    122
  2.6. Społeczny odbiór przedmiotu „edukacja obywatelska”    125
  2.7. Instytucjonalna i sądowa walka z przedmiotem „edukacja obywatelska”    129
  2.8. Likwidacja przedmiotu „edukacja obywatelska”    130
  2.9. Edukacja etyczna w nauczaniu szkolnym w Hiszpanii po reformie z 2013 roku    130
  2.10. Edukacja etyczna po zmianach prawnych z 2020 roku. Wprowadzenie przedmiotu „edukacja do wartości obywatelskich i etycznych”    132
  2.11. Podsumowanie    134
  2.12. Hiszpańskie dokumenty z programami dla przedmiotów z obszaru edukacji etycznej    136
  
  Rozdział 3
  Edukacja etyczna w Portugalii    193
  3.1. Wprowadzenie    193
  3.2. Zarys historii szkolnictwa w Portugalii    193
  3.3. Przedmiot „edukacja obywatelska” w portugalskim systemie szkolnictwa    197
  3.4. Podsumowanie    201
  3.5. Portugalskie dokumenty z programami dla przedmiotów z obszaru edukacji etycznej    203
  
  Zakończenie    231
RozwińZwiń