POLECAMY
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza monografia poświęcona jest grafomotoryce w takim jej ujęciu, które zasadza się na zespoleniu dwu aspektów czynności grafomotorycznych – przebiegu czynności grafomotorycznych i wytworów czynności grafomotorycznych. Stwarza ono możliwość wielopłaszczyznowej oceny grafomotoryki, z ukierunkowaniem na przyczynowy i objawowy charakter ewentualnych opóźnień i zaburzeń w tej sferze.
Niniejsza praca zawiera charakterystykę sprawności grafomotorycznych uczniów szkoły podstawowej, sporządzoną na podstawie wyników badań empirycznych oraz ustalenia merytoryczne poczynione w interesującym nas obszarze. Naszym celem było dostarczenie osobom zainteresowanym informacji na temat ilościowych i jakościowych aspektów analizowanych zjawisk – bardzo istotne było tu dla nas zobrazowanie najważniejszych problemów na zeskanowanych próbkach wytworów czynności grafomotorycznych i zdjęciach przedstawiających zachowania w trakcie czynności grafomotorycznych.
Zagadnienia prezentowane w monografii zostały opracowane z wykorzystaniem kompetencji językoznawczych, logopedycznych oraz psychologicznych jej autorek.
Autorki, bardzo słusznie, uwzględniły nie tylko wytwory czynności grafomotorycznych, ale także zaprezentowały różne aspekty przebiegu tychże czynności, co pozwoliło im na wielopłaszczyznową ocenę grafomotoryki, obejmującą zarówno przyczyny, jak i objawy ewentualnych nieprawidłowości w tej sferze. Badania zostały zrealizowane w ramach projektu pt. "Zaburzenia komunikacji pisemnej. Profil sprawności grafomotorycznych jako technika diagnozowania dzieci w wieku 7-13 lat. Rozwój grafomotoryki - ryzyko dysgrafii". Łącznie wzięło w nich udział 300 uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. W zakresie zbierania materiału badawczego Autorki wykazały się wielką rzetelnością i kompetencją językoznawczą, logopedyczną i psychologiczną. Praca charakteryzuje się przejrzystością strukturalną, wzorowym uporządkowaniem treści, wyrazistymi wnioskami. Dzięki pracy A. Domagały i U. Mireckiej otrzymaliśmy wartościowy obraz rozwojowych i patologicznych aspektów grafomotoryki u dzieci.
Z recenzji - prof. dr hab. Stanisław Milewski, Uniwersytet Gdański
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-3217-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Ocena sprawności grafomotorycznych | 9 |
1. Grafomotoryka jako przedmiot oceny specjalistycznej | 9 |
2. Problematyka badań własnych | 13 |
3. Etapy postępowania badawczego | 19 |
4. Procedura badań eksperymentalnych | 20 |
5. Charakterystyka materiału empirycznego | 23 |
II. Pismo i wzory literopodobne – wyniki badań własnych nad wytworami czynności grafomotorycznych | 25 |
1. Kategorie opisu wytworów czynności grafomotorycznych | 25 |
1.1. Linia | 27 |
1.1.1. Nacisk narzędzia piszącego | 28 |
1.1.2. Stabilność linii | 33 |
1.2. Litery/znaki literopodobne | 37 |
1.2.1. Forma liter/znaków literopodobnych | 38 |
1.2.2. Proporcje w obrębie litery/znaku literopodobnego | 51 |
1.3. Litera w wyrazie/znak literopodobny w strukturze wzoru | 55 |
1.3.1. Wielkość i pochylenie liter w wyrazach/znaków literopodobnych we wzorach | 56 |
1.3.2. Połączenia liter w wyrazach/znaków literopodobnych we wzorach | 60 |
1.4. Zapis tekstu/wzorów literopodobnych | 66 |
1.4.1. Kierunek (pochylenie) pisma/wzorów literopodobnych | 67 |
1.4.2. Wielkość pisma/wzorów literopodobnych | 70 |
1.5. Organizacja wersu | 78 |
1.5.1. Odstępy między wyrazami/elementami wzorów literopodobnych | 79 |
1.5.2. Utrzymanie pisma/wzorów w liniaturze | 83 |
1.6. Organizacja strony | 90 |
1.6.1. Rozmieszczenie tekstu/wzorów na stronie | 92 |
1.6.2. Marginesy | 102 |
2. Karta oceny pisma i wzorów literopodobnych – wyniki ogólne i ranking kategorii | 107 |
3. Reprodukcja wzorów literopodobnych a pismo | 109 |
4. Próby grafomotoryczne w liniaturze i bez liniatury | 112 |
5. Poziom graficzny pisma – egzemplifikacja trudności wieloaspektowych | 114 |
6. Pismo – przykłady wysokiego poziomu rozwoju sprawności grafomotorycznych w klasach I–VI | 121 |
III. Przebieg czynności grafomotorycznych w świetle badań własnych | 127 |
1. Kategorie opisu przebiegu czynności grafomotorycznych | 127 |
1.1. Ręka wiodąca | 128 |
1.2. Położenie kartki | 130 |
1.3. Sposób trzymania narzędzia graficznego | 133 |
1.4. Układ ręki wiodącej | 145 |
1.5. Współpraca rąk | 148 |
1.6. Postawa ciała | 151 |
1.7. Tempo czynności grafomotorycznych | 156 |
2. Tempo przebiegu czynności grafomotorycznych a sprawność manualna określona za pomocą próby kreskowania M. Stambak | 162 |
3. Tempo przebiegu czynności grafomotorycznych a poziom graficzny pisma i wzorów literopodobnych | 164 |
4. Przebieg czynności grafomotorycznych u uczniów klas I i VI – analiza porównawcza | 165 |
IV. Ocena grafomotoryki w szkole podstawowej. Wnioski z badań | 169 |
Zakończenie | 175 |
Bibliografia | 176 |
Spis tabel | 178 |
Spis wykresów | 180 |
Spis zdjęć | 181 |