INNE EBOOKI AUTORA
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza publikacja to pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności niejęzykowych dzieci polskich w okresie wczesnego dzieciństwa. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i przeprowadzone badania skupiają się wokół dwóch obszarów tematycznych: relacji pomiędzy rozwojem komunikacji niejęzykowej w postaci gestykulacji a osiągnięciami językowymi dziecka oraz roli interakcji rodzic – dziecko w rozwoju komunikacji i symbolizacji dziecięcej.
Niniejsze opracowanie empiryczne stanowi część szeroko zakrojonych badań nad rozwojem językowym u dzieci polskich. Uwzględniono w nim wyniki badań, którymi objęto 99 dzieci: z podejrzeniem zaburzenia typu "Specific Language Impairment", charakteryzujące się bardzo niskim poziomem rozwoju mowy oraz z dwóch grup porównawczych, o przeciętnym poziomie rozwoju mowy oraz ponadprzeciętnym poziomie rozwoju mowy.
W pierwszej części publikacji przedstawiono zarówno klasyczne, jak i nowsze koncepcje dotyczące roli symboli i znaków, tj. gestów i działań symbolicznych oraz języka, w ujmowaniu rzeczywistości oraz porozumiewaniu się. W opisie procesu komunikowania się nawiązano do nurtu badań nad zmianami rozwojowymi zachodzącymi w relacji gestykulacja – mowa. Pokazano rozwojowe ujęcie komunikacji niejęzykowej dzieci we wczesnej ontogenezie, z uwzględnieniem zmian w funkcji, jaką pełni gestykulacja. Poszukiwano empirycznego potwierdzenia istnienia związku między rozwojem gestykulacji a rozwojem mowy nie tyle u dzieci prawidłowo rozwijających się, co z zaburzonym rozwojem kompetencji językowych.
Książka jest próbą analizy słabo opisanego w Polsce problemu zaburzenia rozwoju językowego u małych dzieci, a także przeglądu aktualnego stanu badań nad symbolicznym przedstawianiem rzeczywistości oraz komunikacją niejęzykową dzieci z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju językowego. Odrębną część stanowią rozważania na temat roli dorosłych w rozwoju reprezentacji symbolicznej dziecka we wczesnym dzieciństwie, przejawiającej się w mowie i zabawie. Potwierdzono tezę, że jakość interakcji dziecko – rodzic ma istotny wpływ na rozwój zdolności komunikacyjnych dziecka. Zaznaczono również, że interakcja ta ma charakter transakcyjny.
Przeprowadzone badania pozwoliły na ocenę poziomu i rodzaju komunikatów niejęzykowych używanych przez dzieci z różną sprawnością językową podczas interakcji z dorosłym. Analiza wyników wykazała różnice międzygrupowe w zakresie poziomu komunikacji niejęzykowej oraz stosowania odmiennych strategii komunikacyjnych. Analiza zachowań rodziców potwierdziła, że rodzice dzieci z różnym poziomem rozwoju mowy stosują odmienne strategie podczas komunikowania się z nimi. Rodzice dzieci z podejrzeniem SLI częściej stosują strategie ograniczające oraz kontrolę imperatywną, pozostali zaś częściej prezentują rozwijające strategie językowe i niejęzykowe.
Niniejsza publikacja pozwoli na lepsze zrozumienie mało opisanego i wciąż nieznanego w Polsce zaburzenia SLI oraz związanych z nim problemów, z którymi borykają się dzieci już w okresie wczesnego dzieciństwa.
Prezentowana książka ta jest przeznaczona zarówno dla specjalistów psychologów, pedagogów i logopedów, jak i rodziców zainteresowanych rozwojem swoich dzieci.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-272-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Gestykulacja i symbolizacja w procesie komunikacji | 11 |
Co to jest komunikacja niejęzykowa? | 13 |
Rozwój i funkcje gestykulacji w ontogenezie | 13 |
Używanie gestów i komunikatów niejęzykowych przez małe dzieci | 17 |
Relacja pomiędzy rozwojem gestykulacji a mową w komunikowaniu się | 24 |
Komunikacja językowa we wczesnym dzieciństwie | 29 |
Nabywanie języka przez dzieci | 30 |
Zaburzenia rozwoju mowy i języka | 34 |
Opóźnienie rozwoju mowy | 37 |
Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego – Specific Language Impairment | 39 |
Zdolność komunikowania się u dzieci z SLI | 44 |
Rozdział 2. Metodologiczne podstawy badań | 47 |
Uzasadnienie wyboru przedmiotu badań | 47 |
Problematyka badawcza | 48 |
Warunki i przebieg badań oraz charakterystyka badanej grupy | 49 |
Procedura badawcza | 51 |
Rozdział 3. Gesty i symbole w komunikacji dzieci osiemnastomiesięcznych | 55 |
Dyskusja wyników | 72 |
Rozdział 4. Strategie komunikacyjne wykorzystywane w interakcji z rodzicem przez dzieci dwuipółletnie w sytuacji zabawowo-zadaniowej | 79 |
Strategie nieinterakcyjne w komunikacji badanych dzieci | 81 |
Strategie interakcyjne w komunikacji badanych dzieci | 84 |
Rozdział 5. Komunikacja niejęzykowa u dzieci w sytuacji zadaniowej, zabawowej i interakcyjnej | 95 |
Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w zabawie poznawczej | 95 |
Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w zabawie konstrukcyjnej | 110 |
Wrzucanie figur | 111 |
Układanka „Domek” | 120 |
Budowanie wieży z klocków | 126 |
Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w zabawie swobodnej | 132 |
Umiejętność komunikowania się dwuipółletnich dzieci w sytuacji interakcyjnej | 136 |
Rozdział 6. Rola dorosłych w rozwoju gestykulacji i symbolizacji u małego dziecka | 147 |
Strategie rodziców w komunikacji z dzieckiem | 152 |
Strategie rodziców w sytuacji zabawowej | 153 |
Werbalne strategie zachowania rodziców | 154 |
Niewerbalne strategie zachowania rodziców w postaci gestykulacji | 159 |
Strategie kierowania uwagą dziecka | 160 |
Strategie rodziców w sytuacji komunikacyjnej | 163 |
Strategie kierowania uwagą dziecka | 163 |
Strategie zachowania rodziców | 164 |
Rozdział 7. Gesty i symbole w komunikacji dzieci dwuipółletnich – refleksje naukowe | 167 |
Rodzaje gestykulacji a poziom rozwoju mowy | 170 |
Funkcje auto- i alteradaptatorów w procesie komunikacji dziecięcej | 175 |
Relacja pomiędzy rozwojem komunikacji niejęzykowej w postaci gestykulacji a rozwojem mowy | 176 |
Jakość interakcji rodzic – dziecko a zdolności komunikacyjne dziecka we wczesnym dzieciństwie | 179 |
Zakończenie | 182 |
Literatura | 185 |