Metawersum: nowe wyzwania dla zarządzania w gospodarce cyfrowej

1 opinia

Wydawca:

Poltext

Format:

epub, mobi

RODZAJ DOSTĘPU

69,90

Format: epub, mobi

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 55,92 zł  


69,90

w tym VAT

NOWE TECHNOLOGIE ● BIZNES


Metawersum powinno znajdować się na mapie innowacji większości firm, ponieważ może wpływać na wiele linii biznesowych, sektorów przemysłu i regionów geograficznych. Technologia ta umożliwia nawiązanie bardziej emocjonalnych relacji z konsumentami, pobudza kreatywność, usprawnia współpracę oraz napędza wydajniejszy łańcuch dostaw, a także procesy produkcyjne i inżynieryjne. Zanim jednak wprowadzimy tę technologii do praktyki gospodarczej i społecznej, musimy się zmierzyć się z takimi wyzwaniami jak:


● wyeliminowanie ograniczeń technicznych;


● wytyczenie granic tworzenia sztucznych tożsamości cyfrowych;


● ochrona danych i cyferbezpieczeństwo;


● regulacja kryptoaktywów i tokenów NFT;


● wyjaśnienie statusu własności intelektualnej i przemysłowej w metawersum, gdyż obecnie nie jest jasne, czy obowiązuje tu prawo własności, czy prawo umów, jednostronnie interpretowane przez operatorów platform;


● opracowanie zasad kooperacji i konkurencji, by nie dopuścić do rozwoju wielkich platform cyfrowych, które budują scentralizowane metawersa i opanowują produkcję sprzętu i oprogramowania.


Autor szczegółowo opisał i wyjaśnił wszystkie zasygnalizowane powyżej zagadnienia. Ponadto przeanalizował dotychczasowe doświadczenia firm związane z metawersum (np. w sektorze kreatywnym, gamingowym, finansowym) i przedstawił potencjalne kierunki rozwoju technologii, która może zrewolucjonizować istniejące mechanizmy kontaktów biznesowych i społecznych. Ze względu na to, że monografia dotyczy zarówno prawnych, informatycznych, jak i ekonomicznych aspektów zagadnienia metawersum, może stanowić cenne źródło wiedzy dla szerokiego grona Czytelników.


Rok wydania2023
Liczba stron358
KategoriaInne
WydawcaPoltext
ISBN-13978-83-8175-528-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  1. Od rozszerzonej rzeczywistości do metawersum .11
  1.1. Rzeczywistość wirtualna, rozszerzona, mieszana
  – próba uporządkowania pojęć    11
  1.2. Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona – przedpole
  metawersum    17
  1.3. Od rzeczywistości rozszerzonej do metawersum
  (na przykładzie sektora finansowego)    20
  1.4. Kto będzie pionierem metawersum? Uwagi na tle
  koncepcji Matthew Balla    25
  1.5. Szum informacyjny: nadzieje, obawy i wątpliwości
  związane z metawersum    32
  1.6. Metawersum a zrównoważony rozwój i usługi publiczne    37
  2. Problemy regulacji metawersum    45
  2.1. Aksjologiczne a prakseologiczne aspekty regulacji    45
  2.2. Regulacja metawersum – od gamingu do biznesu    49
  2.3. Metawersum – kluczowe kierunki regulacji    56
  2.4. Koncepcje scentralizowanych metawersów (projekty
  bigtechów)    69
  2.5. Projekty zdecentralizowanych metawersów opartych
  na DLT blockchain i NFT    73
  2.6. Metawersum – kierunek ewolucji mediów
  społecznościowych    80
  2.7. Zdecentralizowane platformy SocialFi – pomostem
  do metawersum    84
  2.8. Media społecznościowe – czy kryzys legitymizacji?    94
  2.9. Media społecznościowe – dylematy regulacji    97
  3. Metawersum a regulacja datafikacji i zarządzania
  ochroną danych    109
  3.1. Sztuczna inteligencja i analityka danych – kluczem
  do opanowania big data w metawersum    109
  3.2. Własność danych a dostęp do danych w metawersum    113
  3.3. Metawersum – nowe problemy zarządzania datafikacją    117
  3.4. Obawy dotyczące ochrony prywatności w metawersum    128
  3.5. Metawersum – potrzeba nowego podejścia do ochrony
  danych    134
  3.6. Ochrona danych osobowych – nowe wyzwania
  w metawersum    146
  3.7. Zasięg podmiotowy i przedmiotowy ochrony
  – wątpliwości i interpretacje     150
  3.8. Problemy wyboru jurysdykcji dla metawersum
  (powiadomienia i zgody)    157
  3.9. Metawersum a regulacja sztucznej inteligencji    163
  4. Metawersum, awatary i problemy tożsamości cyfrowej    173
  4.1. Koncepcja cyfrowej tożsamości suwerennej     173
  4.2. Tożsamość cyfrowa z wykorzystaniem DLT blockchain    178
  4.3. Metawersum – trendy istotne do budowy tożsamości
  cyfrowej    185
  4.4. Przykłady zastosowań SSI na rynku finansowym    188
  4.5. Przykłady innowacyjnych wdrożeń tożsamości cyfrowej    192
  4.6. Koncepcje awatarów w metawersum    195
  4.7. Awatary w metawersum – nowe problemy ochrony
  danych    204
  4.8. Problem ochrony praw do awatarów    208
  5. Metawersum – problemy ochrony własności intelektualnej
  i przemysłowej    217
  5.1. Domeny zdecentralizowane – nowe problemy ochrony
  własności intelektualnej    217
  5.2. Tokenizacja, NFT a ochrona praw wyłącznych    220
  5.3. Wyzwania regulacji kryptoaktywów i tokenów NFT     229
  5.4. Zagrożenia związane z tokenizacją w metawersum
  – prawo umów, a nie prawo własności?    234
  5.5. DeFi – nowe formy pośrednictwa (przykład Uniswap)     239
  5.6. Pośrednictwo – granice odpowiedzialności operatora
  metawersum    248
  6. Metawersum – konkurencja i współpraca a modele biznesowe    253
  6.1. Metawersum a cyberbezpieczeństwo    253
  6.2. Problemy rozwoju fintechów i bigtechów – kluczowych
  graczy metawersum    257
  6.3. Metawersum a nowe problemy stosowania prawa
  konkurencji    262
  6.4. Metawersum – problemy interoperacyjności
  i multihomingu    269
  6.5. Problem marketingu i reklamy w metawersum    275
  6.6. Połączenie świata wirtualnego i fizycznego – cyfrowe
  bliźniaki w modelach biznesowych metawersum    282
  6.7. Metawersum – w kierunku nowych modeli
  biznesowych    291
  6.8. Wybór modelu biznesowego w kontekście ochrony IPR    299
  Wnioski    303
  Bibliografia    305
RozwińZwiń