POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Na numer składają się artykuły poświęcone twórczości naukowej Profesor Ireny Wojnar (1924–2021) – twórczyni polskiej szkoły wychowania przez sztukę, której celem jest uwrażliwianie człowieka oraz rozwijanie jego osobistej kultury rozumianej jako sposób życia.
Irena Wojnar, uczona, humanistka, reprezentantka pedagogiki kultury, była przez całe swoje życie zawodowe silnie związana z Uniwersytetem Warszawskim, a zwłaszcza z Wydziałem Pedagogicznym od momentu jego utworzenia w 1953 roku. Zebrane w niniejszym tomie artykuły pokazują myśl pedagogiczną Pani Profesor, wskazują na jej aktualność, uniwersalność i obecność w polskim i międzynarodowym życiu naukowym. Powstały na podstawie badań biograficznych, analizy materiałów źródłowych oraz wspomnień własnych autorek i autorów tekstów. Analizują ważne dla Profesor Wojnar kategorie pojęciowe, ujawniające humanistyczną wrażliwość uczonej oraz podkreślające umiejętność rozróżniania świata rzeczy i świata wartości.
Wśród autorów artykułów są: Krystyna Milczarek-Pankowska, Mirosława Zalewska-Pawlak, Adam Fijałkowski Agnieszka Izabela Piejka, Wiesław Żardecki, Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz, Mariusz Samoraj, Justyna Żak-Szwarc. Wstęp do tomu przygotowały Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 118 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Wprowadzenie | 7 |
ARTYKUŁY | |
Krystyna Milczarek-Pankowska – Alternatywa pedagogiczna w teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar | 13 |
Mirosława Zalewska-Pawlak – O teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar. Aspekt historyczny i autobiograficzny | 25 |
Adam Fijałkowski – Edukacja humanistyczna w myśli Ireny Wojnar – inspiracje i ich interpretacje | 37 |
Agnieszka Izabela Piejka – Kultura pokoju w myśli pedagogicznej Ireny Wojnar. Główne inspiracje | 47 |
Wiesław Żardecki – Od wychowania teatralnego do pedagogiki teatru (w kontekście teorii wychowania estetycznego Ireny Wojnar) | 65 |
Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar o potencjale edukacyjnym sztuki nowoczesnej. Koncepcja pedagogiczna z lat 60. XX wieku | 79 |
Mariusz Samoraj – Działalność Ireny Wojnar na forum organizacji międzynarodowych InSEA i UNESCO | 91 |
Justyna Żak-Szwarc – Muzeum jako trwanie obecności i jego edukacyjne możliwości | 105 |
Noty o Autorach | 117 |
********* | |
Krystyna Milczarek-Pankowska i Joanna Madalińska-Michalak – Introduction | 7 |
ARTICLES | |
Krystyna Milczarek-Pankowska – A pedagogical alternative in the theory of aesthetic education by Irena Wojnar | 13 |
Mirosława Zalewska-Pawlak – On Irena Wojnar’s theory of aesthetic education. Historical and autobiographical aspects | 25 |
Adam Fijałkowski – Humanistic education in the thought of Irena Wojnar. Inspirations and their interpretations | 37 |
Agnieszka Izabela Piejka – The culture of peace in the pedagogical thought of Irena Wojnar. Main inspirations | 47 |
Wiesław Żardecki – From theatre education to theatre pedagogy (in the context of Irena Wojnar’s theory of aesthetic education) | 65 |
Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz – Irena Wojnar on the educational potential of modern art. A pedagogical concept from the 1960s | 79 |
Mariusz Samoraj – Irena Wojnar’s involvement in international organisations: InSEA and UNESCO | 91 |
Justyna Żak-Szwarc – Museum as a duration of presence and its educational possibilities | 105 |
Contributors to this issue | 117 |