Bezradność intelektualna młodzieży

-20%

Bezradność intelektualna młodzieży

Konteksty psychopedagogiczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00  26,25

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,25 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Problem główny niniejszej monografii stanowi określenie poziomu wyuczonej bezradności u młodzieży licealnej, a problemy szczegółowe dotyczą stylu wyjaśniania zdarzeń (optymistycznego vs pesymistycznego, czyli sprzyjającego bezradności, zagrożeniu nią bądź wprost przeciwnie – chroniącego przed bezradnością), bezradności intelektualnej, objawów depresji, korelacji stylu wyjaśniania i bezradności intelektualnej z podatnością na objawy depresyjne oraz korelacji stylu wyjaśniania, a także bezradności intelektualnej z osiągnięciami szkolnymi (ocenami z głównych przedmiotów i średnią ocen). Do ustalenia poziomu różnorodnych zmiennych, ważnych dla tej pracy, zastosowano badania ilościowe – skale psychologiczne oraz kwestionariusz ankiety, a także badanie jakościowe – wywiad w grupach fokusowych. (Fragment Wstępu)


Rok wydania2021
Liczba stron198
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-357-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    5
  
  ROZDZIAŁ    1
  TEORETYCZNA ANALIZA ZJAWISKA BEZRADNOŚCI W ŚWIETLE NAUK SPOŁECZNYCH    9
  1.1. Psychologiczna analiza zjawiska wyuczonej bezradności    9
  1.1.1. Klasyczny model wyuczonej bezradności    9
  1.1.2. Atrybucyjny model wyuczonej bezradności    12
  1.1.3. Informacyjny model wyuczonej bezradności    15
  1.1.4. Model bezradności intelektualnej w szkole    17
  1.2. Pedagogiczna analiza wyuczonej bezradności    18
  1.3. Socjologiczna analiza zjawiska wyuczonej bezradności    28
  1.3.1. Wyuczona bezradność jako wyuczona nieudolność    28
  1.3.2. Wyuczona bezradność z punktu widzenia koncepcji zewnątrz- i wewnątrzsterowności Davida Riesmana    29
  1.3.3. Bezradność społeczna jako rodzaj bezradności w koncepcji Janusza Grzelaka    30
  1.3.4. Bezradność systemowa i poczucie bezsensu – koncepcja Mirosławy Marody    31
  1.3.5. Bezradność a teoria zdolności przystosowania do zmiany społecznej Floriana Znanieckiego    33
  1.3.6. Bezradność a pojęcie alienacji i anomii    35
  1.3.7. Podmiotowość społeczna jako przeciwieństwo bezradności     36
  1.3.8. Środowiskowe determinanty wyuczonej bezradności    37
  1.4. Wyuczona bezradność a depresja    41
  1.5. Sytuacja egzystencjalna człowieka w XXI wieku a bezradność    43
  1.6. Profilaktyka i terapia wyuczonej bezradności poprzez naukę optymizmu    50
  1.7. Pomoc uczniom bezradnym – zalecenia dydaktyczne i psychologiczne     58
  
  ROZDZIAŁ    2
  METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH    67
  2.1. Metoda i narzędzia badawcze    67
  2.1.1. Kwestionariusz Stylu Atrybucyjnego (ASQ)    69
  2.1.2. Skala Bezradności Intelektualnej (SBI)    70
  2.1.3. Test depresji CES-D    70
  2.1.4. Kwestionariusz ankiety    71
  2.1.5. Metoda jakościowa – grupa fokusowa    71
  2.2. Próba badawcza    72
  
  ROZDZIAŁ    3
  WYUCZONA BEZRADNOŚĆ MŁODZIEŻY LICEALNEJ W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH    73
  3.1. Badania pilotażowe – poziom bezradności wyuczonej, intelektualnej i depresji studentów Akademii Pomorskiej w Słupsku    73
  3.2. Poziom wyuczonej bezradności według modelu atrybucyjnego mierzonej skalą ASQ    75
  3.2.1. Wyniki podskal – stałość i zasięg powodzeń oraz niepowodzeń     75
  3.2.2. Wyniki podskal – pokłady nadziei, personalizacja powodzeń i niepowodzeń    83
  3.2.3. Wyniki podskal – suma powodzeń, suma niepowodzeń oraz suma ASQ    89
  3.3. Poziom bezradności mierzony Skalą Bezradności Intelektualnej    97
  3.4. Poziom objawów depresji mierzony kwestionariuszem CES-D    101
  3.5. Częstotliwość doświadczania bezradności w opinii badanych    110
  3.6. Sytuacje trudne sprzyjające doświadczaniu bezradności w szkole w opinii uczniów    111
  3.7. Korelacje wyuczonej bezradności z osiągnięciami edukacyjnymi i objawami depresji u badanych    114
  3.8. Typologia badanych według nasilenia bezradności i depresji    120
  3.9. Analiza odpowiedzi w Skali Bezradności Intelektualnej – implikacje psychologii edukacji i pedagogiki    122
  3.10. Badanie przeprowadzone w grupach fokusowych (tematycznych)     129
  
  DYSKUSJA I WNIOSKI    136
  
  LITERATURA    153
  
  ANEKS    165
  
  SPIS TABEL    189
RozwińZwiń