POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Celem niniejszego opracowania jest wykazanie bezzasadności istnienia w jednym systemie prawnym dwóch podobnych do siebie czynności, tj.: przeszukania osoby – poszukiwawczej czynności dowodowej i kontroli osobistej – czynności administracyjno-porządkowej na podstawie tej samej przesłanki, jaką jest istnienie uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa. W rozdziale 1 niniejszej pracy przedstawiona została charakterystyka przeszukania osoby i kontroli osobistej. Przeszukanie osoby przedstawione zostało jako poszukiwawcza czynność dowodowa oraz jako środek przymusu procesowego, bez którego organy ścigania nie byłyby w stanie wyegzekwować obowiązków nałożonych na uczestników procesu. Z drugiej jednak strony, jako czynność stanowiącą ingerencję w prawa zagwarantowane Konstytucją RP, na co prawodawca pod pewnymi warunkami wyraża zgodę. Następnie przedmiotem dalszych rozważań są zagadnienia związane z administracyjno-prawną kontrolą osobistą, podejmowaną w tym samym momencie co proces karny. Taki stan prawny na etapie stosowania prawa stanowi wyjątkowo uciążliwy problem. Do przeprowadzenia przeszukania osoby i kontroli osobistej, oprócz prokuratora i Policji, uprawnionych zostało kilkanaście nieprokuratorskich organów, co w demokratycznym państwie prawa nie znajduje uzasadnienia.
W kolejnym rozdziale przedstawiony został sposób przeprowadzenia przeszukania oraz wskazana została rola przygotowania do czynności przeszukania osoby jako czynności bardzo złożonej, wymagającej zaangażowania wielu sił i środków oraz merytorycznej wiedzy osób odpowiadających za jej wynik. Mając na uwadze konstrukcję przepisów regulujących ww. czynności, podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o racjonalność ustawodawcy w zakresie wprowadzenia do systemu prawnego dwóch instytucji na podstawie odmiennych aktów prawnych. Zwrócono w nim uwagę na szereg reperkusji z tym związanych, szczególnie na etapie stosowania prawa zarówno z punktu widzenia osoby kontrolowanej, jak i organu Policji. (Fragment Wstępu) (Stan prawny: 1 luty 2021)
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Prawo karne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-356-3 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WYKAZ SKRÓTÓW | 5 |
WSTĘP | 7 |
R o z d z i a ł | 1 |
CHARAKTERYSTYKA PRZESZUKANIA OSOBY I KONTROLI OSOBISTEJ | 11 |
1.1. Pojęcie, podstawy, cel oraz rodzaje przeszukania i rygory z nimi związane | 11 |
1.2. Przeszukanie osoby jako poszukiwawcza czynność dowodowa o przymusowym charakterze | 32 |
1.3. Pojęcie, podstawy i cel kontroli osobistej dokonywanej przez Policję | 53 |
R o z d z i a ł | 2 |
INNE ORGANY UPRAWNIONE DO DOKONANIA PRZESZUKANIA OSOBY I KONTROLI OSOBISTEJ | 71 |
2.1. Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Krajowa Administracja Skarbowa, Centralne Biuro | |
Antykorupcyjne, Żandarmeria Wojskowa | 71 |
2.2. Inne organy przewidziane w przepisach szczególnych | 89 |
R o z d z i a ł | 3 |
PRZESZUKANIE OSOBY W UJĘCIU KRYMINALISTYCZNYM | 109 |
3.1. Przygotowanie do przeszukania – jego znaczenie w procesie dowodzenia | 109 |
3.2. Taktyka przeszukania osób | 122 |
3.3. Wyniki przeszukania – postępowanie z przedmiotami znalezionymi podczas przeszukania | 139 |
R o z d z i a ł | 4 |
KONTROLA OSOBISTA JAKO CZYNNOŚĆ ZBLIŻONA DO PRZESZUKANIA | 152 |
4.1. Kontrola osobista, przeglądanie zawartości bagażu i sprawdzenie ładunku – racjonalność ustawodawcy | 152 |
4.2. Taktyka przeprowadzania kontroli osobistej | 160 |
4.3. Wyniki kontroli osobistej – postępowanie z przedmiotami odebranymi podczas kontroli osobistej | 166 |
R o z d z i a ł | 5 |
EFEKTYWNOŚĆ A DOWODOWE WYKORZYSTANIE CZYNNOŚCI PRZESZUKANIA OSOBY ORAZ KONTROLI OSOBISTEJ W PRAKTYCE POLICYJNEJ– WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH PRZED WYKONANIEM WYROKU TK Z DNIA 14 GRUDNIA 2017 R. | 178 |
5.1. Metodologia badań | 178 |
5.2. Weryfikacja hipotez i prezentacja wyników | 181 |
5.3. Wnioski | 194 |
TABELE | 198 |
BIBLIOGRAFIA | 239 |