POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Celem monografii jest konceptualizacja poznania integralnego w oparciu o koncepcję doświadczenia estetycznego Johna Deweya. Poznanie integralne stanowi alternatywę dla jednostronnego poznania intelektualnego. Nie ogniskuje się ono na intelekcie, ale wymaga uwzględnienia i pielęgnowania sfery estetycznej, czyli ciała, zmysłów, uczuć, wyobraźni i intuicji. Kluczowym czynnikiem w poznaniu integralnym jest świadomość, która skupia się nie tylko na umyśle, ale również uczuciach, zmysłach i ciele. Poznanie integralne wymaga uwzględnienia nie tylko znaczeń pojęciowych, ale również znaczeń jakościowych.
Praktykowanie tego rodzaju poznania prowadzi nie tylko do nabywania wiedzy, ale także do polepszania jakości życia i doświadczania, kształtowania człowieka będącego jednością psychofizyczną, harmonii wewnętrznej, radości i spełnienia. Poznanie integralne nie jest czymś danym. Wymaga ono kształcenia i stanowi współcześnie ważne wyzwanie.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Estetyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4093-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część 1. Poznanie integralne wobec założeń pragmatyzmu, estetyki pragmatycznej i somaestetyki | 23 |
1.1. Poznanie integralne a pragmatyczna koncepcja prawdy i poznania | 23 |
1.2. Poznanie integralne wobec założeń i zadań estetyki pragmatycznej | 37 |
1.3. Poznanie integralne a założenia somaestetyki | 50 |
Część 2. Estetyka pragmatyczna i somaestetyka w kontekście przemian kultury współczesnej | 66 |
2.1. Zwrot antymetafizyczny i procesy estetyzacji | 66 |
2.2. Zwrot somatyczny i estetyczny w sferze poznawczej | 79 |
Część 3. Doświadczenie estetyczne i poznanie integralne | 93 |
3.1. Kwestia związku poznania i doświadczenia | 93 |
3.2. Doświadczenie estetyczne | 106 |
3.3. Ku wspólnym źródłom doświadczenia estetycznego i poznania | 117 |
3.4. Poznanie integralne a poznanie niepełne | 121 |
3.5. Aksjologiczny wymiar poznania integralnego | 127 |
Część 4. Komponenty poznania integralnego | 139 |
4.1. Uwagi wstępne | 139 |
4.2. Świadomość | 140 |
4.3. Uczucia | 149 |
4.4. Zmysły | 161 |
4.5. Myślenie estetyczne i znaczenia jakościowe | 169 |
4.6. Wyobraźnia i intuicja | 177 |
4.7. Myślenie refleksyjne | 186 |
Część 5. Poznanie integralne w praktyce | 199 |
5.1. Poznanie integralne w edukacji a koncepcja pedagogiczna Johna Deweya | 199 |
5.2. Poznanie i sztuka życia, czyli o poznaniu integralnym w filozofii starożytnej | 214 |
5.3. Poznanie integralne w nauce. Inspiracje estetyczne w fizyce | 221 |
Podsumowanie | 234 |
Bibliografia | 240 |
Nota bibliograficzna | 247 |
Indeks nazwisk | 248 |
Summary (Aesthetic experience as the basis of integral cognition from the perspective of pragmatic aesthetics) | 253 |