Doświadczenie estetyczne jako podstawa poznania integralnego w perspektywie estetyki pragmatycznej

Doświadczenie estetyczne jako podstawa poznania integralnego w perspektywie estetyki pragmatycznej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem monografii jest konceptualizacja poznania integralnego w oparciu o koncepcję doświadczenia estetycznego Johna Deweya. Poznanie integralne stanowi alternatywę dla jednostronnego poznania intelektualnego. Nie ogniskuje się ono na intelekcie, ale wymaga uwzględnienia i pielęgnowania sfery estetycznej, czyli ciała, zmysłów, uczuć, wyobraźni i intuicji. Kluczowym czynnikiem w poznaniu integralnym jest świadomość, która skupia się nie tylko na umyśle, ale również uczuciach, zmysłach i ciele. Poznanie integralne wymaga uwzględnienia nie tylko znaczeń pojęciowych, ale również znaczeń jakościowych.
Praktykowanie tego rodzaju poznania prowadzi nie tylko do nabywania wiedzy, ale także do polepszania jakości życia i doświadczania, kształtowania człowieka będącego jednością psychofizyczną, harmonii wewnętrznej, radości i spełnienia. Poznanie integralne nie jest czymś danym. Wymaga ono kształcenia i stanowi współcześnie ważne wyzwanie.


Rok wydania2022
Liczba stron254
KategoriaEstetyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4093-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Część 1. Poznanie integralne wobec założeń pragmatyzmu, estetyki pragmatycznej i somaestetyki     23
    1.1. Poznanie integralne a pragmatyczna koncepcja prawdy i poznania     23
    1.2. Poznanie integralne wobec założeń i zadań estetyki pragmatycznej     37
    1.3. Poznanie integralne a założenia somaestetyki     50
  Część 2. Estetyka pragmatyczna i somaestetyka w kontekście przemian kultury współczesnej     66
    2.1. Zwrot antymetafizyczny i procesy estetyzacji     66
    2.2. Zwrot somatyczny i estetyczny w sferze poznawczej     79
  Część 3. Doświadczenie estetyczne i poznanie integralne     93
    3.1. Kwestia związku poznania i doświadczenia     93
    3.2. Doświadczenie estetyczne     106
    3.3. Ku wspólnym źródłom doświadczenia estetycznego i poznania     117
    3.4. Poznanie integralne a poznanie niepełne     121
    3.5. Aksjologiczny wymiar poznania integralnego     127
  Część 4. Komponenty poznania integralnego     139
    4.1. Uwagi wstępne     139
    4.2. Świadomość     140
    4.3. Uczucia     149
    4.4. Zmysły     161
    4.5. Myślenie estetyczne i znaczenia jakościowe     169
    4.6. Wyobraźnia i intuicja     177
    4.7. Myślenie refleksyjne     186
  Część 5. Poznanie integralne w praktyce     199
    5.1. Poznanie integralne w edukacji a koncepcja pedagogiczna Johna Deweya     199
    5.2. Poznanie i sztuka życia, czyli o poznaniu integralnym w filozofii starożytnej     214
    5.3. Poznanie integralne w nauce. Inspiracje estetyczne w fizyce     221
  Podsumowanie     234
  Bibliografia     240
  Nota bibliograficzna     247
  Indeks nazwisk     248
  Summary (Aesthetic experience as the basis of integral cognition from the perspective of pragmatic aesthetics)     253
RozwińZwiń