Dzieje sześciu pojęć

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

79,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,50 zł  


79,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dzieje sześciu pojęć to książka należąca do kanonu dzieł Władysława Tatarkiewicza. Jest kompendium dotyczącym podstawowych pojęć estetyki: sztuki, piękna, formy, twórczości, odtwórczości i przeżycia estetycznego. Ukazuje historyczną zmienność pojęć, zagadnień i teorii estetycznych, bez zrozumienia których niemożliwa jest refleksja nad zjawiskami artystycznymi. Książka nie straciła nic ze swej aktualności, nadal jest wykorzystywana w dydaktyce, a walory pięknego języka i erudycji stanowią o popularności tego dzieła.


Pozycja przeznaczona jest dla studentów filozofii, studentów kierunków artystycznych oraz wszystkich miłośników sztuki.


Rok wydania2011
Liczba stron456
KategoriaEstetyka
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-18091-1
Numer wydania5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PRZEDMOWA    5
  WSTĘP    9
  
  Rozdział pierwszy. SZTUKA: DZIEJE POJĘCIA    21
    I. Wczesne pojęcie sztuki    21
    II. Przemiana w czasach nowych    25
    III. Sztuki piękne    28
    IV. Nowe spory o zakres sztuki    34
    V. Spory o pojęcie sztuki    40
    VI. Rezygnacja z definicji    46
    VII. Definicja alternatywna    50
    VIII. Definicja a teorie    52
    IX. Teraźniejszość    54
  
  Rozdział drugi. SZTUKA: DZIEJE KLASYFIKACJI    63
    I. Podział wszystkich sztuk (starożytność)    63
    II. Podział sztuk wolnych i mechanicznych (średniowiecze)    70
    III. Poszukiwanie nowego podziału (Odrodzenie)    73
    IV. Podział sztuk na piękne i mechaniczne (Oświecenie)    75
    V. Podział sztuk pięknych (czasy nowe)    80
  
  Rozdział trzeci. SZTUKA: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI I POEZJI    89
    I. Nasze a greckie pojęcia o sztuce    89
    II. Pojęcie sztuki    94
    III. Pojęcie poezji    97
    IV. Pojęcie piękna    104
    V. Pojęcie twórczości    107
    VI. Apate, Katharsis, Mimesis    109
    VII. Platon: Dwa rodzaje poezji    113
    VIII. Arystoteles: Pierwsze zbliżenie poezji i sztuki    117
    IX. Hellenizm: Drugie zbliżenie poezji i sztuki    119
    X. Wieki średnie: Ponowne rozłączenie poezji i sztuki    124
    XI. Czasy nowe: Ostateczne zbliżenie poezji i sztuki    127
    XII. Nowe rozłączenie poezji i malarstwa    132
  
  Rozdział czwarty. PIĘKNO: DZIEJE POJĘCIA    137
    I. Przemiany pojęcia    137
    II. Wielka Teoria    141
    III. Tezy uzupełniające    148
    IV. Zastrzeżenia    154
    V. Inne teorie    157
    VI. Kryzys Wielkiej Teorii    160
    VII. Inne teorie XVIII wieku    164
    VIII. Po kryzysie    168
    IX. Drugi kryzys    169
    X. Zestawienia    173
  
  Rozdział piąty. PIĘKNO: DZIEJE KATEGORII    180
    I. Odmiany piękna    180
    II. Odpowiedniość    187
    III. Ozdoba    192
    IV. Uroda    196
    V. Wdzięk    198
    VI. Subtelność    199
    VII. Wzniosłość    200
    VIII. Dwojakie piękno    203
    IX. Porządki i style    205
    X. Piękno klasyczne    209
    XI. Piękno romantyczne    218
  
  Rozdział szósty. PIĘKNO: SPÓR OBIEKTYWIZMU I SUBIEKTYWIZMU    230
    I. Starożytność    231
    II. Średniowiecze    239
    III. Odrodzenie    243
    IV. Barok    249
    V. Oświecenie    255
  
  Rozdział siódmy. FORMA: DZIEJE JEDNEGO WYRAZU I PIĘCIU POJĘĆ    261
    I. Historia formy A    264
    II. Historia formy B    272
    III. Historia formy C    278
    IV. Historia formy D, czyli substancjalnej    281
    V. Historia formy E, czyli formy apriorycznej    283
    VI. Historia innych form    287
    VII. Nowe pojęcia formy    289
  
  Rozdział ósmy. TWÓRCZOŚĆ: DZIEJE POJĘCIA    294
    I. Sztuka widziana bez twórczości    294
    II. Dzieje nazwy    301
    III. Dzieje pojęcia    302
    IV. Creatio ex nihilo    306
    V. Współczesne pojęcie twórczości    309
    VI. Pankreacjonizm    312
    VII. Twórczość artysty    313
  
  Rozdział dziewiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO RZECZYWISTOŚCI    319
    I. Dzieje pojęcia mimesis    319
    II. Inne teorie przeszłości    332
    III. Z dziejów pojęcia realizmu    337
  
  Rozdział dziesiąty. ODTWÓRCZOŚĆ: DZIEJE STOSUNKU SZTUKI DO NATURY I PRAWDY    349
    I. Sztuka a przyroda    349
    II. Sztuka a prawda    359
  
  Rozdział jedenasty. PRZEŻYCIE ESTETYCZNE: DZIEJE POJĘCIA    370
    I. Dawne dzieje    370
    II. Wiek Oświecenia    380
    III. Ostatnie sto lat    386
    IV. Spuścizna    398
  
  ZAKOŃCZENIE    402
  LITERATURA    413
  INDEKS OSÓB    440
  SPIS ILUSTRACJI    450
RozwińZwiń