Mechanizmy funkcjonowania ubezpieczeń gospodarczych

Mechanizmy funkcjonowania ubezpieczeń gospodarczych

1 opinia

Redakcja:

Roman Garbiec

Format:

ibuk

Ubezpieczenie jest procesem ekonomicznym i społecznym. W ubezpieczeniach występuje alokacja środków finansowych pomiędzy ubezpieczycielami a ubezpieczonymi w sytuacjach ściśle określonych w umowie ubezpieczenia. Alokacja tych środków uzależniona jest od ram prawnych regulujących działanie podmiotów ubezpieczeniowych. Funkcjonowanie ubezpieczeń na rynku związane jest z działalnością marketingową zakładów ubezpieczeń i pośredników ubezpieczeniowych. Ich działalność jest zróżnicowana i również uzależniona od norm prawnych określonych w aktach legislacyjnych. Dokonywanie wyboru zakładu ubezpieczeń jako strony umowy ubezpieczenia winno opierać się na podstawie szczegółowej analizy wskaźnikowej. Sam proces ubezpieczania się jest procesem społecznym, w którym dochodzi do interakcji pomiędzy przedstawicielami zakładów ubezpieczeń a ubezpieczającymi. Jak w każdym procesie społecznym występują w nim określone mechanizmy wywierania wpływu, perswazji czy też oddziaływania marketingowego. Wszystkie te elementy funkcjonowania ubezpieczeń gospodarczych oparte są na określonych mechanizmach: ekonomicznych, społecznych i prawnych, które zaprezentowane zostały w niniejszej monografii.


Celem dydaktycznym sporządzenia tej publikacji jest przybliżenie zagadnień ubezpieczeń studentom kierunku zarządzanie oraz kierunku finanse i rachunkowość w biznesie, realizowanych w ramach przedmiotu ubezpieczenia gospodarcze.


Wiedzę z zakresu ubezpieczeń można praktycznie wykorzystać w indywidualnej i zbiorowej działalności, zwłaszcza że część ubezpieczeń gospodarczych jest w Polsce obowiązkowa.


Rok wydania2022
Liczba stron144
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaPolitechnika Częstochowska
ISBN-13978-83-7193-880-1
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP
  
  1. PODSTAWOWE POJĘCIA I DEFINICJE UBEZPIECZEŃ GOSPODACZYCH
  Roman Garbiec
  Wprowadzenie
  1.1. Podstawowa terminologia ubezpieczeń
  1.2. Mechanizmy funkcjonowania ubezpieczeń – funkcje i zasady
  1.3. Istota reasekuracji, retrocesji i koasekuracji
  1.4. Metody i formy reasekuracji oraz rodzaje koasekuracji
  1.5. Sekurytyzacja w ubezpieczeniach
  Podsumowanie
  Literatura
  
  2. TYPOLOGIE UBEZPIECZEŃ GOSPODARCZYCH
  Roman Garbiec, Agata Krukowska-Miler
  Wprowadzenie
  2.1. Rodzaje ubezpieczeń
  2.2. Podstawowe podziały ubezpieczeń
  2.3. Dychotomiczne podziały ubezpieczeń
  2.4. Zestawienie rodzajów ubezpieczeń na polskim rynku ubezpieczeniowym ---- 57
  Podsumowanie
  Literatura
  
  3. FINANSOWE ASPEKTY DZIALALNOSCI ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ
  Izabela Krawczyk-Sokołowska, Roman Garbiec
  Wprowadzenie
  3.1. Istota zarządzania finansami zakładu ubezpieczeń
  3.2. Analiza jakościowa i ilościowa sytuacji finansowej zakładu ubezpieczeń
  3.3. Pasywa zakładu ubezpieczeń
  3.4. Aktywa zakładu ubezpieczeń
  Podsumowanie
  Literatura
  4. PODSTAWY PRAWNE UBEZPIECZEŃ GOSPODARCZYCH – GŁÓWNE ZAGADNIENIA
  Anna Bazan-Bulanda
  Wprowadzenie
  4.1. Umowa ubezpieczenia
  4.2. Prawa i obowiązki stron
  4.3. Przedawnienie roszczeń ubezpieczeniowych
  Podsumowanie
  Literatura
  
  5. ISTOTA RYZYKA W DZIAŁALNOŚCI UBEZPIECZENIOWEJ
  Iwetta Budzik-Nowodzińska
  Wprowadzenie
  5.1. Ryzyko a niepewność w działalności gospodarczej
  5.2. Specyfika ryzyka w działalności ubezpieczeniowej
  5.3. Rola i etapy zarządzania ryzykiem
  5.4. Istota underwritingu w ubezpieczeniach
  Podsumowanie
  Literatura
  
  6. SPECYFIKA DZIAŁANOŚCI MARKETINGOWEJ NA RYNKU
  UBEZPIECZENIOWYM
  Katarzyna Łazorko
  Wprowadzenie
  6.1. Specyfika współczesnego marketingu usług
  6.2. Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie ubezpieczeniowym
  6.3. Zachowania nabywców usług ubezpieczeniowych
  6.4. Segmentacja rynku usług ubezpieczeniowych
  6.5. Koncepcja marketingu mix w działalności ubezpieczeniowej
  Podsumowanie
  Literatura
  
  ZAKOŃCZENIE
  
  SPIS RYSUNKÓW
  
  SPIS TABEL
RozwińZwiń