POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Prezentowana monografia podejmuje bardzo słabo opracowane, a niezwykle ważne zagadnienie dzisiejszej dydaktyki polonistycznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadzone i zaprezentowane badania szczegółowo analizują problemy pogłębiania przez uczniów z ASD kompetencji komunikacyjnej i tekstotwórczej oraz metodykę wspierania tych uczniów w procesie nabywania sprawności tworzenia pisanego tekstu narracyjnego.
*********
Narrative Texts of ASD Students (a Short Story and a Diary Sheet)
The monograph explores a very little researched but extremely important issue of teaching Polish to students with special educational needs. The presented research analyses in detail the problems faced by ASD students who want to develop their communication and text-producing competence as well as the methodology of supporting these students in the process of acquiring the ability to create written narrative texts.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-5862-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp 9 | |
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | 10 |
Nauczanie form wypowiedzi – edukacja tekstotwórcza | |
w kształceniu językowym | 13 |
Opis i struktura pracy | 18 |
Rozdział 1. ASD – różne znaczenia i definicje autyzmu 21 | |
1.1. Definiowanie zaburzenia ASD w psychiatrii, | |
neurologii i psychologii | 21 |
1.2. Pojęcie ASD w pedagogice | 26 |
Rozdział 2. Opowiadanie i kartka z pamiętnika jako przykłady pisanych form narracyjnych (perspektywa lingwodydaktyczna) 30 | |
2.1. Tekst (pisany) w ujęciu polonistycznym | 31 |
2.2. Tekst uczniowski w dydaktyce i w programach | |
nauczania | 39 |
2.3. Opowiadanie i kartka z pamiętnika – formy | |
narracyjne szkolnej wypowiedzi pisemnej | 42 |
2.3.1. Opowiadanie | 44 |
2.3.2. Kartka z pamiętnika | 48 |
Rozdział 3. Kształcenie umiejętności tekstotwórczych | |
uczniów z ASD – wprowadzenie do analizy prac 50 | |
3.1. Metodologia badań | 52 |
3.2. Opis grupy badawczej | 54 |
3.3. Twórcze pisanie czy realizacja formy? | 68 |
Rozdział 4. Analiza tekstów uczniowskich w formie opowiadania 73 | |
4.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej | |
74 | |
4.2. Komponenty formalne | 80 |
4.3. Spójność i poprawność językowa | 105 |
4.4. Oryginalność narracji | 116 |
4.5. Ortografia i interpunkcja | 138 |
Rozdział 5. Analiza tekstów uczniowskich w formie kartki z pamiętnika 143 | |
5.1. Poziom umiejętności na początku klasy czwartej | |
143 | |
5.2. Komponenty formalne | 145 |
5.3. Spójność i poprawność językowa | 166 |
5.4. Oryginalność narracji | 180 |
5.5. Ortografia i interpunkcja | 193 |
Zakończenie (wnioski i rekomendacje) | 197 |
Bibliografia | 201 |
Spis ilustracji, schematów i tabel | 206 |
Aneks 208 | |
1. Zestawienie tematów analizowanych prac pisemnych | |
uczniów w poszczególnych klasach | 208 |
2. Teksty lektur do wypowiedzi pisemnych | 210 |
Indeks rzeczowy | 216 |