Pojęcie strony w ogólnym postępowaniu administracyjnym

-24%

Pojęcie strony w ogólnym postępowaniu administracyjnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

96,52  127,00

Format: pdf

Cena początkowa: 127,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 96,52 zł  


96,52

w tym VAT

W publikacji omówiono pojęcie strony w postępowaniu administracyjnym będące jednym z najważniejszych zagadnień tego postępowania. Przedstawiono jego definicję, charakter oraz konstrukcję prawną. Przeanalizowano problemy zdolności administracyjnoprawnej, ze wskazaniem podstawowych i uzupełniających podmiotów, którym taka zdolność przysługuje. Wyjaśniono fundamentalne pojęcie interesu prawnego, zwłaszcza w aspekcie jego źródeł oraz cech i uwarunkowań. Wyodrębniono także płaszczyzny powiązań interesu prawnego ze sferą procesową.
W opracowaniu zaprezentowano rozwiązania prawne w zakresie pojęcia strony w innych państwach europejskich o różnej tradycji i metodzie normowania postępowania administracyjnego, a także niektóre ustawodawstwa pozaeuropejskie.
Książka jest przeznaczona zarówno dla radców prawnych, adwokatów, sędziów, prokuratorów, jak i pracowników administracji publicznej (rządowej i samorządowej) oraz pracowników naukowych zainteresowanych omawianą tematyką.
„Autor nie ogranicza się do przedstawienia dotychczasowego stanu nauki. Prowadzonym w pracy rozważaniom towarzyszy pytanie o aktualność kodeksowego ujęcia strony postępowania. Praca ma charakter twórczy, rozwija stan wiedzy na temat strony postępowania i pojęcia interesu prawnego”.dr hab. Jacek Chlebny, prof. UŁ (fragment recenzji)


Rok wydania2023
Liczba stron380
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-710-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.  13
  Wstęp  | str.  17
   
  Rozdział I
  Strona jako centralny podmiot procesowy  | str.  23
  1.1. Zasada obligatoryjności strony  | str.  23
  1.2. Zasada oficjalności określenia/ustalenia strony/stron postępowania  | str.  33
  1.3. Zasada permanentnej oceny statusu strony  | str.  44
   
  Rozdział II
  Ewolucja regulacji prawnej pojęcia strony postępowania administracyjnego  | str.  50
   
  Rozdział III
  Charakter prawny i granice stosowania regulacji pojęcia strony postępowania  | str.  65
  3.1. Uwagi ogólne  | str.  65
  3.2. Koncepcje postrzegania charakteru regulacji art. 28 k.p.a.  | str.  67
  3.3. Granice stosowania regulacji art. 28 k.p.a.  | str.  74
  3.3.1. Granice przedmiotowe  | str.  74
  3.3.2. Granice czasowe  | str.  78
   
  Rozdział IV
  Konstrukcja prawna pojęcia strony postępowania  | str.  82
  4.1. Ujęcie definicyjne  | str.  82
  4.2. Trójelementowość definicji  | str.  83
  4.3. Wyłączność elementów definicyjnych  | str.  84
  4.4. Jednorodność kodeksowego pojęcia strony  | str.  87
  4.5. Propozycje koncepcji „modyfikujących” pojęcie strony w poglądach nauki prawa i judykatury  | str.  95
  4.5.1. Koncepcja „strony refleksowej”  | str.  95
  4.5.2. Koncepcja „strony ubocznej”  | str.  103
  4.5.3. Koncepcja „strony zastępczej”  | str.  104
  4.5.4. Problem tzw. strony sui generis  | str.  108
  4.5.5. Koncepcje szczególne (pozakodeksowe) pojęcia strony postępowania  | str.  111
  4.6. Strona postępowania a kodeksowe formuły „podmiotowo zbiorcze”  | str.  117
  4.7. Kryteria kodeksowe różnicujące pozycję strony postępowania  | str.  118
  4.7.1. Uwaga ogólna  | str.  118
  4.7.2. Strona pierwotna (niezmienna) i strona następcza (zmienna)  | str.  119
  4.7.3. Strona będąca osobą fizyczną i strona niebędąca osobą fizyczną (strona „zbiorowa”, „korporacyjna”)  | str.  119
  4.7.4. Strona jedyna i strona niejedyna (uczestnicząca w warunkach wielości stron)  | str.  120
  4.7.5. Strona zdolna do czynności prawnych i strona niezdolna do czynności prawnych  | str.  121
  4.7.6. Strona działająca osobiście i strona działająca przez zastępcę procesowego  | str.  122
  4.7.7. Strona będąca podmiotem publicznym i strona niebędąca podmiotem publicznym  | str.  123
  4.7.8. Strona będąca funkcjonariuszem lub żołnierzem oraz strona niemająca takiego statusu  | str.  123
  4.7.9. Strona „europejska” (w tym „krajowa”) i strona „pozaeuropejska”  | str.  124
  4.7.10. Strona postępowania wszczętego z urzędu i strona postępowania wszczętego na żądanie strony  | str.  125
  4.7.11. Strona „aktywna” i strona „nieaktywna”  | str.  125
  4.7.12. Strona „poradna” i strona „nieporadna” oraz strona „sprawna” i strona z niepełnosprawnością  | str.  127
  4.7.13. Strona obecna i strona nieobecna oraz strona znana z miejsca pobytu i strona nieznana z miejsca pobytu  | str.  128
  4.7.14. Strona, w relacji do której pracownik/członek organu kolegialnego/organ pozostaje w określonym stosunku zależności, i strona, która w takiej relacji nie pozostaje  | str.  130
   
  Rozdział V
  Elementy definicyjne pojęcia strony postępowania  | str.  132
  5.1. Element organizacyjny  | str.  132
  5.1.1. Znaczenie zaimka „każdy”  | str.  132
  5.1.2. Zdolność administracyjnoprawna  | str.  133
  5.1.3. Zagadnienia prawa kolizyjnego  | str.  135
  5.1.4. Podmioty podstawowe  | str.  137
  5.1.4.1. Osoby fizyczne  | str.  137
  5.1.4.2. Osoby prawne  | str.  139
  5.1.4.3. Państwowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej  | str.  143
  5.1.4.4. Samorządowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej  | str.  146
  5.1.4.5. Organizacje społeczne niemające osobowości prawnej  | str.  149
  5.1.5. Podmioty uzupełniające  | str.  152
  5.1.5.1. Niepaństwowe i niesamorządowe jednostki organizacyjne mające zdolność prawną  | str.  152
  5.1.5.1.1. Handlowe spółki osobowe  | str.  152
  5.1.5.1.2. Spółki kapitałowe w organizacji  | str.  153
  5.1.5.1.3. Inne jednostki organizacyjne o charakterze gospodarczym  | str.  154
  5.1.5.1.4. Inne jednostki organizacyjne o charakterze niegospodarczym  | str.  155
  5.1.5.2. Podmioty szczególne  | str.  157
  5.1.5.2.1. Rodzina/małżeństwo  | str.  157
  5.1.5.2.2. Komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej  | str.  159
  5.1.6. Podmioty i konstrukcje organizacyjne „wyłączone”  | str.  160
  5.1.6.1. Spółka cywilna  | str.  160
  5.1.6.2. Konsorcjum  | str.  162
  5.1.6.3. Komitety społeczne  | str.  163
  5.1.6.4. Jednostka pomocnicza gminy  | str.  164
  5.2. Element substancjonalny  | str.  165
  5.2.1. Pojęcie interesu w ogólności i w sferze prawa  | str.  165
  5.2.2. Pojęcie interesu w prawie administracyjnym procesowym  | str.  170
  5.2.3. Interes prawny jako kwalifikowana kategoria interesu w ogólnym postępowaniu administracyjnym  | str.  172
  5.2.4. Dwupoziomowość kwalifikacji „interesu” w rozumieniu art. 28 k.p.a.  | str.  177
  5.2.5. Problem relacji między pojęciami interesu prawnego i obowiązku w regulacji art. 28 k.p.a.  | str.  180
  5.2.6. Uwarunkowania interesu prawnego  | str.  184
  5.2.7. Istota (treść) interesu prawnego  | str.  187
  5.2.8. Funkcje interesu prawnego  | str.  192
  5.2.9. Interes prawny a inne kryteria „legitymujące”  | str.  196
  5.2.9.1. Uwagi ogólne  | str.  196
  5.2.9.2. Przegląd wybranych kryteriów „legitymujących”  | str.  198
  5.2.9.2.1. Roszczenie prawne  | str.  198
  5.2.9.2.2. Prawnie chroniony interes  | str.  201
  5.2.9.2.3. Roszczenie prawne ochrony urzędowej  | str.  204
  5.2.9.2.4. Specjalne prawo proszenia  | str.  205
  5.2.9.2.5. Uzasadnione oczekiwania  | str.  206
  5.2.9.2.6. Dotknięcie skutkami decyzji  | str.  208
  5.2.9.2.7. Interes faktyczny kwalifikowany  | str.  210
  5.2.9.2.8. Interes faktyczny zwykły  | str.  212
  5.2.10. Źródło interesu prawnego  | str.  215
   5.2.10.1. Uwagi ogólne  | str.  215
   5.2.10.2. Normy prawne „właściwe” (źródła interesu prawnego)  | str.  218
   5.2.10.3. Normy prawne i inne normy „wyłączone”  | str.  238
   5.2.10.4. Zdarzenia (stany, zachowania) pozanormatywne  | str.  248
  5.2.11. Cechy interesu prawnego w rozumieniu art. 28 k.p.a.  | str.  251
   5.2.11.1. Uwagi ogólne  | str.  251
   5.2.11.2. Pozytywne cechy interesu prawnego w rozumieniu art. 28 k.p.a.  | str.  255
   5.2.11.2.1. Osobisty/własny  | str.  255
   5.2.11.2.2. Indywidualny/konkretny  | str.  262
   5.2.11.2.3. Aktualny  | str.  268
   5.2.11.2.4. Realny  | str.  271
   5.2.11.2.5. Bezpośredni  | str.  274
   5.2.11.3. Negatywne cechy interesu prawnego w rozumieniu art. 28 k.p.a.  | str.  280
   5.2.11.3.1. Nieodstępowalność interesu prawnego  | str.  280
   5.2.11.3.2. Niepodzielność interesu prawnego  | str.  282
  5.3. Element procesowy pojęcia strony postępowania administracyjnego  | str.  283
  5.3.1. Związek interesu prawnego z określonym postępowaniem  | str.  283
  5.3.2. „Faktyczność” interesu prawnego  | str.  284
  5.3.3. Sprawdzalność interesu prawnego. Koncepcje legitymacji procesowej strony  | str.  286
  5.3.4. Zaspokajalność interesu prawnego  | str.  296
   
  Rozdział VI
  Pojęcie strony postępowania administracyjnego w regulacjach obcych  | str.  298
  6.1. Uwagi ogólne  | str.  298
  6.2. Regulacja albańska  | str.  299
  6.3. Regulacja andorska  | str.  300
  6.4. Regulacja austriacka  | str.  300
  6.5. Regulacja brazylijska  | str.  303
  6.6. Regulacja bułgarska  | str.  305
  6.7. Regulacja chilijska  | str.  307
  6.8. Regulacja chorwacka  | str.  308
  6.9. Regulacja czarnogórska  | str.  310
  6.10. Regulacja czeska  | str.  311
  6.11. Regulacja fińska  | str.  314
  6.12. Regulacja gruzińska  | str.  315
  6.13. Regulacja hiszpańska  | str.  316
  6.14. Regulacja islandzka  | str.  318
  6.15. Regulacja kazachska  | str.  318
  6.16. Regulacja kirgiska  | str.  320
  6.17. Regulacja kosowska  | str.  322
  6.18. Regulacja niemiecka  | str.  323
  6.19. Regulacja norweska  | str.  325
  6.20. Regulacja peruwiańska  | str.  326
  6.21. Regulacja portugalska  | str.  327
  6.22. Regulacja serbska  | str.  329
  6.23. Regulacja słowacka  | str.  331
  6.24. Regulacja słoweńska  | str.  333
  6.25. Regulacja szwajcarska  | str.  335
  6.26. Regulacja szwedzka  | str.  336
  6.27. Regulacja turkmeńska  | str.  337
  6.28. Regulacja ukraińska  | str.  339
  6.29. Regulacja uzbecka  | str.  340
  6.30. Regulacja węgierska  | str.  340
  Wnioski  | str.  343
  Bibliografia  | str.  353 
RozwińZwiń