Teologia naturalna?

Religioznawstwo kognitywne a dowody na istnienie Boga

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 29,50 zł  


59,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy złożoność świata przyrody świadczy o istnieniu inteligentnego projektanta? Czy pewne niezwykłe zdarzenia są cudami, za którymi stoi siła wyższa? Czy wszechświat ma osobową przyczynę? – na te i inne pytania od wieków stara się odpowiedzieć teologia naturalna, która dąży do rozumowego poznania istnienia i natury Boga.


De Cruz i De Smedt analizują poznawcze podstawy pięciu znanych argumentów za istnieniem Boga: argumentu z projektu, argumentu kosmologicznego, argumentu moralnego, argumentu z piękna i argumentu z cudów. Na koniec rozważają, czy poznawcze pochodzenie tych naturalnych argumentów teologicznych powinno wpływać na ich racjonalność.


W tej przełomowej pracy, Helen De Cruz i Johan De Smedt, pokazują, że klasyczne argumenty teologii naturalnej opierają się na powszechnych intuicjach dotyczących przyczynowości, moralności czy celowości. Przytaczając szereg koncepcji i badań z zakresu psychologii, neuronauk i antropologii ewolucyjnej, autorzy stawiają pytanie o pochodzenie oraz racjonalność tych intuicji. Czy w świetle naszej wiedzy, o działaniu ludzkiego umysłu, teologia naturalna jest naturalna? Ta książka to lektura obowiązkowa dla filozofów, teologów oraz wszystkich, których interesuje ugruntowane naukowo spojrzenie na religię.


Rok wydania2023
Liczba stron256
KategoriaFilozofia religii
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22813-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania     9
  Wprowadzenie     11
  1. Teologia naturalna i historia naturalna     17
  Dwa zagadnienia dotyczące religii     17
  Czym jest teologia naturalna?     22
  Czym jest religioznawstwo kognitywne?     28
  Podsumowanie     32
  2. Naturalność przekonań religijnych     34
  Narzędzia ludzkiego poznania     34
  Ontologie intuicyjne jako naturalne sposoby rozumowania     41
    Fizyka intuicyjna     42
    Psychologia intuicyjna     43
    Biologia intuicyjna     45
    Inżynieria intuicyjna     46
  Naturalność     47
  Intuicyjność     49
  Podsumowanie     55
  3. Intuicje dotyczące wiedzy Boga: antropomorfizm czy gotowość?     57
  Czy teologia naturalna jest kognitywnie nienaturalna?     58
  Boskie atrybuty     60
  Koncepcje Boga jako przejaw antropomorfizmu     62
  Hipoteza gotowości     65
  Czy pomiędzy hipotezami antropomorfizmu i gotowości istnieje konflikt?     68
  W stronę stanowiska zintegrowanego     69
  Hipoteza gotowości i obciążenie kognitywne     72
  Antropomorfizm a skuteczne procesy kognitywne     74
  Dramat teologa raz jeszcze     76
  Podsumowanie     77
  4. Teleologia, nastawienie projektowe i argument z projektu     79
  Argument z projektu     80
  W jaki sposób wnioskujemy o istnieniu projektu     83
    Nastawienie projektowe     83
    Teleologia intuicyjna     86
  Czy ludzie są intuicyjnymi teistami?     89
  Intuicja prawdopodobieństwa: czy losowe zdarzenia mogą być przyczyną porządku i złożoności?     90
  Racjonalna podstawa sporu     95
  Czy argument z projektu nadal ma sens?     98
  Podsumowanie     103
  5. Argument kosmologiczny i intuicje dotyczące przyczynowości i sprawstwa     105
  Argument kosmologiczny i ludzkie procesy poznawcze     106
  Poznanie przyczynowe a wnioskowanie o Pierwszej Przyczynie     109
  Intuicje dotyczące sprawstwa a utożsamienie pierwszej przyczyny z Bogiem     115
  Ewolucyjne argumenty podważające     120
  Uzasadnienie w sensie internalistycznym     123
  Podsumowanie     129
  6. Argument z moralności w kontekście etyki ewolucyjnej     130
  Argument ze świadomości moralnej     131
  Ewolucja ludzkiej moralności     133
    Altruizm biologiczny     133
    Altruizm psychologiczny     135
    Zmysł moralny     136
  Argument z obiektywności etyki     141
  Czy realizm moralny jest intuicyjny?     142
  Religioznawstwo kognitywne i związek teizmu z moralnością     143
  Ewolucyjne argumenty podważające realizm moralny     146
  Czy teizm da się pogodzić z etyką ewolucyjną?     149
  Podsumowanie     151
  7. Argument z piękna i ewolucyjnych podstaw doświadczenia estetycznego     152
  Argumenty estetyczne     154
  Doświadczenie piękna jako powszechne doświadczenie ludzkie     156
  Estetyka ewolucyjna     158
    Piękno i dobór płciowy     159
    Doświadczenie estetyczne i ewolucyjna stronniczość sensoryczna     161
  Hipoteza biofilii     163
  Kognitywne i ewolucyjne wyjaśnienia poczucia wzniosłości     166
  Łączenie własności estetycznych z istnieniem Boga     168
  Piękno jako zamierzony efekt projektu     169
  Doświadczenie estetyczne jako doświadczenie religijne     170
  Doświadczenie estetyczne i fikcjonalizm religijny     172
  Podsumowanie     175
  8. Argument z cudów. Świadectwa religijne z perspektywy kognitywnej     176
  Argument z cudów     177
  Pojęcie cudu w perspektywie historycznej i kognitywnej     179
  Kulturowy przekaz minimalnie kontrintuicyjnych idei     183
  Czy można ufać świadectwom o cudach?     186
  Wnioski dla argumentu z cudów     193
  Podsumowanie     200
  9. Historia naturalna religii a racjonalność wierzeń religijnych     201
  Historia naturalna religii a jej uzasadnienie     202
  Racje neutralizujące i racje obalające     205
  Religioznawstwo kognitywne i uogólnione ewolucyjne strategie podważania     208
  Szczegółowe ewolucyjne argumenty podważające przeciwko religii     211
  Czy religioznawstwo kognitywne podważa teologię naturalną, czy może ją potwierdza?     217
  Podsumowanie     223
  Bibliografia     225
  Indeks nazwisk i pojęć     251
RozwińZwiń