Czas i ortodoksja

Czas i ortodoksja

Hermeneutyka teologii w świetle "Prawdy" i "Metody" Hansa-Georga Gadamera

1 opinia

Format:

ibuk

Teologia już niejednokrotnie składała współczesnej myśli filozoficznej obietnicę poszerzenia horyzontów czy też otwarcia jej na transcendencję. Jednak obietnica ta nie spotkała się – jak dotąd – z przychylnym przyjęciem, gdyż teologia sama nie zdołała przekonać filozofii o swojej racjonalności. Filozofia przestała być bowiem, z jednej strony, wrażliwa na argumentację natury metafizycznej, z drugiej zaś, teologia jest skłonna poddawać się metodologiom nauk szczegółowych, rezygnując przy tym z własnej odrębności.


Zarysowana tu hermeneutyka teologii jest w pierwszym rzędzie badaniem teologii jako nauki, próbą uprawomocnienia jej na gruncie jednego z najważniejszych kierunków filozofii współczesnej, mianowicie hermeneutyki filozoficznej. Teologia zostaje tu ujęta w aspekcie immanencji, choć bynajmniej nie zamyka się w jej horyzoncie. Dziejący się świat teologii rozpada się na „kawałki” – miejsca teologiczne – które jednak wchodząc ze sobą w interakcje, uczestniczą w grze teologicznej. Jako pole owej gry zostaje wskazana liturgia, miejsce metodologicznie wyróżnione ze względu na naoczność dokonujących się konsekwencji gry teologicznej. Analiza czerpie z takich źródeł jak teoria miejsc teologicznych Melchiora Cano OP, koncepcja kręgu hermeneutycznego Martina Heideggera oraz projekt hermeneutyki filozoficznej Hansa-Georga Gadamera, ze szczególnym uwzględnieniem roli prze(d)sądów, utożsamianych tutaj z miejscami teologicznymi.


Nowość spojrzenia na tradycję katolicką kontekście myśli hermeneutycznej sprawia, że prezentowana książka może trafić nie tylko do teologów i filozofów, ale także do badaczy szeroko rozumianej kultury.


Rok wydania2014
Liczba stron395
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3153-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów /    7
  Przedmowa /    9
  Wstęp /    15
  Historia jako problem /    16
  Historia jako szansa /    25
  Status questionis i sprawa metodologii /    33
  
  Rozdział 1. Od świadomości „naiwnej” do świadomości efektywnodziejowej /    41
  Rozumienie dziejów w nowożytnej hermeneutyce /    41
  Dwie drogi nowożytnej hermeneutyki /    42
  Rozumienie jako uniwersalny problem hermeneutyki /    45
  Hermeneutyka i aporie historyzmu /    50
  Hermeneutyczna fenomenologia Heideggera /    56
  Heideggerowska radykalizacja fenomenologii Husserla /    58
  Struktura dasein jako bycie-w-świecie /    62
  Dziejowość i problem historyzmu /    67
  Rozumienie i koło hermeneutyczne /    74
  Fenomenologiczna hermeneutyka Gadamera /    79
  Między dyskredytacją a rehabilitacją przesądu /    80
  Przynależność do tradycji i zasada dziejów efektywnych /    84
  Zastosowanie i jedność hermeneutyki /    89
  Istota doświadczenia hermeneutycznego /    93
  Wnioski i perspektywy dla teologii /    99
  
  Rozdział 2. Od świadomości efektywnodziejowej do ortopraksji /    107
  Loci theologici między prawdą a metodą /    108
  Geneza loci theologici /    108
  De locis theologicis Melchiora Cano jako topika /    121
  Sytuacja hermeneutyczna topiki Melchiora Cano /    130
  Kryzys i rehabilitacja myślenia topicznego /    139
  Estetyka a kwestia doświadczenia /    146
  Wiedza praktyczna i kwestia smaku /    147
  Problem rozpadu sfery estetycznej /    151
  Przezwyciężenie rozpadu sfery estetycznej za pomocą pojęcia gry /    158
  Kryzys teologii /    168
  Ortopraksja a urząd nauczycielski kościoła /    172
  Teologia – scientia speculativa czy scientia practica /    173
  Magisterium a teologia /    176
  Loci theologici według vaticanum ii /    190
  Loci theologici i ortopraksja /    199
  
  Rozdział 3. Od ortopraksji do ortodoksji /    207
  Lex orandi – lex credendi jako formuła hermeneutyczna teologii    207
  W poszukiwaniu treściowego „wypełnienia” ortopraksji /    208
  Pojęcie liturgii /    213
  Zmienne i niezmienne w liturgii /    222
  Między lex orandi a lex credendi /    234
  Świadomość efektywnodziejowa w medium języka /    244
  Językowość doświadczenia hermeneutycznego /    244
  Pojęcie „języka” w myśli zachodnioeuropejskiej /    248
  Językowy charakter ludzkiego doświadczenia świata /    262
  Doświadczenie z perspektywy języka /    266
  Język jako medium doświadczenia teologicznego /    272
  Symbol i alegoria jako postaci językowej metaforyki /    272
  Dogmat a symbol wiary /    276
  Alegoria w języku teologicznym /    290
  Teologia z „wnętrza” języka /    313
  
  Zakończenie /    323
  Bibliografia /    329
  Summary /    351
  Indeks osobowy /    357
  Indeks rzeczowy /    365
RozwińZwiń