INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Teologia już niejednokrotnie składała współczesnej myśli filozoficznej obietnicę poszerzenia horyzontów czy też otwarcia jej na transcendencję. Jednak obietnica ta nie spotkała się – jak dotąd – z przychylnym przyjęciem, gdyż teologia sama nie zdołała przekonać filozofii o swojej racjonalności. Filozofia przestała być bowiem, z jednej strony, wrażliwa na argumentację natury metafizycznej, z drugiej zaś, teologia jest skłonna poddawać się metodologiom nauk szczegółowych, rezygnując przy tym z własnej odrębności.
Zarysowana tu hermeneutyka teologii jest w pierwszym rzędzie badaniem teologii jako nauki, próbą uprawomocnienia jej na gruncie jednego z najważniejszych kierunków filozofii współczesnej, mianowicie hermeneutyki filozoficznej. Teologia zostaje tu ujęta w aspekcie immanencji, choć bynajmniej nie zamyka się w jej horyzoncie. Dziejący się świat teologii rozpada się na „kawałki” – miejsca teologiczne – które jednak wchodząc ze sobą w interakcje, uczestniczą w grze teologicznej. Jako pole owej gry zostaje wskazana liturgia, miejsce metodologicznie wyróżnione ze względu na naoczność dokonujących się konsekwencji gry teologicznej. Analiza czerpie z takich źródeł jak teoria miejsc teologicznych Melchiora Cano OP, koncepcja kręgu hermeneutycznego Martina Heideggera oraz projekt hermeneutyki filozoficznej Hansa-Georga Gadamera, ze szczególnym uwzględnieniem roli prze(d)sądów, utożsamianych tutaj z miejscami teologicznymi.
Nowość spojrzenia na tradycję katolicką kontekście myśli hermeneutycznej sprawia, że prezentowana książka może trafić nie tylko do teologów i filozofów, ale także do badaczy szeroko rozumianej kultury.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 395 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-3153-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów / | 7 |
Przedmowa / | 9 |
Wstęp / | 15 |
Historia jako problem / | 16 |
Historia jako szansa / | 25 |
Status questionis i sprawa metodologii / | 33 |
Rozdział 1. Od świadomości „naiwnej” do świadomości efektywnodziejowej / | 41 |
Rozumienie dziejów w nowożytnej hermeneutyce / | 41 |
Dwie drogi nowożytnej hermeneutyki / | 42 |
Rozumienie jako uniwersalny problem hermeneutyki / | 45 |
Hermeneutyka i aporie historyzmu / | 50 |
Hermeneutyczna fenomenologia Heideggera / | 56 |
Heideggerowska radykalizacja fenomenologii Husserla / | 58 |
Struktura dasein jako bycie-w-świecie / | 62 |
Dziejowość i problem historyzmu / | 67 |
Rozumienie i koło hermeneutyczne / | 74 |
Fenomenologiczna hermeneutyka Gadamera / | 79 |
Między dyskredytacją a rehabilitacją przesądu / | 80 |
Przynależność do tradycji i zasada dziejów efektywnych / | 84 |
Zastosowanie i jedność hermeneutyki / | 89 |
Istota doświadczenia hermeneutycznego / | 93 |
Wnioski i perspektywy dla teologii / | 99 |
Rozdział 2. Od świadomości efektywnodziejowej do ortopraksji / | 107 |
Loci theologici między prawdą a metodą / | 108 |
Geneza loci theologici / | 108 |
De locis theologicis Melchiora Cano jako topika / | 121 |
Sytuacja hermeneutyczna topiki Melchiora Cano / | 130 |
Kryzys i rehabilitacja myślenia topicznego / | 139 |
Estetyka a kwestia doświadczenia / | 146 |
Wiedza praktyczna i kwestia smaku / | 147 |
Problem rozpadu sfery estetycznej / | 151 |
Przezwyciężenie rozpadu sfery estetycznej za pomocą pojęcia gry / | 158 |
Kryzys teologii / | 168 |
Ortopraksja a urząd nauczycielski kościoła / | 172 |
Teologia – scientia speculativa czy scientia practica / | 173 |
Magisterium a teologia / | 176 |
Loci theologici według vaticanum ii / | 190 |
Loci theologici i ortopraksja / | 199 |
Rozdział 3. Od ortopraksji do ortodoksji / | 207 |
Lex orandi – lex credendi jako formuła hermeneutyczna teologii | 207 |
W poszukiwaniu treściowego „wypełnienia” ortopraksji / | 208 |
Pojęcie liturgii / | 213 |
Zmienne i niezmienne w liturgii / | 222 |
Między lex orandi a lex credendi / | 234 |
Świadomość efektywnodziejowa w medium języka / | 244 |
Językowość doświadczenia hermeneutycznego / | 244 |
Pojęcie „języka” w myśli zachodnioeuropejskiej / | 248 |
Językowy charakter ludzkiego doświadczenia świata / | 262 |
Doświadczenie z perspektywy języka / | 266 |
Język jako medium doświadczenia teologicznego / | 272 |
Symbol i alegoria jako postaci językowej metaforyki / | 272 |
Dogmat a symbol wiary / | 276 |
Alegoria w języku teologicznym / | 290 |
Teologia z „wnętrza” języka / | 313 |
Zakończenie / | 323 |
Bibliografia / | 329 |
Summary / | 351 |
Indeks osobowy / | 357 |
Indeks rzeczowy / | 365 |