INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Wydawnictwo PWN przedstawia kolejną publikację poświęconą jednemu z ważniejszych zagadnień – wyzwań XXI w. Chodzi o działania związane z ochroną zasobów wodnych – tym samym ochroną środowiska naturalnego dla obecnych i przyszłych pokoleń.
Retencja wody jest jednym z instrumentów kształtowania Europejskiego Zielonego Ładu. Nie ma jednak wyznaczonego konkretnego preferowanego modelu retencji. Publikacja LOKALNE PARTNERSTWO NA RZECZ WODY przedstawia właśnie taki model.
Czytelnik będzie w niej mógł znaleźć informacje na temat:
- uwarunkowań retencji wody w Polsce (np. ekonomiczne skutki suszy),
- zastosowania metody LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody,
- lokalnego partnerstwa na rzecz wody (np. plan przeciwdziałania niedoborom wody),
- uniwersalnego, europejskiego modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody,
- polskiego modelu zarządzania retencją wody w systemie zarządzania kryzysowego.
- wdrożenia w Polsce powszechnego systemu zaopatrzenia rolnictwa w wodę do produkcji rolnej.
Publikację tę kierujemy do inżynierów środowiska, hydrologów, administracji na szczeblu wojewódzkim, samorządowym, ekspertów samorządowych, konsultantów ds. zarządzania kryzysowego, ochrony środowiska naturalnego, rolnictwa, gospodarki wodnej czy ekonomii. Książka może być również przydatna studentom studiów poświęconym bezpieczeństwu, inżynierii i ochrony środowiska i innym w zakresie projektowania rozwiązań łączących wiele dyscyplin wiedzy.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Europeistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22687-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
1. Uwarunkowania retencji wody w Polsce | 37 |
1.1. Środowisko naturalne Polski: sytuacja problemowa | 38 |
1.2. Ekonomiczne skutki suszy dla podmiotów społecznych | 48 |
1.3. Wyzwania polityczne związane z ekonomicznymi skutkami suszy | 59 |
Konkluzje | 70 |
2. Metoda LEADER w planowaniu strategii ochrony zasobów wody | 77 |
2.1. Zastosowanie metody LEADER w tworzeniu i realizacji lokalnej strategii rozwoju – studium przypadku | 78 |
2.1.1. Lokalna Grupa Działania (LAG) w zapewnianiu ochrony zasobów wody | 82 |
2.1.2. Źródła finansowania Lokalnych Grup Działania w ochronie zasobów wody | 84 |
2.1.3. Implementacja podejść LEADER I, LEADER II, LEADER+ – zastosowanie koncepcji działania w ochronie zasobów wody | 85 |
2.1.4. Prawne formy funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania „Kraina Mlekiem Płynąca” | 87 |
2.1.5. Lokalna Grupa Działania „Kraina Mlekiem Płynąca” – proces budowy partnerstwa lokalnego oraz oddolnej inicjatywy LEADER na przykładzie gminy Mały Płock w województwie podlaskim | 88 |
2.2. Możliwość zastosowania metody LEADER w procesie tworzenia lokalnego partnerstwa na rzecz wody – założenia teoretyczne | 101 |
2.2.1. Oddolność | 101 |
2.2.2. Terytorialność | 102 |
2.2.3. Integralność | 103 |
2.2.4. Partnerstwo | 105 |
2.2.5. Innowacyjność | 107 |
2.2.6. Decentralizacja zarządzania i finansowania | 109 |
2.2.7. Sieciocentryczność i współpraca | 110 |
Konkluzje | 113 |
3. Lokalne partnerstwo na rzecz wody | 117 |
3.1. Obecny stan planowania, przeciwdziałania skutkom suszy, niedoborom wody na przykładzie Polski, środkowoeuropejskiego państwa Unii Europejskiej | 119 |
3.1.1. Formuła rozwiązań oraz działań | 121 |
3.2. Polska koncepcja lokalnego partnerstwa na rzecz wody | 131 |
3.3. Pilotażowy projekt wsparcia dla tworzenia lokalnych partnerstw na rzecz wody | 135 |
3.3.1. Projekt pilotażowy w wybranych województwach Polski | 142 |
3.3.1.1. Województwo małopolskie | 142 |
3.3.1.2. Województwo lubuskie | 146 |
3.3.1.3. Województwo kujawsko-pomorskie | 146 |
3.3.1.4. Województwo podlaskie | 149 |
3.3.1.5. Województwo lubelskie | 150 |
3.3.1.6. Województwo łódzkie | 150 |
3.3.1.7. Województwo opolskie | 151 |
3.3.1.8. Województwo śląskie | 152 |
3.3.1.9. Województwo świętokrzyskie | 153 |
3.3.1.10. Województwo warmińsko-mazurskie | 154 |
3.3.2. Współpraca na rzecz retencji wody na poziomie ogólnokrajowym | 155 |
Konkluzje | 157 |
4. Uniwersalny, europejski model lokalnego partnerstwa na rzecz wody | 161 |
4.1. Podejście do budowy modelu | 161 |
4.2. Podstawy normatywne modelu | 164 |
4.2.1. Woda w strategii Europejskiego Zielonego Ładu | 164 |
4.2.2. Dyrektywa wodna | 168 |
4.3. Teoretyczne założenia normatywne modelu | 168 |
4.4. Teoretyczne założenia organizacyjne modelu | 169 |
4.5. Proponowany model lokalnego partnerstwa na rzecz wody | 171 |
Konkluzje | 175 |
5. Polski model zarządzania retencją i ochroną zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego jako studium przypadku państwa członkowskiego Unii Europejskiej | 177 |
5.1. Założenia modelu | 179 |
5.2. Założenia organizacyjne | 179 |
5.3. Założenia normatywne | 186 |
5.4. Założenia techniczne | 194 |
5.5. Partnerstwo na rzecz wody | 195 |
5.6. Uwarunkowania terytorialne funkcjonowania modelu | 197 |
5.6.1. Rola samorządu lokalnego w modelu lokalnego partnerstwa na rzecz wody | 197 |
5.6.2. Rozwiązania funkcjonalne w modelu podsystemu retencji i ochrony zasobów wody w systemie zarządzania kryzysowego na poziomie gminy, powiatu, województwa, państwa | 203 |
5.6.2.1. Poziom gminy | 204 |
5.6.2.2. Poziom powiatu | 206 |
5.6.2.3. Poziom województwa / regionu | 207 |
5.6.2.4. Poziom państwa | 209 |
5.6.2.5. Poziom Unii Europejskiej | 211 |
5.6.3. Finansowanie podsystemu retencji wody, przeciwdziałania suszy | 212 |
5.6.4. Budowa retencji na obszarach wiejskich w Polsce | 215 |
5.6.5. Budowa retencji na obszarach zurbanizowanych w Polsce | 218 |
5.6.6. Zastosowanie retencji wody według założeń modelu | 220 |
5.6.6.1. Wariant I – przeciwdziałanie zagrożeniom powodziowym | 222 |
5.6.6.2. Wariant II – przeciwdziałanie suszy | 223 |
5.6.6.3. Wariant III – lokalne skażenia środowiska | 224 |
5.6.6.4. Wariant IV – ochrona przeciwpożarowa | 225 |
Konkluzje | 226 |
Zakończenie | 231 |
Bibliografia | 239 |
Załącznik 1 | 247 |