Compliance w biurze rachunkowym - procedury, instrukcje, formularze

Compliance w biurze rachunkowym - procedury, instrukcje, formularze

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

118,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 97,94 zł  


118,00

w tym VAT

W książce omówiono regulacje prawne kluczowe dla funkcjonowania biura rachunkowego a także wskazano, jak zapewnić ich stosowanie w praktyce. Zaproponowano wdrożenie i wykorzystanie specjalnie opracowanych dokumentów: schematów, oświadczeń, notatek, protokołów, wykazów, dyspozycji.


Przedstawiono także praktyczne instrukcje objaśniające wybrane procedury podatkowe, księgowe i kadrowe oraz przeanalizowano etapy pracy biura, począwszy od nawiązania współpracy z klientem aż do jej zakończenia. Wszystkie te zagadnienia, a także z obszaru AML i whistleblowingu, zostały przystępnie wyjaśnione, z powołaniem orzecznictwa i linii interpretacyjnej organów podatkowych.


Edytowalne wzory dokumentów dostępne na stronie www.compliance-biuro-rachunkowe.wolterskluwer.pl .


Publikacja będzie przydatna właścicielom i pracownikom biur rachunkowych oraz pracownikom działów księgowości i kadr.


„To najciekawsza i najbardziej przydatna praca z zakresu organizacji pracy biura rachunkowego, dostępna na polskim rynku wydawniczym. Kwestie dotyczące zapewnienia zgodności prac biura rachunkowego z przepisami prawa, przyjętymi dobrymi praktykami i najwyższymi standardami budzą ożywione dyskusje wśród osób zajmujących się księgowością. Autorka w bardzo praktyczny i wszechstronny sposób omawia przepisy obowiązujące biura rachunkowe, wskazuje przydatne orzeczenia sądowe a ponadto, co jest ogromną zaletą recenzowanej książki, proponuje konkretne rozwiązania umożliwiające stworzenie w biurze rachunkowym kultury organizacyjnej, która istotnie redukuje ryzyko wystąpienia nieprawidłowości. Biura rachunkowe w szczególny sposób powinny być wrażliwe na przestrzeganie przepisów prawa, pomimo ich ciągłej zmienności a co się z tym ściśle wiąże na wdrażanie takich standardów i procedur, które umożliwią realizację tego celu.”


dr Krzysztof Staniek


Rok wydania2023
Liczba stron280
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8328-402-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    9
  Wprowadzenie | str. 11
  Rozdział I
  Czym jest compliance | str. 13
  Rozdział II
  Compliance w biurze rachunkowym | str. 18
  1. Odpowiedzialność w biurze rachunkowym | str. 20
  1.1. Odpowiedzialność kontraktowa na gruncie Kodeksu cywilnego | str. 21
  1.2. Odpowiedzialność karnoskarbowa na gruncie Kodeksu karnego skarbowego | str. 27
  2. Należyta staranność | str. 29
  2.1. Budowanie świadomości podatkowej przedsiębiorcy | str. 31
  2.1.1. Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności | str. 33
  2.1.2. Obowiązek płatności bezgotówkowych, posługiwania się formowym rachunkiem bankowym, biała lista | str. 38
  2.1.3. Obowiązek oznaczania transakcji symbolami GTU, TP, WSTO_EE | str. 48
  2.1.4. Ulga na złe długi | str. 50
  2.1.5. Zasady wystawiania faktur korygujących oraz przygotowywania faktur korygujących do biura rachunkowego | str. 54
  3. Dobre praktyki księgowe | str. 58
  4. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML) | str. 66
  4.1. Obowiązki biura wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz fi nansowaniu terroryzmu | str. 69
  4.1.1. Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wykonanie obowiązków AML | str. 71
  4.1.2. Wprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej . . . 72
  4.1.3. Dokumentacja dotycząca identyfi kacji, oceny i aktualizacji ryzyka związanego z praniem pieniędzy | str. 75
  4.1.4. Obowiązek szkoleniowy | str. 79
  4.2. Środki bezpieczeństwa fi nansowego (KYC) | str. 80
  4.2.1. Identyfi kacja klienta i weryfi kacja | str. 82
  4.2.2. PEP – Politically Exposed Persons, eksponowane stanowisko polityczne | str. 87
  4.2.3. Weryfi kacja list sankcyjnych | str. 92
  4.3. Monitoring | str. 94
  5. Whistleblowing. Sygnalista w biurze rachunkowym | str. 100
  5.1. Kim jest sygnalista? | str. 103
  5.2. Zakres naruszeń podlegających zgłoszeniu | str. 106
  5.3. Ochrona sygnalisty | str. 107
  5.4. Rodzaje zgłoszeń | str. 108
  5.5. Procedura zgłoszeń wewnętrznych | str. 109
  5.6. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych | str. 114
  6. MDR – Raportowanie schematów podatkowych przez biura rachunkowe | str. 115
  6.1. Defi nicja schematu podatkowego | str. 116
  6.1.1. Kryterium głównej korzyści i ogólnej cechy rozpoznawczej | str. 117
  6.1.2. Szczególna cecha rozpoznawcza | str. 118
  6.1.3. Inna szczególna cecha rozpoznawcza | str. 120
  6.2. Raportowanie MDR | str. 121
  6.3. Biuro rachunkowe – wspomagający | str. 124
  6.4. Obowiązek raportowania przez biuro rachunkowe | str. 128
  Rozdział III
  Procedury księgowe | str. 133
  1. Organizacja współpracy: przedsiębiorca – biuro rachunkowe | str. 133
  1.1. Nawiązanie współpracy | str. 133
  1.1.1. Wykaz dokumentów niezbędnych do podjęcia współpracy z biurem | str. 135
  1.1.2. Nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym – karta klienta biura rachunkowego | str. 138
  1.1.2.1. Ankieta dotycząca działalności klienta | str. 141
  1.1.2.2. Informacje dotyczące danych finansowych i potrzeb klienta | str. 148
  1.1.3. Procedura przyjęcia klienta biura rachunkowego | str. 152
  1.1.4. Przedstawienie klientowi kluczowych informacji na temat systemu podatkowego | str. 158
  1.1.4.1. Analiza podatków, formy opodatkowania oraz ewidencji rachunkowej | str. 160
  1.1.4.2. Schemat dokumentowania sprzedaży przez czynnych i zwolnionych podatników VAT | str. 161
  1.1.4.3. Schemat dokumentowania sprzedaży przez zwolnionych podatników VAT | str. 162
  1.2. Zakończenie współpracy | str. 163
  1.2.1. Dyspozycje klienta w związku z rozwiązaniem umowy | str. 163
  1.2.2. Checklista dla księgowego – likwidacja działalności gospodarczej | str. 165
  1.2.3. Checklista dla księgowego – procedura przygotowania dokumentów księgowych do wydania | str. 167
  1.2.4. Protokół wydania dokumentów | str. 169
  2. Procedury księgowe związane z podjęciem współpracy | str. 173
  2.1. Ustalenie zasobów majątkowych firmy i ich ewidencjonowanie | str. 173
  2.1.1. Towary handlowe. Arkusz spisu z natury | str. 175
  2.1.2. Wyposażenie i inne pozostałe wydatki | str. 176
  2.1.2.1. Protokół wprowadzenia niskocennego prywatnego składnika majątku do majątku firmy | str. 177
  2.1.3. Środki trwałe | str. 178
  2.1.3.1. Protokół wprowadzenia prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych – nieudokumentowany zakup składnika | str. 180
  2.1.3.2. Protokół wprowadzenia prywatnego składnika majątku do ewidencji środków trwałych – udokumentowany zakup składnika | str. 181
  2.2. Koszty prowadzenia firmy zarejestrowanej pod adresem zamieszkania | str. 183
  2.2.1. Oświadczenie w sprawie proporcji – działalność gospodarcza w prywatnej nieruchomości | str. 185
  2.2.2. Oświadczenie dotyczące wysokości księgowanych kosztów utrzymania prywatnej nieruchomości | str. 186
  2.2.3. Oświadczenie dotyczące wysokości księgowanych opłat za usługi telekomunikacyjne | str. 188
  2.3. Środki trwałe i inne składniki majątku firmy | str. 190
  2.3.1. Oświadczenie w sprawie daty przyjęcia do używania i amortyzacji środka trwałego | str. 190
  2.3.2. Protokół zlikwidowanych składników majątku (środków trwałych, wyposażenia) | str. 194
  2.3.3. Oświadczenie w sprawie kwalifikacji wydatków dotyczących środka trwałego remont/ulepszenie | str. 197
  2.3.4. Oświadczenie w sprawie ewidencjonowania zaniechanej inwestycji | str. 201
  3. Straty i ubytki w towarach | str. 205
  3.1. Protokół braków i odpadów (towarów uszkodzonych lub zniszczonych w czasie transportu lub na skutek utraty pierwotnej wartości użytkowej) | str. 206
  3.2. Protokół przekazania towarów na potrzeby prywatne (na cele osobiste podatnika lub jego pracowników) | str. 209
  4. Cykliczna obsługa księgowa | str. 211
  4.1. Mail – wskazówki, jak przygotować dokumenty księgowe do biura rachunkowego | str. 214
  4.2. Protokół przyjęcia dokumentów księgowych | str. 217
  4.3. Oświadczenia dotyczące przestrzegania przepisów | str. 222
  4.3.1. Korekta podatku VAT naliczonego w ramach ulgi na złe długi | str. 228
  4.3.2. Korekta podatku PIT w ramach ulgi na złe długi | str. 231
  4.3.3. Transakcje bezgotówkowe powyżej 15 000 zł, split-payment, biała lista – monitorowanie sposobu płatności na potrzeby podatku PIT | str. 236
  Rozdział IV
  Obsługa kadrowa | str. 249
  1. Dyspozycja zatrudnienia pracownika, zleceniobiorcy lub biorącego dzieło | str. 250
  2. Dyspozycja zgłoszenia do ubezpieczeń zatrudnionego członka rodziny | str. 257
  3. Wniosek o zgłoszenie członków rodziny do NFZ | str. 261
  Rozdział V
  Notatki i protokoły służbowe | str. 264
  1. Notatka z rozmowy z klientem biura lub z rozmowy z pracownikiem określonej instytucji | str. 265
  2. Protokół z ustaleń rozstrzygający sposób udokumentowania/zaksięgowania zdarzenia gospodarczego | str. 266
  3. Notatka zawierająca wykaz niezaksięgowanych przez biuro dokumentów wraz z oświadczeniem klienta w sprawie | str. 270
  Bibliografia | str. 273
  Spis formularzy | str. 275
  Spis schematów | str. 277
  Spis screenów | str. 279
  Spis tabel | str. 280
RozwińZwiń