Użyteczność geowizualizacji wieloelementowych w kontekście semiotyki kartograficznej

1 opinia

Format:

ibuk

Publikacja poświęcona jest geowizualizacjom wieloelementowym, czyli interaktywnym opracowaniom składającym się z kilku modułów prezentujących dane przestrzenne za pomocą różnych form, w tym map. Praca obejmuje zarówno rozważania teoretyczne, jak i badania empiryczne z wykorzystaniem metody eye tracking. Celem Autorki było m.in. określenie sposobu wykorzystania geowizualizacji wieloelementowych przez niedoświadczonych użytkowników i sformułowanie na tej podstawie wskazówek dla osób projektujących takie opracowania oraz przygotowujących materiały szkoleniowe do pracy z podobnymi rozwiązaniami.


Publikacja polecana jest badaczom z zakresu kartografii i geowizualizacji oraz studentom kierunków geograficznych, w szczególności specjalizacji kartograficznej i geoinformatycznej, a także adeptom nauk społecznych i humanistycznych zainteresowanym klarowną prezentacją bogatych danych przestrzennych. Może również znaleźć odbiorców wśród praktyków – specjalistów różnych dziedzin, poszukujących najlepszych rozwiązań umożliwiających jednoczesną prezentację kilku powiązanych ze sobą informacji.


Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).


Zastosowane przez Autorkę metody i narzędzia sytuują tę pracę w czołówce badań kartograficznych prowadzonych w Polsce i pokazują, w jak różny sposób możemy badać mapy – główny przedmiot zainteresowania kartografów. (Z recenzji dr hab. Beaty Konopskiej, prof. UMCS)


W polskiej literaturze kartograficznej jest to praca zdecydowanie nowatorska […]. Należy podkreślić szerokie omówienie podstaw teoretycznych, łączących kartografię, geowizualizację i GIScience, oraz wyczerpującą charakterystykę geowizualizacji wieloelementowych, które są podstawowym przedmiotem badań eksperymentalnych, […], a także zastosowań metody eye tracking, rejestru interakcji oraz protokołów głośnego myślenia. (Z recenzji dr hab. Wiesławy Żyszkowskiej, prof. emeryt. UWr)


*********


The usability of coordinated and multiple views geovisualization tools in the context of cartographic semiotic


The work presents study on coordinated and multiple views (CMV) geovisualisation tools, i.e., interactive tools consisting of several views presenting spatial data in various forms, including maps. The study covers both theoretical considerations and eye-tracking empirical study. Among other things, the author aimed to explore how inexperienced users learn and work with CMV geovisualization tools. On this basis, guidelines were formulated for CMV designers and authors of training materials supporting these tools.


*********


Dr Izabela Gołębiowska (ORCID 0000-0002-4307-7054) – doktor w dziedzinie nauk o Ziemi w zakresie geografii, kartograf, pracownik naukowy Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Zastępca redaktora naczelnego czasopisma „Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development”, laureatka stypendium Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nagrody Rektora Uniwersytetu Warszawskiego i innych nagród. Kierownik projektów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz Research Council of Norway. Jej zainteresowania naukowe obejmują poznawcze aspekty czytania i analizy informacji przestrzennych z map. Zagadnienia te eksploruje między innymi poprzez badania z użytkownikami map i opracowań kartograficznych. Badania te służą optymalizacji redakcji map i różnego typu geowizualizacji poprzez dostosowanie do potrzeb oraz możliwości ich użytkowników.


Rok wydania2021
Liczba stron157
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5341-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  1. Kartografia, geowizualizacja, GIScience – dyscypliny i współczesne wyzwania 15
   1.1. Różne ujęcia, pokrewne wyzwania    15
   1.2. Oczekiwania wobec współczesnych opracowań
   kartograficznych    21
   1.3. Semiotyka kartograficzna    24
   1.4. Semiotyka kartografi czna a geowizualizacje
   wieloelementowe    28
  
  2. Geowizualizacje wieloelementowe 29
   2.1. Idea geowizualizacji wieloelementowych    29
   2.2. Geowizualizacje wieloelementowe jako opracowanie
   wiralowe    36
   2.3. Potrzeba badań użyteczności geowizualizacji
   wieloelementowych    37
   2.4. Zagadnienia podejmowane w dotychczasowych
   badaniach empirycznych geowizualizacji
   wieloelementowych    40
   2.5. Redundancja w kontekście geowizualizacji
   wieloelementowych    44
   2.5.1. Definicja i poglądy na redundancję    44
   2.5.2. Redundancja a nieprzystępne formy
   prezentacji treści    51
   2.6. Przystępność geowizualizacji wieloelementowej
   dla niedoświadczonych użytkowników    52
   2.6.1. Potrzeba wsparcia nowych użytkowników    52
   2.6.2. Formy materiałów szkoleniowych dla nowych
   użytkowników    53
  
  3. Badania użyteczności opracowań kartograficznych z wykorzystaniem okulografii    56
   3.1. Sposób odczytu obrazów wizualnych    56
   3.2. Założenia metody eye tracking    58
   3.3. Zastosowanie metody eye tracking w kartografii i
   geowizualizacji    64
  
  4. Empiryczna weryfikacja rozważań teoretyczno-koncepcyjnych    67
   4.1. Testowane wieloelementowe narzędzie
   geowizualizacji    70
   4.2. Uczestnicy badania    75
   4.3. Zadania    76
   4.4. Przyjęte metody badawcze    79
   4.5. Procedura    81
   4.6. Wyposażenie    82
   4.7. Analiza danych    83
  
  5. Wyniki 84
   5.1. Sposób poznawania nieznanego wieloelementowego
   narzędzia geowizualizacji    84
   5.1.1. Uwaga wizualna w trakcie dowolnej
   eksploracji    84
   5.1.2. Wykorzystanie funkcji interaktywnych    88
   5.1.3. Komentarze uczestników badania    90
   5.2. Sposób pozyskiwania informacji z narzędzia
   cechującego się redundancją danych    93
   5.2.1. Podział uwagi na moduły    93
   5.2.2. Strategie rozwiązywania zadania    97
   5.2.3. Kluczowe etapy rozwiązywania zadania    101
   5.2.4. Poprawność odpowiedzi    103
  
  6. Dyskusja wyników 106
   6.1. Sposób pracy z nieznanym wieloelementowym
   narzędziem geowizualizacji    106
   6.1.1. Elementy pomocne w nauce nieznanego
   wieloelementowego narzędzia geowizualizacji    107
   6.1.2. Elementy przyciągające uwagę w trakcie
   poznawania wieloelementowego narzędzia
   geowizualizacji    108
   6.1.3. Chętnie wykorzystywane funkcje interaktywne
       108
   6.1.4. Wskazówki w trakcie projektowania
   materiałów szkoleniowych    109
   6.2. Część testowa    111
  
  7. Wnioski 114
   7.1. Semiotyka kartograficzna jako podstawa
   formułowania wniosków    114
   7.2 Możliwości metody eye tracking w kontekście badań
   geowizualizacji wieloelementowych    115
   7.3. Złożoność legendy geowizualizacji
   wieloelementowych    117
   7.3.1. Dwa wymiary geowizualizacji    117
   7.3.2. Poznawanie geowizualizacji wieloelementowej
       119
   7.3.3. Legenda geowizualizacji wieloelementowych
       120
   7.4. Konsekwencje uwzględnienia złożoności legendy
   geowizualizacji wieloelementowych    123
  
  8. Podsumowanie 126
  
  Literatura    129
  Spis rycin    146
  Spis tabel    150
  Summary    151
  Indeks nazwisk    154
RozwińZwiń