Psychologiczne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,16  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


15,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem badań było ustalenie znaczenia rodzinnych i osobowych uwarunkowań osiągnięć szkolnych za wskaźnik których, przyjęto oceny szkolne uczniów. Oczekiwano odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki objaśniają osiągnięcia szkolne dorastających uczniów. Oczekiwano, że prężność uczniów, spostrzegane i otrzymywane wsparcie, komunikowanie się otwarte i komunikowanie się z trudnościami z rówieśnikami będą w odmienny sposób, w grupach wyróżnionych ze względu na płeć, współdecydować o osiągnięciach szkolnych młodzieży. Podjęcie problemu wydaje się ważne dla rozwoju teorii psychologii społecznej edukacji, jak i pedagogiki. W pracy starano się pokazać, że zmiany związane ze wsparciem od dziadków i z odpornością psychiczną mogą pozytywnie oddziaływać na wyniki młodzieży w nauce. Badania przeprowadzone za pomocą Skali Pomiaru Prężności (SPP-18) (Ogińska-Bulik, Juczyński, 2011), Berlińskich Skal Wsparcia Społecznego (BSSS) (Łuszczyńska, Kowalska, Mazurkiewicz, Schwarzer, 2002) oraz Skali Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR) (Napora, 2019) na próbie 190 uczniów pokazały, że dziewczęta uzyskały istotnie statystycznie wyższą średnią ocen szkolnych, niż chłopcy. Ponadto, uchwycono znaczące związki pomiędzy średnią ocen, a prężnością oraz spostrzeganym wsparciem i z otrzymywanym wsparciem od dziadków. W rezultacie można stwierdzić, że wiek, płeć i prężność pozwalają w znaczący sposób wyjaśnić zmienność w zakresie osiągnięć szkolnych dorastających uczniów. Uzyskane wyniki mogą stanowić bazę naukową do wypracowywania optymalnych metod pomocy uczniowi zapobiegających jego marginalizacji społecznej. Rezultaty mogą stanowić ważne zalecenie dla specjalistów zajmujących się zarówno rodzinami, jak i środowiskiem szkolnym, a współpraca pomiędzy tymi środowiskami, może być kluczem do sukcesu ucznia.


Rok wydania2022
Liczba stron136
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-784-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Osiągnięcia szkolne uczniów – charakterystyka pojęcia    11
  2. Jednostkowe i relacyjne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów    15
  2.1. Osobowościowe uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów    15
  2.2. Płeć a osiągnięcia szkolne uczniów    32
  2.3. Relacje z rówieśnikami    39
  3. Rodzinne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów    45
  3.1. Czynniki społeczno-ekonomiczne    49
  3.2. Struktura rodziny    53
  3.3. Relacje w rodzinie    56
  4. Metodologia badań własnych    69
  4.1. Problem badawczy i cel badań    69
  4.2. Pytania i hipotezy badawcze    72
  4.3. Narzędzia badawcze    77
  4.4. Grupa badana    79
  4.5. Procedura badań    81
  5. Wyniki    83
  5.1. Zróżnicowanie badanych zmiennych z uwzględnieniem kryterium płci    85
  5.2. Związki osiągnięć szkolnych z badanymi zmiennymi w grupie uczniów    86
  5.3. Cechy jednostkowe, rodzinne i relacyjne a osiągnięcia szkolne uczniów.    90
  5.3.1. Cechy jednostkowe, rodzinne i relacyjne a osiągnięcia szkolne dziewcząt    90
  5.3.2. Cechy jednostkowe, rodzinne i relacyjne a osiągnięcia szkolne chłopców    94
  6. Podsumowanie i dyskusja wyników    99
  Aplikacyjne walory wyników badań    108
  Bibliografia    113
RozwińZwiń