POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem badań było ustalenie znaczenia rodzinnych i osobowych uwarunkowań osiągnięć szkolnych za wskaźnik których, przyjęto oceny szkolne uczniów. Oczekiwano odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki objaśniają osiągnięcia szkolne dorastających uczniów. Oczekiwano, że prężność uczniów, spostrzegane i otrzymywane wsparcie, komunikowanie się otwarte i komunikowanie się z trudnościami z rówieśnikami będą w odmienny sposób, w grupach wyróżnionych ze względu na płeć, współdecydować o osiągnięciach szkolnych młodzieży. Podjęcie problemu wydaje się ważne dla rozwoju teorii psychologii społecznej edukacji, jak i pedagogiki. W pracy starano się pokazać, że zmiany związane ze wsparciem od dziadków i z odpornością psychiczną mogą pozytywnie oddziaływać na wyniki młodzieży w nauce. Badania przeprowadzone za pomocą Skali Pomiaru Prężności (SPP-18) (Ogińska-Bulik, Juczyński, 2011), Berlińskich Skal Wsparcia Społecznego (BSSS) (Łuszczyńska, Kowalska, Mazurkiewicz, Schwarzer, 2002) oraz Skali Komunikowania się Adolescentów z Rówieśnikami (SKAR) (Napora, 2019) na próbie 190 uczniów pokazały, że dziewczęta uzyskały istotnie statystycznie wyższą średnią ocen szkolnych, niż chłopcy. Ponadto, uchwycono znaczące związki pomiędzy średnią ocen, a prężnością oraz spostrzeganym wsparciem i z otrzymywanym wsparciem od dziadków. W rezultacie można stwierdzić, że wiek, płeć i prężność pozwalają w znaczący sposób wyjaśnić zmienność w zakresie osiągnięć szkolnych dorastających uczniów. Uzyskane wyniki mogą stanowić bazę naukową do wypracowywania optymalnych metod pomocy uczniowi zapobiegających jego marginalizacji społecznej. Rezultaty mogą stanowić ważne zalecenie dla specjalistów zajmujących się zarówno rodzinami, jak i środowiskiem szkolnym, a współpraca pomiędzy tymi środowiskami, może być kluczem do sukcesu ucznia.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 136 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-784-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Osiągnięcia szkolne uczniów – charakterystyka pojęcia | 11 |
2. Jednostkowe i relacyjne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów | 15 |
2.1. Osobowościowe uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów | 15 |
2.2. Płeć a osiągnięcia szkolne uczniów | 32 |
2.3. Relacje z rówieśnikami | 39 |
3. Rodzinne uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów | 45 |
3.1. Czynniki społeczno-ekonomiczne | 49 |
3.2. Struktura rodziny | 53 |
3.3. Relacje w rodzinie | 56 |
4. Metodologia badań własnych | 69 |
4.1. Problem badawczy i cel badań | 69 |
4.2. Pytania i hipotezy badawcze | 72 |
4.3. Narzędzia badawcze | 77 |
4.4. Grupa badana | 79 |
4.5. Procedura badań | 81 |
5. Wyniki | 83 |
5.1. Zróżnicowanie badanych zmiennych z uwzględnieniem kryterium płci | 85 |
5.2. Związki osiągnięć szkolnych z badanymi zmiennymi w grupie uczniów | 86 |
5.3. Cechy jednostkowe, rodzinne i relacyjne a osiągnięcia szkolne uczniów. | 90 |
5.3.1. Cechy jednostkowe, rodzinne i relacyjne a osiągnięcia szkolne dziewcząt | 90 |
5.3.2. Cechy jednostkowe, rodzinne i relacyjne a osiągnięcia szkolne chłopców | 94 |
6. Podsumowanie i dyskusja wyników | 99 |
Aplikacyjne walory wyników badań | 108 |
Bibliografia | 113 |