Badania preferencji i zachowań konsumentów z wykorzystaniem metod mikroekonometrii i programu R

Badania preferencji i zachowań konsumentów z wykorzystaniem metod mikroekonometrii i programu R

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem monografii są zagadnienia pomiaru i analizy preferencji wyrażonych konsumentów z wykorzystaniem metod dekompozycyjnych – tradycyjnej metody conjoint analysis oraz wybranych metod wyborów dyskretnych. Warstwa teoretyczna publikacji obejmuje przegląd ekonomicznych teorii użyteczności, charakterystykę kategorii postaw, preferencji i zachowań konsumentów, a także wyjaśnia znaczenie preferencji w kwantyfikacji użyteczności. W części tej omówiono przedmiot badań mikroekonometrii, a także wskazano na różnice między danymi oraz mikrodanymi. Przedstawiono dekompozycyjne metody pomiaru preferencji, ich ogólne procedury badawcze z uwzględnieniem najważniejszych etapów badań oraz wybrane modele mikroekonometryczne i metody estymacji tych modeli. W warstwie empirycznej zaprezentowano zastosowania metod pomiaru oraz analizy preferencji wyrażonych konsumentów z wykorzystaniem programu R i wybranych pakietów wykorzystywanych w tym obszarze badań. Omówiono pakiety conjoint oraz radiant.multivariate, które zawierają implementacje tradycyjnej metody conjoint analysis, a także pakiety support.CEs oraz mlogit, które są stosowane w badaniach preferencji za pomocą wybranych metod i modeli wyborów dyskretnych.


Rok wydania2021
Liczba stron228
KategoriaMetody ilościowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-916-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Użyteczność i preferencje    11
    1.1. Ekonomiczne teorie użyteczności    11
    1.2. Preferencje w ekonomii    15
    1.3. Pomiar i analiza preferencji konsumentów    19
  2. Mikroekonometria    25
    2.1. Wprowadzenie    25
    2.2. Dane i mikrodane    27
    2.3. Typy zmiennych    29
    2.4. Modele mikroekonometryczne w badaniach preferencji    32
    2.5. Metody estymacji użyteczności cząstkowych    34
  3. Dekompozycyjne metody badania preferencji konsumentów 42
    3.1. Charakterystyka metod dekompozycyjnych    42
    3.2. Metody conjoint analysis    49
      3.2.1. Zadanie badawcze    50
      3.2.2. Modele zależności i preferencji    55
      3.2.3. Gromadzenie danych i prezentacja profilów    56
      3.2.4. Metody generowania zbioru profilów    60
      3.2.5. Szacowanie użyteczności cząstkowych    65
      3.2.6. Interpretacja wyników    70
    3.3. Metody wyborów dyskretnych    78
      3.3.1. Zadanie badawcze    82
      3.3.2. Gromadzenie danych    84
      3.3.3. Metody generowania zbioru profilów    84
      3.3.4. Szacowanie użyteczności cząstkowych    89
      3.3.5. Interpretacja wyników    94
  4. Badanie preferencji z zastosowaniem metod conjoint analysis i programu R    97
    4.1. Pakiet conjoint    97
      4.1.1. Informacje podstawowe    97
      4.1.2. Funkcje i zbiory danych    99
      4.1.3. Pomiar preferencji na skali porządkowej    103
      4.1.4. Pomiar preferencji na skali przedziałowej    111
    4.2. Pakiet radiant.multivariate    120
      4.2.1. Informacje podstawowe    120
      4.2.2. Funkcje i zbiory danych    122
      4.2.3. Pomiar preferencji na skali przedziałowej    126
      4.2.4. Pomiar preferencji na skali porządkowej    138
  5. Badanie preferencji z zastosowaniem metod wyborów dyskret-nych i programu R 145
    5.1. Pakiet support.CEs    145
      5.1.1. Informacje podstawowe    145
      5.1.2. Funkcje i zbiory danych    146
      5.1.3. Pomiar preferencji na podstawie etykietowanego układu badania    150
      5.1.4. Pomiar preferencji na podstawie nieetykietowanego układu badania    160
    5.2. Pakiet mlogit    170
      5.2.1. Informacje podstawowe    170
      5.2.2. Funkcje i zbiory danych    171
      5.2.3. Pomiar preferencji z wykorzystaniem wielomianowych modeli logitowych    178
      5.2.4. Pomiar preferencji z wykorzystaniem wielomianowego modelu probitowego    191
      5.2.5. Pomiar preferencji z wykorzystaniem modelu z losowymi parame-trami    196
  Zakończenie    203
  Aneks    205
  Literatura    211
  Spis rysunków    224
  Spis skryptów    225
  Spis tabel    226
  Abstract    227
RozwińZwiń