Obraz człowieka w dziele Kępińskiego

-40%

Obraz człowieka w dziele Kępińskiego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,80  28,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,16 zł (-17%)  


16,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor dokonuje rekonstrukcji i interpretacji myśli antropologicznej Antoniego Kępińskiego. Głównym przedmiotem zainteresowań Maciuszka są dwie kwestie: zasadnicze dla dzieła wybitnego psychiatry – ogólnofilozoficzna koncepcja człowieka autonomicznego oraz pytanie o możliwość ludzkiego zła. Autor wyróżnia i opisuje główne kategorie antropologii Kępińskiego: indywidualność, tożsamość, autonomie i wolność, dialogiczność, oraz ich przeciwieństwa: deindywidualizacje, automatyzacje, posłuszeństwo, władzę i uprzedmiotowienie. Omawiając zagadnienia zła pojawiające się w pracach Kępińskiego (interesował go przede wszystkim problem dwudziestowiecznego ludobójstwa), Maciuszek analizuje także poglądy takich autorów, jak Arendt, Bauman, Lem, Klemperer i Kołakowski.


Rok wydania2015
Liczba stron306
KategoriaPsychologia społeczna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-3353-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie /    9
  Modele antropologii filozoficznej /    10
  Teoretyczno-metodologiczne punkty antropologii Kępińskiego /    12
  Metoda i treść pracy /    18
  Część I. Człowiek i metoda
  Rozdział 1. Antropologia „od dołu” – człowiek autonomiczny /    25
  Model systemowy a autonomia człowieka i ukierunkowanie na cel /    25
  Metabolizm informacyjny i postawa „nad” /    29
  Władza, twórczość i praca jako realizacja postawy „nad” /    35
  Konsekwencje dla obrazu człowieka /    36
  Rozdział 2. Dialog, wczucie, rozumienie – humanistyczne podejście /    39
  Odrzucenie naturalizmu metodologicznego /    39
  O bezpośrednim poznawaniu cudzych stanów psychicznych /    46
  Dialog – paradygmatem stosunku poznawczego /    69
  Wewnętrzny układ odniesienia. Rozumienie /    81
  Część II. Fenomenologiczna struktura człowieka
  Rozdział 1. Fenomenologia „ja” (Ingarden i Kępiński) /    97
  Rozdział 2. Człowiek i czas /    103
  Czas i przeżycia /    104
  Czasowość ludzka /    111
  Modele czasu i drogi życia człowieka /    113
  Rozdział 3. Fenomenologia „czasoprzestrzeni” /    117
  „Czasoprzestrzeń” w doświadczeniu /    119
  Struktura aktywności ludzkiej /    120
  Rozdział 4. Człowiek i wartości /    127
  Wartości a decyzje /    129
  Hierarchie i warstwy systemu wartości /    131
  Przeżycie wartości i autoportret /    136
  Rozdział 5. Wolność jako przeżycie wolności /    139
  Część III. Miejsce człowieka w świecie
  Rozdział 1. Człowiek i natura – wymiar etyczno-aksjologiczny /    155
  Dobro i zło w perspektywie biologicznego modelu /    155
  Prawo naturalne /    159
  Rozum a naturalne skłonności /    161
  Moralność naturalna /    165
  Rozdział 2. Miejsce człowieka w cywilizacji przemysłowej /    185
  Cywilizacja i kultura /    185
  „Architektura” cywilizacji technicznej; „druga fala”, czyli industrialność /    187
  Nauka nowożytna; narzędzie panowania i „odczłowieczenia” świata /    190
  Człowiek i technika /    194
  Dehumanizacja i kryzys cywilizacji przemysłowej /    208
  Część IV. Dlaczego zło
  Rozdział 1. Zło popełnione i zło cierpiane /    213
  Rozdział 2. Znaczenie pytania „dlaczego?” /    215
  Rozdział 3. Ludobójstwo ideologiczne /    221
  Istota ideologii /    221
  Przesłanki hitlerowskiego programu rasowego /    223
  Specyfika i wyjątkowość współczesnego ludobójstwa /    224
  Etyczno-religijny sens ideologicznego ludobójstwa /    230
  Kozioł ofiarny /    232
  Rozdział 4. Człowiek i cywilizacja a zagłada /    237
  Rozdział 5. Jak rozwiązać problem sumienia? /    241
  „Normalność” zbrodniarzy /    242
  Zasada posłuszeństwa jako źródło ludzkiego zła /    245
  Dystans psychologiczny i odczłowieczenie /    256
  Banalność zła /    265
  Rozdział 6. Zjawisko władzy i jej patologii /    269
  Biologiczne źródła dążenia do władzy /    269
  Władza i posiadanie /    270
  Patologia dążenia do władzy /    274
  Dialektyka władzy i wolności /    280
  Dlaczego władza jest złem? /    283
  Zakończenie /    289
  Bibliografia /    291
  Summary /    299
  Indeks osobowy /    303
RozwińZwiń