Kontrakt psychologiczny w zmieniającym się świecie pracy – przed pandemią COVID-19 i w trakcie jej trwania

1 opinia

Format:

ibuk

Monografia autorstwa prof. Anny Rogozińskiej-Pawełczyk jest udaną próbą szerokiej i wielokierunkowej analizy kategorii, jaką jest kontrakt psychologiczny, który w kontekście pandemii nabiera nowego wymiaru. Książka stanowi głos w dyskusji na temat zmian w kontraktach psychologicznych i ich wpływu na postawy i zachowania pracowników. Zrealizowane badania dostarczyły bogatego materiału empirycznego, który pozwala poszerzyć wiedzę na temat cech kontraktów psychologicznych we współczesnych polskich organizacjach. Lektura książki skłania do wniosku, że jest to oryginalne i interesujące opracowanie o znaczących walorach praktycznych, prezentujące zagadnienia ważne z punktu widzenia zarówno organizacji, zarządzających nimi menedżerów, jak i zatrudnionych w nich pracowników.
Z recenzji prof. Katarzyny Gadomskiej-Lila
W nurt badań nad rozwojem i rolą kontraktu psychologicznego w Polsce wpisuje się książka autorstwa prof. Anny Rogozińskiej-Pawełczyk zawierająca ujęcie tej problematyki w wymiarze teoretycznym – poprzez przedstawienie aktualnego stanu wiedzy oraz praktycznym – poprzez omówienie wyników badań z rekomendacjami dotyczącymi budowania kontraktu psychologicznego. Autorka wskazuje na występującą lukę empiryczną w odniesieniu do rozważań nad modelem kontraktu psychologicznego, w zakresie jego roli w kreowaniu relacji pracownik–pracodawca, które stanowią istotny wkład w rozwój badań nad tą koncepcją. Monografia stanowi oryginalne rozwiązanie problemu naukowego, dowodzi ogólnej wiedzy Autorki w analizowanym obszarze oraz potwierdza umiejętność samodzielnego przeprowadzenia pracy naukowo-badawczej. To spójne i czytelne opracowanie dotyczące problematyki kontraktu psychologicznego w zmieniającym się świecie pracy.
Z recenzji prof. Elwiry Gross-Gołackiej


Rok wydania2021
Liczba stron188
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-731-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Rozdział 1. Zmieniający się charakter pracy i relacji pracodawca–pracownik    13
  1.1. W kierunku nowego rozumienia natury pracy    13
  1.2. Wpływ pandemii koronawirusa COVID-19 na kształtowanie się relacji pracodawca–pracownik we współczesnych organizacjach    16
  1.3. Zmiany zachodzące w relacjach pracodawca–pracownik    21
  1.4. Koncepcyjne ramy zachodzących relacji pracodawca–pracownik    25
  
  Rozdział 2. Użyteczność kontraktu psychologicznego w kreowaniu relacji pracy    29
  2.1. Ewolucja pojęcia i znaczenia kontraktu psychologicznego dla relacji pracy    29
  2.2. Kształtowanie się i rozwój kontraktu psychologicznego w procesie pracy    33
  2.3. Rola kontraktu psychologicznego w nadawaniu kształtu relacji pracodawca–pracownik    39
  2.4. Determinanty powodujące naruszenie lub złamanie kontraktu psychologicznego    44
  
  Rozdział 3. Różnice w kształcie kontraktu psychologicznego – rola czynników demograficznych, kontekstowych i indywidualnych związanych z pracą    51
  3.1. Pomiar kontraktu psychologicznego    51
  3.2. Wpływ cech demograficznych na ogólny kształt kontraktów psychologicznych    55
  3.3. Rola czynników kontekstowych w nadawaniu kształtu kontraktom psychologicznym    58
  3.4. Wartości i przekonanie o sensie pracy jako kluczowe uwarunkowania kształtowania się kontraktów psychologicznych    60
  3.5. Podwójna rola przełożonego jako reprezentanta organizacji i pracownika w kształtowaniu kontraktu psychologicznego    63
  
  Rozdział 4. Metodyka badań własnych    67
  4.1. Przesłanki podjęcia badań własnych    67
  4.2. Cele badania i hipotezy badawcze    69
  4.3. Schemat postępowania badawczego    71
  4.4. Metoda badawcza i przebieg badań    73
  4.5. Charakterystyka zmiennych i instrumentu badawczego    75
  
  Rozdział 5. Kontrakt psychologiczny z perspektywy pracowników (czas przed pandemią) – wyniki badania ilościowego PAPI    85
  5.1. Dobór i charakterystyka próby badawczej    85
  5.2. Właściwości psychometryczne narzędzi pomiaru i badanych zmiennych    88
  5.3. Kontrakt psychologiczny z perspektywy pracowników organizacji    95
  
  Rozdział 6. Kontrakt psychologiczny menadżerów jako pracowników i reprezentantów firmy (czas pandemii) – wyniki badania ilościowego CAWI    121
  6.1. Dobór i charakterystyka próby badawczej    122
  6.2. Właściwości psychometryczne narzędzi pomiaru i badanych zmiennych    125
  6.3. Kontrakt psychologiczny z perspektywy menadżerów jako pracowników organizacji    127
  6.4. Kontrakt psychologiczny z perspektywy menadżerów jako reprezentantów organizacji    139
  
  Zakończenie – wnioski i rekomendacje    147
  
  Bibliografia    169
  
  Spis rysunków i tabel    187
RozwińZwiń