Monografia stanowi kompleksowe ujęcie zagadnień z zakresu innowacji opakowaniowych. Zawiera charakterystykę przesłanek, kategorii i kierunków rozwoju innowacji na rynku opakowań produktów konsumpcyjnych wraz z rozwiązaniami praktycznymi.


W rozdziale pierwszym scharakteryzowano rynek opakowań w Polsce na tle światowym oraz przedstawiono pojęcie, klasyfikację i determinanty rozwoju innowacji na omawianym rynku. Ponadto omówiono teoretyczne ujęcie procesu rozwoju i komercjalizacji innowacji opakowaniowych. W rozdziale drugim szczegółowo zaprezentowano innowacje materiałowe w segmencie opakowań ze szczególnym naciskiem na rozwiązania, które są zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, filozofią zrównoważonego rozwoju oraz zasadami ekoprojektowania opakowań. Rozdział trzeci zawiera szeroką charakterystykę innowacji konstrukcyjnych i technologicznych. Kolejny poświęcono najbardziej powszechnej kategorii innowacji opakowaniowych, tj. innowacjom marketingowym. Omówiono w nim aktualne rozwiązania w zakresie formy konstrukcyjnej opakowań, grafiki, kolorystyki oraz logotypu marki. Ponadto zaprezentowano przesłanki wdrażania tych rozwiązań, kierunki ich rozwoju, a także podano przykłady skutecznych działań z zakresu wdrażania innowacji marketingowych w segmencie dóbr konsumpcyjnych, głównie na rynku polskim. W rozdziale piątym przybliżono zagadnienia związane z projektowaniem innowacyjnych opakowań w odniesieniu do rynkowych, prawnych, technologicznych, ekonomicznych i ekologicznych aspektów tego procesu. Rozdział szósty monografii powstał we współpracy z firmami z branży opakowaniowej, naukowcami oraz projektantami. Zawarto w nim opis czterech unikatowych projektów, ukazujący proces projektowania z różnych perspektyw, a także poruszono aspekty związane z fazą poszukiwania rozwiązań, testowania i prototypowania.


Rok wydania2021
Liczba stron242
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
ISBN-13978-83-8211-093-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  1. Innowacje opakowaniowe w segmencie produktów konsumpcyjnych
  1.1. Zarys rynku opakowań w Polsce i na świecie
  1.2. Pojęcie i klasyfikacja innowacji opakowaniowych
  1.3. Uwarunkowania rozwoju innowacji opakowaniowych
  1.4. Teoretyczne ujęcie procesu rozwoju i komercjalizacji innowacji opakowaniowych
  
  2. Innowacje materiałowe
  2.1. Przesłanki wprowadzania innowacji materiałowych w opakowaniach
  2.2. Biotworzywa
  2.3. Materiały pochodzące z recyklingu
  2.4. Papier i tektura
  2.5. Materiały hybrydowe i nanokompozyty polimerowe
  
  3. Innowacje konstrukcyjne i technologiczne
  3.1. Kierunki rozwoju innowacji konstrukcyjnych i technologicznych
  3.2. Opakowania aktywne
  3.3. Opakowania inteligentne i interaktywne
  3.4. Innowacje w systemach pakowania
  3.5. Nowoczesne zamknięcia opakowań
  
  4. Innowacje marketingowe w segmencie produktów konsumpcyjnych
  4.1. Przesłanki wprowadzania innowacji marketingowych i kierunki ich rozwoju
  4.2. Forma konstrukcyjna i kształt
  4.3. Kolorystyka i efekty zdobienia
  4.4. Logotyp marki
  
  5. Ujęcie rynkowe innowacyjnego podejścia do projektowania opakowań
  5.1. Kontekst w projektowaniu opakowań
  5.2. Innowacyjne narzędzia stosowane w procesie projektowania opakowań
  5.3. Proekologiczne projektowanie opakowań
  5.4. Projektowanie opakowań multisensorycznych
  5.5. Projektowanie uniwersalne
  
  6. Rynkowe rozwiązania projektów innowacyjnych produktów konsumpcyjnych – studium przypadku
  6.1. FreshInPac – innowacyjne materiały opakowaniowe z laboratorium badań i rozwoju na sklepowe półki
  6.2. CheMeS – zrównoważone projektowanie tub kosmetycznych
  6.3. Netbox – projektowanie i produkcja opakowań tekturowych
  6.4. Torba Borba – projektowanie produktu, doświadczeń i empatii
  Zakończenie
  Bibliografia
  Spis tabel
  Spis rysunków
  Packaging innovations in the consumer goods market
RozwińZwiń