W miejsce religii

Ku filozofii nadziei radykalnej

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf

RODZAJ DOSTĘPU

21,50  25,00

Format: epub, mobi, pdf

Cena początkowa: 25,00 zł (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,00 zł  


21,50

w tym VAT

Autor omawia poglądy sześciu filozofów – Nietzschego, Heideggera, Adorna, Deleuze’a, Derridy i Meillassoux – istotne dla próby stworzenia filozofii nadziei radykalnej. Uwzględnia też przemyślenia Blocha, którego pomysłów nie sposób pominąć, oraz Agambena, mimo iż jego propozycja zupełnie nie odpowiada temu, co potocznie kojarzy się z nadzieją. Przedstawia własną, nawiązującą do myśli hermeneutycznej, propozycję zarysu filozofii nadziei radykalnej.


Nadzieja radykalna wydaje się czymś niedorzecznym, gdyż jej spełnienie wykracza poza aktualną zdolność rozumienia. Przekracza znany nam świat, co przypomina sytuację nadziei religijnej. W odróżnieniu od niej nadzieja filozoficzna oczekuje swego urzeczywistnienia w sferze doczesności, choć w sposób, którego nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, co wcale nie oznacza jej irracjonalności.


*********


In Place of Religion. The Philosophy of Radical Hope


The author discusses the views of six philosophers: Nietzsche, Heidegger, Adorno, Deleuze, Derrida and Meillassoux, which were essential to the attempt to create the philosophy of radical hope. He also explores Bloch’s thoughts, whose ideas cannot be omitted, as well as the works of Agamben, even though his views are not usually associated with hope. He also outlines his own philosophy of radical hope, which refers to hermeneutics.


*********


Prof. dr hab. Włodzimierz Lorenc – kierownik Zakładu Historii Filozofii Współczesnej w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w zakresie filozofii hermeneutycznej i filozofii człowieka.
Autor książek: "Spór o naturę filozofii a uniwersalizm. Od Kanta po Marksa" (1991), "Hegel i Derrida. Filozofia w wersji radykalnej" (1994), "W poszukiwaniu filozofii humanistycznej. Heidegger, Levinas, Foucault, Rorty, Gadamer" (1998), "Hermeneutyczne koncepcje człowieka. W kręgu inspiracji heideggerowskich" (2003), "Hermeneutyczne koncepcje człowieka. 2. Dilthey, Misch, Bollnow" (2008), "Filozofie skończoności" (2016), "Filozofia hermeneutyczna. Inspiracje, klasycy, radykalizacje" (2019), "W miejsce religii. Ku filozofii nadziei radykalnej" (2021).


---------


Prof. dr hab. Włodzimierz Lorenc – a head of the Department of the History of Contemporary Philosophy at the Institute of Philosophy of the University of Warsaw.


Rok wydania2021
Liczba stron310
KategoriaFilozofia religii
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5053-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Wprowadzenie 15
  1. Czym jest nadzieja radykalna i czy problematyka ta przynależy do filozofii?    15
  2. Problematyka nadziei w ramach filozofii metafizycznej    18
  3. Zagrożenia związane z próbami tworzenia filozofii nadziei radykalnej    23
  4. Ernst Bloch i jego pozbawiona treści nadzieja radykalna    26
   4.1. Historyczne przesłanki podjęcia problematyki
   nadziei    26
   4.2. Filozoficzne zamiary Blocha    32
   4.3. Krytyka istniejącej filozofii    37
   4.4. Antropologiczne przesłanki nadziei i jej
   historyczne formy    40
   4.5. Status nadziei w filozofii nadziei    44
   4.6. Próba podsumowania „filozofii nadziei”    49
  5. Giorgio Agamben i jego radykalna nadzieja nieodpowiadająca naszym rzeczywistym pragnieniom    55
   5.1. Agambenowska wizja filozofii i stających przed
   nią zadań    55
   5.2. Ujęcie współczesności jako przesłanka myśli
   Agambena    59
   5.3. W jakim sensie „nadchodząca wspólnota” jest
   naszym zbawieniem?    61
   5.4. Czy ukazana przez Agambena nadzieja jest
   prawdziwą nadzieją?    65
  6. Próba podsumowania obu ujęć problematyki nadziei    69
  
  Friedrich Nietzsche: filozofia w miejsce religii 72
  1. Kwestia wyjątkowości filozofii Nietzschego    74
  2. Dlaczego stworzenie nowej filozofii jest czymś pilnym?    79
  3. Zadania stające przed filozofią    84
  4. Odejście od dotychczasowej filozofii    88
  5. Czy Nietzsche jest filozofem metafizycznym?    92
  6. Nawiązanie do religii    97
  7. Czy propozycja Nietzschego określona może być mianem filozofii?    104
  
  Problematyka radykalnej nadziei w myśli Martina Heideggera 109
  1. Wczesne poglądy Heideggera: filozofia jako sposób odzyskania tego, co łączy się z wiarą religijną    110
   1.1. Nowy wariant fenomenologii jako postać krytyki
   współczesnej filozofii    110
   1.2. Faktyczne życie (faktyczność) jako źródłowy
   motyw filozofowania    116
   1.3. Chrześcijańskie inspiracje Heideggera    124
   1.4. Filozofowanie w miejsce chrześcijańskiej wiary
       129
  2. Problematyka nadziei w myśli Heideggera etapu Bycia i czasu    133
   2.1. Czy możliwe jest filozofowanie w próżni?
   Przejście ku zagadnieniu bycia    133
   2.2. Problem bycia i jego powiązanie z naszą
   skończonością    135
   2.3. Problematyka człowieka a kwestia ugruntowania
   metafizyki    139
   2.4. Laicyzacja chrześcijańskiego modelu życia
   duchowego. Heidegger w roli chrześcijańskiego
   misjonarza    144
   2.5. Wnioski odnoszące się do problematyki nadziei
       149
  3. Myśl Heideggera po zwrocie: filozofia bez nadziei i nadzieja bez filozofii    151
   3.1. Od pytania o sens bycia do pytania o jego prawdę
       151
   3.2. Czy późny Heidegger jest filozofem?    155
   3.3. Wnioski    158
  
  Ograniczenia metafizycznego sposobu ugruntowania nadziei radykalnej na przykładzie poglądów Theodora W. Adorna 160
  1. Adorno jako krytyk dotychczasowej filozofii    161
  2. Metafizyczny wymiar myśli Adorna    165
  3. Metafizyka jako mikrologia    168
  4. Zalety i ograniczenia zaproponowanego ujęcia metafizyki    171
  5. Główny powód niepowodzenia filozofii Adorna    177
  
  Gilles Deleuze jako krytyk metafizyki inicjujący filozofię nadziei radykalnej    180
  1. Stosunek Deleuze’a do dotychczasowej filozofii    180
  2. Filozoficzny zamiar Deleuze’a: ku metafizyce niesubstancjalnej    186
  3. Filozofia Deleuze’a jako filozofia różnicy i filozofia powtórzenia    192
  4. Czy Deleuze’owi udaje się odejście od teologicznych uwikłań dotychczasowego myślenia?    199
  5. Teologiczne przesłanki problematyki nadziei radykalnej    202
  
  Problematyka nadziei radykalnej w myśli Jacques’a Derridy 207
  1. Przesłanki myśli Derridy i wczesna faza jego twórczości    209
  2. Późna twórczość Derridy    217
  3. Czy dekonstrukcja jest wyrazem odnowienia religii?    222
  4. Próba określenia sensu Derridiańskiej nadziei i jej związku z filozofią    228
  
  Quentin Meillassoux jako filozof nadziei radykalnej: przesłanki nadziei na powszechną sprawiedliwość dla żywych i umarłych 234
  1. Ocena stanu współczesnej filozofii i aktualnej sytuacji kultury    236
  2. Filozoficzny pomysł Meillassoux    240
  3. Ocena filozoficznego pomysłu Meillassoux    248
  4. Nowy sposób wyrażenia chrześcijańskiej nadziei    255
  5. Czy oferowana przez Meillassoux nadzieja jest spełnieniem naszych aspiracji?    259
  
  Zakończenie 264
  1. Groźba odchodzenia od filozofii    264
  2. Główne wyznaczniki filozofii nadziei radykalnej    267
  3. Ku hermeneutycznej filozofii nadziei radykalnej    271
  4. Z jakich powodów filozofia hermeneutyczna może stać się przesłanką filozofii nadziei radykalnej?    277
  5. Zarys filozofii nadziei radykalnej    282
  6. Podsumowanie    292
  
  Spis literatury cytowanej    297
  Indeks nazwisk    305
RozwińZwiń