Oswajanie nowoczesności. Poezja i krytyka Zbigniewa Bieńkowskiego

Oswajanie nowoczesności. Poezja i krytyka Zbigniewa Bieńkowskiego

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia poświęcona jest twórczości poetyckiej i krytycznoliterackiej Zbigniewa Bieńkowskiego (1913–1994), poety, eseisty, krytyka, tłumacza, który jako poeta znany był przede wszystkim za sprawą dwóch zbiorów poezji: Sprawy wyobraźni i Trzech poematów, zaś jako krytyk i eseista ogłosił Piekła i Orfeusze. Szkice z literatury zachodniej, Modelunki. Szkice literackie, Poezję i niepoezję. Szkice, W skali wyobraźni. Szkice wybrane, Notatnik amerykański, Ćwierć wieku intymności. Szkice o poezji i niepoezji oraz Przyszłość przeszłości. Eseje.
Dorobek Bieńkowskiego, badany na tle nowoczesności i ukazujący miejsce tej twórczości pośród różnych tendencji rozwojowych w literaturze polskiej XX wieku, przedstawiony jest w studium z dbałością o podkreślenie perspektywy historycznoliterackiej, ukazanie kluczowych tradycji, rodowodu sztuki słowa, wyobraźni, rzemiosła poetyckiego, a także metody krytycznej.


Rok wydania2015
Liczba stron435
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7996-139-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Rozdział I Szkic do portretu 18
  1. Uwagi o biografii     18
  2. Między słowem a milczeniem     23
  3. Literackie przyjaźnie     28
  4. „Bieńkowscy od świętej Muzy”     46
  5. Dyskusje i polemiki, czyli dwugłos krytyczny     59
  Rozdział II Wobec tradycji     64
  1. Kategoria tradycji a poezja nowoczesna     64
  2. U źródeł poezji     68
    2.1. Juwenilia, czyli między autentyzmem a wyobraźnią surrealną     70
  3. Doświadczenie poezji a doświadczenie historii     81
  4. Bezwzględność historii czy kompleks „ocalonego”? Wobec Różewicza    83
  5. Echa katastrofizmu i czas apokalipsy     85
  6. Różewiczowski „ocalony”     108
  7. Wobec Przybosia     119
  Rozdział III „Moje narzędzie – wyobraźnia, słowo”     135
  1. W kręgu tendencji wyobraźniowych     135
  2. Wyobraźnia kreacyjna     137
  3. Przestrzeń i czas     146
  4. „Moje wierszopisanie”     158
    4.1. W stronę lingwizmu, czyli poeta „słowiarz”    159
    4.2. Poemat prozą     187
  Rozdział IV „Tak dalece niepojęta” nieskończoność. Problematyka filozoficzna     200
  1. Introdukcja     200
  2. Poezja a filozofia     204
  3. Nawiązania do jońskiej filozofii przyrody     212
  4. Dualizm poezji     218
  5. Dialog w poezji     225
    5.1. Ja – nieskończoność. Wobec Leśmiana     227
    5.2. Filiacje z egzystencjalizmem    249
  6. „Czekam, by się wyczerpał opór czasu”. Wobec niewyrażalnego     255
  7. Bieńkowski jako poeta filozoficzny – podsumowanie    270
  Rozdział V „Kocham literaturę miłością anachroniczną”. O krytyce i esejach    272
  1. Dyskurs krytyczny Bieńkowskiego (rekonesans)    272
    1.1. O modelu krytyki tradycyjnej     273
    1.2. Miejsce Bieńkowskiego-krytyka     281
      1.2.1. Nawiązanie do wczesnomodernistycznego myślenia o literaturze    284
    1.3. Tematy, gatunki, problematyka     290
  2. Szkice o literaturze zachodniej     294
    2.1. Linia francuska w polskiej krytyce literackiej     299
      2.1.1. O francuskiej prozie (egzystencjalnej)    304
    2.2. Z Notatnika amerykańskiego     315
  3. Eseje o poezji (i sztuce)     324
    3.1. „Ćwierć wieku intymności”     334
  4. „Ziemia pamięci”, czyli o literaturze kresowej    337
  5. Metafory w krytyce Bieńkowskiego     357
  Z dedykacji (glosa)     369
  Zakończenie     383
  Wykaz skrótów     390
  Nota bibliograficzna     391
  Bibliografia     392
  Indeks nazwisk     419
  Summary     430
  Résumé     433
RozwińZwiń