POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
(…) Przedstawione w niniejszym dziele teksty są rezultatem twórczego wysiłku wynikającego z przyjęcia ogólnych założeń akademickiego dyskursu nad węzłowymi problemami edukacji jutra, toczącego się od wielu lat w trakcie Tatrzańskich Seminariów Naukowych. Różnorodność corocznie proponowanego ich uczestnikom zestawu zagadnień wynika z właściwości edukacji jako żywotnego składnika każdej formy indywidualnej i społecznej aktywności człowieka, a także z cech edukacji jako odrębnej formy aktywności. (…)
Redaktorzy tomu, kierując się dominującą w poszczególnych jego częściach i rozdziałach treścią, zaproponowali Czytelnikowi przejrzysty układ zagadnień. Skupiając uwagę na problematyce edukacji jutra, wskazali na kierunek obranej drogi – od tradycji do nowoczesności – podkreślając przy tym konstytutywny charakter wartości i rolę refleksji aksjologicznej.
Wybrane zagadnienia rozwoju i funkcji nauki, w tym rozwoju nauk pedagogicznych, omówione zostały w części I, IV i V w kontekście wyzwań edukacji; kwestie przemian i nowych sposobów postrzegania wartości w edukacji ujęte zostały w części II, III, IV, V i VI. Ważny obszar problematyki edukacji jutra – kwestie podmiotowości i życia rodzinnego – przedstawiono w części VII, VIII i IX. Ogólne i szczegółowe zagadnienia z zakresu edukacji jutra omawiane są w kolejnych rozdziałach, a ich treść skłania do namysłu nad pytaniami ujawniającymi także inne walory czytanych tekstów.
Wojciech Kojs
(frag. Wstępu)
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 481 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-94-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Wojciech Kojs | 21 |
Część I. Teraźniejsze i przyszłe wyzwania edukacji | |
Kazimierz Denek | |
Uczyć w duchu mądrości i wiedzy | 27 |
Bogusław Śliwerski | |
Czas na rozwój metapedagogiki | 49 |
Stanisław Palka | |
Doświadczenia naukowe i praktyczne w poznawaniu procesów i zjawisk edukacyjnych | 75 |
Władysława Łuszczuk | |
Deskryptywne czy dyrektywne nauczanie metodologii w naukach społecznych | 85 |
Część II. Humanizm i jego przemiany | |
Zbigniew Kwieciński | |
Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów w stronę pedagogiki pozytywnej | 99 |
Wojciech Kojs | |
O wielkich edukatorach i marnej edukacji uwag kilka | 107 |
Barbara Baraniak | |
Znaczenie człowieka w przekształcaniu społeczeństwa pracy w społeczeństwo wiedzy | 121 |
Janusz Morbitzer | |
Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie | 137 |
Monika Miczka-Pajestka, Joanna Lorenc | |
Ponowoczesne problemy budowania autorytetu nauczyciela. Profesjonalizm czy powołanie? | 149 |
Część III. Pamięć, Ojczyzna, patriotyzm, tożsamość i dziedzictwo narodowe w edukacji jutra | |
Jerzy Nikitorowicz | |
Patriotyzm – Tożsamość – Człowiek pogranicza. Triada kapitału ludzkiego w edukacji jutra | 163 |
Grzegorz Kiedrowicz | |
Ślady polskości w różnych krajach szkołą praktycznego patriotyzmu | 177 |
Joanna Angiel | |
„Czytanie miasta” jako proces kontynuacji tożsamości miejsc i ludzi. Przykład Placu Piłsudskiego w Warszawie | 189 |
Część IV. Nauka, wiedza i wiara w kontekście edukacji jutra | |
Janusz Mastalski | |
Czy religijność przeszkadza w dyskursie pedagogicznym? | 203 |
Agnieszka Kulik-Jęsiek | |
Jan Paweł II – kustosz tradycji, pamięci narodowej, mentor i przewodnik pokoleń | 215 |
Roman Król | |
Chrześcijański nauczyciel akademicki w przestrzeni edukacji jutra | 227 |
Edyta Skoczylas-Krotla | |
Wielcy ludzie na łamach wybranych czasopism katolickich dla dzieci | 241 |
Część V. Tradycja i nowoczesność w edukacji i naukach o niej | |
Pola Kuleczka | |
Edukacyjne aspekty twórczości Tadeusza Staicha | 253 |
Paweł Prusak | |
Jan Czochralski prekursorem nowej epoki cywilizacyjnej | 269 |
Marian Śnieżyński | |
Tradycyjny przekaz wiedzy w dobie multimediów | 279 |
Aleksandra Kamińska | |
Kanon umiejętności czytelniczych w epoce dominacji przekazu internetowego | 289 |
Joanna Skibska | |
Myśl Lwa S. Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka | 307 |
Część VI. Aksjologiczne i teleologiczne problemy edukacji jutra | |
Renata Komorowska-Iluk | |
Kultura popularna a socjalizacja jednostki | 319 |
Małgorzata Kaliszewska | |
Czytając Freineta na nowo. Rozważania wokół niektórych kategorii pedagogicznych | 329 |
Cecylia Langier | |
Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu wrażliwości moralnej dzieci | 341 |
Dominika Machnio | |
Funkcjonowanie dziecka w gromadzie zuchowej a jego rozwój społeczno-moralny | 355 |
Maria Sobieszczyk | |
Świadomość praw dziecka wśród dzieci i ich rodziców – edukacyjne wyzwanie nauczycieli wczesnej edukacji? | 367 |
Część VII. Podmiotowość i poznanie w edukacji jutra | |
Justyna Wojciechowska | |
Umysłowa inherencja znaczeń | 379 |
Alina Górniok-Naglik | |
Poznanie symboliczne a autokreacja młodzieży w toku edukacji kulturalnej w liceum | 389 |
Tatiana Grabowska | |
Podmiotowość w polskiej szkole – szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej? | 401 |
Część VIII. Społeczne uwarunkowania współczesnej rodziny | |
Zofia Frączek | |
Uwarunkowania skutecznej komunikacji pomiędzy rodzicami i dziećmi w rozważaniach teoretycznych oraz w perspektywie empirycznej | 413 |
Ewa Piwowarska | |
Rodzina w edukacji i rysunkach dzieci w wieku przedszkolnym | 423 |
Daria Sikorska, Beata Ciupińska | |
Szanse rozwojowe dzieci w rodzinach transnarodowych w opinii mieszkańców Chojnic | 435 |
Część IX. Współczesna rodzina w perspektywie wyzwań i zagrożeń | |
Marta Czechowska-Bieluga | |
Współczesne tendencje w pracy socjalnej na rzecz rodzin | 447 |
Tomasz Kruszewski | |
Metodyczne podstawy szkolenia na asystenta rodziny | 459 |
Grzegorz Godawa | |
Psychopedagogiczne aspekty opieki perinatalnej nad terminalnie chorym dzieckiem | 471 |