Na tropach przeszłości języka. Fonetyka

Na tropach przeszłości języka. Fonetyka

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

siążka składa się z trzech części. W pierwszej zostały omówione wybrane zagadnienia z zakresu historii języka (pochodzenie języka polskiego i rozwój grafii staropolskiej). Druga część jest poświęcona wokalizmowi, czyli rozwojowi samogłosek polskich, w trzeciej części są zawarte wiadomości z zakresu konsonantyzmu, czyli rozwoju spółgłosek. Każda z części jest podzielona na rozdziały poświęcone najważniejszym zjawiskom fonetycznym, które występowały w trakcie rozwoju języka polskiego. Rozdziały rozpoczynają się od pytań, które mogą zadać dociekliwi uczniowie pragnący zrozumieć zasady rządzące współczesną polską fonetyką. Odpowiedzią na te pytania są informacje zawarte w części teoretycznej. Ćwiczenia umieszczone na końcu każdego rozdziału pozwalają utrwalić wiedzę. Całość uzupełnia słowniczek z rekonstrukcjami form omawianych w częściach teoretycznych oraz wykorzystanych w ćwiczeniach, a także wykresy przedstawiające chronologię zmian w systemie polskich głosek.


Rok wydania2013
Liczba stron264
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-913-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP     13
  CZĘŚĆ I PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O POCHODZENIU JĘZYKA POLSKIEGO I ROZWOJU PISOWNI POLSKIEJ 17
  I.1. POCHODZENIE JĘZYKA POLSKIEGO     19
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy    19
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    20
  1. Języki indoeuropejskie    20
    1.1. Wspólnota praindoeuropejska    20
    1.2. Rozpad wspólnoty praindoeuropejskiej    20
    1.3. Języki satemowe i kentumowe     21
    1.4. Indoeuropejskie rodziny językowe    22
    1.5. Inne, nienależące do rodziny indoeuropejskiej, języki w Europie    26
    1.6. Wspólnota bałtosłowiańska     27
  2. Powstanie języka prasłowiańskiego    28
    2.1. Słowianie i ich język     28
    2.2. Rozpad wspólnoty prasłowiańskiej     30
    2.3. Rozwój grupy zachodniosłowiańskiej     33
  3. Język prasłowiański     34
    3.1. Co to jest język prasłowiański     34
    3.2. Prasłowiański system wokaliczny    35
    3.3. Prasłowiańskie prawa głosowe     36
      3.3.1. Prawo korelacji miękkości    36
      3.3.2. Prawo sylaby otwartej     37
    3.4. Prasłowiański system konsonantyczny     38
    3.5. Struktura sylaby prasłowiańskiej     39
    3.6. Metody badania języka prasłowiańskiego    40
      3.6.1. Metoda rekonstrukcji wewnętrznej     40
      3.6.2. Metoda historycznoporównawcza    41
      3.6.3. Metoda filologiczna     41
  4. Periodyzacja dziejów języka polskiego    41
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    45
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    45
  Pomoc dydaktyczna    46
  Pytania    47
  Ćwiczenia    47
  I.2. POWSTANIE I ROZWÓJ POLSKIEJ PISOWNI     49
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     49
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    49
  1. Cyrylica, głagolica i łacinka – alfabety języków słowiańskich    49
  2. Zapisywanie tekstów staropolskich – transliteracja i transkrypcja     52
  3. Etapy rozwoju pisowni polskiej     55
    3.1. Pierwszy okres rozwoju pisowni – grafia niezłożona    55
    3.2. Staropolskie próby przystosowania alfabetu łacińskiego do polskiego systemu fone¬tycznego – grafia złożona    57
    3.3. Co zawdzięczamy średniowiecznym twórcom polskiej grafii     59
    3.4. Co zawdzięcza współczesna polska pisownia średniopolskim reformatorom grafii    61
    3.5. Najważniejsze zmiany pisowni w dobie nowopolskiej    62
  4. Zasady polskiej ortografii    63
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    64
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    64
  Pomoc dydaktyczna     65
  Pytania     65
  Ćwiczenia    66
  Praca z tekstem     68
  Część II WOKALIZM 71
  II.1. JERY I WZDŁUŻENIE ZASTĘPCZE    73
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy    73
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    74
  1. Jery i ich rozwój     74
    1.1. Jery jako element prasłowiańskiego systemu wokalicznego    74
    1.2. Zanik jerów    74
    1.3. Wokalizacja jerów    75
    1.4. Jery w pozycji napiętej     76
    1.5. Chronologia zaniku jerów     77
  2. Konsekwencje zaniku i wokalizacji jerów     78
    2.1. Zniesienie prawa korelacji miękkości    78
    2.2. Powstanie samodzielnych fonemów miękkich     78
    2.3. Zanik miękkości spółgłosek wargowych w niektórych pozycjach    78
    2.4. Zniesienie prawa sylaby otwartej     79
    2.5. Zanik dźwięczności wygłosowych spółgłosek i ubezdźwięcznienia grup spółgłoskowych    79
    2.6. Zmiany w strukturze morfemów    79
    2.7. Wzdłużenie zastępcze    79
    2.8. Powstanie alternacji e : ø     81
    2.9. Odmiana nazwisk a zanik i wokalizacja jerów     81
  3. Anomalie w rozwoju jerów     82
    3.1. Wyrównania analogiczne w odmianie wyrazów     82
    3.2. Wyrównania analogiczne w przyimkach     82
    3.3. Analogiczne e ruchome    83
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    83
  Jak uniknąć najczęstszych błędów     84
  Pomoc dydaktyczna    85
  Pytania     85
  Ćwiczenia    86
  Praca z tekstem     89
  II.2. PRZEGŁOS    92
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     92
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    92
  1. Przegłos jako proces językowy    92
    1.1. Istota przegłosu    92
    1.2. Zasięg przegłosu w językach słowiańskich     94
    1.3. Czas trwania przegłosu    94
  2. Konsekwencje przegłosu    95
    2.1. Alternacje a : e i o : e    95
    2.2. Fonologizacja miękkości i defonologizacja fonemów i – y     96
  3. Anomalie w procesie przegłosu i po jego zakończeniu     97
    3.1. Wyrównania analogiczne     97
    3.2. Odstępstwa od przegłosu     98
    3.3. Przegłos w przyimkach    98
    3.4. Pozorny brak przegłosu    99
    3.5. Przegłos w gwarach    99
  Przegłos a nazwy własne    99
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    100
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    101
  Pytania     101
  Ćwiczenia     102
  Praca z tekstem     104
  II.3. METATEZA     106
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy    106
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego     106
  1. Przyczyna metatezy    106
  2. Istota metatezy     107
  3. Rozwój połączeń dyftongicznych w innych językach    107
  4. Chronologia zjawiska    108
  5. Odstępstwa od regularnego przebiegu metatezy     109
  6. Wpływ języków mniejszości narodowych na nazewnictwo miejscowe Podkarpacia    109
  Odsyłacze do podręczników i opracowań     110
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    110
  Pytania    110
  Ćwiczenia     111
  Praca z tekstem     113
  II.4. SONANTY    115
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     115
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego     115
  1. Miejsce sonantów w systemie wokalicznym     115
  2. Rozwój sonantów w językach słowiańskich     115
  3. Rozwój sonantów w języku polskim    116
  4. Nieregularny rozwój sonantów    117
  5. Chronologia procesu     117
  6. Rozwój sonantów w gwarach    118
  7. Rozszerzenie grup ir || irz, il || ił    118
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    120
  Jak uniknąć najczęstszych błędów     120
  Pytania    121
  Ćwiczenia     121
  Praca z tekstem     123
  II.5. SAMOGŁOSKI NOSOWE    125
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     125
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego     125
  1. Rozwój samogłosek nosowych w języku polskim     125
    1.1. Geneza samogłosek nosowych     125
    1.2. Zmiany w obrębie samogłosek nosowych w dobie staropolskiej     126
    1.3. Rozwój samogłosek nosowych w dobie średniopolskiej    127
  2. Pochodzenie współczesnych samogłosek nosowych     128
  3. Procesy fonetyczne, którym podlegały samogłoski nosowe    128
    3.1. Przegłos    128
    3.2. Pochodzenie alternacji ą : ę w języku polskim     129
    3.3. Utrata nosowości i wtórna nosowość     130
  4. Rozwój samogłosek nosowych w gwarach     130
  5. Archaizmy w zapisie samogłosek nosowych    130
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    131
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    131
  Pomoc dydaktyczna     132
  Pytania    132
  Ćwiczenia     132
  Praca z tekstem     134
  II.6. ILOCZAS. ROZWÓJ PRASŁOWIAŃSKICH SAMOGŁOSEK DŁUGICH I KRÓTKICH W JĘZYKU POLSKIM     137
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy    137
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    137
  1. Iloczas w języku prasłowiańskim     137
  2. Zmiany w długości samogłosek w dobie staropolskiej     138
    2.1. Iloczas jako kategoria fonologiczna    138
    2.2. Wzdłużenie zastępcze    139
    2.3. Kontrakcje    139
    2.4. Wpływ spółgłosek półotwartych    141
    2.5. Inne zmiany    142
  3. Zanik iloczasu i jego przyczyny     142
    3.1. Datowanie zaniku iloczasu    142
    3.2. Przyczyny zaniku iloczasu w języku polskim    143
  4. Zanik iloczasu i jego konsekwencje    143
    4.1. Powstanie, rozwój oraz zanik samogłosek pochylonych w języku ogólnym    143
    4.2. Rozwój samogłosek pochylonych w gwarach    145
    4.3. Zmiany w obrębie samogłosek nosowych     146
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    147
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    147
  Pytania     147
  Ćwiczenia     148
  Praca z tekstem     149
  II.7. WOKALIZM – POWTÓRZENIE     151
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    151
  1. Późnoprasłowiański system wokaliczny    151
  2. Najważniejsze zmiany w systemie samogłoskowym na gruncie języka polskiego     151
    2.1. Okres staropolski     151
    2.2. Okres średniopolski    152
    2.3. Okres nowopolski     152
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    153
  Pytania i polecenia    153
  Ćwiczenia     153
  Teksty do analizy wokalicznej     155
  CZĘŚĆ III KONSONANTYZM     159
  III.1. PALATALIZACJE PRASŁOWIAŃSKIE     161
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     161
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    161
  1. Tendencje rozwojowe prasłowiańskiego systemu konsonantycznego     161
  2. Powstanie spółgłosek palatalnych pod wpływem miękczącego oddziaływania j     163
    2.1. Jotacyzacja spółgłosek tylnojęzykowych    163
    2.2. Jotacyzacja spółgłosek zębowych     164
      2.2.1. Jotacyzacja spółgłosek zębowych zwartych     164
      2.2.2. Jotacyzacja spółgłosek zębowych szczelinowych    164
      2.2.3. Jotacyzacja spółgłosek zębowych półotwartych     165
    2.3. Jotacyzacja spółgłosek wargowych    165
    2.4. Jotacyzacja grup spółgłoskowych     166
  3. Powstanie spółgłosek palatalnych pod wpływem miękczącego oddziaływania samogłosek szeregu przedniego – palatalizacje prasłowiańskie    167
    3.1. Pierwsza palatalizacja spółgłosek tylnojęzykowych     168
      3.1.1. Istota procesu    168
      3.1.2. Czas działania pierwszej palatalizacji     168
      3.1.3. Konsekwencje pierwszej palatalizacji     168
    3.2. Druga palatalizacja spółgłosek tylnojęzykowych     169
      3.2.1. Istota procesu     169
      3.2.2. Czas działania drugiej palatalizacji     170
      3.2.3. Efekty drugiej palatalizacji    170
    3.3. Trzecia palatalizacja spółgłosek tylnojęzykowych    171
      3.3.1. Istota trzeciej palatalizacji    171
      3.3.2. Czas działania trzeciej palatalizacji     171
      3.3.3. Efekty trzeciej palatalizacji     172
    3.4. Palatalizacja grup spółgłoskowych     172
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    173
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    173
  Pomoc dydaktyczna     174
  Pytania     175
  Ćwiczenia     175
  Praca z tekstem     179
  III.2. ZMIANY MIĘKKOŚCI SPÓŁGŁOSEK W JĘZYKU POLSKIM 180
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     180
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    180
  1. Spółgłoski miękkie w przedpolskim systemie konsonantycznym    180
    1.1. Przedpolski system konsonantyczny w podręcznikach do gramatyki historycznej języka polskiego i w innych opracowaniach    180
    1.2. Spółgłoski miękkie i rodzaje miękkości w przedpolskim systemie konsonantycznym    181
  2. Fonologizacja miękkości     187
    2.1. Istota procesu     187
    2.2. Przyczyny fonologizacji miękkości    187
  3. Polskie procesy palatalizacyjne    188
    3.1. Przyczyny palatalizacji spółgłosek półpalatalnych    188
    3.2. Palatalizacje spółgłosek zębowych    188
      3.2.1. Istota procesu    188
      3.2.2. Czas działania palatalizacji    189
      3.2.3. Konsekwencje palatalizacji     189
      3.2.4. Realizacja kontynuantów półpalatalnych spółgłosek przedniojęzykowo-zębowych w gwarach i języku kaszubskim     190
      3.2.5. Rozwój miękkości spółgłosek w grupach: st, zd     190
    3.3. Palatalizacje spółgłosek wargowych     191
      3.3.1. Istota procesu    191
      3.3.2. Realizacja kontynuantów półpalatalnych i palatalnych spółgłosek wargowych w gwarach     191
    3.4. Palatalizacje spółgłosek półotwartych    192
      3.4.1. Rozwój spółgłoski r’    192
      3.4.2. Konsekwencje rozwoju r’     193
      3.4.3. Rozwój r’ w gwarach    194
    3.5. Palatalizacje spółgłosek tylnojęzykowych     194
      3.5.1. Istota procesu palatalizacji spółgłosek k, g (czwartej palatalizacji polskiej)    195
      3.5.2. Czas działania czwartej palatalizacji polskiej     196
      3.5.3. Ewolucja wymowy połączeń g’e oraz x’i w wyrazach obcych    196
      3.5.4. Spółgłoski k’, g’ w gwarach i w języku kaszubskim    197
  4. Polskie procesy depalatalizacyjne    197
    4.1. Utrata miękkości spółgłosek po zaniku samogłosek przednich     198
    4.2. Depalatalizacja spółgłosek c’, ӡ’, š̍ , ž̍ , č̍, ǯ̍, rž     198
      4.2.1. Czas działania depalatalizacji c’, ӡ’, š̍ , ž̍, č̍, ǯ̍, rž w języku polskim    199
      4.2.2. Depalatalizacja š̍ , ž̍, č̍, ǯ̍ w polskich gwarach     199
      4.2.3. Konsekwencje depalatalizacji c’, ӡ’, š̍ , ž̍, č̍, ǯ̍, rž w języku polskim    200
    4.3. Utrata miękkości spółgłosek p’, b’, m’, v’ przed spółgłoskami i w wygłosie wyrazu    200
    4.4. Wpływ języka czeskiego    201
    4.5. Utrata miękkości l w sąsiedztwie samogłosek innych niż i    201
  5. Powstanie nowych spółgłosek spalatalizowanych    202
  6. Palatalizacje i depalatalizacje a nazwy własne     202
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    203
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    204
  Pytania     204
  Ćwiczenia     205
  Praca z tekstem     207
  III.3. PRZEOBRAŻENIA W SYSTEMIE SPÓŁGŁOSKOWYM NIEZWIĄZANE Z MIĘKKOŚCIĄ     210
  Pytania, które może zadać poloniście Jaś Dociekliwy     210
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    210
  1. Dzieje głosek [i̯] i[u̯ ]    210
    1.1. Miejsce joty i u niezgłoskotwórczego w systemie głosek polskich    210
    1.2. Geneza joty i jej rozwój     211
    1.3. Geneza prasłowiańskiej półsamogłoski *u̯ i przekształcanie się *u̯≥ v. Powstanie u niezgłoskotwórczego na gruncie polskim     213
    1.4. Protetyczne [i̯] i[u̯ ] w języku prasłowiańskim i polskim     215
      1.4.1. Prejotacje w okresie przedpolskim    215
      1.4.2. Labializacje w okresie przedpolskim     216
      1.4.3. Głoski protetyczne w epoce staropolskiej     216
      1.4.4. Spółgłoski protetyczne w gwarach    216
  2. Powstanie spółgłoski f     217
  3. Zmiany w obrębie grup spółgłoskowych     218
    3.1. Dysymilacje     219
  Okres przedpolski     219
  Okres polski     219
    3.2. Upodobnienia     221
      3.2.1. Upodobnienia pod względem dźwięczności     221
        3.2.1.1. Ubezdźwięcznienia w wygłosie     221
        3.2.1.2. Ubezdźwięcznienia i udźwięcznienia w śródgłosie    222
      3.2.2. Upodobnienia pod względem miejsca artykulacji    223
      3.2.3. Upodobnienia pod względem stopnia zbliżenia narządów mowy    224
    3.3. Uproszczenia grup spółgłoskowych     224
    3.4. Wzbogacenia grup spółgłoskowych     228
  Jak uniknąć najczęstszych błędów    228
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    228
  Pytania    229
  Ćwiczenia    229
  Praca z tekstem     231
  III.4. KONSONANTYZM – POWTÓRZENIE    233
  Co powinien wiedzieć nauczyciel Jasia Dociekliwego    233
  1. Wczesnoprasłowiański system konsonantyczny    233
  2. Zmiany w systemie spółgłoskowym na gruncie języka prasłowiańskiego    233
  3. Zmiany w systemie spółgłoskowym na gruncie języka polskiego    234
    3.1. Okres staropolski     234
    3.2. Okres średniopolski    234
    3.3. Okres nowopolski     235
  Odsyłacze do podręczników i opracowań    235
  Pytania     235
  Ćwiczenia     236
  Praca z tekstem     238
  INDEKS REKONSTRUKCJI PRASŁOWIAŃSKICH     241
  BIBLIOGRAFIA    258
  Opracowania     258
  Słowniki     261
  Teksty, których fragmenty wykorzystano w ćwiczeniach     262
  WYKAZ SKRÓTÓW     263
  Skróty bibliograficzne     263
  Skróty nazw zabytków języka polskiego    263
  Pozostałe skróty     263
RozwińZwiń