Kraj pochodzenia produktu należy obok jakości i ceny do najważniejszych kryteriów wyboru przy podejmowaniu przez konsumenta decyzji zakupowych artykułów spożywczych, a w kontekście negatywnych skutków pandemii COVID-19 kupowanie żywności made in Poland zyskuje na znaczeniu, stając się praktycznym działaniem na rzecz wspierania rodzimych producentów. W monografii usystematyzowano stan wiedzy na temat zjawiska patriotyzmu konsumenckiego oraz zidentyfikowano postawy i czynniki determinujące nabywanie przez konsumentów polskich produktów żywnościowych. Ponadto na podstawie wyników badań empirycznych dokonano typologii konsumentów z trzech generacji wiekowych – X, Y i Z – w kontekście postaw wobec tych produktów, a zwłaszcza triady ich cech, tj. pochodzenia, ceny i jakości. W konsekwencji stwierdzono występowanie znaczących różnic międzypokoleniowych i odmienne, nie zawsze pozytywne podejście do zakupu polskiej żywności.


Rok wydania2021
Liczba stron120
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaUniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
ISBN-13978-83-8211-095-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  1. Patriotyzm w gospodarce
  1.1. Patriotyzm konsumencki – definicja pojęcia i cechy zjawiska
  1.2. Etnocentryzm konsumencki versus kosmopolityzm i internacjonalizm konsumencki
  1.3. Badania zjawiska etnocentryzmu konsumenckiego w Polsce
  2. Konsument na rynku produktów spożywczych w Polsce
  2.1. Proces decyzyjny i cechy determinujące zachowania zakupowe konsumenta
  2.2. Pochodzenie, jakość i cena produktu w decyzjach zakupowych konsumenta
  2.3. Charakterystyka sektora spożywczego w Polsce
  3. Działania marketingowe promujące polską żywność
  3.1. Identyfikacja i eksponowanie kraju pochodzenia w działaniach promocyjnych producentów żywności
  3.2. Programy promowania polskich producentów żywności
  3.3. Promowanie zakupu polskiej żywności w czasie pandemii COVID-19
  4. Patriotyzm konsumencki w świetle badań – założenia badawcze i analityczne
  4.1. Metodyka przeprowadzonych badań
  4.2. Operacjonalizacja czynników determinujących postawy konsumentów wobec polskich produktów spożywczych
  4.3. Procedura typologii konsumentów
  5. Postrzeganie przez konsumentów polskich produktów spożywczych w świetle badań
  5.1. Wizerunek i deklaracje zakupu polskich produktów spożywczych
  5.2. Czynniki demograficzno-ekonomiczne determinujące postawy konsumentów wobec polskich produktów spożywczych
  5.3. Wpływ systemu wartości na postrzeganie polskich produktów spożywczych
  5.4. Zachowania zakupowe konsumentów a postrzeganie polskich produktów spożywczych
  6. Typologia konsumentów w kontekście zjawiska patriotyzmu konsumenckiego na rynku polskich produktów spożywczych
  6.1. Profil cech konsumentów reprezentujących wysoki i niski poziom patriotyzmu konsumenckiego
  6.2. Typy konsumentów wyodrębnione metodą k-średnich
  Zakończenie
  Aneks
  Bibliografia
  Summary. Consumer patriotism of Poles
RozwińZwiń