Prawo ochrony środowiska

-17%

Prawo ochrony środowiska

1 ocena

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

55,61  67,00

Format: pdf

Cena początkowa: 67,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 55,61 zł  


55,61

w tym VAT

Podręcznik składa się z dwóch części:
Pierwsza dotyczy zasad ogólnych ochrony środowiska i oceny oddziaływania na nie. Porusza również zagadnienia dostępu do informacji o środowisku, instrumentów finansowo-prawnych stosowanych do osiągania celów jego ochrony oraz odpowiedzialności prawnej z tytułu niewykonywania obowiązków ochronnych i wyrządzania szkód w środowisku.
W części drugiej omówiono poszczególne komponenty i sposoby oddziaływania na środowisko oraz jego ochronę (prawo emisyjne, gospodarowanie odpadami, ochronę wód, ochronę przyrody i jej zasobów, regulacje rolno-środowiskowe).


Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów prawa i administracji oraz innych kierunków związanych z ochroną środowiska. Zainteresuje również specjalistów w zakresie szeroko rozumianej problematyki prawnej ochrony środowiska.


Podręcznik został przygotowany przez zespół autorów z katedr prawa ochrony środowiska wydziałów prawa Uniwersytetu Szczecińskiego i Uniwersytetu Łódzkiego oraz Gdańskiej Szkoły Wyższej, a także prawników praktyków działających w instytucjach i firmach związanych z ochroną środowiska. Współautorem oraz redaktorem całości jest prof. Marek Górski, autor blisko 200 publikacji z zakresu głównie prawa ochrony środowiska, w tym komentarzy do ustaw oraz opinii do projektów aktów legislacyjnych; członek różnego rodzaju organów konsultacyjnych i doradczych, m.in. Państwowej Rady Ochrony Środowiska, Państwowej Rady Ochrony Przyrody, Komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko.


Rok wydania2021
Liczba stron888
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8246-882-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     21
  
  Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     27
  
  Część pierwsza
  
  ZAGADNIENIA OGÓLNE
  
  Rozdział 1. Zagadnienia wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     31
  
  1.1. Środowisko i jego zagrożenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     31
  
  1.2. Ochrona środowiska – od działań incydentalnych do polityki środowiskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     35
  
  1.3. Ochrona środowiska jako zadanie państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     40
  
  1.4. Prawo w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     42
  
  1.5. Normy administracyjnoprawne w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . .     44
  
  1.6. System przepisów prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     45
  
  1.7. Podstawowe założenia aktualnego systemu prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     47
  
  1.7.1. Zakres regulacji i rola ustawy ogólnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     47
  
  1.7.2. Przepisy ogólne Prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     48
  
  1.7.3. Ustawa wprowadzająca i inne akty nowego systemu . . . . . . . . . . . . .     49
  
  1.8. Ochrona środowiska w prawie unijnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     50
  
  1.8.1. Podstawy prawne kompetencji Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska . . . . . . . . . .     50
  
  1.8.2. Zasady polityki w dziedzinie ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . .     52
  
  1.8.3. Ustawodawstwo wtórne jako podstawowe źródło prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . .     53
  
  1.8.4. Dokumenty programowe – akty paraprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     54
  
  1.9. Sprawiedliwość ekologiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     57
  
  Rozdział 2. Zasady ogólne prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     60
  
  2.1. Koncepcje zasad ogólnych w prawie polskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     60
  
  2.2. Zasady ogólne w prawie ochrony środowiska – poglądy doktryny . . . . . .     61
  
  2.3. Zasady prawa ochrony środowiska wynikające z przepisów Konstytucji RP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     63
  
  2.4. Zasady ogólne w regulacjach ustawowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     65
  
  2.4.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     65
  
  2.4.2. Zasada zrównoważonego rozwoju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     66
  
  2.4.3. Zasada kompleksowości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     69
  
  2.4.4. Zasada prewencji i zasada przezorności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     71
  
  2.4.5. Zasada przezorności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     74
  
  2.4.6. Zasada odpowiedzialności sprawcy – „zanieczyszczający płaci” . . . .     78
  
  2.4.7. Zasada integracji wymagań ochrony środowiska w politykach, planach i programach . . . . . . . .     83
  
  2.4.8. Zasada dostępu do informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     86
  
  2.4.9. Zasada partycypacji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     87
  
  2.4.10. Zasada ujednolicania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     91
  
  2.5. Zasada subsydiarności w prawie ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . .     94
  
  2.5.1. Założenia ogólne zasady subsydiarności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     94
  
  2.5.2. Ochrona środowiska a zasada subsydiarności w prawie unijnym . . .     95
  
  Rozdział 3. Zarządzanie sprawami ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     97
  
  3.1. Zarządzanie sprawami ochrony środowiska w świetle dokumentów prawa międzynarodowego . . . . . . . .     97
  
  3.2. Rodzaje zadań administracji w dziedzinie ochrony środowiska . . . . . . . .     101
  
  3.3. Zadania organizatorskie i bezpośrednio wykonawcze . . . . . . . . . . . . . . . . .     103
  
  3.3.1. Krajowe i lokalne planowanie strategiczne w ochronie środowiska . . . . . . . . . .     103
  
  3.3.2. Zadania własne samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     105
  
  3.3.3. Zadania związane z gospodarowaniem przestrzenią . . . . . . . . . . . .     106
  
  3.3.4. Inne formy organizatorskiego działania organów lokalnych . . . . .     107
  
  3.4. Podział kompetencji w zakresie zadań zobowiązująco-reglamentacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     108
  
  3.5. Podział kompetencji w zakresie zadań nadzorczo-kontrolnych . . . . . . . . .     111
  
  3.5.1. Zadania nadzorczo-kontrolne wykonywane przez administrację ogólną . . . . . . . . . . . .     111
  
  3.5.2. Zadania wykonywane przez organy Inspekcji Ochrony Środowiska . . . . . . . . . .     113
  
  3.5.2.1. Zakres zadań Inspekcji Ochrony Środowiska . . . . . . . . . . .     113
  
  3.5.2.2. Uprawnienia kontrolne i nadzorcze Inspekcji Ochrony Środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . .     114
  
  3.5.3. Inspekcja a organy samorządu terytorialnego . . . . . . . . . . . . . . . . . .     115
  
  3.5.4. Państwowy monitoring środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     116
  
  3.6. Dyrektorzy ochrony środowiska jako organy administracji rządowej w zakresie spraw ochrony środowiska . . .     117
  
  3.7. Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie – system EMAS . . . . . . .     119
  
  3.7.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     119
  
  3.7.2. System ekozarządzania i audytu EMAS w prawie unijnym . . . . . .     121
  
  3.7.3. Wdrożenie wymagań systemu ekozarządzania i audytu EMAS w polskim prawie wewnętrznym . . . . . . . . .     126
  
  Rozdział 4. Procedury ocen oddziaływania na środowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     134
  
  4.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     134
  
  4.2. Procedura oceny strategicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     136
  
  4.2.1. Zakres obowiązku przeprowadzenia procedury . . . . . . . . . . . . . . . .     136
  
  4.2.2. Przebieg procedury oceny strategicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     139
  
  4.3. System procedur oceny indywidualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     141
  
  4.3.1. Pojęcie przedsięwzięcia i kategorie przedsięwzięć . . . . . . . . . . . . . .     141
  
  4.3.2. Typy procedur oceny indywidualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     144
  
  4.3.3. Cele prowadzenia procedur oceny indywidualnej . . . . . . . . . . . . . .     145
  
  4.4. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach i procedura oceny podstawowej . . . . . . . . . . . . . . .     146
  
  4.4.1. Zakres obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach . . . . . . . . . . . . . . . .     146
  
  4.4.2. Właściwość organów w zakresie wydawania decyzji środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     150
  
  4.4.3. Postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej . . . . . . . .     153
  
  4.4.4. Procedura oceny podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     155
  
  4.4.5. Ustalenie treści decyzji środowiskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     162
  
  4.4.6. Nadzór nad prawidłowością decyzji środowiskowych . . . . . . . . . . .     165
  
  4.4.7. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko . . . . . . . .     168
  
  4.5. Procedura oceny uzupełniającej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     170
  
  4.6. Procedura oceny „naturowej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     175
  
  4.7. Procedury oceny transgranicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     178
  
  4.7.1. Zakres obowiązku przeprowadzenia postępowań transgranicznych . . . . . . . . . . . . . . . . .     178
  
  4.7.2. Postępowanie transgraniczne dotyczące przedsięwzięć . . . . . . . . . .     179
  
  4.7.3. Postępowanie transgraniczne dotyczące projektowanych dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     181
  
  4.7.4. Postępowanie transgraniczne dotyczące skutków pochodzących z innego państwa . . . . . . . . . . . . . .     181
  
  4.8. Przeglądy ekologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     182
  
  Rozdział 5. Dostęp do informacji i partycypacja publiczna w ochronie środowiska . . . . .     184
  
  5.1. Dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie . . . . . . . . . . . . . . . . . .     184
  
  5.1.1. Prawo do informacji o środowisku w prawie unijnym i wewnętrznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     184
  
  5.1.2. Tryby udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie . . .     186
  
  5.1.2.1. Upowszechnianie informacji o środowisku . . . . . . . . . . . .     186
  
  5.1.2.2. Dostęp do informacji o środowisku na wniosek . . . . . . . .     187
  
  5.1.3. Odmowa udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie . . .     188
  
  5.1.4. Opłaty za dostęp do informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     193
  
  5.2. Udział społeczeństwa w podejmowaniu rozstrzygnięć związanych z ochroną środowiska . . . . . . . . . .     194
  
  5.2.1. Prawo składania uwag i wniosków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     194
  
  5.2.2. Obowiązki organów administracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     195
  
  5.2.3. Udział organizacji ekologicznych w postępowaniach związanych z udziałem społeczeństwa . . . . . . .     196
  
  Rozdział 6. Instrumenty finansowoprawne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     200
  
  6.1. Instrumenty fi nansowoprawne w systemie przepisów ochrony środowiska . . . . . . .     200
  
  6.2. Opłaty za korzystanie ze środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     203
  
  6.2.1. Teoretyczne założenia systemu opłat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     203
  
  6.2.2. Opłaty przewidywane przez Prawo ochrony środowiska . . . . . . . .     203
  
  6.2.3. Opłaty związane z ochroną powierzchni i zasobów wnętrza ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . .     205
  
  6.2.4. Opłaty przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody . . . .     206
  
  6.2.5. Opłaty przewidywane przepisami ustawy Prawo wodne z 2017 r. . . .     208
  
  6.3. Administracyjne sankcje fi nansowe za naruszanie zasad korzystania z zasobów środowiska . . . . . .     209
  
  6.3.1. Ogólne założenia systemu sankcji finansowych. Odraczanie i umarzanie kar i opłat . . . . . . . . . .     209
  
  6.3.2. Opłaty podwyższone . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     211
  
  6.3.3. Administracyjne kary pieniężne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     213
  
  6.3.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     213
  
  6.3.3.2. Kary nakładane na podstawie przepisów Prawa ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . .     214
  
  6.3.3.3. Kary pieniężne przewidywane przepisami ustawy o ochronie przyrody . . . . . . . .     216
  
  6.3.3.4. Administracyjne kary pieniężne o charakterze „widełkowym” . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     218
  
  6.3.3.5. Administracyjne kary pieniężne w ustawie o odpadach . . .     218
  
  6.3.4. Opłata produktowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     220
  
  6.4. Fundusze celowe w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     222
  
  6.4.1. Założenia ogólne systemu funduszowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     222
  
  6.4.2. Przychody funduszy środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     223
  
  6.4.3. Formy prawne fi nansowania zadań przez fundusze środowiskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     224
  
  6.4.4. Organizacja funduszy środowiskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     224
  
  6.5. Różnicowanie stawek podatków i innych danin publicznych służące osiąganiu celów ochrony środowiska . . . . .     225
  
  Rozdział 7. Odpowiedzialność prawna w ochronie środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     227
  
  7.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     227
  
  7.2. Odpowiedzialność cywilna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     227
  
  7.2.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     227
  
  7.2.2. Przepisy Kodeksu cywilnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     229
  
  7.2.3. Prawo ochrony środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     231
  
  7.2.4. Ustawy szczególne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     232
  
  7.2.5. Konwencja z Lugano z 1993 r. o odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone działalnością niebezpieczną dla środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     233
  
  7.3. Odpowiedzialność karna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     234
  
  7.3.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     234
  
  7.3.2. Przestępstwa przeciw środowisku w Kodeksie karnym . . . . . . . . . .     235
  
  7.3.3. Przestępstwa przeciw środowisku w ustawach szczególnych . . . . .     239
  
  7.3.4. Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     241
  
  7.3.5. Odpowiedzialność karna w ochronie środowiska w przepisach prawa międzynarodowego i unijnego . . . . . .     244
  
  7.4. Odpowiedzialność administracyjna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     246
  
  7.4.1. Założenia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     246
  
  7.4.2. Sankcyjne decyzje zobowiązujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     248
  
  7.4.3. Sankcyjne decyzje wstrzymujące . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     250
  
  7.4.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     250
  
  7.4.3.2. Wstrzymanie działalności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     252
  
  7.4.3.3. Wstrzymanie użytkowania instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . .     253
  
  7.5. Odpowiedzialność z tytułu zapobiegania i naprawiania szkód w środowisku . . . . . . . . . .     257
  
  Część druga
  
  REGULACJE SEKTOROWE
  
  Rozdział 8. Ochrona jakości środowiska i prawo emisyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     263
  
  8.1. Ogólne założenia regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     263
  
  8.2. Ochrona jakości zasobów środowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     264
  
  8.2.1. Ustalanie wymagań dotyczących jakości środowiska . . . . . . . . . . . .     264
  
  8.2.2. Programy naprawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     265
  
  8.3. Ochrona przed zanieczyszczeniami – wymagania o charakterze ogólnym . . . . . . .     267
  
  8.3.1. Zakres prawnej ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem . . .     267
  
  8.3.2. Ochrona przed zanieczyszczeniem – wymagania dotyczące instalacji . . . . . . . . . . . . . . .     269
  
  8.3.3. Obszar ograniczonego użytkowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     271
  
  8.3.4. Strefy przemysłowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     274
  
  8.3.5. Standardy emisyjne z instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     275
  
  8.3.6. Ochrona przed zanieczyszczeniem – wymagania dotyczące substancji i produktów . . . . . . . . . . . .     276
  
  8.3.7. Ochrona przed zanieczyszczeniem – obowiązki zarządzających źródłami liniowymi i rozproszonymi . . . . . .     277
  
  8.4. Pozwolenia emisyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     278
  
  8.4.1. Ogólne założenia systemu decyzji reglamentujących korzystanie ze środowiska . . . . . . . .     278
  
  8.4.2. Charakter prawny pozwolenia emisyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     280
  
  8.4.3. Warunki wydania pozwolenia emisyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     283
  
  8.4.4. Treść pozwolenia emisyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     286
  
  8.4.5. Wygaśnięcie, cofnięcie i ograniczenie pozwolenia . . . . . . . . . . . . . .     287
  
  8.5. Pozwolenia zintegrowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     290
  
  8.5.1. Pozwolenie zintegrowane jako pozwolenie emisyjne . . . . . . . . . . . .     290
  
  8.5.2. Koncepcja najlepszych dostępnych technik a treść pozwolenia zintegrowanego . . . . . . . . .     292
  
  8.5.3. Inne odrębności pozwoleń zintegrowanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     293
  
  8.6. Obowiązek prowadzenia pomiarów emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     297
  
  Rozdział 9. Ochrona powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     298
  
  9.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     298
  
  9.2. Ochrona powietrza w prawie międzynarodowym i unijnym . . . . . . . . . . .     298
  
  9.2.1. Konwencja genewska wraz z protokołami dodatkowymi . . . . . . . .     298
  
  9.2.2. Konwencja wiedeńska w sprawie ochrony warstwy ozonowej. Protokół montrealski wraz z poprawkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     300
  
  9.2.3. Konwencja klimatyczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     301
  
  9.2.4. Ochrona powietrza w prawie unijnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     304
  
  9.3. Ochrona jakości powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     307
  
  9.3.1. Standardy jakości powietrza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     307
  
  9.3.2. Badanie przestrzegania standardów jakości środowiska . . . . . . . . .     311
  
  9.3.3. Prawne konsekwencje naruszenia standardów jakości powietrza . . . . . . . . . . . . .     313
  
  9.3.4. Wartości odniesienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     316
  
  9.4. Ustalanie dopuszczalnych poziomów emisji do powietrza . . . . . . . . . . . . .     316
  
  9.4.1. Standardy emisyjne z instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     316
  
  9.4.2. Pozwolenia na emisję gazów i pyłów do powietrza . . . . . . . . . . . . .     317
  
  9.4.3. Obowiązek prowadzenia pomiarów emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     319
  
  9.5. Ochrona warstwy ozonowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     320
  
  9.5.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     320
  
  9.5.2. Podstawowe założenia ochrony warstwy ozonowej według przepisów rozporządzenia 1005/2009 . . . . . .     320
  
  9.5.3. Regulacje prawa wewnętrznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     323
  
  9.6. Obrót uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych . . . . . . . . . . . . . . . .     329
  
  9.6.1. Założenia i źródła regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     329
  
  9.6.2. System handlu uprawnieniami do emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     330
  
  9.6.3. Zakres ustawy i jej podstawowe cele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     331
  
  9.6.4. Administrowanie systemem i Krajowy rejestr jednostek Kioto i uprawnień do emisji . . . . . . . .     332
  
  9.6.5. Przydział uprawnień do emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     333
  
  9.6.5.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     333
  
  9.6.5.2. Przydział uprawnień do emisji na produkcję inną niż produkcja energii elektrycznej . . . . . . . . . . . . . . .     334
  
  9.6.5.3. Przydział uprawnień do emisji operatorom statków powietrznych . . . . . . . . . . . . . .     335
  
  9.6.5.4. Przydział uprawnień do emisji w okresie rozliczeniowym 2013–2020 dla instalacji wytwarzających energię elektryczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     337
  
  9.6.6. Monitorowanie, raportowanie i rozliczanie emisji gazów cieplarnianych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     338
  
  9.6.7. Zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     339
  
  9.6.8. Handel uprawnieniami do emisji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     340
  
  9.6.9. Sankcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     341
  
  9.7. Odnawialne źródła energii w systemie prawnej ochrony powietrza i innych elementów środowiska . . . . . . . . .     342
  
  9.7.1. Założenia regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     342
  
  9.7.2. Odnawialne źródła energii w przepisach Unii Europejskiej . . . . . .     343
  
  9.7.3. Odnawialne źródła energii w przepisach krajowych . . . . . . . . . . . .     355
  
  9.7.4. Agencja Energii Odnawialnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     363
  
  9.8. Ochrona przed hałasem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     364
  
  9.8.1. Standardy imisyjne w ochronie przez hałasem . . . . . . . . . . . . . . . . .     364
  
  9.8.2. Badanie przestrzegania wymagań imisyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . .     365
  
  9.8.3. Ustalanie dopuszczalnej emisji hałasu i pomiary hałasu . . . . . . . . .     366
  
  9.9. Ochrona przed polami elektromagnetycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     367
  
  Rozdział 10. Zapobieganie skutkom poważnych awarii i ich usuwanie. Postępowanie z substancjami chemicznymi i produktami biobójczymi . . . . .     370
  
  10.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     370
  
  10.2. Regulacje międzynarodowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     370
  
  10.3. Przeciwdziałanie poważnym awariom w prawie wewnętrznym . . . . . . .     376
  
   10.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     376
  
   10.3.2. Zasady kwalifi kacji instalacji do określonych kategorii zakładów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     379
  
   10.3.3. Zgłoszenie obiektów niebezpiecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     380
  
   10.3.4. Programy zapobiegania awariom i opracowanie systemu bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     382
  
   10.3.5. Raport o bezpieczeństwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     384
  
   10.3.6. Plany operacyjno-ratownicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     385
  
   10.3.7. System kontroli i nadzoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     388
  
  10.4. Postępowanie z substancjami i preparatami chemicznymi . . . . . . . . . . . .     392
  
   10.4.1. Postępowanie z substancjami w prawie międzynarodowym i unijnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     392
  
   10.4.2. Postępowanie z substancjami chemicznymi i ich mieszaninami według przepisów prawa wewnętrznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     395
  
  10.5. Postępowanie z produktami biobójczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     398
  
  Rozdział 11. Gospodarowanie odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     403
  
  11.1. System przepisów o odpadach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     403
  
  11.2. Zakres przedmiotowy ustawy o odpadach i podstawowe defi nicje . . . . .     408
  
  11.3. Gospodarka odpadami i zasady jej prowadzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     415
  
  11.3.1. Gospodarka odpadami i jej główne elementy . . . . . . . . . . . . . . . . .     415
  
  11.3.2. Zasady ogólne postępowania z odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     419
  
  11.4. Podstawowe obowiązki podmiotów gospodarujących odpadami . . . . . .     425
  
  11.5. Planowanie w gospodarce odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     426
  
  11.6. Reglamentacja postępowania z odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     428
  
   11.6.1. Prawna reglamentacja wytwarzania odpadów . . . . . . . . . . . . . . .     428
  
   11.6.2. Prawna reglamentacja gospodarowania odpadami . . . . . . . . . . .     431
  
   11.6.3. Gospodarowanie odpadami a pozwolenie zintegrowane . . . . . .     435
  
   11.6.4. Magazynowanie odpadów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     436
  
   11.6.5. Reglamentacja świadczenia określonych usług komunalnych . . .     437
  
  11.7. Usuwanie odpadów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     438
  
  11.8. Ewidencja odpadów i baza danych o odpadach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     439
  
  11.9. Prawna regulacja standardów przetwarzania odpadów . . . . . . . . . . . . . . .     440
  
   11.9.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     440
  
   11.9.2. Mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów . . . . . . . . . . . . . . .     440
  
   11.9.3. Składowanie odpadów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     442
  
   11.9.4. Procesy termicznego przekształcania odpadów . . . . . . . . . . . . .     448
  
  11.10. Postępowanie z odpadami opakowaniowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     449
  
  11.11. Postępowanie z pojazdami samochodowymi wycofanymi z użytku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     458
  
   11.11.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     458
  
   11.11.2. Regulacje unijne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     458
  
   11.11.3. Ustawa o recyklingu pojazdów samochodowych wycofanych z eksploatacji . . . . . . . . . . . . . . . . . .     459
  
   11.11.3.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     459
  
   11.11.3.2. Obowiązki wprowadzających pojazdy . . . . . . . . . . .     460
  
   11.11.3.3. Obowiązki właścicieli pojazdów . . . . . . . . . . . . . . .     462
  
   11.11.3.4. Obowiązki przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu . . . . . . . . . . . . . . .     463
  
   11.11.3.5. Obowiązki przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów . . . . . . . . . . . . . . .     464
  
   11.11.3.6. Obowiązki przedsiębiorców eksploatujących strzępiarki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     466
  
   11.11.3.7. Gwarancje przestrzegania przepisów ustawy . . . . .     466
  
  11.12. Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym . . .     467
  
   11.12.1. Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w prawodawstwie unijnym . . . .     467
  
   11.12.2. Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym w przepisach prawa polskiego . . . . .     470
  
   11.12.2.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     470
  
   11.12.2.2. Obowiązki wprowadzającego sprzęt . . . . . . . . . . . .     474
  
   11.12.2.3. Obowiązki użytkowników sprzętu elektrycznego i elektronicznego . . . . . . . . . . . . . .     475
  
   11.12.2.4. Obowiązki zbierających zużyty sprzęt . . . . . . . . . . .     475
  
   11.12.2.5. Obowiązki prowadzących zakłady przetwarzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     476
  
   11.12.2.6. Obowiązki prowadzących działalność w zakresie recyklingu oraz w zakresie innych niż recykling procesów odzysku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     477
  
   11.12.2.7. Organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     477
  
   11.12.2.8. Nadzór i gwarancje przestrzegania przepisów ustawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     479
  
  11.13. Postępowanie ze zużytymi bateriami i akumulatorami . . . . . . . . . . . . . .     480
  
  11.14. Postępowanie z odpadami wydobywczymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     485
  
  11.15. Postępowanie z odpadami komunalnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     488
  
   11.15.1. Zakres regulacji w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     488
  
   11.15.2. Systemy postępowania z odpadami komunalnymi . . . . . . . . .     489
  
   11.15.3. Prawa i obowiązki jednostek samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi . . . . . . .     490
  
   11.15.4. Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi . . . . . . . . . .     495
  
   11.15.5. Obowiązki odbierających odpady komunalne . . . . . . . . . . . . .     495
  
  11.16. Transgraniczne przemieszczanie odpadów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     497
  
   11.16.1. Zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     497
  
   11.16.2. Zakres obowiązywania przepisów rozporządzenia 1013/2006 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     497
  
   11.16.3. Stosowanie przepisów aktów prawa Unii Europejskiej dotyczących międzynarodowego obrotu odpadami . . . . . . . . .     499
  
  Rozdział 12. Gospodarowanie wodami śródlądowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     502
  
  12.1. Podstawowe założenia regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     502
  
  12.2. Gospodarowanie wodami w prawie Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . .     503
  
   12.2.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     503
  
   12.2.2. Dyrektywa ramowa w sprawie polityki wodnej Unii . . . . . . . . . .     503
  
   12.2.3. Ochrona wód w dyrektywach szczegółowych . . . . . . . . . . . . . . . .     506
  
  12.3. System zarządzania wodami w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     509
  
   12.3.1. Ogólne założenia tworzenia i funkcjonowania systemu . . . . . . .     509
  
   12.3.2. Ewolucja systemu zarządzania wodami w Polsce . . . . . . . . . . . . .     509
  
   12.3.3. Prawne instrumenty zarządzania wodami . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     515
  
  12.4. Własność i prawne formy korzystania z wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     516
  
   12.4.1. Własność wód i obowiązki ich właścicieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     516
  
   12.4.2. Korzystanie z wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     517
  
   12.4.2.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     517
  
   12.4.2.2. Powszechne korzystanie z wód publicznych . . . . . . . .     518
  
   12.4.2.3. Zwykłe korzystanie z wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     519
  
   12.4.2.4. Szczególne korzystanie z wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     520
  
   12.4.2.5. Usługi wodne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     521
  
  12.5. Planowanie w gospodarowaniu wodami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     523
  
  12.6. Reglamentacja korzystania z wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     527
  
  12.7. Ochrona wód przed zanieczyszczeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     536
  
   12.7.1. Rozwój ustawodawstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     536
  
   12.7.2. Ochrona jakości wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     539
  
   12.7.2.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     539
  
   12.7.2.2. Ustalenie wymagań jakościowych dla wód . . . . . . . . . .     539
  
   12.7.2.3. Standardy jakości wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     543
  
   12.7.2.4. Monitoring jakości wód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     544
  
  12.8. Prawne instrumenty ochrony wód przed zanieczyszczeniem . . . . . . . . .     544
  
   12.8.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     544
  
   12.8.2. Standardy emisyjne dotyczące ścieków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     545
  
   12.8.3. Określenie warunków wprowadzania ścieków do wód . . . . . . . .     547
  
   12.8.4. Ochrona wód przed azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     547
  
   12.8.5. Obowiązek instalowania i eksploatowania urządzeń ochronnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     548
  
   12.8.6. Obowiązek uzyskania zgody na odprowadzanie ścieków . . . . . .     550
  
   12.8.7. Obowiązek prowadzenia pomiarów ścieków . . . . . . . . . . . . . . . . .     550
  
   12.8.8. Obszarowa ochrona ujęć i źródeł wody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     552
  
  12.9. Naprawianie szkód powstałych w związku z gospodarowaniem wodami . . . . . . . . . . . . . . . .     553
  
  12.10. Zaopatrzenie w wodę i usuwanie ścieków komunalnych . . . . . . . . . . . . .     554
  
  Rozdział 13. Ochrona wód morskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     560
  
  13.1. Ochrona wód morskich w świetle prawa międzynarodowego . . . . . . . . .     560
  
   13.1.1. Regulacje o charakterze ogólnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     560
  
   13.1.2. Konwencja helsińska z 1974 i 1992 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     569
  
   13.1.3. Konwencja z Montego Bay . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     575
  
   13.1.4. Ochrona morza w aktach prawa pochodnego Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     577
  
  13.2. Ochrona wód morskich w prawie wewnętrznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     580
  
   13.2.1. Ustawa o obszarach morskich z 1991 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     580
  
   13.2.2. Ustawa o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     586
  
   13.2.2.1. Zakres obowiązywania przepisów . . . . . . . . . . . . . . . . .     586
  
   13.2.2.2. Obowiązki związane z postępowaniem z odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     588
  
   13.2.2.3. Postępowanie z wodami balastowymi i osadami . . . . .     590
  
   13.2.2.4. Obowiązki informacyjne i sygnalizacyjne . . . . . . . . . .     592
  
   13.2.2.5. Obowiązki organów administracji morskiej . . . . . . . . .     594
  
   13.2.3. Ustawa o bezpieczeństwie morskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     596
  
   13.2.4. Postępowanie z odpadami pochodzącymi ze statków . . . . . . . . .     596
  
  Rozdział 14. Gospodarowanie zasobami geosfery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     599
  
  14.1. Ochrona powierzchni ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     599
  
   14.1.1. Pojęcie powierzchni ziemi i cel jej ochrony . . . . . . . . . . . . . . . . .     599
  
   14.1.2. Zakres i cel ochrony powierzchni ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     602
  
   14.1.3. Instrumenty ochrony powierzchni ziemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     607
  
   14.1.4. Rola organów samorządu terytorialnego w zakresie ochrony powierzchni ziemi . . .. . . . . . . . . . . . . . . .     623
  
   14.1.4.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     623
  
   14.1.4.2. Zadania powierzone organom samorządu województwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     623
  
   14.1.4.3. Zadania powierzone organom powiatu . . . . . . . . . . . . .     626
  
   14.1.4.4. Zadania powierzone organom gminy . . . . . . . . . . . . . .     631
  
  14.2. Korzystanie z kopalin użytecznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     633
  
   14.2.1. Cele i zakres obowiązywania ustawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     633
  
   14.2.2. Własność górnicza, użytkowanie górnicze oraz inne uprawnienia górnicze . . . . . . . . . . . . . . . . .     635
  
   14.2.3. Koncesje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     637
  
   14.2.4. Wydobywanie kopalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     640
  
   14.2.5. Szkody górnicze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     643
  
   14.2.5.1. Pojęcie szkody górniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     643
  
   14.2.5.2. Przedmiot szkody i jej powstanie . . . . . . . . . . . . . . . . . .     644
  
   14.2.5.3. Związek przyczynowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     644
  
   14.2.5.4. Naprawianie szkód górniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     646
  
   14.2.5.5. Sposób naprawienia szkody górniczej . . . . . . . . . . . . . .     647
  
   14.2.5.6. Obowiązek naprawienia szkody górniczej w postaci zaniku wody lub utraty jej przydatności . . . .     649
  
   14.2.5.7. Tryb dochodzenia roszczeń na gruncie Prawa geologicznego i górniczego . . . . . . . . . . . . . . . . .     650
  
   14.2.6. Podziemne składowanie dwutlenku węgla . . . . . . . . . . . . . . . . . .     651
  
  Rozdział 15. Ochrona różnorodności biologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     652
  
  15.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     652
  
  15.2. Ochrona przyrody – zagadnienia ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     656
  
  15.3. Ochrona różnorodności biologicznej w prawie międzynarodowym i europejskim . . . . . . . . . . . . . . .     660
  
   15.3.1. Międzynarodowe źródła prawa ochrony różnorodności biologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     660
  
   15.3.2. Europejskie źródła prawa ochrony różnorodności biologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     667
  
  15.4. Ewolucja regulacji prawnej w zakresie ochrony różnorodności biologicznej w Polsce . . . . . . . . . . . .     672
  
   15.4.1. Geneza i motywy ochrony przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     672
  
   15.4.2. Rozwój prawnej ochrony przyrody na ziemiach polskich . . . . .     676
  
  15.5. Zasady prawa ochrony przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     691
  
  15.6. Zakres regulacji ustawy o ochronie przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     694
  
   15.6.1. Przedmiotowy zakres regulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     694
  
   15.6.2. Podmiotowy zakres regulacji – organizacja ochrony przyrody . . . . . . . . . . . . . . .     700
  
  15.7. Instrumenty organizatorskie w ochronie przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . .     706
  
   15.7.1. Podstawowe dokumenty programowe i planistyczne . . . . . . . . .     706
  
   15.7.2. Plany ochrony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     712
  
   15.7.3. Rejestry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     714
  
  15.8. Formy ochrony przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     715
  
   15.8.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     715
  
   15.8.2. Podział form ochrony przyrody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     716
  
   15.8.3. Ogólne założenia ustanawiania, znoszenia i zmiany granic prawnych formy ochrony przyrody . . . . . . . . .     717
  
   15.8.4. Formy ochrony obszarowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     719
  
   15.8.4.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     719
  
   15.8.4.2. Park narodowy i rezerwat przyrody . . . . . . . . . . . . . . .     719
  
   15.8.4.3. Park krajobrazowy i obszar chronionego krajobrazu . . .     727
  
   15.8.5. Formy ochrony obiektowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     730
  
   15.8.6. Ochrona gatunkowa i jej formy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     732
  
   15.8.6.1. Idea ochrony gatunkowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     732
  
   15.8.6.2. Zakres ochrony gatunkowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     733
  
   15.8.6.3. Strefy ochrony ostoi i stanowisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     738
  
   15.8.6.4. Międzynarodowy obrót gatunkami chronionymi . . . .     738
  
   15.8.6.5. Zgłoszenie do rejestru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     740
  
   15.8.6.6. Planowanie w zakresie ochrony gatunkowej . . . . . . . .     741
  
   15.8.6.7. Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody wyrządzone przez zwierzęta . . . . . . . . . .     741
  
  15.9. Obszary Natura 2000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     743
  
  15.10. Ochrona ex situ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     749
  
  15.11. Ochrona powszechna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     756
  
  15.12. Gospodarowanie zasobami i składnikami przyrody . . . . . . . . . . . . . . . .     756
  
  15.13. Ochrona terenów zieleni i zadrzewień . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     759
  
   15.13.1. Zakres ochrony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     759
  
   15.13.2. Reglamentacja usuwania drzew i krzewów . . . . . . . . . . . . . . . .     760
  
  15.14. Prawna ochrona krajobrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     763
  
   15.14.1. Krajobraz – pojęcie, rodzaje i funkcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     763
  
   15.14.2. Ochrona krajobrazu w regulacjach prawnomiędzynarodowych i prawie unijnym . . . . . . . . . . . . .     765
  
   15.14.3. Krajobraz w ujęciu prawnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     767
  
   15.14.4. Miejsce ochrony prawnej krajobrazu w polskim systemie prawnym ochrony środowiska . . . . . . . . .     769
  
   15.14.5. Prawne narzędzia ochrony krajobrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     771
  
   15.14.6. Krajobraz jako niematerialne dziedzictwo kulturowe . . . . . . .     775
  
  Rozdział 16. Ochrona użytkowa zasobów biosfery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     778
  
  16.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     778
  
  16.2. Korzystanie z zasobów leśnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     778
  
   16.2.1. Zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     778
  
   16.2.2. Gospodarka leśna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     780
  
   16.2.3. Plan urządzenia lasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     783
  
   16.2.4. Zasady udostępniania lasów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     784
  
   16.2.5. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe . . . . . . . . . . . .     786
  
   16.2.6. Służba Leśna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     786
  
  16.3. Korzystanie z zasobów zwierzyny łownej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     788
  
   16.3.1. Zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     788
  
   16.3.2. Zasady prowadzenia gospodarki łowieckiej . . . . . . . . . . . . . . . . .     788
  
   16.3.3. Reglamentacja pozyskiwania zwierzyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     793
  
   16.3.4. Polski Związek Łowiecki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     796
  
   16.3.5. Państwowa Straż Łowiecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     798
  
   16.3.6. Postępowanie w sprawach związanych ze szkodami łowieckimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     799
  
  16.4. Ochrona użytkowa zasobów żywych wód śródlądowych . . . . . . . . . . . . .     801
  
   16.4.1. Zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     801
  
   16.4.2. Zasady gospodarowania zasobami żywymi wód śródlądowych . . . . . . . . . . . . . . . . .     802
  
   16.4.3. Środki prawne ochrony zasobów żywych wód śródlądowych . . . . . . . . . . . . . . . . .     804
  
   16.4.4. Państwowa Straż Rybacka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     808
  
  16.5. Korzystanie z zasobów żywych mórz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     810
  
   16.5.1. Zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     810
  
   16.5.2. Wspólna Polityka Rybołówstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     811
  
   16.5.3. Ustawa o rybołówstwie morskim – zakres regulacji . . . . . . . . . .     812
  
   16.5.4. Wykonywanie rybołówstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     813
  
   16.5.5. Prawne środki ochrony zasobów żywych Morza Bałtyckiego . . .     815
  
   16.5.6. Organy administracji w zakresie rybołówstwa morskiego . . . . .     817
  
  16.6. Humanitarna ochrona zwierząt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     818
  
   16.6.1. Zakres regulacji prawnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     818
  
   16.6.2. Obowiązek humanitarnego traktowania zwierząt . . . . . . . . . . . .     820
  
   16.6.3. Obowiązki związane z transportem zwierząt . . . . . . . . . . . . . . . .     823
  
   16.6.4. Postępowanie ze zwierzętami gospodarskimi . . . . . . . . . . . . . . . .     823
  
   16.6.5. Postępowanie ze zwierzętami domowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     825
  
   16.6.6. Postępowanie ze zwierzętami dziko żyjącymi . . . . . . . . . . . . . . . .     827
  
   16.6.7. Postępowanie ze zwierzętami wykorzystywanymi do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych i specjalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     827
  
   16.6.8. Reglamentacja przeprowadzania procedur doświadczalnych z użyciem zwierząt . . . . . . . . .     828
  
  16.7. Ochrona biosfery w działalności rolniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     831
  
   16.7.1. Geneza prawnej regulacji ochrony biosfery w działalności rolniczej w Polsce . . . . . . . . . . . . . .     831
  
   16.7.2. Ochrona biosfery przed nadmierną chemizacją w rolnictwie . . .     836
  
   16.7.2.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     836
  
   16.7.2.2. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie środków ochrony roślin . . . . . . . . . . . . . . .     836
  
   16.7.2.3. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie nawozów i środków poprawiających właściwości gleby . . . . . . . .     839
  
   16.7.2.4. Integrowana produkcja roślin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     841
  
   16.7.3. Ochrona różnorodności biologicznej przez ograniczenie stosowania organizmów genetycznie zmodyfikowanych
  
  w rolnictwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     843
  
   16.7.4. Ochrona różnorodności biologicznej w działalności rolniczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     845
  
   16.7.4.1. Uwagi wprowadzające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     845
  
   16.7.4.2. Wymogi wzajemnej zgodności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     846
  
   16.7.4.3. Płatność za działania środowiskowe . . . . . . . . . . . . . . .     848
  
   16.7.5. Programy rolno-środowiskowo-klimatyczne . . . . . . . . . . . . . . . .     852
  
   16.7.6. Rolnictwo ekologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     855
  
   16.7.6.1. Koncepcja rolnictwa ekologicznego . . . . . . . . . . . . . . . .     855
  
   16.7.6.2. Podstawy prawne w zakresie produkcji ekologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     856
  
   16.7.6.3. Pojęcie i cele rolnictwa ekologicznego . . . . . . . . . . . . .     858
  
   16.7.6.4. Zasady produkcji ekologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     860
  
   16.7.6.5. Produkty i substancje stosowane w rolnictwie oraz kryteria ich dopuszczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     862
  
  16.8. Prawne uregulowanie postępowania z organizmami genetycznie modyfikowanymi . . . . . . . . . . . . .     864
  
   16.8.1. Organizmy genetycznie zmodyfi kowane w prawie unijnym . . .     864
  
   16.8.2. Organizmy genetycznie zmodyfi kowane w prawie polskim . . . .     868
  
  Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     875
RozwińZwiń