INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Monografia zawiera pogłębioną analizę sposobu rozumienia pojęcia bezczynności organu administracji publicznej na gruncie poszczególnych prawnych form działania administracji, a także ocenę modelu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej w świetle krajowych regulacji normatywnych.
W publikacji zaprezentowano katalog konsekwencji prawnych, jakie może wywoływać bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania - zarówno dla prowadzonego postępowania, organu załatwiającego sprawę, jak i samego pracownika, biorącego udział w wydaniu decyzji. Uczestnicy postępowań administracyjnych znajdą tutaj także informacje na temat wykorzystania dostępnych środków prawnych w przypadku braku działania organu administracyjnego lub podejmowania przez niego działań w sposób przewlekły - obejmujących zarówno dochodzenie swoich praw przed sądem administracyjnym, jak i przed sądem cywilnym, karnym oraz Trybunałem Konstytucyjnym.
Adresaci:
Książka będzie szczególnie przydatna dla pełnomocników procesowych (adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych) reprezentujących strony szeroko rozumianych postępowań administracyjnych w przypadkach bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przez organy administracji publicznej. Kompleksowe ujęcie omawianej problematyki powoduje, że znajdzie ona swoje zastosowanie również w procesie dydaktycznym jako materiał uzupełniający wykłady z postępowania administracyjnego i postępowania sądowoadministracyjnego.
Książka nominowana w VII edycji Konkursu Przeglądu Sądowego
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-7065-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wprowadzenie | str. | 19 |
Rozdział I | |
Terminowość załatwiania spraw administracyjnych a bezczynność i przewlekłe prowadzenie postępowania | str. | 29 |
1. Konstytucyjne prawo jednostki do sądu w każdej sprawie | str. | 32 |
2. Traktatowe standardy załatwiania spraw w rozsądnym terminie | str. | 35 |
2.1. Prawo do sądowej ochrony w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. | 36 |
2.2. Prawo do skutecznego środka odwoławczego w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. | 37 |
2.3. Prawo do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | str. | 38 |
3. Temporalne aspekty funkcjonowania administracji publicznej | str. | 39 |
4. Normatywny i doktrynalny zakres pojęć bezczynności oraz przewlekłego prowadzenia postępowania | str. | 44 |
5. Zachowania administracji mogące wywoływać stan bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania | str. | 57 |
6. Terminowość a poprawność załatwienia sprawy administracyjnej | str. | 63 |
Rozdział II | |
Instrumenty przedsądowego przeciwdziałania bezczynności i przewlekłemu prowadzeniu postępowania | str. | 64 |
1. Przyczyny kwestionowania bezczynności administracji | str. | 64 |
1.1. Ochrona interesu publicznego jako przesłanka przeciwdziałania nieterminowym działaniom administracji | str. | 67 |
1.2. Indywidualny interes oparty na prawie | str. | 70 |
2. Sposoby przeciwdziałania nieterminowości w procesie stanowienia prawa przez administrację | str. | 70 |
2.1. Prawotwórcza działalność administracji publicznej | str. | 70 |
2.2. Skarga powszechna jako instrument ochrony interesu indywidualnego przed nieterminowością legislacyjną administracji | str. | 75 |
2.3. Środki ochrony interesu publicznego w związku z nieterminowością legislacyjną organu administracyjnego | str. | 79 |
3. Przeciwdziałanie bezczynności organu stosującego prawo administracyjne | str. | 82 |
3.1. Zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str. | 84 |
3.1.1. Prawny charakter zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. | 84 |
3.1.2. Podmioty uprawnione do wniesienia zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. | 85 |
3.1.3. Zakres przedmiotowy spraw, w których służy zażalenie na niezałatwienie sprawy w terminie | str. | 85 |
3.1.4. Postępowanie w sprawie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. | 91 |
3.1.5. Rozstrzygnięcia w przedmiocie zażalenia na niezałatwienie sprawy w terminie | str. | 93 |
3.2. Zażalenie na przewlekłe prowadzenie postępowania | str. | 98 |
3.3. Ponaglenie organu podatkowego | str. | 108 |
3.4. Sprzeciw przedsiębiorcy wobec prowadzenia kontroli z naruszeniem czasu jej trwania | str. | 111 |
3.5. Skarga na bezczynność wierzyciela | str. | 113 |
3.6. Skarga na przewlekłość organu egzekucyjnego | str. | 115 |
4. Instrumenty ochrony interesu publicznego w związku z bezczynnością administracji publicznej na etapie stosowania i wykonywania prawa przez administrację publiczną | str. | 117 |
5. Milczenie organu jako konstrukcja prawna zapobiegająca powstawaniu stanu bezczynności administracji | str. | 121 |
6. Skuteczność administracyjnoprawnej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str. | 122 |
Rozdział III | |
Ochrona przed bezczynnością administracji publicznej dochodzona przed sądem | str. | 127 |
1. Prawo do ochrony sądowej w każdej sprawie | str. | 127 |
2. Sądowy wymiar sprawiedliwości a sądowa kontrola administracji | str. | 130 |
3. Bezczynność w sprawie administracyjnej jako przedmiot kontroli sądowej | str. | 134 |
3.1. Sprawa administracyjna | str. | 134 |
3.2. Sprawa sądowoadministracyjna | str. | 137 |
4. Przedmiot ochrony realizowanej przez sądy administracyjne w związku z bezczynnością administracji | str. | 138 |
5. Sądowa kontrola administracji sprawowana przez sądy powszechne | str. | 140 |
5.1. Pośrednia kontrola administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str. | 140 |
5.2. Kontrola bezpośrednia administracji publicznej sprawowana przez sądy powszechne | str. | 143 |
6. Skuteczność i kompletność systemu sądowej ochrony przed bezczynnością administracji publicznej | str. | 157 |
Rozdział IV | |
Zakres przedmiotowy sądowej kontroli bezczynności sprawowanej przez sądy administracyjne | str. | 160 |
1. Właściwość sądu administracyjnego w sprawach bezczynności administracji | str. | 160 |
2. Sądowa ochrona w przypadku bezczynności i przewlekłego prowadzenia postępowania przy wydawaniu decyzji administracyjnych | str. | 165 |
3. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień | str. | 171 |
3.1. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem postanowień w postępowaniu administracyjnym | str. | 172 |
3.2. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień w postępowaniu podatkowym | str. | 178 |
3.3. Kwestionowanie bezczynności organu w związku z wydawaniem postanowień rozstrzygających sprawę co do istoty | str. | 180 |
3.4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z niewydaniem postanowienia w postępowaniu egzekucyjnym | str. | 182 |
4. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pozostałych aktów i czynności z zakresu administracji publicznej w sprawach indywidualnych | str. | 185 |
5. Sądowa ochrona przed bezczynnością w związku z wydawaniem pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach | str. | 189 |
6. Sądowa ochrona przed bezczynnością w sprawach załatwianych na podstawie przepisów szczególnych | str. | 190 |
7. Kompletność zakresu ochrony przed bezczynnością administracji realizowanej przez sądy administracyjne | str. | 191 |
Rozdział V | |
Środki ochrony prawnej przed bezczynnością administracji w postępowaniu sądowoadministracyjnym | str. | 193 |
1. Środki ochrony prawnej służące przeciwdziałaniu bezczynności administracji w postępowaniu przed sądami administracyjnymi | str. | 194 |
1.1. Dopuszczalność skargi na bezczynność i na przewlekłe prowadzenie postępowania | str. | 194 |
1.2. Termin na wniesienie skargi | str. | 196 |
1.3. Tryb wniesienia skargi | str. | 197 |
1.4. Uwzględnienie skargi | str. | 201 |
1.5. Wymogi formalne skargi | str. | 204 |
1.6. Podmioty upoważnione do wniesienia skargi | str. | 206 |
1.7. Właściwość sądu | str. | 207 |
1.8. Odrzucenie skargi | str. | 207 |
2. Przedmiot rozpoznania | str. | 210 |
3. Przedmiot orzekania | str. | 211 |
4. Elementy rozstrzygnięcia sprawy ze skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania | str. | 216 |
4.1. Zobowiązanie organu do wydania aktu administracyjnego lub dokonania czynności | str. | 222 |
4.2. Wyznaczenie terminu załatwienia sprawy | str. | 225 |
4.3. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa | str. | 226 |
4.4. Wymierzenie organowi grzywny | str. | 231 |
5. Niewykonanie wyroku uwzględniającego skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania | str. | 233 |
5.1. Wymierzenie grzywny organowi, który nie wykonał orzeczenia sądu w wyznaczonym terminie | str. | 234 |
5.2. Orzeczenie o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia lub obowiązku | str. | 239 |
5.3. Roszczenie o odszkodowanie za szkodę powstałą wskutek niewykonania orzeczenia sądu | str. | 241 |
6. Bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania po wyroku uchylającym lub stwierdzającym nieważność aktu lub czynności | str. | 242 |
7. Skuteczność i kompletność ochrony przed bezczynnością administracji realizowanej przez sądy administracyjne | str. | 243 |
Rozdział VI | |
Ochrona prawna przed negatywnymi konsekwencjami bezczynności dostępna przed sądem powszechnym | str. | 246 |
1. Odpowiedzialność prawna a odpowiedzialność odszkodowawcza | str. | 246 |
2. Środki ochrony przed konsekwencjami bezczynności administracji dostępne w postępowaniu cywilnym | str. | 247 |
2.1. Konstytucyjne podstawy wynagrodzenia szkody za niezgodne z prawem zaniechanie organu władzy publicznej | str. | 247 |
2.2. Negatywne konsekwencje zaniechania przy wykonywaniu władzy publicznej jako podstawa odszkodowania | str. | 250 |
2.2.1. Niewydanie aktu normatywnego | str. | 252 |
2.2.2. Niewydanie orzeczenia lub decyzji | str. | 257 |
2.2.3. Niezgodne z prawem zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej | str. | 262 |
2.2.3.1. Szkoda | str. | 263 |
2.2.3.2. Wykonywanie władzy publicznej | str. | 265 |
2.2.3.3. Związek przyczynowy | str. | 266 |
3. Zagadnienia procesowe mające wpływ na zakres ochrony prawnej przed konsekwencjami bezczynności organu władzy publicznej | str. | 267 |
3.1. Przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody | str. | 268 |
3.2. Szacowanie wysokości szkody | str. | 269 |
4. Przedawnienie roszczeń | str. | 271 |
5. Podsumowanie | str. | 271 |
Rozdział VII | |
Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego jako konsekwencja bezczynności | str. | 275 |
1. Niedopełnienie obowiązku oraz działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego jako podstawa zarzutu w procesie karnym | str. | 276 |
2. Ciężar czynu sprawcy jako kryterium odpowiedzialności karnej | str. | 280 |
3. Okoliczności uchylające lub umniejszające winę | str. | 282 |
3.1. Błąd co do okoliczności wyłączającej bezprawność lub winę | str. | 282 |
3.2. Anormalna sytuacja motywacyjna | str. | 285 |
4. Skazanie wyrokiem karnym jako podstawa odpowiedzialności odszkodowawczej | str. | 287 |
5. Powództwo adhezyjne jako środek dochodzenia roszczeń cywilnych w ramach procesu karnego | str. | 288 |
6. Wniosek o orzeczenie obowiązku naprawienia szkody w procesie karnym | str. | 290 |
Rozdział VIII | |
Ochrona przed bezczynnością administracji dochodzona przed Trybunałem Konstytucyjnym | str. | 294 |
1. Skarga konstytucyjna jako instrument wpływający na rozszerzenie ustawowej ochrony przed bezczynnością administracji | str. | 296 |
1.1. Wymogi formalne skargi konstytucyjnej | str. | 296 |
1.2. Przedmiot skargi konstytucyjnej | str. | 298 |
1.3. Naruszenie prawa do sądu jako podstawa skargi konstytucyjnej | str. | 301 |
1.4. Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego dla spraw zakończonych | str. | 304 |
2. Pytania prawne kierowane do Trybunału Konstytucyjnego | str. | 306 |
3. Postanowienia sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego | str. | 307 |
4. Podsumowanie | str. | 308 |
Wnioski i postulaty | str. | 311 |
Bibliografia | str. | 329 |