POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne.
Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia.
W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich.
W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku – ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej.
W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach.
Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 700 |
Kategoria | Psychiatria |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-6524-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
16. Zaburzenia przywiązania – Tomasz Srebnicki | 3 |
16.1. Wprowadzenie – pojęcie przywiązania | 3 |
16.2. Zachowania przywiązaniowe a więź | 3 |
16.3. Normatywne wzorce przywiązania | 4 |
16.4. Nieprawidłowe przywiązanie jako zaburzenie | 6 |
16.5. Zaburzenia współwystępujące | 9 |
16.6. Diagnoza i identyfikacja problemów z przywiązaniem | 9 |
16.7. Postępowanie | 9 |
16.8. Leczenie farmakologiczne | 12 |
16.9. Rokowanie | 13 |
17. Zaburzenia stresowe pourazowe – Małgorzata Dąbkowska 15 | |
17.1. Zaburzenie stresowe pourazowe (post-traumatic stress disorder, PTSD) | 15 |
17.2. Ostre zaburzenie stresowe (acute stress disorder, ASD) | 32 |
17.3. Zaburzenia adaptacyjne | 38 |
18. Zaburzenia dysocjacyjne – Małgorzata Dąbkowska | 45 |
18.1. Definicja zaburzenia | 45 |
18.2. Kryteria diagnostyczne zaburzeń dysocjacyjnych w klasyfikacji DSM-5 | 46 |
18.3. Etiologia | 49 |
18.4. Epidemiologia | 51 |
18.5. Diagnoza, objawy kliniczne | 52 |
18.6. Różnicowanie | 53 |
18.7. Współchorobowość | 54 |
18.8. Postępowanie i terapia | 54 |
18.9. Podsumowanie | 56 |
19. Zaburzenia psychiatryczne w przebiegu endokrynopatii – Andrzej Siwiec, Krzysztof M. Wilczyński | 57 |
19.1. Wprowadzenie | 57 |
19.2. Definicja zespołu psychoendokrynnego | 58 |
19.3. Psychopatologia zaburzeń funkcji tarczycy | 59 |
19.4. Psychopatologia zaburzeń funkcji gruczołów przytarczycznych i gospodarki wapniowo-fosforanowej | 66 |
19.5. Psychopatologia zaburzeń funkcji kory nadnerczy | 71 |
19.6. Wnioski końcowe | 77 |
20. Zaburzenia jedzenia i odżywiania się – Małgorzata Janas-Kozik, Marta Tyszkiewicz-Nwafor, Artur Pałasz 81 | |
20.1. Wprowadzenie | 81 |
20.2. Jadłowstręt psychiczny | 81 |
20.3. Żarłoczność psychiczna | 97 |
20.4. Zaburzenie z napadami objadania się | 103 |
20.5. Zaburzenie polegające na ograniczaniu/unikaniu przyjmowania pokarmów | 109 |
20.6. Inne określone zaburzenia jedzenia i odżywiania się oraz nieokreślone zaburzenia jedzenia | 112 |
21. Zaburzenia wydalania – Urszula Szymańska 115 | |
21.1. Enuresis | 115 |
21.2. Encopresis | 133 |
22. Zaburzenia snu u dzieci i młodzieży – Ksymena Urbanek | 143 |
22.1. Wprowadzenie | 143 |
22.2. Klasyfikacje zaburzeń snu | 152 |
22.3. Zaburzenia z bezsennością | 153 |
22.4. Zaburzenie z nadmierną sennością | 166 |
22.5. Narkolepsja | 168 |
22.6. Zaburzenie okołodobowego rytmu snu i czuwania | 173 |
22.7. Parasomnie | 174 |
22.8. Zespół niespokojnych nóg | 181 |
22.9. Inne zaburzenia ruchowe związane ze snem | 183 |
23. Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania – Tomasz Srebnicki 187 | |
23.1. Wprowadzenie | 187 |
23.2. Zaburzenia zachowania w DSM-5 | 189 |
23.3. Epidemiologia | 195 |
23.4. Diagnostyka różnicowa i zaburzenia współwystępujące | 196 |
23.5. Przebieg | 197 |
23.6. Czy zawsze „schodzą na złą drogę”? Czynniki protekcyjne w zaburzeniach zachowania | 197 |
23.7. Obraz kliniczny a wiek dziecka | 198 |
23.8. Etiologia | 198 |
23.9. Postępowanie | 202 |
24. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych – Kamil Kozera, Lena Cichoń 207 | |
24.1. Wprowadzenie i podstawowe definicje | 207 |
24.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-5 | 210 |
24.3. Kryteria diagnostyczne według ICD-11 | 213 |
24.4. Etiologia zaburzeń używania substancji psychoaktywnych | 215 |
24.5. Epidemiologia zaburzeń używania substancji wśród dzieci i młodzieży | 220 |
24.6. Objawy kliniczne związane z używaniem SPA | 223 |
24.7. Badania laboratoryjne w zaburzeniach używania substancji | 224 |
24.8. Diagnoza różnicowa zaburzeń związanych z używaniem SPA | 227 |
24.9. Współchorobowość w zaburzeniach używania SPA | 229 |
24.10. Postępowanie w zaburzeniach używania SPA | 231 |
24.11. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem alkoholu etylowego | 235 |
24.12. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem kannabinoli | 243 |
24.13. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji halucynogennych | 248 |
24.14. Psychopatologia zaburzeń związanych z odurzaniem się substancjami wziewnymi | 256 |
24.15. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem opioidów | 259 |
24.16. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji przeciwlękowych, nasennych i uspokajających | 265 |
24.17. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychostymulujących | 267 |
24.18. Psychopatologia zaburzeń związanych ze stosowaniem nowych substancji psychoaktywnych – tzw. dopalaczy | 273 |
24.19. Inne zagadnienia związane z używaniem substancji | 281 |
25. Uzależnienia behawioralne – Joanna Hyrnik 287 | |
25.1. Wprowadzenie | 287 |
25.2. Definicja zaburzenia | 287 |
25.3. Rys historyczny | 288 |
25.4. Kryteria diagnostyczne | 289 |
25.5. Uwarunkowania i czynniki ryzyka | 291 |
25.6. Epidemiologia | 293 |
25.7. Objawy kliniczne | 294 |
25.8. Diagnoza różnicowa | 295 |
25.9. Współchorobowość | 296 |
25.10. Leczenie | 297 |
25.11. Podsumowanie | 297 |
26. Zaburzenia osobowości – Anna Kaźmierczak- Mytkowska | 299 |
26.1. Wprowadzenie | 299 |
26.2. Dane historyczne | 301 |
26.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według DSM-5, sekcja II | 304 |
26.4. Etiologia zaburzenia | 310 |
26.5. Epidemiologia | 316 |
26.6. Objawy kliniczne | 316 |
26.7. Diagnoza różnicowa | 328 |
26.8. Współchorobowość | 329 |
26.9. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne według standardów NICE 2018 | 331 |
26.10. Podsumowanie | 334 |
27. Problematyka FASD – Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik | 337 |
27.1. Definicja choroby, zaburzenia | 337 |
27.2. Dane historyczne | 337 |
27.3. Kryteria diagnostyczne według DSM-5 | 339 |
27.4. Terminologia diagnostyczna – perspektywa historyczna | 340 |
27.5. Etiologia choroby, zaburzenia – czynniki biologiczne (genetyczne), osobowościowe, środowiskowe, w tym kulturowe i społeczne | 341 |
27.6. Epidemiologia | 342 |
27.7. Objawy kliniczne | 342 |
27.8. Procedury badawcze | 346 |
27.9. Diagnoza różnicowa | 348 |
27.10. Współchorobowość | 350 |
27.11. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne | 350 |
27.12. Podsumowanie | 351 |
28. Dziecko – ofiara przemocy w rodzinie – Gabriela Jagielska, Iwona Kacperska | 353 |
28.1. Definicja | 353 |
28.2. Dane historyczne i aktualny stan prawny w Polsce | 357 |
28.3. Klasyfikacja według ICD-10 i DSM-5 | 360 |
28.4. Etiologia | 361 |
28.5. Epidemiologia | 363 |
28.6. Objawy kliniczne i skutki przemocy | 365 |
28.7. Badania laboratoryjne i diagnoza różnicowa | 374 |
28.8. Leczenie | 377 |
29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych – Agnieszka Butwicka | 383 |
29.1. Epidemiologia | 383 |
29.2. Etiologia i patogeneza, czynniki ryzyka | 383 |
29.3. Rozpoznanie | 386 |
30. Psychiatria konsultacyjna – Agnieszka Butwicka | 393 |
30.1. Definicja i systemy psychiatrii konsultacyjnej | 393 |
30.2. Pacjenci systemu psychiatrii konsultacyjnej | 395 |
30.3. Badanie psychiatryczne i leczenie dziecka chorego somatycznie | 396 |
30.4. Podsumowanie konsultacji i rekomendacje konsultanta | 405 |
Część III. Terapia 409 | |
31. Planowanie terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży – Anita Bryńska, Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk | 411 |
31.1. Oddziaływania psychoterapeutyczne | 411 |
31.2. Identyfikacja zasobów i słabych stron w procesie diagnozy i planowania interwencji | 415 |
31.3. Planowanie oddziaływań terapeutycznych na podstawie identyfikacji zasobów i słabych stron | 417 |
31.4. Leczenie farmakologiczne | 423 |
32. Psychoedukacja w psychiatrii dzieci i młodzieży – Katarzyna Szamburska-Lewandowska | 427 |
32.1. Wprowadzenie | 427 |
32.2. Definicja psychoedukacji | 428 |
32.3. Istota i cele psychoedukacji | 429 |
32.4. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego | 430 |
32.5. Grupy odbiorców i rodzaje oddziaływań psychoedukacyjnych w psychiatrii dzieci i młodzieży | 430 |
32.6. Psychoedukacja w odniesieniu do wybranych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego | 433 |
32.7. Podsumowanie | 447 |
33. Terapia poznawczo-behawioralna – Anita Bryńska 473 | |
33.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej | 473 |
33.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi | 474 |
33.3. Zaburzenia zachowania | 475 |
33.4. Zaburzenia lękowe | 477 |
33.5. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne | 478 |
33.6. Zaburzenia tikowe | 479 |
33.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu | 480 |
33.8. Zaburzenia depresyjne | 482 |
33.9. Zaburzenia odżywiania | 484 |
34. Terapia systemowa – Barbara Józefik 487 | |
34.1. Definicja i rozwój podejścia | 487 |
34.2. Podstawowe pojęcia: definicja systemu, pojęcie cyrkularności, rozumienie objawów | 490 |
34.3. Nurty i szkoły systemowej terapii rodzin | 492 |
34.4. Znaczenie systemowego podejścia i terapii rodzin w leczeniu zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży | 502 |
34.5. Systemowa terapia rodzin w praktyce klinicznej | 504 |
34.6. Inne formy systemowej praktyki | 506 |
34.7. Podsumowanie | 508 |
35. Psychoterapia psychodynamiczna – Maciej Pilecki | 511 |
35.1. Definicja psychoterapii psychodynamicznej | 511 |
35.2. Sigmund Freud i jego odkrycia | 514 |
35.3. Rozwój myśli psychoanalitycznej i psychodynamicznej | 517 |
35.4. Dzieci, młodzież, rodzina w rozumieniu psychoanalitycznym oraz psychodynamicznym | 518 |
35.5. Czynniki leczące w psychoterapii psychodynamicznej | 523 |
35.6. Specyfika psychoterapii psychodynamicznej dzieci i młodzieży | 526 |
35.7. Wskazania do psychoterapii psychodynamicznej oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży | 531 |
35.8. Uwagi końcowe | 534 |
36. Inne oddziaływania terapeutyczne (socjoterapia, arteterapia, społeczność terapeutyczna) – Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Katarzyna Szamburska-Lewandowska | 539 |
36.1. Wprowadzenie | 539 |
36.2. Społeczność terapeutyczna | 539 |
36.3. Psychoterapia grupowa | 542 |
36.4. Socjoterapia | 546 |
36.5. Arteterapia | 549 |
36.6. Podsumowanie | 563 |
37. Podstawy farmakoterapii – Barbara Remberk, Artur Wiśniewski, Tomasz Wolańczyk | 565 |
37.1. Wprowadzenie | 565 |
37.2. Odmienności farmakokinetyki leków psychotropowych u dzieci i młodzieży | 568 |
37.3. Odmienności farmakodynamiczne leków psychotropowych u dzieci i młodzieży | 571 |
37.4. Leki przeciwpsychotyczne | 571 |
37.5. Leki przeciwdepresyjne | 611 |
37.6. Leki przeciwlękowe (anksjolityki) | 620 |
37.7. Alfa-2 agoniści | 623 |
37.8. Leki stosowane w leczeniu ADHD | 625 |
38. Farmakoterapia oparta na faktach w psychiatrii dzieci i młodzieży – Filip Rybakowski | 633 |
38.1. Wprowadzenie | 633 |
38.2. Neurobiologia rozwoju w kontekście mechanizmów leczenia psychofarmakologicznego | 634 |
38.3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi | 635 |
38.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu | 636 |
38.5. Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne | 639 |
38.6. Depresja | 640 |
38.7. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe | 641 |
38.8. Zaburzenia lękowe | 645 |
38.9. Postępowanie nieswoiste i praktyczne aspekty leczenia | 646 |
Skorowidz | 649 |