Psychiatria dzieci i młodzieży. Tom 2

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

113,40  189,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 189,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 113,40 zł  


113,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne.
Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia.


W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich.


W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku – ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej.


W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach.


Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów.


Rok wydania2021
Liczba stron700
KategoriaPsychiatria
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-6524-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  16. Zaburzenia przywiązania – Tomasz Srebnicki     3
    16.1. Wprowadzenie – pojęcie przywiązania    3
    16.2. Zachowania przywiązaniowe a więź     3
    16.3. Normatywne wzorce przywiązania    4
    16.4. Nieprawidłowe przywiązanie jako zaburzenie    6
    16.5. Zaburzenia współwystępujące    9
    16.6. Diagnoza i identyfikacja problemów z przywiązaniem    9
    16.7. Postępowanie    9
    16.8. Leczenie farmakologiczne    12
    16.9. Rokowanie    13
  17. Zaburzenia stresowe pourazowe – Małgorzata Dąbkowska 15
    17.1. Zaburzenie stresowe pourazowe (post-traumatic stress disorder, PTSD)    15
    17.2. Ostre zaburzenie stresowe (acute stress disorder, ASD)    32
    17.3. Zaburzenia adaptacyjne     38
  18. Zaburzenia dysocjacyjne – Małgorzata Dąbkowska    45
    18.1. Definicja zaburzenia     45
    18.2. Kryteria diagnostyczne zaburzeń dysocjacyjnych w klasyfikacji DSM-5    46
    18.3. Etiologia    49
    18.4. Epidemiologia    51
    18.5. Diagnoza, objawy kliniczne    52
    18.6. Różnicowanie    53
    18.7. Współchorobowość    54
    18.8. Postępowanie i terapia    54
    18.9. Podsumowanie    56
  19. Zaburzenia psychiatryczne w przebiegu endokrynopatii – Andrzej Siwiec, Krzysztof M. Wilczyński     57
    19.1. Wprowadzenie    57
    19.2. Definicja zespołu psychoendokrynnego    58
    19.3. Psychopatologia zaburzeń funkcji tarczycy    59
    19.4. Psychopatologia zaburzeń funkcji gruczołów przytarczycznych i gospodarki wapniowo-fosforanowej    66
    19.5. Psychopatologia zaburzeń funkcji kory nadnerczy    71
    19.6. Wnioski końcowe    77
  20. Zaburzenia jedzenia i odżywiania się – Małgorzata Janas-Kozik, Marta Tyszkiewicz-Nwafor, Artur Pałasz 81
    20.1. Wprowadzenie    81
    20.2. Jadłowstręt psychiczny    81
    20.3. Żarłoczność psychiczna     97
    20.4. Zaburzenie z napadami objadania się     103
    20.5. Zaburzenie polegające na ograniczaniu/unikaniu przyjmowania pokarmów    109
    20.6. Inne określone zaburzenia jedzenia i odżywiania się oraz nieokreślone zaburzenia jedzenia     112
  21. Zaburzenia wydalania – Urszula Szymańska 115
    21.1. Enuresis     115
    21.2. Encopresis    133
  22. Zaburzenia snu u dzieci i młodzieży – Ksymena Urbanek    143
    22.1. Wprowadzenie    143
    22.2. Klasyfikacje zaburzeń snu    152
    22.3. Zaburzenia z bezsennością    153
    22.4. Zaburzenie z nadmierną sennością    166
    22.5. Narkolepsja    168
    22.6. Zaburzenie okołodobowego rytmu snu i czuwania    173
    22.7. Parasomnie    174
    22.8. Zespół niespokojnych nóg    181
    22.9. Inne zaburzenia ruchowe związane ze snem    183
  23. Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania – Tomasz Srebnicki 187
    23.1. Wprowadzenie    187
    23.2. Zaburzenia zachowania w DSM-5    189
    23.3. Epidemiologia    195
    23.4. Diagnostyka różnicowa i zaburzenia współwystępujące    196
    23.5. Przebieg    197
    23.6. Czy zawsze „schodzą na złą drogę”? Czynniki protekcyjne w zaburzeniach zachowania    197
    23.7. Obraz kliniczny a wiek dziecka    198
    23.8. Etiologia     198
    23.9. Postępowanie    202
  24. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych – Kamil Kozera, Lena Cichoń 207
    24.1. Wprowadzenie i podstawowe definicje    207
    24.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-5    210
    24.3. Kryteria diagnostyczne według ICD-11    213
    24.4. Etiologia zaburzeń używania substancji psychoaktywnych    215
    24.5. Epidemiologia zaburzeń używania substancji wśród dzieci i młodzieży    220
    24.6. Objawy kliniczne związane z używaniem SPA     223
    24.7. Badania laboratoryjne w zaburzeniach używania substancji    224
    24.8. Diagnoza różnicowa zaburzeń związanych z używaniem SPA    227
    24.9. Współchorobowość w zaburzeniach używania SPA    229
    24.10. Postępowanie w zaburzeniach używania SPA    231
    24.11. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem alkoholu etylowego    235
    24.12. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem kannabinoli    243
    24.13. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji halucynogennych    248
    24.14. Psychopatologia zaburzeń związanych z odurzaniem się substancjami wziewnymi    256
    24.15. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem opioidów    259
    24.16. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji przeciwlękowych, nasennych i uspokajających    265
    24.17. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychostymulujących    267
    24.18. Psychopatologia zaburzeń związanych ze stosowaniem nowych substancji psychoaktywnych – tzw. dopalaczy    273
    24.19. Inne zagadnienia związane z używaniem substancji    281
  25. Uzależnienia behawioralne – Joanna Hyrnik 287
    25.1. Wprowadzenie    287
    25.2. Definicja zaburzenia    287
    25.3. Rys historyczny    288
    25.4. Kryteria diagnostyczne    289
    25.5. Uwarunkowania i czynniki ryzyka     291
    25.6. Epidemiologia    293
    25.7. Objawy kliniczne    294
    25.8. Diagnoza różnicowa    295
    25.9. Współchorobowość    296
    25.10. Leczenie    297
    25.11. Podsumowanie    297
  26. Zaburzenia osobowości – Anna Kaźmierczak- Mytkowska     299
    26.1. Wprowadzenie    299
    26.2. Dane historyczne    301
    26.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według DSM-5, sekcja II    304
    26.4. Etiologia zaburzenia    310
    26.5. Epidemiologia    316
    26.6. Objawy kliniczne    316
    26.7. Diagnoza różnicowa    328
    26.8. Współchorobowość    329
    26.9. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne według standardów NICE 2018    331
    26.10. Podsumowanie     334
  27. Problematyka FASD – Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik     337
    27.1. Definicja choroby, zaburzenia     337
    27.2. Dane historyczne    337
    27.3. Kryteria diagnostyczne według DSM-5    339
    27.4. Terminologia diagnostyczna – perspektywa historyczna    340
    27.5. Etiologia choroby, zaburzenia – czynniki biologiczne (genetyczne), osobowościowe, środowiskowe, w tym kulturowe i społeczne    341
    27.6. Epidemiologia    342
    27.7. Objawy kliniczne     342
    27.8. Procedury badawcze    346
    27.9. Diagnoza różnicowa    348
    27.10. Współchorobowość    350
    27.11. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne    350
    27.12. Podsumowanie    351
  28. Dziecko – ofiara przemocy w rodzinie – Gabriela Jagielska, Iwona Kacperska    353
    28.1. Definicja     353
    28.2. Dane historyczne i aktualny stan prawny w Polsce    357
    28.3. Klasyfikacja według ICD-10 i DSM-5    360
    28.4. Etiologia     361
    28.5. Epidemiologia    363
    28.6. Objawy kliniczne i skutki przemocy    365
    28.7. Badania laboratoryjne i diagnoza różnicowa    374
    28.8. Leczenie    377
  29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych – Agnieszka Butwicka    383
    29.1. Epidemiologia    383
    29.2. Etiologia i patogeneza, czynniki ryzyka    383
    29.3. Rozpoznanie     386
  30. Psychiatria konsultacyjna – Agnieszka Butwicka    393
    30.1. Definicja i systemy psychiatrii konsultacyjnej    393
    30.2. Pacjenci systemu psychiatrii konsultacyjnej    395
    30.3. Badanie psychiatryczne i leczenie dziecka chorego somatycznie    396
    30.4. Podsumowanie konsultacji i rekomendacje konsultanta    405
  Część III. Terapia 409
  31. Planowanie terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży – Anita Bryńska, Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk    411
    31.1. Oddziaływania psychoterapeutyczne     411
    31.2. Identyfikacja zasobów i słabych stron w procesie diagnozy i planowania interwencji    415
    31.3. Planowanie oddziaływań terapeutycznych na podstawie identyfikacji zasobów i słabych stron    417
    31.4. Leczenie farmakologiczne    423
  32. Psychoedukacja w psychiatrii dzieci i młodzieży – Katarzyna Szamburska-Lewandowska     427
    32.1. Wprowadzenie    427
    32.2. Definicja psychoedukacji     428
    32.3. Istota i cele psychoedukacji    429
    32.4. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego    430
    32.5. Grupy odbiorców i rodzaje oddziaływań psychoedukacyjnych w psychiatrii dzieci i młodzieży    430
    32.6. Psychoedukacja w odniesieniu do wybranych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego     433
    32.7. Podsumowanie    447
  33. Terapia poznawczo-behawioralna – Anita Bryńska 473
    33.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej    473
    33.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi    474
    33.3. Zaburzenia zachowania    475
    33.4. Zaburzenia lękowe    477
    33.5. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne     478
    33.6. Zaburzenia tikowe    479
    33.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu    480
    33.8. Zaburzenia depresyjne    482
    33.9. Zaburzenia odżywiania    484
  34. Terapia systemowa – Barbara Józefik 487
    34.1. Definicja i rozwój podejścia    487
    34.2. Podstawowe pojęcia: definicja systemu, pojęcie cyrkularności, rozumienie objawów     490
    34.3. Nurty i szkoły systemowej terapii rodzin    492
    34.4. Znaczenie systemowego podejścia i terapii rodzin w leczeniu zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży    502
    34.5. Systemowa terapia rodzin w praktyce klinicznej    504
    34.6. Inne formy systemowej praktyki    506
    34.7. Podsumowanie    508
  35. Psychoterapia psychodynamiczna – Maciej Pilecki    511
    35.1. Definicja psychoterapii psychodynamicznej    511
    35.2. Sigmund Freud i jego odkrycia    514
    35.3. Rozwój myśli psychoanalitycznej i psychodynamicznej    517
    35.4. Dzieci, młodzież, rodzina w rozumieniu psychoanalitycznym oraz psychodynamicznym    518
    35.5. Czynniki leczące w psychoterapii psychodynamicznej    523
    35.6. Specyfika psychoterapii psychodynamicznej dzieci i młodzieży    526
    35.7. Wskazania do psychoterapii psychodynamicznej oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży     531
    35.8. Uwagi końcowe    534
  36. Inne oddziaływania terapeutyczne (socjoterapia, arteterapia, społeczność terapeutyczna) – Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Katarzyna Szamburska-Lewandowska    539
    36.1. Wprowadzenie    539
    36.2. Społeczność terapeutyczna    539
    36.3. Psychoterapia grupowa    542
    36.4. Socjoterapia    546
    36.5. Arteterapia    549
    36.6. Podsumowanie    563
  37. Podstawy farmakoterapii – Barbara Remberk, Artur Wiśniewski, Tomasz Wolańczyk    565
    37.1. Wprowadzenie    565
    37.2. Odmienności farmakokinetyki leków psychotropowych u dzieci i młodzieży    568
    37.3. Odmienności farmakodynamiczne leków psychotropowych u dzieci i młodzieży    571
    37.4. Leki przeciwpsychotyczne    571
    37.5. Leki przeciwdepresyjne    611
    37.6. Leki przeciwlękowe (anksjolityki)    620
    37.7. Alfa-2 agoniści    623
    37.8. Leki stosowane w leczeniu ADHD    625
  38. Farmakoterapia oparta na faktach w psychiatrii dzieci i młodzieży – Filip Rybakowski     633
    38.1. Wprowadzenie    633
    38.2. Neurobiologia rozwoju w kontekście mechanizmów leczenia psychofarmakologicznego    634
    38.3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi     635
    38.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu    636
    38.5. Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne    639
    38.6. Depresja     640
    38.7. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe    641
    38.8. Zaburzenia lękowe    645
    38.9. Postępowanie nieswoiste i praktyczne aspekty leczenia    646
  Skorowidz    649
RozwińZwiń