POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Nowoczesny podręcznik przygotowany na podstawie aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje najbardziej aktualną farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne.
Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia.
W części Podstawy przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich.
W części Klinika omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku – ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej.
W części Terapia znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach.
Publikacja skierowana jest do lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów i psychoterapeutów.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 620 |
Kategoria | Psychiatria |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-6510-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Część I. Podstawy 1 | |
1. Zarys historii psychiatrii dzieci i młodzieży w Polsce – Agnieszka Dąbkowska-Mika | 3 |
2. Systemy diagnostyczne i klasyfikacyjne w psychiatrii dzieci i młodzieży – Jacek Bomba | 15 |
2.1. Wprowadzenie | 15 |
2.2. Krótko o historii | 16 |
2.3. Cele opracowywania klasyfikacji chorób i zaburzeń zdrowia | 17 |
2.4. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży w ICD-10 | 18 |
2.5. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży w ICD-11 | 20 |
2.6. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w ICF | 22 |
2.7. Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży w DSM-5 | 22 |
2.8. Podsumowanie | 26 |
3. Prawidłowy rozwój dziecka – Bernadetta Izydorczyk | 29 |
3.1. Wprowadzenie | 29 |
3.2. Definicje i charakterystyka pojęcia rozwoju psychicznego | 30 |
3.3. Okresy krytyczne, czynniki ryzyka i zasoby dziecka a jego rozwój | 33 |
3.4. Poznawcze i emocjonalno-społeczne kompetencje dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa | 38 |
3.5. Poznawcze i emocjonalno-społeczne osiągnięcia rozwojowe dziecka przedszkolnego | 43 |
3.6. Prawidłowy rozwój psychiczny dziecka w okresie szkolnym | 46 |
3.7. Podstawowe wyzwania rozwojowe w okresie dorastania | 47 |
3.8. Podsumowanie | 49 |
4. Epidemiologia zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży – Renata Modrzejewska | 51 |
4.1. Wprowadzenie | 51 |
4.2. Pomiary częstości | 54 |
4.3. Typy badań epidemiologicznych | 54 |
4.4. Błędy w badaniach epidemiologicznych | 57 |
4.5. Badania epidemiologiczne – trudności | 58 |
4.6. Rys historyczny | 59 |
5. Wywiad i badanie psychiatryczne dziecka i adolescenta – Monika Gajdzik | 63 |
5.1. Składowe badania psychiatrycznego | 63 |
5.2. Odrębności w sposobie badania dzieci w różnym wieku | 74 |
5.3. Po wywiadzie | 80 |
6. Badanie psychologiczne dziecka i adolescenta. Rola kwestionariuszy i testów psychologicznych – Katarzyna Sitnik-Warchulska | 83 |
6.1. Wprowadzenie | 83 |
6.2. Specyfika klinicznej diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży | 84 |
6.3. Obserwacja psychologiczna i wywiad psychologiczny w diagnozie klinicznej dzieci i młodzieży | 86 |
6.4. Kwestionariusze i testy psychologiczne w diagnozie klinicznej dzieci i młodzieży | 88 |
6.5. Podsumowanie | 101 |
7. Badanie neurologiczne, badania neuroobrazujące i neurofizjologiczne w psychiatrii – Krystyna Szymańska | 103 |
7.1. Wprowadzenie | 103 |
7.2. Badanie neurologiczne | 105 |
7.3. Obrazowanie ośrodkowego układu nerwowego | 109 |
8. Narzędzia diagnostyczne i do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych – Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Łukasz Konowałek | 125 |
8.1. Diagnoza procesów poznawczych u dzieci i młodzieży | 125 |
8.2. Testy i próby kliniczne | 126 |
8.3. Inteligencja | 127 |
8.4. Funkcje wykonawcze | 130 |
8.5. Pamięć | 131 |
8.6. Rozwój społeczno-emocjonalny | 132 |
8.7. Testy do pomiaru inteligencji | 132 |
8.8. Testy funkcji wykonawczych | 136 |
8.9. Testy pamięci i uczenia się | 137 |
8.10. Rozwój społeczno-emocjonalny | 138 |
8.11. Próby kliniczne | 138 |
8.12. Kwestionariusze, skale i inwentarze | 139 |
8.13. Skale ogólnego funkcjonowania i zachowań przystosowawczych | 140 |
8.14. Skale oparte na kryteriach diagnostycznych poszczególnych zaburzeń | 145 |
8.15. Skale oparte na klinicznym opisie objawów psychopatologicznych | 153 |
8.16. Kwestionariusze uwzględniające różnice indywidualne. Badanie osobowości | 157 |
8.17. Podsumowanie | 161 |
9. Aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży | 163 |
9.1. Prawo pacjenta małoletniego do intymności i poszanowania godności w opiece psychiatrycznej – Rafał Kubiak | 163 |
9.2. Tajemnica psychiatryczna w opiece nad małoletnim – Rafał Kubiak | 183 |
9.3. Hospitalizacja małoletniego pacjenta na oddziale psychiatrycznym w ujęciu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego – Ireneusz Jelonek | 199 |
10. Psychiatria sądowa nieletnich – reguły i praktyka – Marek Ignaczak 217 | |
10.1. Wprowadzenie | 217 |
10.2. Dzieci a psychiatria | 218 |
10.3. Pacjenci | 221 |
10.4. Skala zjawiska | 222 |
10.5. Organizacja oddziałów o wzmocnionym i maksymalnym zabezpieczeniu | 223 |
10.6. Leczeni | 225 |
10.7. Leczenie | 227 |
10.8. Opiniowanie | 229 |
10.9. Zamiast zakończenia | 230 |
Część II. Klinika | 233 |
11. Zaburzenia neurorozwojowe | 235 |
11.1. Niepełnosprawność intelektualna/zaburzenie rozwoju intelektualnego – Ewa Zasępa | 235 |
11.2. Zaburzenia komunikacji – Agnieszka Słopień, Krzysztof Wilczyński | 247 |
11.3. Zaburzenia ze spektrum autyzmu – Agnieszka Słopień, Agnieszka Rynkiewicz, Małgorzata Janas-Kozik | 265 |
11.4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) – Ewa Racicka-Pawlukiewicz, Tomasz Wolańczyk | 305 |
11.5. Specyficzne zaburzenia uczenia się – Aneta R. Borkowska | 334 |
11.6. Zaburzenia ruchowe – Krystyna Szymańska | 346 |
11.7. Zaburzenia tikowe – Anita Bryńska, Tomasz Wolańczyk | 356 |
12. Zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne | 377 |
12.1. Zaburzenia psychotyczne – Barbara Remberk, Kamil Kozera, Ireneusz Jelonek | 377 |
12.2. Schizofrenia u dzieci i młodzieży – Barbara Remberk | 408 |
12.3. Zaburzenia schizoafektywne – Lena Cichoń, Małgorzata Janas-Kozik | 431 |
12.4. Katatonia – Piotr W. Gorczyca, Paweł G. Dębski | 438 |
13. Zaburzenia afektywne | 457 |
13.1. Zaburzenie afektywne dwubiegunowe typu I i II – Lena Cichoń, Małgorzata Janas-Kozik | 457 |
13.2. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży – Lidia Popek, Barbara Remberk | 472 |
13.3. Samouszkodzenia i samobójstwa w populacji rozwojowej – Agnieszka Gmitrowicz | 493 |
14. Zaburzenia lękowe – Maciej Pilecki, Izabela Łucka | 545 |
14.1. Wprowadzenie | 545 |
14.2. Rys historyczny | 546 |
14.3. Kryteria diagnostyczne | 548 |
14.4. Etiologia | 549 |
14.5. Epidemiologia | 557 |
14.6. Obraz kliniczny | 559 |
14.7. Diagnostyka różnicowa | 581 |
14.8. Leczenie zaburzeń lękowych | 582 |
14.9. Podsumowanie | 586 |
15. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne i inne z nimi związane – Anita Bryńska | 589 |
15.1. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne | 589 |
15.2. Trichotillomania | 597 |
15.3. Dysmorfofobia | 599 |
15.4. Dermatillomania (patologiczne skubanie skóry) | 602 |
Skorowidz | 605 |