POLECAMY
Format:
ibuk
Celem monografii było wyodrębnienie i przeanalizowanie najważniejszych problemów dostaw na ostatniej mili, odbywających się w środowisku miejskim i wpływających na ogólnie pojętą logistykę miejską. Intencją autorów było stworzenie, na podstawie bogatej dostępnej bazy źródłowej, opracowania dotyczącego jedynie wybranych aspektów pośrednio i bezpośrednio związanych ze zjawiskiem ostatniej mili, jakie do tej pory w takim zakresie oraz w tej formie nie zostały przedstawione. Praca ta stanowi wynik nie tylko analizy materiałów z tej dziedziny, ale też własnych badań pierwotnych nad tą problematyką. Autorzy podjęli m.in. niezwykle aktualny temat podniesienia efektywności i ekologiczności dostaw na ostatniej mili poprzez wdrożenie wybranych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, w tym nowych rodzajów sprzętu transportowego, mikro-/subhubów czy dostaw realizowanych nocą. Monografia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców – zarówno studentów kierunków związanych z transportem i logistyką, jak i praktyków, w tym kadry zarządzającej w podmiotach wykonujących dostawy na ostatniej mili.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 203 |
Kategoria | Logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-7695-834-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Jarosław Brach) | 7 |
1. Współczesne miasto i wyzwania z nim związane (Jarosław Brach) | 11 |
1.1. Podstawowe procesy zachodzące w miastach i ich determinanty | 11 |
1.2. Zmiany społeczne i demograficzne oraz urbanizacja | 14 |
1.3. Transport towarowy w miastach jako jedno z największych współczesnych wyzwań | 22 |
1.4. Problematyka dostaw w ramach ostatniej mili | 26 |
2. Rozwiązania technologiczne – podstawowe obszary (Jarosław Brach) | 43 |
2.1. Tło wprowadzanych zmian | 43 |
2.2. Transport w miastach – podstawowe sfery wprowadzania usprawnień technicznych | 49 |
2.2.1. Rozwiązania techniczne – nowe typy środków transportu | 49 |
2.2.2. Główne zalety i wady nowych środków transportu wdrażanych w ramach systemów dostaw ostatniej mili | 77 |
2.2.3. Kluczowe czynniki wyboru specjalnego środka transportu eksploatowanego w ramach systemów ostatniej mili | 83 |
2.3. Pierwsze wyniki badań stosowania nowych środków przemieszczania przeznaczonych dla dostaw realizowanych w ramach ostatniej mili | 84 |
3. Rozwiązania organizacyjne i techniczno-organizacyjne oraz możliwe usprawnienia w tej sferze (Jarosław Brach, Marta Pawłowska) | 89 |
3.1. Zasadnicze tło obecnych zmian organizacyjnych i techniczno-organizacyjnych | 89 |
3.2. Wybrane nowe propozycje rozwiązań organizacyjnych i techniczno- -organizacyjnych | 95 |
3.2.1. Nocne dostawy | 95 |
3.2.2. Dostawy bezpośrednio do wskazanych obiektów | 97 |
3.2.3. Nowe funkcje w systemach nawigacyjnych dla samochodów dostawczych Mercedes-Benz (w ramach testu wdrażane we współpracy z DPD i what3words) | 100 |
3.2.4. Wprowadzenie operatorów zastępczych | 102 |
3.2.5. Wprowadzenie mobilnych punktów odbioru przesyłek | 110 |
3.2.6. Miejskie subhuby oraz sieci miejskich automatów paczkowych wdrażane w Wiedniu i w innych miastach | 113 |
3.2.7. Alternatywna koncepcja wykorzystania automatów paczkowych – wprowadzenie paczkomatów z funkcją czasowego przechowywania przesyłek | 120 |
3.2.8. Wprowadzanie specjalnych rodzajów zabudów zoptymalizowanych pod kątem wykonywania określonych zadań | 121 |
3.2.9. Zastosowanie sieci agnostycznych automatów paczkowych obsługiwanych przez operatorów zastępczych | 123 |
3.3. Samoorganizacja logistyki | 129 |
4. Ekologizacja ostatniej mili w strategii taborowej (Jarosław Brach, Bartosz Wojtowski) | 137 |
4.1. Założenia wstępne strategii ekologizacji taboru | 137 |
4.2. Badania celowości wprowadzania różnych rodzajów taboru ekologicznego w dostawach ostatniej mili | 141 |
4.3. Wnioski i wskazówki dotyczące strategii ekologizacji w sferze taboru wykorzystywanego do obsługi dostaw w ramach ostatniej mili | 154 |
4.4. Pojęcie całkowitego kosztu ekonomicznego i ekologicznego | 158 |
4.5. Czy ekologizacja transportu, w tym w ramach dostaw ostatniej mili, jest opłacalna ekonomicznie i ekologicznie? | 169 |
5. Wyzwania na przyszłość (Jarosław Brach) | 176 |
5.1. Co mogą zmienić kryzys i pandemia w kwestii planowania miast i miejskiej przestrzeni – przypadek pojazdów elektrycznych i niskoemisyjnych | 176 |
5.2. Elektryfikacja transportu w mieście przyszłości i jej wpływ na dostawy realizowane w ramach ostatniej mili | 185 |
Zakończenie (Jarosław Brach) | 189 |
Literatura | 195 |
Spis rysunków i tabel | 200 |
Summary | 201 |