Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD

-20%

Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD

1 opinia

Wydawca:

Borgis

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,40  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,70 zł  


30,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pacjenci z dysfunkcjami ze spektrum poalkoholowych zaburzeń rozwojowych stanowią dla psychologów trudne diagnostycznie wyzwanie ze względu na heterogenność objawów związanych z uszkodzeniami strukturalnymi oraz funkcjonalnymi mózgu. Psycholodzy borykają się z mitami diagnostycznymi, szczególnie dotyczącymi diagnozy małego dziecka czy diagnozy dziecka w pieczy zastępczej, a także z trudnościami w wyborze najbardziej czułych diagnostycznie narzędzi oceny psychologicznej.


„Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD” stanowi cenne kompendium wiedzy dla wszystkich diagnostów pracujących w zespołach ds. FASD.


Dla psychologów niniejsza pozycja może stać się wskazówką dotyczącą złotego standardu narzędzi diagnozy neuropsychologicznej w badaniu dzieci z FASD. Pozostałym specjalistom pomoże w zrozumieniu specyfiki tych zaburzeń oraz podjęciu odpowiednich kroków diagnostycznych.


„Zdefiniowany profil neuropsychologiczny umożliwi przyspieszenie diagnozy na wcześniejszym etapie rozwojowym, a co za tym idzie właściwe dobranie terapii”.
dr hab. n. med. Krystyna Szymańska, Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego, Warszawski Uniwersytet Medyczny


„Uzyskane wyniki można ocenić jako bardzo ważne z punktu widzenia klinicysty zajmującego się chorobami wieku rozwojowego: psychologa, lekarza, pedagoga”.
prof. dr hab. Ewa Mojs, Kierownik Katedry i Zakładu Psychologii Klinicznej, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu


Rok wydania2021
Liczba stron216
KategoriaPsychologia
WydawcaBorgis
ISBN-13978-83-66616-23-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    9
  Wstęp    11
  1. Wprowadzenie    15
  1.1. Diagnostyka Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych    16
  1.1.1. Najpopularniejsze modele diagnostyczne FASD    17
  1.1.2. Miejsce FASD wśród innych zaburzeń neurorozwojowych    21
  1.2. Aspekty neuropsychologiczne w diagnostyce dzieci z FASD    23
  1.2.1. Neuropsychologia rozwojowa    23
  1.2.2. Zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego u osób z FASD    28
  1.2.2.1. Modele diagnostyczne dysfunkcji mózgu w FASD    28
  1.2.2.2. Pojęcie zaburzeń neurorozwojowych pierwotnych i wtórnych    34
  1.2.2.3. Zaburzenia strukturalne    36
  1.2.2.4. Zaburzenia funkcjonalne    37
  2. Założenia i cele pracy    43
  3. Materiał i metody    47
  3.1. Materiał    47
  3.2. Metody    50
  3.2.1. Ocena za pomocą 4-Cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego dla FASD    50
  3.2.1.1. Terminologia diagnostyczna używana w pracy    51
  3.2.2. Badanie za pomocą baterii metod oceny psychologicznej    54
  3.2.2.1. Bateria IDS – Skale Inteligencji i Rozwoju    54
  3.2.2.2. TSN (Test Szybkiego Nazywania – wersje M i S)    60
  3.2.2.3. TSD (Test Słownikowy dla Dzieci)    62
  3.2.2.4. DMI-2 (Diagnoza myślenia operacyjnego), wersja 2M    63
  3.2.3. Analiza statystyczna    65
  4. Wyniki badań    71
  4.1. Wyodrębnione podgrupy kliniczne    71
  4.2. Wyniki analiz statystycznych    73
  4.2.1. Porównanie wyników pomiędzy grupami klinicznymi FAS, PFAS, ZZF/EN, ZZF/NB a grupą kontrolną w poszczególnych obszarach    73
  4.2.1.1. Wyniki badania Baterią IDS    97
  4.2.1.2. Wyniki badania TSN (Testem Szybkiego Nazywania)    116
  4.2.1.3. Wyniki badania TSD (Testem Słownikowym dla Dzieci)    121
  4.2.1.4. Wyniki badania testem DMI-2    125
  4.3. Zróżnicowanie wyników w grupach badanych – analiza homogeniczności    137
  4.4. Zróżnicowanie wyników w grupach badanych pod względem płci    148
  5. Dyskusja    167
  5.1. Rola oceny neuropsychologicznej w diagnozie w Modelu Waszyngtońskim    169
  5.2. Trudności diagnozy neuropsychologicznej dzieci z FASD w Polsce    172
  5.3. Ocena przydatności wybranych narzędzi w ustaleniu profilu neuropsychologicznego dzieci z FASD    173
  5.4. Profil neuropsychologiczny dziecka z FASD    181
  6. Obserwacje i wnioski    189
  6.1. Obserwacje    189
  6.2. Wnioski    193
  7. Literatura    195
  8. Skróty użyte w pracy    205
  9. Spis tabel, rycin i wykresów    207
  10. Streszczenie    209
  11. Summary    213
RozwińZwiń