POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja dotyczy społecznego postrzegania aborcji w dyskursie publicznym i wpisuje się w krytyczną refleksję na ten temat. Autorka przedstawia różne krzyżujące się pola dyskursu publicznego, dotyczącego aborcji, w szczególności zaś pola dyskursu ideologicznego oraz dyskursu elit symbolicznych (kościelny, naukowy i nienaukowy, artystyczny). Publikacja pokazuje, że w polskim dyskursie o aborcji wciąż mamy do czynienia z fazą "rytualnego chaosu", opisywaną przez socjologów dwie dekady temu. W książce wykazano, że najbardziej wszechstronna i bezstronna w kwestii aborcji okazuje się sztuka. Autorka analizując różnorodne dyskursy opisuje wiele strategii i reguł jakimi rządzi się publiczny dyskurs o aborcji. Ukazuje kwestie ukrywane, przemilczane, kwestie tabu. Wreszcie pokazuje jak bardzo oficjalny dyskurs o przerwaniu ciąży zdominowany jest przez "męski punkt widzenia".
Część pierwsza książki ukazuje dyskurs religijny przez pryzmat jego historycznych początków, rozwoju i wpływu katolickiej doktryny małżeństwa na postrzeganie sfery cielesnej i seksualnej życia człowieka.
W części drugiej zaprezentowano dyskurs naukowy i nienaukowy poprzez ukazanie najważniejszych "głosów nauki" i "głosów naukowców". Autorka odwołuje się do najistotniejszych aspektów i ustaleń naukowych (empirycznych i teoretycznych), dotyczących kwestii przerwań ciąży, a także opisuje różne mechanizmy i płaszczyzny przenikania się dyskursów (np. naukowy oraz ideologiczny).
Ostatnia część pracy dotyczy wybranego dyskursu elit symbolicznych, dyskursu artystycznego. Analizie poddano prace plastyczne meksykańskiej malarki Fridy Kahlo, a także dzieła literatury pięknej.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 178 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-684-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I KATOLICKA DOKTRYNA SEKSU I MAŁŻEŃSTWA HISTORYCZNY KONTEKST POWSTANIA DOKTRYNY | |
I. Narodziny i rozwój myśli chrześcijańskiej. Od grzechu do świętości aktu płciowego | |
1. Tradycja pesymizmu seksualnego | 17 |
2. Ojcowie Kościoła – przeciwnicy i zwolennicy małżeństwa | 19 |
3. Sakramentalność związku małżeńskiego | 25 |
4. Ciało, seks, małżeństwo – różne koncepcje chrześcijańskie | 26 |
5. Podsumowanie | 34 |
II. Problematyka kontroli urodzeń | |
1. Najstarsze sposoby regulacji dzietności | 37 |
2. Chrześcijaństwo wobec spędzania płodu i praktyk zapobiegania ciąży | 41 |
3. Kościół a prawa płodu i prawa kobiet | 53 |
4. Podsumowanie | 61 |
Część II PRZERYWANIE CIĄŻY W DYSKURSIE NAUKOWYM I NIENAUKOWYM | |
III. Piśmiennictwo naukowe ? różne dziedziny i różne poglądy | |
1. Nauki humanistyczne a kwestia przerwań ciąży | 67 |
2. Aborcja w naukach medycznych i w psychologii | 73 |
3. Od perswazji do manipulacji naukowej | 80 |
4. Podsumowanie | 87 |
IV. Wyznania „nawróconych”, czyli droga do radykalnej zmian stanowiska | |
1. Nienaukowy dyskurs naukowców | 89 |
2. Świadectwa personelu medycznego | 91 |
3. „Opowiem wam o mojej aborcji” – historie znanych i nieznanych kobiet | 94 |
4. Podsumowanie | 100 |
Część III ARTYSTYCZNY DYSKURS O ABORCJI | |
V. Aborcja w literaturze pięknej | |
1. Pisarze, pisarki XIX i XX w. wobec problemu niechcianej ciąży | 105 |
2. „Miałam aborcję” – literacki coming out | 126 |
3. Kwestia motywacji | 138 |
VI. Ciąża, aborcja, poronienie w pamiętniku malarskim Fridy Kahlo | |
1. Frida Kahlo – feministka, kobieta cierpiąca | 141 |
2. Autoportret malarski – wielokrotne studium artystyczne. | 143 |
3. Sztuka i kobieta | 152 |
4. Podsumowanie | 154 |
Zakończenie | 157 |
Bibliografia | 165 |