POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja rzuca nowe światło nie tylko na sam niezwykły dziecięcy potencjał ujawniany w sytuacjach zadaniowych, lecz także na konieczność odmiennego od dotychczasowego sposobu edukowania dzieci, a zwłaszcza wspierania rozwoju ich umiejętności poznawczych.
Dziecięce nadawanie i odkrywanie znaczeń umożliwia zarówno wniknięcie w sposób myślenia i rozumowania dzieci, jak i pozwala dostrzec wagę oraz wartość wsparcia tych procesów poprzez stawianie dziecka w sytuacjach wymagających twórczego i niestandardowego działania. Niedocenianie, umniejszanie, ignorowanie, a często i lekceważenie potencjału kognitywnego dzieci w procesie aranżowania środowiska edukacyjnego, konstruowania programów kształcenia czy budowania relacji edukacyjnej, prowadzą do nieadekwatnych osiągnięć rozwojowych, znacznie poniżej ich możliwości.
Autorki udowodniły, że dzieci przedszkolne są w stanie rozwinąć wyższe formy myślenia, rozumowania, jeśli doceni się i dostrzeże ich możliwości oraz zapewni im wyzwalające i stymulujące środowisko do nauki.
Z recenzji prof. dr hab. Renaty Michalak
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-019-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. Na poligonie doświadczalnym, czyli o rozwijaniu się myślenia, pamięci, mowy i sfery emocjonalnej dzieci | 11 |
1.1. Tworzenie reprezentacji rzeczywistości | 11 |
1.2. Sposoby kategoryzowania rzeczywistości | 17 |
1.3. Przechowywanie informacji w pamięci | 20 |
1.4. Aktywność językowa | 24 |
1.5. Kompetencje emocjonalne i społeczne | 27 |
1.6. Uczestnictwo w środowisku „uczenia się” | 34 |
2. Im mniej, tym więcej, czyli o doświadczeniach percepcyjnych dzieci | 39 |
2.1. Pod parasolem ucieleśnionego umysłu | 42 |
2.2. Pojęciowa organizacja świata | 54 |
2.3. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci | 63 |
3. Osobiste strategie „zapisywania świata” | 69 |
3.1. Percepcja | 69 |
3.2. Reprezentacje | 76 |
3.3. Obrazowe reprezentacje rzeczywistości | 91 |
3.4. Związek obrazów z językiem | 93 |
4. Metodologia badań – wybór jakościowych strategii badawczych | 97 |
4.1. Problematyka badań | 98 |
4.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze | 99 |
4.3. Miejsce, czas i organizacja badań | 107 |
5. Doświadczam i rozpoznaję, czyli co pokazały badania | 109 |
5.1. Dziecięce strategie kategoryzowania danego obiektu na różnych poziomach abstrakcji | 109 |
5.2. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny wyglądu i wielkości | 112 |
5.3. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny zachowania | 115 |
5.4. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny środowiska (czasu i miejsca występowania) | 119 |
5.5. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny relacji między zwierzęciem a człowiekiem | 121 |
5.6. Reprezentacja wyobrażeniowa obiektów | 125 |
5.7. Stopień znajomości wybranych obiektów | 134 |
Zakończenie, czyli czas dla nowego myślenia o dziecięcym potencjale | 139 |
Bibliografia | 143 |
Aneks | 157 |