Świat w optyce dziecka

Reprezentacje obiektów przyrodniczych z dziecięcej perspektywy

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,06  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł  


17,06

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja rzuca nowe światło nie tylko na sam niezwykły dziecięcy potencjał ujawniany w sytuacjach zadaniowych, lecz także na konieczność odmiennego od dotychczasowego sposobu edukowania dzieci, a zwłaszcza wspierania rozwoju ich umiejętności poznawczych.
Dziecięce nadawanie i odkrywanie znaczeń umożliwia zarówno wniknięcie w sposób myślenia i rozumowania dzieci, jak i pozwala dostrzec wagę oraz wartość wsparcia tych procesów poprzez stawianie dziecka w sytuacjach wymagających twórczego i niestandardowego działania. Niedocenianie, umniejszanie, ignorowanie, a często i lekceważenie potencjału kognitywnego dzieci w procesie aranżowania środowiska edukacyjnego, konstruowania programów kształcenia czy budowania relacji edukacyjnej, prowadzą do nieadekwatnych osiągnięć rozwojowych, znacznie poniżej ich możliwości.
Autorki udowodniły, że dzieci przedszkolne są w stanie rozwinąć wyższe formy myślenia, rozumowania, jeśli doceni się i dostrzeże ich możliwości oraz zapewni im wyzwalające i stymulujące środowisko do nauki.
Z recenzji prof. dr hab. Renaty Michalak


Rok wydania2020
Liczba stron162
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-019-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  
  1. Na poligonie doświadczalnym, czyli o rozwijaniu się myślenia, pamięci, mowy i sfery emocjonalnej dzieci     11
  1.1. Tworzenie reprezentacji rzeczywistości     11
  1.2. Sposoby kategoryzowania rzeczywistości     17
  1.3. Przechowywanie informacji w pamięci     20
  1.4. Aktywność językowa     24
  1.5. Kompetencje emocjonalne i społeczne     27
  1.6. Uczestnictwo w środowisku „uczenia się”     34
  
  2. Im mniej, tym więcej, czyli o doświadczeniach percepcyjnych dzieci     39
  2.1. Pod parasolem ucieleśnionego umysłu     42
  2.2. Pojęciowa organizacja świata     54
  2.3. Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci     63
  
  3. Osobiste strategie „zapisywania świata”     69
  3.1. Percepcja     69
  3.2. Reprezentacje     76
  3.3. Obrazowe reprezentacje rzeczywistości     91
  3.4. Związek obrazów z językiem     93
  
  4. Metodologia badań – wybór jakościowych strategii badawczych     97
  4.1. Problematyka badań     98
  4.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze     99
  4.3. Miejsce, czas i organizacja badań     107
  
  5. Doświadczam i rozpoznaję, czyli co pokazały badania     109
  5.1. Dziecięce strategie kategoryzowania danego obiektu na różnych poziomach abstrakcji     109
  5.2. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny wyglądu i wielkości     112
  5.3. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny zachowania     115
  5.4. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny środowiska (czasu i miejsca występowania)     119
  5.5. Cechy przypisane obiektowi w zakresie domeny relacji między zwierzęciem a człowiekiem     121
  5.6. Reprezentacja wyobrażeniowa obiektów     125
  5.7. Stopień znajomości wybranych obiektów     134
  
  Zakończenie, czyli czas dla nowego myślenia o dziecięcym potencjale     139
  
  Bibliografia     143
  
  Aneks     157
RozwińZwiń