POLECAMY
-17%
Autor:
Aleksander Werner, Marcin Jamroży, Jarosław Sekita, Mariusz Pogoński, Magdalena Cieślak, Małgorzata Witak, Remigiusz Felcenloben, Ewelina Kołodziejska, Jakub Warnieło, Aleksandra Trzópek, Grzegorz Stachyra, Bartłomiej Rodak, Bartłomiej Gryn, Joanna Dąbrowska, Magdalena Pożaroszczyk-Komór, Edyta Tkaczuk, Andrzej Halat, Łukasz Andruszkiewicz, Aleksandra Dziemaszkiewicz-Kwiecińska, Aleksander Tymoteusz Werner, Dominik J. Gajewski
Wydawca:
Format:
Opracowanie zawiera omówienie zagadnień związanych m.in. z opodatkowaniem:
dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej bezpośrednio na terytorium innego państwa w formie zakładu, w tym kwestie związane z opodatkowaniem dochodów z działalności opartej na technologiach cyfrowych,
dochodów spółki zagranicznej oraz jej udziałowców, w tym europejskiej spółki akcyjnej,
odsetek oraz należności licencyjnych w stosunkach międzynarodowych,
dochodów z pracy najemnej na gruncie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest dla przedsiębiorców działających transgranicznie bądź korzystających z usług personelu zagranicznego. Zainteresuje podmioty świadczące usługi doradztwa podatkowego, pracowników administracji podatkowej, a także słuchaczy studiów podyplomowych oraz studentów.
"Książka stanowi zbiór tekstów dotyczących regulacji prawnych związanych z opodatkowaniem międzynarodowym i ich aplikacji w praktyce gospodarczej. Osią pracy są uregulowania Konwencji Modelowej OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, podatkowe uregulowania unijne i krajowe zasady opodatkowania dochodów zagranicznych oraz otrzymywanych przez nierezydentów. Temat ten jest interesujący dla osób dokonujących rozliczania podatków w sytuacji występowania zbiegu ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego".
Prof. dr hab. Janusz Kudła
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 428 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8092-423-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 15 |
Przedmowa | str. | 21 |
Rozdział I | |
Elementy międzynarodowego prawa podatkowego i kierunki zmian | str. | 25 |
1. Podstawowe determinanty obciążenia podatkowego w stosunkach międzynarodowych (Marcin Jamroży) | str. | 25 |
1.1. Uwagi wstępne | str. | 25 |
1.2. Rezydencja podatkowa | str. | 28 |
1.2.1. Znaczenie kryterium rezydencji | str. | 28 |
1.2.2. Osoby fizyczne | str. | 28 |
1.2.3. Osoby prawne | str. | 32 |
1.2.4. Miejsce osiągania dochodów | str. | 33 |
1.3. Unikanie podwójnego opodatkowania | str. | 36 |
1.4. Uwagi końcowe | str. | 41 |
2. Kierunki zmian w zawieranych przez Polskę umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania (Małgorzata Witak) | str. | 41 |
2.1. Uwagi wstępne | str. | 41 |
2.2. Podstawowe zalecenia Rady OECD dotyczące Konwencji Modelowej | str. | 42 |
2.2.1. Odliczenie podatków fikcyjnych - klauzula tax sparing | str. | 42 |
2.2.2. Rozszerzenie art. 13 KM-OECD o tzw. klauzulę nieruchomościową | str. | 43 |
2.2.3. Rozszerzenie art. 26 KM-OECD o pełną klauzulę wymiany informacji | str. | 44 |
2.3. Kierunki zmian w polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania wynikające z zaleceń Rady OECD | str. | 44 |
2.3.1. Wprowadzenie do umowy pełnej klauzuli wymiany informacji na przykładzie umowy ze Szwajcarią | str. | 44 |
2.3.2. Eliminowanie klauzuli tax sparing | str. | 46 |
2.3.2.1. Uwagi ogólne | str. | 46 |
2.3.2.2. Skutki usunięcia klauzuli tax sparing w umowie z Cyprem | str. | 46 |
2.3.2.3. Skutki usunięcia klauzuli tax sparing w umowie z Maltą | str. | 47 |
2.3.3. Wprowadzanie klauzuli nieruchomościowej | str. | 48 |
2.3.4. Wprowadzanie specjalnych klauzul antyabuzywnych | str. | 49 |
2.3.4.1. Uwagi ogólne | str. | 49 |
2.3.4.2. Klauzule ograniczające korzystanie z przywilejów umownych w sytuacjach zastosowania tzw. sztucznych struktur (artificial arrangement) | str. | 49 |
2.3.4.3. Klauzule main purpose test przeciwdziałające niewłaściwemu opodatkowaniu u źródła | str. | 50 |
2.3.4.4. Klauzula LOB w umowie z USA | str. | 51 |
2.4. Kierunki zmian w polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania wynikające z uwarunkowań prawa krajowego | str. | 52 |
2.4.1. Ujednolicenie metod unikania podwójnego opodatkowania | str. | 52 |
2.4.2. Opodatkowanie wynagrodzeń dyrektorów w państwie rezydencji | str. | 54 |
2.4.3. Zmiana definicji należności licencyjnych | str. | 54 |
2.4.3.1. Różnice w definicji należności licencyjnych | str. | 54 |
2.4.3.2. Uznawanie oprogramowania komputerowego | str. | 55 |
2.5. Uwagi końcowe | str. | 56 |
3. Wymiana informacji podatkowych jako instrument w walce przeciwko szkodliwej konkurencji podatkowej (Edyta Tkaczuk) | str. | 57 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 57 |
3.2. Charakterystyka rajów podatkowych | str. | 59 |
3.3. Działania OECD w walce ze szkodliwą konkurencją podatkową | str. | 61 |
3.3.1. Lista niewspółpracujących krajów oraz Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych | str. | 61 |
3.3.2. Modelowa konwencja o wymianie informacji podatkowych | str. | 62 |
3.3.3. Zmiany Konwencji Modelowej OECD w sprawie majątku i dochodu | str. | 66 |
3.4. Inicjatywy Unii Europejskiej w walce z nieuczciwą konkurencją podatkową | str. | 68 |
3.4.1. Konwencja w sprawie wzajemnej pomocy administracyjnej | str. | 68 |
3.4.2. Normy w zakresie przejrzystości i wymiany informacji | str. | 69 |
3.4.3. Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. | str. | 71 |
3.5. Uwagi końcowe | str. | 75 |
4. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości w sprawach dotyczących podatków bezpośrednich - wybrane zagadnienia (Aleksander Werner) | str. | 76 |
4.1. Uwagi wstępne | str. | 76 |
4.2. Instytucja odpowiedzi TS na pytania prejudycjalne | str. | 77 |
4.3. Wykładnia prounijna | str. | 79 |
4.4. Harmonizacja podatków bezpośrednich | str. | 82 |
4.5. Odpowiedzi TS na pytania prejudycjalne polskich sądów w sprawach dotyczących podatków bezpośrednich | str. | 84 |
4.6. Wybrane orzeczenia TS w sprawie wykładni dyrektyw dotyczących podatków bezpośrednich | str. | 85 |
4.6.1. Dyrektywa 2003/48 | str. | 85 |
4.6.2. Nadużycie prawa na przykładzie przepisów dyrektywy 2009/133 | str. | 85 |
4.6.3. Dyrektywa 2011/96 | str. | 89 |
4.6.4. Dyrektywa 2003/49 | str. | 91 |
4.7. Uwagi końcowe | str. | 91 |
Rozdział II | |
Opodatkowanie zakładu zagranicznego | str. | 93 |
1. Rozgraniczenie jurysdykcji podatkowej w przypadku zysków przedsiębiorstw (Marcin Jamroży) | str. | 93 |
1.1. Uwagi wstępne | str. | 93 |
1.2. Przesłanki powstania zakładu zagranicznego | str. | 94 |
1.2.1. Placówka | str. | 94 |
1.2.2. Stałość placówki | str. | 94 |
1.2.3. Prowadzenie działalności gospodarczej | str. | 95 |
1.2.4. Czynności inne niż pomocnicze lub przygotowawcze | str. | 96 |
1.3. Podstawowe formy zakładu | str. | 98 |
1.4. Oddział | str. | 99 |
1.5. Prace budowlane, montażowe lub instalacyjne | str. | 99 |
1.5.1. Pojęcie | str. | 99 |
1.5.2. Powstanie zakładu budowlanego | str. | 100 |
1.5.3. Wyznaczenie okresu prowadzenia robót | str. | 101 |
1.6. Zależny przedstawiciel | str. | 104 |
1.7. Serwer | str. | 106 |
1.8. Transparentna spółka osobowa | str. | 106 |
1.9. Rozdział jurysdykcji podatkowej | str. | 107 |
1.9.1. Opodatkowanie w państwie źródła | str. | 107 |
1.9.2. Opodatkowanie w państwie rezydencji | str. | 109 |
1.10. Przypisanie zysków zakładowi zagranicznemu | str. | 110 |
1.11. Prosta symulacja obciążenia podatkowego | str. | 111 |
1.12. Uwagi końcowe | str. | 113 |
2. Międzynarodowe aspekty opodatkowania gospodarki cyfrowej (Jakub Warnieło) | str. | 114 |
2.1. Uwagi wstępne | str. | 114 |
2.2. Aktualne zasady opodatkowania gospodarki cyfrowej | str. | 115 |
2.3. Propozycje zmian w opodatkowaniu gospodarki cyfrowej | str. | 119 |
2.3.1. Uwagi wstępne | str. | 119 |
2.3.2. Propozycje postulowane przez przedstawicieli doktryny prawa podatkowego | str. | 119 |
2.3.2.1. Podatek u źródła dla międzynarodowych transakcji gospodarki cyfrowej | str. | 119 |
2.3.2.2. Definicja stałego zakładu oparta na "obecności cyfrowej" | str. | 121 |
2.3.2.3. Model Integracyjnej Adaptacji | str. | 123 |
2.3.3. Propozycje postulowane przez OECD oraz krajowe administracje podatkowe | str. | 125 |
2.3.3.1. Definicja stałego zakładu oparta na "znaczącej cyfrowej obecności" | str. | 125 |
2.3.3.2. Test "znaczącej obecności" | str. | 126 |
2.3.3.3. Podatek od wykorzystania pasma internetowego | str. | 127 |
2.3.3.4. Mechanizmy zapobiegające unikaniu opodatkowania | str. | 128 |
2.4. Uwagi końcowe | str. | 130 |
3. Metody ustalania dochodu zakładu (Andrzej Halat) | str. | 131 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 131 |
3.2. Ustalanie zysku zakładu po aktualizacji art. 7 Konwencji Modelowej | str. | 132 |
3.2.1. Podejście dwustopniowe | str. | 132 |
3.2.2. Samodzielnie funkcjonujące przedsiębiorstwo | str. | 133 |
3.2.3. Pierwszy etap - hipotetyczne uznanie zakładu jako oddzielnego i niezależnego przedsiębiorstwa | str. | 134 |
3.2.4. Drugi etap - hipotetyczne określenie zysków na podstawie analizy porównawczej | str. | 138 |
3.2.5. Podsumowanie dwuetapowej analizy | str. | 138 |
3.3. Różnice w treści art. 7 KM OECD w wersji sprzed i po 2010 r. | str. | 139 |
3.4. Uwagi końcowe | str. | 141 |
4. Podział kosztów jednostki macierzystej prowadzącej działalność w branży finansowej (Bartłomiej Gryn) | str. | 142 |
4.1. Uwagi wstępne | str. | 142 |
4.2. Analiza funkcjonalna Spółki i Oddziału | str. | 143 |
4.3. Wynagrodzenie Spółki za wykonywane funkcje zarządcze i pomocnicze | str. | 149 |
4.4. Podział kosztów wspólnych ponoszonych w związku z pozyskaniem i utrzymaniem kluczowych klientów | str. | 153 |
4.5. Rozliczenie kosztów finansowania | str. | 157 |
4.6. Uwagi końcowe | str. | 162 |
Rozdział III | |
Opodatkowanie nietransparentnej spółki zależnej | str. | 163 |
1. Rozgraniczenie jurysdykcji podatkowej w zakresie dochodów spółki zależnej (Marcin Jamroży) | str. | 163 |
1.1. Uwagi wstępne | str. | 163 |
1.2. Dochody spółki zależnej | str. | 164 |
1.2.1. Zakres obowiązku podatkowego | str. | 164 |
1.2.2. Pierwotna korekta dochodu | str. | 166 |
1.2.3. Drugostronna korekta dochodu | str. | 167 |
1.2.4. Ograniczanie ryzyka podatkowego | str. | 168 |
1.3. Dywidendy otrzymywane przez rezydenta w Polsce | str. | 170 |
1.3.1. Uwagi ogólne | str. | 170 |
1.3.2. Pojęcie dywidendy | str. | 170 |
1.3.3. Opodatkowanie w państwie źródła | str. | 171 |
1.3.4. Opodatkowanie w państwie rezydencji | str. | 172 |
1.3.5. Symulacja obciążenia podatkowego | str. | 174 |
1.4. Dywidendy wypłacane z Polski | str. | 176 |
1.4.1. Uwagi ogólne | str. | 176 |
1.4.2. Zasady opodatkowania w państwie źródła | str. | 177 |
1.4.3. Zwolnienie dywidendy od podatku u źródła | str. | 177 |
1.4.4. Dywidendy związane z działalnością zakładu | str. | 178 |
1.4.5. Algorytm określania wysokości podatku u źródła | str. | 180 |
1.5. Uwagi końcowe | str. | 181 |
2. Ustalanie beneficial ownera w praktyce (Bartłomiej Rodak) | str. | 181 |
2.1. Uwagi wstępne | str. | 181 |
2.2. Beneficjent dochodów - znaczenie zwykłe | str. | 182 |
2.3. Beneficjent dochodów - znaczenie prawne | str. | 185 |
2.4. Beneficjent dochodów - znaczenie w prawie anglosaskim | str. | 185 |
2.5. Nieuprawnione korzystanie z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania a instytucja beneficial ownera | str. | 186 |
2.6. Test beneficial ownera - badanie istoty transakcji | str. | 189 |
2.7. Test beneficial ownera - badanie działalności gospodarczej | str. | 191 |
2.8. Dominium | str. | 196 |
2.9. Uwagi końcowe | str. | 201 |
3. Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych (Aleksandra Trzópek) | str. | 201 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 201 |
3.2. Główne założenia regulacji CFC | str. | 202 |
3.3. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania | str. | 205 |
3.3.1. Uwagi ogólne | str. | 205 |
3.3.2. Kolizja pomiędzy regulacjami typu CFC a ustawodawstwem wewnętrznym | str. | 205 |
3.3.3. Kolizja regulacji CFC z Konwencją Modelową OECD | str. | 206 |
3.3.4. Regulacje CFC a swoboda przedsiębiorczości | str. | 208 |
3.4. Uwagi końcowe | str. | 209 |
4. Planowanie podatkowe w ramach struktur holdingowych (Dominik J. Gajewski) | str. | 210 |
4.1. Uwagi wstępne | str. | 210 |
4.2. Ogólne pojęcie holdingu | str. | 210 |
4.3. Teorie opodatkowania holdingów w państwach Unii Europejskiej | str. | 213 |
4.4. Podatkowa grupa kapitałowa - teoria i praktyka | str. | 215 |
4.5. Szczególne rozwiązania podatkowe dla holdingów w wybranych państwach Unii Europejskiej | str. | 221 |
4.6. Koncepcja CCCTB i jej zakres podmiotowy | str. | 225 |
4.7. Uwagi końcowe | str. | 230 |
5. Europejska spółka akcyjna - teoretyczne korzyści i praktyczne problemy (Aleksandra Dziemaszkiewicz-Kwiecińska) | str. | 231 |
5.1. Uwagi wstępne | str. | 231 |
5.2. Trudności w określeniu ram prawnych funkcjonowania spółki europejskiej w krajach członkowskich ze szczególnym uwzględnieniem Polski | str. | 234 |
5.3. Ograniczony katalog sposobów powstania europejskiej spółki akcyjnej. Przeniesienie siedziby spółki europejskiej | str. | 238 |
5.4. Koszty prowadzenia działalności w postaci europejskiej spółki akcyjnej | str. | 241 |
5.5. Skomplikowane zasady zaangażowania pracowników w zarządzanie spółką europejską | str. | 243 |
5.6. Brak specyficznych preferencji podatkowych dla spółki europejskiej | str. | 246 |
5.7. Uwagi końcowe | str. | 248 |
6. Przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę niebędącą podatnikiem (Grzegorz Stachyra, Marcin Jamroży) | str. | 250 |
6.1. Uwagi wstępne | str. | 250 |
6.2. Ogólna charakterystyka następstw przekształcenia | str. | 250 |
6.2.1. Istota prawna przekształcenia | str. | 250 |
6.2.2. Podatkowe następstwa przekształcenia | str. | 251 |
6.2.2.1. Uwagi ogólne | str. | 251 |
6.2.2.2. Przekształcenie homogeniczne | str. | 252 |
6.2.2.3. Przekształcenie heterogeniczne | str. | 252 |
6.3. Opodatkowanie zatrzymanych zysków | str. | 253 |
6.3.1. Uwagi ogólne | str. | 253 |
6.3.2. Przedmiot opodatkowania | str. | 253 |
6.3.3. Ratio legis opodatkowania zatrzymanych zysków | str. | 255 |
6.3.4. Stosowanie zwolnienia z podatku oraz preferencyjnych stawek | str. | 257 |
6.3.5. Podatek od zatrzymanych zysków jako bariera dla przekształceń | str. | 259 |
6.4. Skutki podatkowe związane ze zmianą podatnika | str. | 262 |
6.4.1. Zmiana zasad opodatkowania dochodu | str. | 262 |
6.4.2. Ustanie rezydencji podatkowej | str. | 262 |
6.4.3. Ustanowienie zakładu zagranicznego | str. | 263 |
6.4.4. Rozliczenie straty podatkowej | str. | 264 |
6.4.5. Wydatki związane z przekształceniem | str. | 264 |
6.4.6. Kolizje kwalifikacyjne | str. | 265 |
6.5. Uwagi końcowe | str. | 265 |
7. Architektura transfer pricingu w dobie optymalizacji podatkowej (Ewelina Kołodziejska) | str. | 266 |
7.1. Uwagi wstępne | str. | 266 |
7.2. Przesłanki skutkujące wyborem cen transferowych jako narzędzia optymalizacji podatkowej | str. | 267 |
7.3. Wykorzystanie transfer pricingu | str. | 267 |
7.4. Ryzyko związane z transfer pricingiem | str. | 271 |
7.5. Instrumenty ograniczające ryzyko podatkowe | str. | 274 |
7.6. Dokumentacja podatkowa na przykładzie usług wewnątrzgrupowych | str. | 275 |
7.7. Uwagi końcowe | str. | 277 |
Rozdział IV | |
Opodatkowanie odsetek oraz należności licencyjnych | str. | 279 |
1. Rozgraniczenie jurysdykcji podatkowej w zakresie odsetek (Marcin Jamroży) | str. | 279 |
1.1. Definicja odsetek | str. | 279 |
1.2. Opodatkowanie w Polsce jako państwie źródła | str. | 280 |
1.3. Przypisanie odsetek zagranicznemu zakładowi | str. | 284 |
1.4. Algorytm określania wysokości podatku u źródła | str. | 286 |
1.5. Opodatkowanie w państwie rezydencji | str. | 286 |
1.6. Uwagi końcowe | str. | 288 |
2. Opodatkowanie osób fizycznych z tytułu odsetek (Mariusz Pogoński) | str. | 288 |
2.1. Uwagi wstępne | str. | 288 |
2.2. Opodatkowanie odsetek uzyskanych w Polsce przez nierezydentów podatkowych na gruncie polskich przepisów wewnętrznych | str. | 289 |
2.3. Opodatkowanie odsetek uzyskanych za granicą przez polskich rezydentów podatkowych na gruncie polskich przepisów wewnętrznych | str. | 291 |
2.4. Stosowanie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania | str. | 292 |
2.5. Rola dyrektywy 2003/48 | str. | 294 |
2.6. Relacja postanowień dyrektywy do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania | str. | 297 |
2.7. Implementacja przepisów dyrektywy w polskich przepisach podatkowych | str. | 298 |
2.8. Nowelizacja u.p.d.o.f. implementująca zmiany wprowadzone w dyrektywie | str. | 301 |
2.9. Uwagi końcowe | str. | 302 |
3. Struktury cash poolingu - implikacje podatkowe dla rezydenta na przykładzie międzynarodowej grupy kapitałowej (Joanna Dąbrowska) | str. | 303 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 303 |
3.2. Struktura cash poolingu w grupie kapitałowej EADS | str. | 304 |
3.3. Opodatkowanie dochodu na gruncie ustawodawstwa krajowego | str. | 307 |
3.3.1. Ujęcie transferów w przychodach i kosztach podatkowych | str. | 307 |
3.3.1.1. Uwagi wprowadzające | str. | 307 |
3.3.1.2. Odsetki otrzymywane bądź płacone z tytułu sald na rachunkach skonsolidowanych | str. | 308 |
3.3.1.3. Różnice kursowe | str. | 309 |
3.3.2. Niedostateczna kapitalizacja | str. | 310 |
3.3.3. Dokumentacja podatkowa cen transferowych | str. | 312 |
3.4. Opodatkowanie dochodu nierezydentów | str. | 313 |
3.5. Uwagi końcowe | str. | 315 |
4. Rozgraniczenie jurysdykcji podatkowej w zakresie należności licencyjnych (Marcin Jamroży) | str. | 315 |
4.1. Definicja należności licencyjnych | str. | 315 |
4.2. Opodatkowanie w Polsce jako państwie źródła | str. | 316 |
4.3. Przypisanie należności licencyjnych zakładowi | str. | 318 |
4.4. Algorytm określania wysokości podatku u źródła | str. | 319 |
4.5. Opodatkowanie w państwie rezydencji | str. | 320 |
4.6. Wybrane zagadnienia problemowe | str. | 320 |
4.6.1. Uwagi wstępne | str. | 320 |
4.6.2. Oprogramowanie komputerowe | str. | 321 |
4.6.3. Użytkowanie urządzenia przemysłowego | str. | 322 |
4.6.4. Korzystanie z know-how | str. | 325 |
4.7. Uwagi końcowe | str. | 326 |
5. Zasady opodatkowania umów leasingu transgranicznego (Łukasz Andruszkiewicz) | str. | 326 |
5.1. Uwagi wstępne | str. | 326 |
5.2. Umowa leasingu w Konwencji Modelowej OECD | str. | 327 |
5.3. Zasady opodatkowania transgranicznych umów leasingu operacyjnego | str. | 329 |
5.4. Zasady opodatkowania transgranicznych umów leasingu finansowego | str. | 334 |
5.5. Uwagi końcowe | str. | 337 |
Rozdział V | |
Opodatkowanie dochodów z pracy najemnej oraz wybranych dochodów kapitałowych osób fizycznych | str. | 338 |
1. Rozgraniczenie jurysdykcji podatkowej w zakresie dochodów z pracy najemnej (Marcin Jamroży) | str. | 338 |
1.1. Uwagi wstępne | str. | 338 |
1.2. Rozdział roszczeń podatkowych między państwa | str. | 339 |
1.3. Opodatkowanie w państwie źródła | str. | 341 |
1.4. Opodatkowanie w państwie rezydencji | str. | 342 |
1.4.1. Okres pobytu | str. | 343 |
1.4.2. Pracodawca w sensie ekonomicznym | str. | 345 |
1.4.3. Ponoszenie wynagrodzenia przez zakład | str. | 346 |
1.4.4. Międzynarodowy wynajem siły roboczej | str. | 347 |
1.5. Uwagi końcowe | str. | 349 |
2. Opodatkowanie dochodów pracowników oddelegowanych (Magdalena Cieślak) | str. | 349 |
2.1. Uwagi wstępne | str. | 349 |
2.2. Aspekty ubezpieczeniowe | str. | 350 |
2.2.1. Koordynacja systemów zabezpieczenia | str. | 350 |
2.2.2. Zasada ogólna | str. | 351 |
2.2.3. Odstępstwa od zasady ogólnej | str. | 351 |
2.3. Zasady opodatkowania dochodu przy delegowaniu | str. | 353 |
2.4. Uwagi końcowe | str. | 356 |
3. Koncepcja pracodawcy ekonomicznego (Magdalena Pożaroszczyk-Komór) | str. | 356 |
3.1. Uwagi wstępne | str. | 356 |
3.2. Koncepcja pracodawcy ekonomicznego w świetle art. 15 ust. 2 Konwencji Modelowej OECD | str. | 357 |
3.2.1. Warunek wynikający z art. 15 ust. 2 lit. b | str. | 357 |
3.2.2. Międzynarodowy wynajem siły roboczej jako przesłanka instytucji pracodawcy ekonomicznego | str. | 359 |
3.2.3. Ewolucja koncepcji pracodawcy ekonomicznego | str. | 361 |
3.2.4. Koncepcja pracodawcy ekonomicznego a Komentarz do Konwencji Modelowej OECD z 2010 r. | str. | 362 |
3.3. Zastosowanie koncepcji pracodawcy ekonomicznego | str. | 365 |
3.3.1. Implikacje podatkowe | str. | 365 |
3.3.2. Podejście do koncepcji pracodawcy ekonomicznego na przykładach wybranych państw | str. | 367 |
3.4. Uwagi końcowe | str. | 371 |
4. Opodatkowanie dochodów marynarzy (Remigiusz Felcenloben) | str. | 372 |
4.1. Uwagi wstępne | str. | 372 |
4.2. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę oraz ich zastosowanie do opodatkowania marynarzy | str. | 373 |
4.2.1. Konwencja Modelowa OECD | str. | 373 |
4.2.2. Przykładowe regulacje umów o unikaniu podwójnego opodatkowania | str. | 374 |
4.2.3. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte z Norwegią | str. | 375 |
4.2.4. Brak zawartej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania | str. | 378 |
4.3. Faktyczny zarząd przedsiębiorstwa | str. | 378 |
4.4. Bandera statku | str. | 379 |
4.5. Raje podatkowe a ich wpływ na opodatkowanie marynarzy | str. | 379 |
4.6. Uwagi końcowe | str. | 380 |
5. Opodatkowanie emerytur i rent zagranicznych (Mariusz Pogoński) | str. | 380 |
5.1. Uwagi wstępne | str. | 380 |
5.2. Pojęcie emerytury (renty) zagranicznej | str. | 381 |
5.3. Określenie miejsca rezydencji podatkowej beneficjenta świadczenia emerytalno-rentowego | str. | 383 |
5.4. Bezpośrednie rozgraniczenie miejsca opodatkowania (normy o zamkniętych skutkach prawnych) | str. | 385 |
5.5. Normy o otwartych skutkach prawnych | str. | 386 |
5.6. Sytuacje szczególne | str. | 387 |
5.7. Obowiązki ciążące na płatniku podatku z tytułu wypłaty emerytury bądź renty zagranicznej | str. | 388 |
5.8. Uwagi końcowe | str. | 390 |
6. Opodatkowanie dochodów z zagranicznych funduszy inwestycyjnych i ubezpieczeniowych, pracowniczych programów emerytalnych oraz indywidualnych kont emerytalnych (Jarosław Sekita) | str. | 390 |
6.1. Uwagi wstępne | str. | 390 |
6.2. Ogólne zasady powoływania się w przepisach na inne akty prawa | str. | 391 |
6.3. Praktyka powoływania się w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na inne akty prawa | str. | 392 |
6.4. Odwołanie się w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do regulacji dotyczących instytucji i usług finansowych | str. | 393 |
6.5. Praktyczne skutki podatkowe wynikające z treści przepisów odwoławczych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych | str. | 394 |
6.6. Uwagi końcowe | str. | 401 |
Bibliografia | str. | 403 |
Autorzy | str. | 423 |