Dogonowie z bliska tom 1

Dogonowie z bliska tom 1

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Dogonowie z bliska to rodzaj antologii zawierającej artykuły mojego autorstwa, powstałe w ciągu ostatnich lat (najstarszy jest jednak z 1987 roku), będące ukoronowaniem o wiele dłuższej znajomości z mieszkańcami masywu Bandiagara i ich kulturą. Są one wynikiem moich wieloletnich wędrówek po kraju Dogonów, wielu długich rozmów czy „obserwacji uczestniczących”, po prostu – bliskich kontaktów z Dogonami. Dogonowie, jak wiele innych grup etnicznych kontynentu afrykańskiego, są nosicielami oryginalnej kultury, nierzadko zupełnie obcej naszemu europocentrycznemu postrzeganiu świata. Poczynając od tradycji oralnej jako zasady przekazywania wiedzy i jej funkcjonowania, poprzez segmentarny układ jej „posiadania”, a kończąc na znalezieniu następcy i przekazaniu mu, na kolejne pokolenie, własnego „depozytu”. Jeśli dodamy do tego różne poziomy wtajemniczenia i kompetencji, sytuacja staje bardzo skomplikowana. Badania terenowe prowadzone w takim środowisku nie są proste, wymagają uważnej i stałej weryfikacji oraz odpowiedniego doboru informatorów. Konieczny jest czas i doświadczenie. Ktoś, kto zawita do kraju Dogonów na krótko, z wykupioną wycieczką czy nawet indywidualnie, ma niewielkie szanse na dowiedzenie się czegoś „nowego” czy „oryginalnego” o ich kulturze. Podobnie było w moim przypadku. Początkowo wszystkie przekazy przyjmowałem „na wiarę”, z czasem moi informatorzy i zwykli rozmówcy zaczęli się orientować, że zadający pytania coraz głębiej drąży temat i nie wszystko można wytłumaczyć mu w „prosty” sposób, bez konieczności przekazania kolejnej cząstki tego, „co zakryte”. Już te pierwsze przekazy, czasami dość niekompletne, zamieszczane potem w artykułach, stały się dowodem na długą drogę, którą trzeba było pokonać, zanim doszło się do wyników zadowalających obie strony. Być może dzisiaj te najwcześniejsze nie powstałyby w takim kształcie. Dążenie do prawdy obligowało mnie do dalszych działań.


Ze wstępu


Rok wydania2019
Liczba stron261
KategoriaHistoria kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-286-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  rozdział pierwszy    13
  Wprowadzenie do historii polskich badań afrykanistycznych. Gdzie kraj Dogonów, a gdzie Polska?     13
  rozdział drugi    31
  Tradycjonalizm kulturowy Dogonów z Mali     31
  rozdział trzeci    43
  Atmo Doumbo – refleksje nad systemem władzy i stratyfikacją społeczną Dogonów     43
  rozdział czwarty    51
  Sztuka Afryki u progu XXI wieku – refleksje etnologa     51
  rozdział piąty    61
  Czy w Afryce jest jeszcze miejsce na tajne związki – rzecz o stowarzyszeniu Awa u Dogonów     61
  rozdział szósty    71
  Ukryty wymiar afrykańskiej przestrzeni     71
  rozdział siódmy    79
  Afrykański obraz świata białych – między kultem cargo a postawą roszczeniową. Na przykładzie Dogonów z Mali     79
  rozdział ósmy    91
  Plemiona Afryki Zachodniej wobec globalizacji     91
  rozdział dziewiąty    103
  Pochwała afrykańskiej tradycji oralnej     103
  rozdział dziesiąty    117
  Afryka – kontynent specjalnej troski?     117
  rozdział jedenasty    129
  Wioska Dogonów jako symbol ciała mitycznego przodka, czyli co zostało z mitu?     129
  rozdział dwunasty    141
  Yaa iye-i la (Wczoraj to nie dzisiaj) – rozwój i zmiana w kulturze Dogonów (Mali)     141
  rozdział trzynasty    163
  Dziś prawdziwych masek w Afryce już nie ma…?     163
  rozdział czternasty    169
  „Jesteśmy innej rasy i dlatego nasz dom nie jest dla nich” – piętno wykluczenia w społeczeństwie afrykańskim     169
  rozdział piętnasty    185
  Is it safe? Bezpieczeństwo kulturowe – co to takiego ?     185
  rozdział szesnasty    197
  Czy współczesna Afryka zatraca zdolność komunikowania się?     197
  rozdział siedemnasty    207
  Oryginał, kopia… fałszerstwo. Rozważania na temat współczesnej sztuki afrykańskiej     207
  rozdział osiemnasty    221
  Etnolog pod presją zmian w Afryce     221
  Zakończenie     233
  Bibliografia     239
  Spis ilustracji     251
  Ilustracje     252
RozwińZwiń