INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
W czasach, kiedy globalizacja wkracza do każdego zakątka ziemi, trudno wyobrazić sobie pewną grupę społeczną całkowicie odizolowaną od reszty świata, pozbawioną wpływów zewnętrznych. Fakt ten nie umknął uwadze etnologów, którzy kładą coraz większy akcent na historyczny wymiar rzeczywistości kulturowej. Niemały wpływ na tego rodzaju podejście ma antropologia dynamiczna sformułowana przez Georges’a Balandiera, określająca kulturę jako rzeczywistość w ciągłym ruchu. Koncepcja ta czerpie z prac Rogera Bastide’a, który ukazywał stałą restrukturyzację zjawisk kulturowych. Praca Jacka Łopotta wpisuje się świetnie w ten nowoczesny trend badań etnologicznych.
dr hab. Jacek Jan Pawlik
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 531 |
Kategoria | Etnografia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7241-867-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Afrykańskie oblicze zmian – wobec islamu, kolonializmu oraz współczesnej inwazji turystycznej | 23 |
Rozdział 2. Z przeszłości Dogonów | 45 |
Dogonowie między mitem a historią | 52 |
Kultury Tellem i Toloy | 80 |
Rozdział 3. Dogonowie – i ich wzór kultury | 91 |
Masyw Bandiagara – ojczyzna Dogonów | 93 |
Etnonim, populacja i język | 96 |
Dogo-tembu i atem jako wzór kultury Dogonów | 102 |
Rozdział 4. Dogonowie wobec islamizacji | 135 |
Początki islamu w Afryce Zachodniej | 137 |
Islam w okresie rozwoju w Afryce Zachodniej | 147 |
Islam a Afryka Zachodnia i kraj Dogonów | 158 |
Islam oraz cywilizacja islamu | 159 |
Handel niewolnikami czy ustrój niewolniczy? | 165 |
Czarny islam czy afroislam? | 175 |
Rozdział 5. Dogonowie w xix i xx wieku – dziedzictwo kolonializmu? | 189 |
Kolonizacja – historia poznania i zdobycia Afryki Zachodniej | 190 |
Od Afrique Occidentale Française (Francuskiej Afryki Zachodniej) do Communauté (Wspólnoty) – struktury i organizacja | 201 |
Zderzenie kulturowe czy polityka asymilacji? | 211 |
Dogonowie – początki zainteresowań naukowych i kontynuacje | 231 |
Okres do 1931 roku | 231 |
Dogonowie oraz Marcel Griaule i jego zespół badawczy | 234 |
Okres po 1956 roku | 241 |
Rozdział 6. W niepodległym Mali – kultura Dogonów jako wizytówka turystyczna kraju | 251 |
Działania ogólnopaństwowe na rzecz rozwoju turystyki | 258 |
Festiwale kultur społeczności Mali | 269 |
Inne miejsca stanowiące atrakcje turystyczne w Mali | 273 |
Djenné | 274 |
Timbuktu | 276 |
Gao | 277 |
Ségou | 278 |
Antropologia turystyki a turystyka etniczna | 279 |
Rozdział 7. Turystyka w kraju Dogonów | 287 |
Oczekiwania turystów i propozycje biur podróży | 287 |
Między campement a artisana | 303 |
„Taki jest świat Dogonów, jaki pokazuje ci go guide” | 309 |
Rozdział 8. Dogonowie wobec turystyki | 327 |
Oferta turystyczna Dogonów | 330 |
Dogonowie jako zbiorowi beneficjenci rozwoju turystyki | 336 |
Dogonowie jako marszandzi sztuki | 345 |
Sztuka w kraju Dogonów | 357 |
Dogonowie między kampementyzmem a postawą roszczeniową | 366 |
Rozdział 9. Dogonowie wobec procesów współczesnych zmian | 373 |
Dogonowie wobec migracji | 374 |
Kościoły chrześcijańskie w kraju Dogonów | 388 |
Toubabu wśród Dogonów | 396 |
Zakończenie. Czy tradycyjna kultura Dogonów dotrwa do kolejnego święta Sigui? | 407 |
Streszczenie (Sommaire) | 417 |
Bibliografia | 427 |
Aneks 1. Spis wywiadów | 443 |
Aneks 2. Spis wiosek penetrowanych w trakcie kolejnych pobytów w kraju Dogonów | 451 |
Rysunki i fotografie | 453 |
Tablice | 515 |