POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Projekty naukowe i grantowe to obecnie podstawowa forma finansowania nauki. Niezależnie od tego czy to dobre, czy nie – naukowcy, którzy chcą utrzymać się na uczelniach, muszą prowadzić projekty. Naukowcy na polskich uczelniach są w większości nieprzygotowani do tego typu administracyjnych działań.
Autorka skupia się na najczęstszych problemach: planowanie i harmonogramowanie projektu, zarządzanie komunikacją, budżetem oraz wynikami badań. Oprócz tego w książce zostaną poruszone głośne kwestie wdrażania i komercjalizacji wyników. Książka przygotowywana jest częściowo w oparciu o angielską i francuską literaturę, ale przede wszystkim – doświadczenia autorki z pracy z polskimi naukowcami i z prowadzenia własnych projektów. Książka adresowana do naukowców zarządzających lub przygotowujących się do zarządzania projektami naukowymi.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 244 |
Kategoria | Zarządzanie projektami |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21381-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 9 |
1. Czy twój projekt naukowy jest zarządzany? | 15 |
1.1. Czym jest projekt naukowy? | 17 |
1.2. Czym jest zarządzanie projektem naukowym? | 22 |
1.3. Przykład | 23 |
1.4. Ćwiczenia | 27 |
2. Jak planować projekt naukowy? | 29 |
2.1. Najważniejszy element projektu naukowego… | 30 |
2.2. Jak sformułować cel dla własnych badań? | 31 |
2.3. Jak prawidłowo odróżnić cel, środki i rezultaty projektu naukowego? | 36 |
2.4. Rezultaty projektu naukowego | 37 |
2.5. Działania projektowe. Harmonogramowanie | 38 |
2.6. Przykład | 39 |
2.7. Ćwiczenia | 40 |
3. Harmonogram projektu naukowego – budowanie zespołu 43 | |
3.1. Osoby zaangażowane w projekt naukowy | 43 |
3.2. Role w projekcie naukowym i kategorie współpracowników | 44 |
3.3. Specyfika konsorcjum | 47 |
3.4. Tworzenie zespołu projektowego | 50 |
3.5. Przykład | 52 |
3.6. Ćwiczenia | 52 |
4. Zasoby i logistyka projektu naukowego | 55 |
4.1. Wynajem pomieszczeń | 55 |
4.2. Potrzeby w zakresie urządzeń i materiałów | 58 |
4.3. Logistyka projektu naukowego | 60 |
4.4. Przykład | 68 |
4.5. Ćwiczenia | 68 |
5. Sprawy kadrowe projektu naukowego | 75 |
5.1. Na jakich zasadach ogólnych mogą pracować członkowie zespołu badawczego? | 76 |
5.2. Z jakiej puli sfinansujesz pracę zespołu badawczego? | 77 |
5.3. Jakie są rodzaje zatrudnienia? | 79 |
5.4. Ile kosztuje zatrudnienie jednego pracownika? | 81 |
5.5. Czy specjalista ds. kadr i księgowy to ta sama osoba? | 85 |
5.6. Kilka rad praktycznych związanych z decyzjami kadrowymi | 85 |
5.7. Budżet projektu naukowego | 87 |
5.8. Jak mogą wyglądać wytyczne budżetowe udostępniane przez instytucje finansujące? | 94 |
5.9. Sporządzenie wstępnej wersji budżetu | 96 |
5.10. Co jeszcze warto uwzględnić przy opracowaniu budżetu? | 97 |
5.11. Definitywna wersja budżetu | 98 |
5.12. Przykład | 99 |
5.13. Ćwiczenia | 102 |
6. Dobry początek i prawidłowa realizacja projektu naukowego | 109 |
6.1. Dokumentacja projektu naukowego | 109 |
6.2. Oprawa prawna projektu naukowego | 112 |
6.3. Plan Zarządzania Danymi | 115 |
6.4. Inne procedury wstępne projektu naukowego | 116 |
6.5. Zasady efektywnej realizacji projektu naukowego | 117 |
6.6. Przykłady | 126 |
6.7. Ćwiczenia | 129 |
7. Monitoring i kontrola, czyli jak nadzorować projekt naukowy | 133 |
7.1. Monitorowanie projektu naukowego | 134 |
7.2. Kontrola projektu naukowego | 139 |
7.3. Analiza ryzyka projektu naukowego | 144 |
7.4. Narzędzia ułatwiające monitoring i kontrolę projektu naukowego | 149 |
7.5. Przykład | 152 |
7.6. Ćwiczenia | 153 |
8. Zakończenie i zamknięcie projektu naukowego 157 | |
8.1. Ewaluacja projektu naukowego – definicja i struktura | 158 |
8.2. Wyniki ewaluacji projektu naukowego – kiedy i jak je wdrażać? | 162 |
8.3. Jak sporządzić raport finansowy z projektu naukowego? | 164 |
8.4. Ewaluacja merytoryczna projektu naukowego | 167 |
8.5. Inne kategorie ewaluacji projektu naukowego | 171 |
8.6. Kiedy można uznać projekt naukowy za zamknięty? | 174 |
8.7. Przykłady | 175 |
8.8. Ćwiczenia | 178 |
9. Profesjonalne prowadzenie badań naukowych 181 | |
9.1. Kim jest profesjonalny naukowiec? | 182 |
9.2. Co różni doktora od magistra? | 183 |
9.3. Co potrafi profesjonalny naukowiec? | 184 |
9.4. Co to znaczy „prowadzić badania”? | 188 |
9.5. Czym jest doktorat? | 189 |
9.6. Co robić, by być innowacyjnym naukowcem? | 190 |
9.7. Normy jakości badań | 193 |
9.8. Podstawowe metody badawcze | 195 |
9.9. Etyczne aspekty doktoratu i publikowania | 196 |
9.10. Ćwiczenia | 201 |
10. Relacje międzypokoleniowe w zespole badawczym – zasady i wyzwania | 203 |
10.1. Pod kierunkiem mentora – zaufanie i praca | 203 |
10.2. Naukowe relacje międzypokoleniowe | 204 |
10.3. Ćwiczenia | 213 |
Glosariusz | 215 |
Bibliografia | 219 |
Słowo końcowe | 225 |
Podziękowania | 227 |
O autorze | 231 |
Indeks | 233 |