Polityka regulacji zatrudnienia w Polsce. Kryzys ekonomiczny a destandaryzacja stosunków pracy

Polityka regulacji zatrudnienia w Polsce. Kryzys ekonomiczny a destandaryzacja stosunków pracy

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


37,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia Karola Muszyńskiego jest publikacją bardzo cenną. Zwrócę uwagę na jej główne walory: zawiera szczegółowe omówienie procesów społeczno-gospodarczych, przytacza kluczowe statystyki oraz daje wielostronną wiedzę encyklopedyczną o stosunkach pracy po 2008 roku. […]


Zamiarem Autora było przyjęcie perspektywy nowego instytucjonalizmu z zakresu socjologii prawa i socjologii ekonomicznej oraz doktryny prawa pracy, a także zastosowanie tego wielowymiarowego aparatu do analizy przemian w regulacjach dotyczących głównie rynku pracy. Autor nie ograniczył się do stosowania narzędzi zastanych, lecz opracował własny schemat teoretyczny, a ponadto rozszerzył treść pojęć funkcjonujących w literaturze przedmiotu. […] W tym względzie Karola Muszyńskiego charakteryzuje śmiałość w konstruowaniu własnej perspektywy, czy może nawet własnego paradygmatu.


z recenzji prof. dr. hab. Juliusza Gardawskiego


Karol Muszyński – doktor nauk prawnych, pracownik Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, badacz stowarzyszony w Centrum Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek zarządu i współzałożyciel Fundacji Kaleckiego. W przeszłości wizytował m.in. European Trade Union Institute oraz International Institute for the Sociology of Law. Jego zainteresowania obejmuja? prawo i rynek pracy, socjologię prawa i problematykę doste?pu do prawa.


Rok wydania2019
Liczba stron346
KategoriaPrawo gospodarcze i handlowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-65390-76-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wykaz skrótów     11
  Wprowadzenie     13
  Podziękowania     25
  Rozdział 1. Nowy instytucjonalizm a regulacje zatrudnienia     27
  1.1. Nowy instytucjonalizm jako podejście badawcze     27
  1.1.1. Nowy i stary instytucjonalizm     27
  1.1.2. Instytucje jako zasady i punkty równowagi     28
  1.1.3. Instytucje i ich funkcje „ekonomiczne” i „społeczne”     30
  1.1.4. Instytucje nieformalne     31
  1.1.5. Możliwość instytucjonalizacji zachowań sprzecznych z prawem i ich
  stabilność     33
  1.2. Zmiana instytucjonalna w perspektywie nowego instytucjonalizmu     36
  1.2.1. Problem zależności od ścieżki a zmiana instytucjonalna     36
  1.2.2. Stopniowość zmian instytucjonalnych     38
  1.2.3. Przesunięcie (displacement/revision)     39
  1.2.4. Warstwowanie (layering)     39
  1.2.5. Wieloznaczność instytucji     40
  1.2.6. Konwersja (conversion)     42
  1.2.7. Dryf (drift )     43
  1.2.8. Zagadnienie komplementarności instytucjonalnej     45
  1.2.9. Polityczne aspekty zmian instytucjonalnych. Wybór sposobu zmiany
  instytucjonalnej     47
  1.2.10. Zmiany instytucjonalne a kryzys ekonomiczny     49
  1.3. Standardowa umowa o pracę jako instytucja społeczna     52
  1.3.1. Standardowa umowa o pracę z perspektywy nowego instytucjonalizmu     52
  1.3.2. „Kryzys” umowy o pracę     55
  1.3.3. Problem elastyczności zatrudnienia     56
  Rozdział 2. Polska gospodarka z perspektywy różnorodności kapitalizmu     59
  2.1. Wprowadzenie. Paradygmat różnorodności kapitalizmu Halla i Soskice’a     59
  2.1.1. Liberalne gospodarki rynkowe (LGR)     60
  2.1.2. Koordynowane gospodarki rynkowe (KGR)     62
  2.1.3. Rozwiązania prawne i możliwości prowadzenia polityk publicznych     64
  2.2. Specyfi ka Europy Środkowo-Wschodniej     66
  2.2.1. Modele tranzytologiczne kapitalizmu w odniesieniu do Europy
  Środkowo-Wschodniej     66
  2.2.2. Wkład teoretyczny modeli różnorodności     68
  2.2.3. Rola wieloznaczności funkcjonowania instytucji lub zachowań
  sprzecznych z prawem w literaturze     71
  2.3. Polska jako zależna gospodarka rynkowa     75
  2.3.1. Rola kapitału zagranicznego     77
  2.3.2. Regulacje zatrudnienia i zbiorowe stosunki pracy     78
  2.3.3. Niskie koszty pracy jako przewaga komparatywna Polski     81
  2.3.4. Innowacje i innowacyjność     84
  2.3.5. System edukacyjny i szkolnictwo zawodowe     85
  2.3.6. Wydatki socjalne i państwo opiekuńcze     86
  2.3.7. Sukces kapitalizmu zależnego     87
  2.3.8. Podmiotowość państwa     88
  Rozdział 3. Kryzys i polityki publiczne po kryzysie     90
  3.1. Wprowadzenie. Globalny kryzys ekonomiczny a sytuacja w Polsce     90
  3.1.1. Kryzys ekonomiczny jako kryzys zaufania     94
  3.1.2. Działania pokryzysowe w Polsce     95
  3.2. Działania antykryzysowe w polu monetarno-fi skalnym     96
  3.3. Polityka oszczędności     97
  3.3.1. Podstawowe informacje o polityce oszczędności     97
  3.3.2. Polityka podatkowo-dochodowa przed wybuchem kryzysu     99
  3.3.3. Rosnący dług publiczny jako kontekst polityki oszczędności     100
  3.3.4. Zmiany w politykach rynku pracy     103
  3.3.5. Pasywne polityki rynku pracy w trakcie kryzysu     106
  3.3.6. Aktywne polityki rynku pracy w trakcie kryzysu     108
  3.3.7. Paradygmat „taniego państwa”     112
  3.4. Wstępne informacje o zmianach w regulacjach zatrudnienia     112
  3.4.1. Globalne kierunki zmian w regulacjach zatrudnienia podczas kryzysu     113
  3.5. Liberalizacja – intencjonalna polityka regulacji zatrudnienia     118
  3.5.1. Polityczne aspekty uchwalenia „ustawy antykryzysowej” z 2009 r.     118
  3.5.2. Ocena skuteczności rozwiązań antykryzysowych związanych
  z subsydiowaniem wynagrodzeń i dofinansowywaniem szkoleń
  z ustawy z 2009 r.     122
  3.5.3. Ocena skuteczności rozwiązań antykryzysowych związanych
  z uelastycznieniem czasu pracy z ustawy z 2009 r.     125
  3.5.4. Zmiany w ustawie o pracownikach tymczasowych     128
  3.5.5. Reformy z 2013 r.     129
  3.6. Dryf – nieintencjonalna polityka regulacji zatrudnienia     134
  3.6.1. Wprowadzenie     134
  3.6.2. Dryf w regulacjach zatrudnienia – ciągłość historyczna     135
  3.6.3. Pokryzysowy dryf – umowy terminowe oraz cywilnoprawne    137
  3.6.4. Umowy cywilnoprawne w agencjach pracy tymczasowej     144
  3.6.5. Pokryzysowy dryf – naruszenia prawa pracy     145
  3.6.6. Wieloznaczność funkcjonowania regulacji zatrudnienia – teoria     147
  3.6.7. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – sztywność
  regulacji zatrudnienia     148
  3.6.8. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – obciążenia
  podatkowe i klin podatkowy     150
  3.6.9. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – wynagrodzenie
  minimalne     155
  3.6.10. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – chęć uzyskania
  wyższego wynagrodzenia     155
  3.6.11. Sfera relacji instytucji z rozwiązywanym problemem – struktura
  gospodarki     159
  3.6.12. Brak normatywnego zaplecza – wybór pracownika     163
  3.6.13. Brak normatywnego zaplecza – niski prestiż prawa i niska moralność
  podatkowa     164
  3.6.14. Słabe mechanizmy egzekwowania sankcji za naruszanie instytucji –
  niska siła przetargowa     166
  3.6.15. Słabe mechanizmy egzekwowania sankcji za naruszanie instytucji –
  siła instytucji nadzoru i kontroli     168
  3.6.16. Przyczyny dryfu – podsumowanie     170
  3.7. Dryf w zbiorowych stosunkach pracy     170
  3.8. Polityczne przyczyny liberalizacji i dryfu     172
  3.8.1. Przyczyny liberalizacji i dryfu z perspektywy grup interesu oraz siły
  państwa     173
  3.8.2. Koncepcje polityczne partii rządzącej jako przyczyna liberalizacji     175
  3.8.3. Unikanie winy jako przyczyna dryfu     178
  3.8.4. Polityka dryfu sensu stricto     179
  3.9. Dlaczego w Polsce nie doszło do zawarcia paktu społecznego?     180
  3.9.1. Nowy paradygmat rządzenia i refleksyjność społeczna. Triada rząd–
  parlament–partnerzy społeczni     182
  3.9.2. Związki zawodowe a system polityczny w latach 1989–1997     182
  3.9.3. Wytwarzanie nowego paradygmatu – lata 1997–2001     184
  3.9.4. Konsolidacja nowego paradygmatu – po 2001 r.     187
  3.9.5. Paradygmat skonsolidowany – „zarządzanie rozwojem”. Na
  przykładzie raportu „Polska 2030. Wyzwania rozwojowe”     188
  3.9.6. Rola związków zawodowych w nowym paradygmacie     189
  3.9.7. Problemy związane z funkcjonowaniem nowego paradygmatu     191
  Rozdział 4. Komplementarność zmian instytucjonalnych     193
  4.1. Wprowadzenie. Uwarunkowania konwersji umów niestandardowych     193
  4.1.1. Funkcja umów niestandardowych – pomosty czy pułapki     195
  4.1.2. Wieloznaczność regulacji jako uwarunkowanie konwersji     198
  4.1.3. Wieloznaczność regulacji umów na czas określony     198
  4.1.4. Wieloznaczność regulacji umów cywilnoprawnych     200
  4.1.5. Strukturalne podstawy i konsekwencje wieloznaczności – prawo pracy
  a inne systemy społeczne     206
  4.1.6. Wieloznaczność regulacji – umowy cywilnoprawne w pracy
  tymczasowej     208
  4.1.7. Konwersja – między poziomem mikro a makro     209
  4.2. Polityka presji na wynagrodzenie minimalne     210
  4.2.1. Polityka presji na wynagrodzenie minimalne jako polityka publiczna     210
  4.2.2. Wynagrodzenie minimalne i destandaryzacja zatrudnienia –
  komplementarność umów cywilnoprawnych     213
  4.2.3. Samonapędzająca się dynamika kształtowania wynagrodzenia
  minimalnego     214
  4.3. Paradygmat „taniego państwa”     215
  4.3.1. Paradygmat „taniego państwa” jako polityka publiczna     215
  4.3.2. Elementy paradygmatu     218
  4.3.3. Realizacja paradygmatu „taniego państwa”     220
  4.3.4. Wieloznaczność regulacji zamówień publicznych     224
  4.3.5. Budżety zadaniowe jako czynnik sprzyjający stosowaniu „kryterium
  najniższej ceny”     226
  4.3.6. Atmosfera przeciwdziałania korupcji jako czynnik sprzyjający
  stosowaniu „kryterium najniższej ceny”     227
  4.3.7. Napływ środków jako czynnik sprzyjający stosowaniu „kryterium
  najniższej ceny”     228
  4.3.8. Konwersja w zamówieniach publicznych     229
  4.3.9. Skutki realizacji „taniego państwa” dla funkcjonowania regulacji
  zatrudnienia     232
  4.3.10. Skutki realizacji idei „taniego państwa” – państwo jako czynnik
  sprzyjający deformalizacji     234
  4.3.11. „Tanie państwo” a unikanie winy     236
  4.4. Przewagi komparatywne gospodarki     238
  4.4.1. Koszty pracy jako czynnik chroniący przed kryzysem     238
  4.4.2. Niskie koszty pracy i wykorzystywanie niestandardowych form
  zatrudnienia     238
  4.4.3. Konwersja i dryf jako czynniki promujące konkurencyjność opartą na
  niskich kosztach pracy     239
  4.4.4. Wzrost wynagrodzenia minimalnego a przewaga komparatywna     241
  4.4.5. Polityki rynku pracy a przewaga komparatywna     242
  4.4.6. Kapitał zagraniczny w kontekście destandaryzacji zatrudnienia     243
  4.4.7. Zagadnienie szkolnictwa zawodowego a przewaga komparatywna     244
  4.4.8. Zbiorowe stosunki pracy a przewaga komparatywna     245
  4.5. Kultura organizacyjna polskich przedsiębiorstw     247
  4.5.1. Tożsamość polskiej kultury organizacyjnej     247
  4.5.2. Komplementarność wieloznaczności funkcjonowania instytucji wobec
  kultury organizacyjnej     250
  4.6. Zbiorowe stosunki pracy – dryf i konwersja?     251
  Rozdział 5. Konsekwencje destandaryzacji     253
  5.1. Wprowadzenie do zagadnienia konsekwencji destandaryzacji     253
  5.2. Trajektoria liberalizacji w Polsce     253
  5.2.1. Trajektoria liberalizacji w państwach rozwiniętych     253
  5.2.2. Destandaryzacja jako trajektoria liberalizacji w Polsce     256
  5.3. Niezamierzone dopasowanie     259
  5.3.1. Co wiemy dotąd. Niezamierzone dopasowanie na bazie konwersji     260
  5.3.2. Niezamierzone dopasowanie na bazie współoddziaływania konwersji
  i dryfu     262
  5.3.3. Niezamierzone dopasowanie w Polsce     265
  5.4. Dalsze polityczne implikacje     268
  Rozdział 6. Reformy po 2014 r.     270
  6.1. Wprowadzenie. Koniec kryzysu?     270
  6.2. Możliwe strategie polityczne wobec destandaryzacji rynku pracy     271
  6.3. Reformy rządu PO–PSL z 2014 i 2015 r.     272
  6.3.1. Początek „normalizacji” umów cywilnoprawnych     273
  6.3.2. Ograniczenie zawierania umów na czas określony     275
  6.3.3. Reanimacja dialogu społecznego     276
  6.4. Rządy Zjednoczonej Prawicy – zapowiedź i klęska głębokich reform     276
  6.4.1. Polityka społeczna     277
  6.4.2. Rewitalizacja dialogu społecznego?     278
  6.4.3. Dokończenie „normalizacji” umów cywilnoprawnych     279
  6.4.4. Pozostałe kosmetyczne zmiany propracownicze     281
  6.4.5. Nieudane próby głębszych reform     282
  Zakończenie     285
  Bibliografia     293
  Indeks nazwisk     333
  Spis tabel     343
  Spis wykresów     344
RozwińZwiń