Między integracją i rozproszeniem

Doświadczenie estetyczne w kontekstach nowoczesności

1 ocena

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,86  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


13,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorzy proponują, by doświadczenie estetyczne – ujmowane w kategoriach rozproszenia i integracji – traktować jako reprezentatywne dla ogólnie pojętego doświadczenia nowoczesności. Pokazują, w jaki sposób to jedno z podstawowych zagadnień estetyki może być potraktowane jako klucz do zrozumienia przemian nowoczesnej i współczesnej kultury.


Pierwsza część tomu obejmuje teksty, które poruszają najogólniejsze problemy filozoficzne związane z genealogią, statusem i charakterem nowoczesnego doświadczenia. W drugiej autorzy dokonują wieloaspektowej charakterystyki doświadczenia estetycznego, ukierunkowanej na wydobycie tytułowego napięcia między procesami/fenomenami integracji i rozproszenia, badając je w odniesieniu do konkretnych postaci doświadczeń estetycznych. Trzecia część ukazuje artystyczne wymiary doświadczenia estetycznego oscylującego między biegunami integracji i rozproszenia.


Tematyka publikacji jest niezwykle aktualna, zwłaszcza w świetle stopniowego odchodzenia od tradycyjnych opisów i analiz doświadczenia nowoczesności, z którymi można się zetknąć w istniejącej literaturze przedmiotu, oraz pojawiania się nowych związków między badaniami estetycznymi a przemianami w sztuce współczesnej. Zbiór zawiera teksty uznanych uczonych, prezentując tym samym obecny stan badań nad estetyką i filozofią kultury w reprezentowanych przez nich środowiskach.


The authors propose an interpretation of the aesthetic experience – presented in categories of dispersion and integration – as representative of the more generally understood experience of modernity. They show how one of the fundamental concepts of aesthetics can be used as a key to understanding the transformations of modern and contemporary culture. The authors deal with issues of the genealogy, status and character of the modern experience, they portray numerous aspects of the aesthetic experience, with a focus on highlighting the tension between integration and dispersion. They also present the artistic elements of the aesthetic experience, oscillating between the two categories.


Rok wydania2018
Liczba stron376
KategoriaEstetyka
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3675-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  IWONA LORENC, Wprowadzenie    7
  
  DOŚWIADCZENIE ESTETYCZNE A DOŚWIADCZENIE NOWOCZESNOŚCI
  MARCIN PORĘBA, Doświadczenie estetyczne a doświadczenie
  filozoficzne    27
  ADAM GRZELIŃSKI, Brytyjski empiryzm, James i czyste doświadczenie    45
  JAKUB KLOC-KONKOŁOWICZ, Komunikacja czy kontemplacja?
  Dwie odpowiedzi na tragikomiczną kondycję nowoczesności    65
  ANNA PAŁUBICKA, Ponowoczesny obraz świata. Ontologia wiedzy operacyjnej jako wizja świata ponowoczesnego    85
  PRZEMYSŁAW BURSZTYKA, Wspólnota afektu, wspólnota pozoru. Heterotopia jako zasada ponowoczesnej wyobraźni społecznej (Michel Maffesoli)    115
  
  POSTACIE DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO
  BEATA FRYDRYCZAK, O doświadczeniu bycia-w-krajobrazie    143
  ANNA WOLIŃSKA, Neutrum. Polimorficzna przestrzeń współczesnych praktyk interpretacyjnych    157
  KAMILLA NAJDEK, W sieci słów. Poetologiczny projekt Yoko Tawady    167
  MAŁGORZATA A. SZYSZKOWSKA, Wstrząs estetyczny i jego terapeutyczne oblicza    193
  MAJA PIOTROWSKA, Estetyczne doświadczenie szoku w kontekście późnej nowoczesności    215
  KATARZYNA WEICHERT, Geneza symbolicznego doświadczenia świata w estetyce Kantowskiej    229
  
  ARTYSTYCZNE WYMIARY DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO
  GRZEGORZ SZTABIŃSKI, Zwrot dyskursywny w sztuce a doświadczenie estetyczne    249
  PIOTR SCHOLLENBERGER, Podmiotowość, sztuka i transcendencja u Derridy i Lyotarda    271
  EWA BOBROWSKA, Performance i sztuka instalacji w dobie absolutnej wolności wyobraźni    295
  MAGDALENA BOROWSKA, Między integracją a rozproszeniem
  w polu relacji ciało-architektura    305
  MATEUSZ BEDNARKIEWICZ, „Po przekroczeniu progu” – szkic
  z „estetyki śladu”    323
  MARCIN RYCHTER, Poza formą i materią. Dźwięk w cyfrowej kulturze muzycznej    345
  MIROSŁAW DUCHOWSKI, O niewyrażalnym    359
  Indeks osób    367
RozwińZwiń