Kredyt studencki typu ICL jako sposób współfinansowania studiów wyższych

Kredyt studencki typu ICL jako sposób współfinansowania studiów wyższych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia poświęcona jest zagadnieniu finansowania studiów wyższych, w tym przede wszystkim kredytom studenckim charakteryzującym się spłatą uzależnioną od wysokości przyszłych dochodów (income-contingent loans, ICL). Składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszych dwóch rozdziałach autor prezentuje różne (ekonomiczne, polityczne, społeczne, prawne) aspekty teoretyczne związane z problematyką finansowania studiów wyższych oraz dokonuje przeglądu modeli funkcjonujących w kilkudziesięciu krajach świata. Druga część pracy poświęcona jest stricte kredytom studenckim ICL. Zawiera wyniki analizy porównawczej systemów współfinansowania studiów, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch instrumentów – ICL oraz tzw. podatku absolwenckiego (graduate tax). Kontynuacją tych rozważań są dwa studia przypadku (Wielka Brytania i Węgry) oraz analiza polskiego modelu finansowania studiów wyższych i przedstawienie oceny możliwości wdrożenia instrumentu ICL w Polsce.


Rok wydania2020
Liczba stron230
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-805-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Uwagi terminologiczne    15
  
  Rozdział 1 17
  FINANSOWANIE EDUKACJI WYŻSZEJ W TEORII EKONOMII    17
    1.1. Uwagi wstępne    17
    1.2. Wykształcenie wyższe w świetle teorii dóbr publicznych    18
    1.3. Edukacja wyższa jako przedmiot polityki państwa    23
      1.3.1. Uwagi ogólne    23
      1.3.2. Efektywność finansowania studiów wyższych    25
      1.3.3. Kategoria sprawiedliwości w finansowaniu studiów wyższych    26
    1.4. Teoria kapitału ludzkiego a czynniki wpływające na decyzje edukacyjne jednostek (kryterium efektywności indywidualnej)    27
    1.5. Pozytywne efekty zewnętrzne inwestycji w edukację wyższą    36
      1.5.1. Uwagi ogólne    36
      1.5.2. Wpływ edukacji wyższej na wzrost gospodarczy (kryterium ekonomicznej efektywności zewnętrznej)    37
      1.5.3. Wpływ edukacji wyższej na społeczeństwo (kryterium społecznej efektywności zewnętrznej)    40
    1.6. Racjonalizacja polityki państwa w zakresie finansowania studiów wyższych    43
    1.7. Podsumowanie    47
  
  Rozdział 2 49
  FINANSOWANIE STUDIÓW WYŻSZYCH W WYBRANYCH KRAJACH 49
    2.1. Typologia modeli finansowania studiów wyższych    49
    2.2. Determinanty finansowania edukacji wyższej w XXI wieku    50
    2.3. Nowe trendy w finansowaniu studiów wyższych ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska współfinansowania    54
    2.4. Źródła finansowania studiów wyższych    58
    2.5. Instrumenty wsparcia finansowego uczelni i studentów    64
      2.5.1. Instrumenty wsparcia finansowego uczelni    64
      2.5.2. Instrumenty wsparcia finansowego studentów    67
    2.6. Analiza porównawcza zagranicznych modeli finansowania studiów wyższych ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska współpłatności    72
    2.7. Podsumowanie    90
  
  Rozdział 3 92
  KREDYT STUDENCKI TYPU ICL JAKO PODSTAWA PUBLICZNEGO SPOSOBU WSPÓŁFINANSOWANIA STUDIÓW WYŻSZYCH 92
    3.1. Uwagi wstępne    92
    3.2. Charakterystyka prywatnych sposobów współfinansowania studiów wyższych    93
    3.3. Charakterystyka publicznych sposobów współfinansowania studiów wyższych    99
    3.4. Wnioski z analizy badań empirycznych poświęconych problematyce mechanizmów współfinansowania studiów wyższych    112
    3.5. Uwarunkowania wprowadzenia ICL    114
  
  Rozdział 4 120
  FUNKCJONOWANIE KREDYTÓW STUDENCKICH TYPU ICL W WYBRANYCH KRAJACH 120
    4.1. Uwagi wstępne    120
    4.2. Wielka Brytania    122
      4.2.1. Geneza i przebieg procesu wprowadzenia mechanizmu współfinansowania studiów wyższych ICR    122
      4.2.2. Zasady funkcjonowania instrumentu ICR    127
      4.2.3. Funkcjonowanie systemu ICR w latach 1998−2014    129
      4.2.4. Skutki wdrożenia ICR    136
      4.2.5. Wnioski     139
    4.3. Węgry    141
      4.3.1. Geneza i przebieg procesu wprowadzenia mechanizmu współfinansowania studiów wyższych opartego na kredycie studenckim typu ICL    141
      4.3.2. Zasady funkcjonowania systemu DH    145
      4.3.3. Funkcjonowanie systemu DH w latach 2001−2014    148
      4.3.4. Skutki wprowadzenia i funkcjonowania systemu DH    153
      4.3.5. Wnioski    156
    4.4. Podsumowanie    157
  
  Rozdział 5 160
  WARUNKI WPROWADZENIA KREDYTÓW STUDENCKICH TYPU ICL W POLSCE    160
    5.1. Uwagi wstępne    160
    5.2. Finansowanie edukacji wyższej w Polsce w latach 1989−2014 – analiza stanu prawnego    162
      5.2.1. Uwagi ogólne    162
      5.2.2. Ustawa o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r.    162
      5.2.3. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r.    164
      5.2.4. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r.    171
    5.3. Kredyty studenckie w Polsce    175
    5.4. Charakterystyka sektora edukacji wyższej w Polsce z perspektywy możliwości wprowadzenia modelu finansowania opartego na kredytach typu ICL    190
    5.5. Warianty reformy modelu finansowania studiów wyższych w Polsce    201
      5.5.1. Uwagi ogólne    201
      5.2.2. Kredyty studenckie jako narzędzie finansowania kosztów utrzymania    202
      5.5.3. Kredyty studenckie jako narzędzie finansowania kosztów kształcenia    206
    5.6. Podsumowanie    208
  
  Zakończenie    212
  
  Literatura    217
  Spis tabel    225
  Spis rysunków    227
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii Monografie: Prace Doktorskie    228
RozwińZwiń