INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia poświęcona jest zagadnieniu finansowania studiów wyższych, w tym przede wszystkim kredytom studenckim charakteryzującym się spłatą uzależnioną od wysokości przyszłych dochodów (income-contingent loans, ICL). Składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszych dwóch rozdziałach autor prezentuje różne (ekonomiczne, polityczne, społeczne, prawne) aspekty teoretyczne związane z problematyką finansowania studiów wyższych oraz dokonuje przeglądu modeli funkcjonujących w kilkudziesięciu krajach świata. Druga część pracy poświęcona jest stricte kredytom studenckim ICL. Zawiera wyniki analizy porównawczej systemów współfinansowania studiów, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch instrumentów – ICL oraz tzw. podatku absolwenckiego (graduate tax). Kontynuacją tych rozważań są dwa studia przypadku (Wielka Brytania i Węgry) oraz analiza polskiego modelu finansowania studiów wyższych i przedstawienie oceny możliwości wdrożenia instrumentu ICL w Polsce.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie |
ISBN-13 | 978-83-7252-805-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Uwagi terminologiczne | 15 |
Rozdział 1 17 | |
FINANSOWANIE EDUKACJI WYŻSZEJ W TEORII EKONOMII | 17 |
1.1. Uwagi wstępne | 17 |
1.2. Wykształcenie wyższe w świetle teorii dóbr publicznych | 18 |
1.3. Edukacja wyższa jako przedmiot polityki państwa | 23 |
1.3.1. Uwagi ogólne | 23 |
1.3.2. Efektywność finansowania studiów wyższych | 25 |
1.3.3. Kategoria sprawiedliwości w finansowaniu studiów wyższych | 26 |
1.4. Teoria kapitału ludzkiego a czynniki wpływające na decyzje edukacyjne jednostek (kryterium efektywności indywidualnej) | 27 |
1.5. Pozytywne efekty zewnętrzne inwestycji w edukację wyższą | 36 |
1.5.1. Uwagi ogólne | 36 |
1.5.2. Wpływ edukacji wyższej na wzrost gospodarczy (kryterium ekonomicznej efektywności zewnętrznej) | 37 |
1.5.3. Wpływ edukacji wyższej na społeczeństwo (kryterium społecznej efektywności zewnętrznej) | 40 |
1.6. Racjonalizacja polityki państwa w zakresie finansowania studiów wyższych | 43 |
1.7. Podsumowanie | 47 |
Rozdział 2 49 | |
FINANSOWANIE STUDIÓW WYŻSZYCH W WYBRANYCH KRAJACH 49 | |
2.1. Typologia modeli finansowania studiów wyższych | 49 |
2.2. Determinanty finansowania edukacji wyższej w XXI wieku | 50 |
2.3. Nowe trendy w finansowaniu studiów wyższych ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska współfinansowania | 54 |
2.4. Źródła finansowania studiów wyższych | 58 |
2.5. Instrumenty wsparcia finansowego uczelni i studentów | 64 |
2.5.1. Instrumenty wsparcia finansowego uczelni | 64 |
2.5.2. Instrumenty wsparcia finansowego studentów | 67 |
2.6. Analiza porównawcza zagranicznych modeli finansowania studiów wyższych ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska współpłatności | 72 |
2.7. Podsumowanie | 90 |
Rozdział 3 92 | |
KREDYT STUDENCKI TYPU ICL JAKO PODSTAWA PUBLICZNEGO SPOSOBU WSPÓŁFINANSOWANIA STUDIÓW WYŻSZYCH 92 | |
3.1. Uwagi wstępne | 92 |
3.2. Charakterystyka prywatnych sposobów współfinansowania studiów wyższych | 93 |
3.3. Charakterystyka publicznych sposobów współfinansowania studiów wyższych | 99 |
3.4. Wnioski z analizy badań empirycznych poświęconych problematyce mechanizmów współfinansowania studiów wyższych | 112 |
3.5. Uwarunkowania wprowadzenia ICL | 114 |
Rozdział 4 120 | |
FUNKCJONOWANIE KREDYTÓW STUDENCKICH TYPU ICL W WYBRANYCH KRAJACH 120 | |
4.1. Uwagi wstępne | 120 |
4.2. Wielka Brytania | 122 |
4.2.1. Geneza i przebieg procesu wprowadzenia mechanizmu współfinansowania studiów wyższych ICR | 122 |
4.2.2. Zasady funkcjonowania instrumentu ICR | 127 |
4.2.3. Funkcjonowanie systemu ICR w latach 1998−2014 | 129 |
4.2.4. Skutki wdrożenia ICR | 136 |
4.2.5. Wnioski | 139 |
4.3. Węgry | 141 |
4.3.1. Geneza i przebieg procesu wprowadzenia mechanizmu współfinansowania studiów wyższych opartego na kredycie studenckim typu ICL | 141 |
4.3.2. Zasady funkcjonowania systemu DH | 145 |
4.3.3. Funkcjonowanie systemu DH w latach 2001−2014 | 148 |
4.3.4. Skutki wprowadzenia i funkcjonowania systemu DH | 153 |
4.3.5. Wnioski | 156 |
4.4. Podsumowanie | 157 |
Rozdział 5 160 | |
WARUNKI WPROWADZENIA KREDYTÓW STUDENCKICH TYPU ICL W POLSCE | 160 |
5.1. Uwagi wstępne | 160 |
5.2. Finansowanie edukacji wyższej w Polsce w latach 1989−2014 – analiza stanu prawnego | 162 |
5.2.1. Uwagi ogólne | 162 |
5.2.2. Ustawa o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r. | 162 |
5.2.3. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r. | 164 |
5.2.4. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. | 171 |
5.3. Kredyty studenckie w Polsce | 175 |
5.4. Charakterystyka sektora edukacji wyższej w Polsce z perspektywy możliwości wprowadzenia modelu finansowania opartego na kredytach typu ICL | 190 |
5.5. Warianty reformy modelu finansowania studiów wyższych w Polsce | 201 |
5.5.1. Uwagi ogólne | 201 |
5.2.2. Kredyty studenckie jako narzędzie finansowania kosztów utrzymania | 202 |
5.5.3. Kredyty studenckie jako narzędzie finansowania kosztów kształcenia | 206 |
5.6. Podsumowanie | 208 |
Zakończenie | 212 |
Literatura | 217 |
Spis tabel | 225 |
Spis rysunków | 227 |
Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii Monografie: Prace Doktorskie | 228 |