POLECAMY
-25%
Wydawca:
Format:
Książka zawiera przegląd zagadnień pomocnych do wdrożenia i zastosowania systemu ocen pracowników opartego na kompetencjach. Autorka szczegółowo przedstawia sposób przygotowania i wdrożenia takiego systemu oraz metody jego integrowania z innymi dziedzinami ZZL, takimi jak rekrutacja i selekcja, rozwój zawodowy, kształtowanie wynagrodzeń oraz restrukturyzacja organizacji.
Trzecie wydanie publikacji zostało zaktualizowane i wzbogacone m.in. o treści poświęcone kompetencjom przyszłości. Autorka porusza zagadnienia takie, jak m.in. zarządzanie w świecie VUCA, istota sztucznej inteligencji, rola tzw. empatyzerów oraz postulat zastąpienia pojęcia work-life balance pojęciem work-life integrity.
Adresaci:Kompleksowe ujęcie tematu sprawia, że książka może być cennym źródłem wiedzy zarówno dla osób zajmujących się naukowo problematyką zarządzania, jak i dla menedżerów wszelkich szczebli oraz dyrektorów i pracowników działów zasobów ludzkich. Praktycy HR znajdą tu wiele przydatnych wskazówek oraz zamieszczonych w załącznikach praktycznych narzędzi.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-996-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O autorce | str. | 9 |
Wstęp | str. | 11 |
Rozdział 1. Zarządzanie oparte na kompetencjach | str. | 13 |
Pojęcie zarządzania kompetencjami | str. | 13 |
Definicje terminu „kompetencje” | str. | 20 |
Rodzaje kompetencji | str. | 23 |
Rozdział 2. Opracowanie kompetencyjnych systemów ocen – działania przygotowawcze | str. | 32 |
Identyfikacja i opis kompetencji | str. | 32 |
Ustalanie poziomów kompetencji | str. | 44 |
Kryteria oceny | str. | 52 |
Rozdział 3. Wprowadzenie kompetencyjnego systemu ocen | str. | 57 |
Dylematy związane z wprowadzeniem systemów ocen | str. | 57 |
Planowanie działania | str.58 | |
Kampania informacyjna | str. | 62 |
Szkolenie osób oceniających | str. | 69 |
Rozdział 4. 360-stopniowa ocena kompetencji | str. | 79 |
Istota oceny 360-stopniowej | str. | 79 |
Osoby dokonujące 360-stopniowej oceny kompetencji | str. | 82 |
Ocena przełożonych przez podwładnych | str. | 87 |
Organizacja przebiegu 360-stopniowej oceny kompetencji | str. | 92 |
Rozdział 5. Rozmowa oceniająca | str. | 102 |
Istota rozmowy oceniającej | str. | 102 |
Wskazówki dla menedżera prowadzącego rozmowę oceniającą | str. | 104 |
Przekazywanie informacji pozytywnych | str. | 109 |
Formułowanie konstruktywnych uwag krytycznych | str. | 110 |
Pojęcie i rola procesu facylitacji | str. | 113 |
Rozdział 6. Błędy w procesie tworzenia i stosowania kompetencyjnych systemów ocen| str. | 119 |
Nieprawidłowe określenie profili kompetencyjnych stanowisk | str. | 119 |
Niewłaściwe wprowadzanie systemu oceny | str. | 120 |
Błędy w procesie oceniania | str. | 121 |
Błędy w procesie 360-stopniowej oceny pracowników | str. | 127 |
Rozdział 7. Zarządzanie kompetencjami a rekrutacja i selekcja pracowników | str. | 130 |
Profil kompetencyjny stanowiska jako podstawa doboru kandydatów do pracy | str. | 130 |
Przygotowanie pytań na rozmowę kwalifikacyjną | str. | 131 |
Zastosowanie testów psychologicznych | str. | 134 |
Centrum oceny jako metoda badania kompetencji | str. | 137 |
Wybór najodpowiedniejszego kandydata | str. | 139 |
Rozdział 8. Zarządzanie kompetencjami a rozwój zawodowy pracowników | str. | 142 |
Rozwój zawodowy jako wspólne zadanie pracownika i organizacji | str. | 142 |
Konieczność stałej analizy potencjału zawodowego pracowników | str. | 146 |
Raport z oceny 360-stopniowej jako źródło informacji o potrzebach rozwojowych| str. | 149 |
Testy kompetencyjne | str. | 152 |
Ośrodek rozwoju (development centre) | str. | 156 |
Rozdział 9. Zarządzanie kompetencjami a kształtowanie systemów wynagrodzeń | str. | 166 |
Wynagradzać za efekty czy za sposób osiągania efektów? | str. | 166 |
Sposoby powiązania wynagrodzeń z kompetencjami | str. | 171 |
Rozdział 10. Zarządzanie kompetencjami a restrukturyzacja organizacji | str. | 176 |
Pojęcie restrukturyzacji | str. | 176 |
Restrukturyzacja naprawcza a restrukturyzacja rozwojowa | str. | 179 |
Rozdział 11. Kilka pytań o kompetencje przyszłości | str. | 191 |
Rzeczywistość VUCA – zagrożenie czy wyzwanie? | str. | 192 |
Zarządzanie 4.0, zarządzanie 5.0, zarządzanie 6.0 czy zarządzanie N.0? | str. | 194 |
Zawody przyszłości czy zadania przyszłości? | str. | 196 |
Zamknięte pokoje, open space, praca zdalna czy coworking? | str. | 198 |
Work-life balance, work-life blending czy work-life integrity? | str. | 199 |
Kompetencje przyszłości a sztuczna inteligencja | str. | 201 |
Bibliografia | str. | 205 |
Załączniki | str. | 215 |
1. ForFuture Sp. z o.o. – diagnoza kompetencji zespołu handlowego firmy leasingowej metodą Development Center | str. | 217 |
2. Katalog kompetencji opracowany przez firmę Navigo Grupa | str. | 241 |
3. Fragment raportu z sesji Assessment Center | str. | 245 |
4. Kwestionariusz oceny potencjału menedżerskiego | str. | 247 |
5. Arkusz oceny kompetencji pracownika na stanowisku kierowniczym (fragment) | str. | 253 |
6. Arkusz oceny kompetencji pracownika na stanowisku niekierowniczym (fragment) | str. | |
7. Przykładowe poziomy kompetencji „myślenie analityczne” | str. | 257 |
8. Przykładowe poziomy kompetencji „komunikacja” | str. | 259 |
9. Katalog kompetencji (fragment) | str. | 261 |
10. Wykaz kryteriów oceny stosowanych w administracji państwowej | 267 |
Indeks | str. | 269 |